הודעהעל ידי אדג » ו' פברואר 24, 2012 11:55 am
אף אני חשבתי לכתוב כתוב זה, אך, נמנעתי, כי אין משם ראיה, שהרי אף לדברי חז"ל שהוא עובדיה בימי אחאב (סנהדרין לט), וכש"כ לדברי האב"ע שכתב שאין לדעת דורו, הרי לא ניבא לדורו ממש, וא"כ אין כל הוכחה על איזה זמן קאי, וייתכן שלא נתפזרו לשם אלא בזמן מאוחר.
ושוב הדרינן לעיקרא, שמקרא זה מוכח שהיו ישראל נפוצים בכל קצוי תבל עוד בזמן הבית הראשון, עד שהמן (שהיה למעלה מכל השרים, ובוודאי לא שיקר למלך, ואכ"מ) כבר ידע על כך ואמר בבירור "בכל מדינות מלכותך", וכתבו זה ברוח הקודש (כמוכח במגילה ז, א).
זאת ועוד, שמפשטא דקרא אין כל כך ראיה, שהרי 'צרפת' שבקרא פירשה רש"י בתחילה על צרפת שבמקרא, הלא היא בלבנון, שלשם ברח אליהו. ואף ספרד יש לפרשה ע"ד זה. ורק יב"ע תרגמה על אספמיא, וא"כ אין כ"כ הכרח מפשוטו של מקרא שאכן גלו ישראל עד לאירופה. (ואף שכן דרשו חז"ל, הרי ודאי כן הוא האמת, אך מקרא אין כ"כ ראיה).