שני שמשים - למה?רואים הרבה מנורות חנוכה ישנות שיש בהם מקום לשני שמשים (ראה רשימה במנהגי ישראל חלק ה' עמ' נ"ב, ותמונות שם עמ' ס' והלאה). מעודי נתתי לבי לעובדה פלאית זו של שני שמשים
[ומה שהספר הנ"ל מסביר את המנהג על פי מה ש'מוכיח' בדעת הטור והשו"ע שנהגו בשני נרות נוספים, האחד שמדליקין בו את הנרות, והשני שנותנים אותו כדי שלא ישתמש לאורה, הוא חסר טעם וריח, שהרי הקינסא שמדליקין בו היה מסתלק ומתכבה בסיום ההדלקה ואין שום זכר בדברי הפוסקים לכך שהיו מניחים אותו דולק מצד הנרות, ופשוט, וכבר עמד בזה הה"כ בירחון האוצר כ"ג עמ' ס"ו].
זה עתה שמתי לב לתמונה מעניינת
[הובאה גם היא בס' הנ"ל, עמ' קכ"ח. מבלי לעמוד על ציון העובדה שלפנינו] מספר מנהגים (אמשפטרדם תפ"ד) -
- אמשטרדם תפ''ד.PNG (486.05 KiB) נצפה 8980 פעמים
בתמונה נראה המדליק כאשר בידיו שני נרות דולקים, האחד שבו הוא מדליק את כל הנרות, והשני - לשם מה? למה להחזיק נר דולק נוסף בשעת ההדלקה?
יתכן להסמיך מנהג זה על דברי הראבי"ה
(סי' תתמ"ג) 'ומדליקין מנר לנר. והני מילי בנרות של חנוכה, אבל נר העודף שאינו אלא להדליק השאר, אם כבה אין מדליקין אותו מהנר דמצוה, אלא מדליקו ממקום אחר, או יטול אחד מן המודלקים וידליק מנר לנר'.
הראבי"ה עומד כאן על בעיה העלולה להתעורר בשעת הדלקת הנרות. המדליק עומד עם ה'נר העודף' בידו, ומדליק את נרות המצוה, נר אחר נר. פעמים קורה שה'שמש' אתו מדליקים את הנרות, כבה לו לפתע באמצע ההדלקה. הבעיה היא, שאסור להדליק אותו מהנרות המודלקים כבר - מפני שאינו נר של מצוה, ולכך אינו בכלל ההיתר של 'מדליקין מנר לנר', שלהלכה אינו אלא משרגא לשרגא ממש, ולא על ידי קינסא.
הפתרון שמציע הראבי"ה, הוא לחזור ולהדליק את ה'שמש' ממקום אחר, ולחילופין - אם הדבר קשה או בלתי אפשרי - וכגון שלקח את האש ממנורה הקבועה לקיר בריחוק מקום וכיו"ב, על המדליק לוותר על ההדלקה בעזרת השמש, ואין לו ברירה אלא להדליק את הנרות זה מזה.
הואיל ובכל הדורות נתקלו כנראה בבעיה זו של שמש שנכבה באמצע ההדלקה [בעיה שקיימת גם אצלנו], ושני הפתרונות שמעלה הראבי"ה הם קשים לביצוע, לפעמים [אש אחרת איננה בהישג יד, והדלקת הנרות זה מזה אינה שייכת כאשר הנרות קבועים במקומם והפתילות קצרות], לכן נתחכמו ישראל ליתן שני נרות דולקים ביד המדליק, האחד לשם הדלקת הנרות, והשני לשם 'גיבוי' שבמקרה שכבה השמש באמצע ההדלקה, יוכל המדליק לחזור ולהדליק את השמש מהנר שבידו.
באם נכונים הדברים, ניתן לחבר בין התמונות של המנורות בעלות שני השמשים, יחד עם הציור של המדליק ושני הנרות בידו. נאמר מעתה, כשם שמעיקרא - בזמן שלא היה אלא את השמש - נהגו על פי הרמ"א להניח את השמש בצד הנרות [ובכדי לפתור את בעיית 'אסור להשתמש לאורה'], על כן - כאשר התחילו להשתמש בשמש נוסף- 'נר גיבוי', נהגו להניח גם אותו בצד הנרות. וזו הסיבה למה שאנו רואים מנורות שהותקן בהם מקום עבור שני השמשים - הנר המדליק ונר הגיבוי.
אנחנו לא שוללים אפשרות לפיה אכן לא החזיק המדליק בידו אלא נר אחד, והצייר שרצה לתעד את שני חלקי המעמד, את הברכות ואת ההדלקה, תיעד את המדליק בצורה כפולה - נר אחד הנתון בידו מסמל את שלב אמירת הברכות, ובנר השני אנו רואים את הדלקת הנרות בפועל.