בברכה המשולשת כתב:נתבקשתי לשאול:
יל"ע:
תמיד נשחט כל השנה בשמונה וחצי, וקרב בתשע וחצי.
הכי מוקדם, ער"פ שחל בער"ש: נשחט שש וחצי, וקרב בשבע וחצי
[משנה פסחים, ה, א].
מדוע זמן מנחה גדולה קבעו לפי זמן השחיטה,
וזמן מנחה קטנה לפי זמן ההקרבה?
[חיפשתי אם יש על זה אשכול ולא מצאתי]
סברת כרס:
תפילות כנגד תמידים תיקנום. עיקר הקרבן הקרבתו, ולכן לכתחילה אין להתפלל אלא מנחה קטנה. בשעת הדחק אפשר להקדים ולהתפלל מנחה גדולה כעפש"ב, וכחלק מן הדחק מתפללים כבר משעת השחיטה.
ובקיצור: אם זמן מנחה גדולה הוא דיעבד המתאפשר מן הדחק, למה להגביל את ההקלה רק לפרט אחד?