בחתם סופר (פקודי) ויהי בחדש הראשון הוקם המשכן פירש"י מאליו, ויקם משה את המשכן נראה כמקימו, נראה בלילה שלפניו כלו הקימותיו בז' ימי מילואים ועדיין לא באו עדות החדש שהוקדש ר"ח, ולא הי' משה יכול להקימו דלמא איננו ר"ח, והנה כי כן נתעוררו הקרשים והוקמו מאליהם, ומזה יודע איפה כי הוקדש החדש למעלה ויבואו עדים היום, ע"כ מיד ויקם משה את המשכן כמו בכל ימי המילואים.
ולכאורה צ"ע דהא מבואר ברבינו בחיי (פ' בא) בשם רבנו חננאל שכל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר והענן היה הולך לפניהם לילה, לא קדשו את החודש על פי ראיה מפני שהענן היה סוכך עליהם ולא נראה להם מולד הלבנה, וקידשו ע"פ חשבון ?
והובא דברי רבינו בחיי בחידושי חתם סופר פסחים (ו.)