חלק ראשון.
א.
מי -ומתי ?
למרות שהיה זה צעד ומהלך דרמאטי הוצאת חלק מהותי מתוכן התפילה בקטע מרכזי של קריאת שמע וברכותיה אעפ"כ מעטים או לגמרי חסרים אנו מידע על פרטי האירוע.
1. מתי הוחלט להוסיף את עשרת הדברות לקריאת שמע ?
2. מיהם" המינים" שבגללם תיקנו לדלג על עשרת הדיברות בתפילה ?
3. מה הרקע הסיבה והחשש שהביא לכך ?
המקובל והסביר מאוד שהכוונה לנוצרים וכך אכן כתוב בגירסאות בלתי מצונזרות ברשי .
ועדיין יש מקום לעקוב אחר הדיעות השונות הקיימות בנידון.
הדבר בולט בהשוואה לברכת המינין שגם היא ניתקנה בגללם,אולם שם חזל מספרים לנו על הרקע,,המקום,,, הזמן,,,והאיש ,,,. למרות שלגבי הפרטים יש מספר פרשנויות , אבל יש פרטים.
וכל אלו נעדרים מהתקנה לדילוג עשרת הדיברות.
ברכות כח,ה,
תָּנוּ רַבָּנַן: שִׁמְעוֹן הַפָּקוֹלִי הִסְדִּיר שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה בְּרָכוֹת לִפְנֵי רַבָּן גַּמְלִיאֵל עַל הַסֵּדֶר בְּיַבְנֶה. אָמַר לָהֶם רַבָּן גַּמְלִיאֵל לַחֲכָמִים: כְּלוּם יֵשׁ אָדָם שֶׁיּוֹדֵעַ לְתַקֵּן בִּרְכַּת הַמִּינִים ? עָמַד שְׁמוּאֵל הַקָּטָן וְתִקְּנָהּ. .. היינו בדור השני לאחר החורבן- דור רביעי לאר שקמה כת הנוצרים.
ב.
מההתחלה.
שנינו במסכת תמיד
”אמר להם הממונה: ברכו ברכה אחת! - והן ברכו וקראו עשרת הדברות, ’שמע‘, ’והיה אם שמוע‘, ’ויאמר‘, ’אמת ויציב‘, ו‘עבודה‘ וברכת כהנים.
על משנה זו נאמר במסכת ברכות)
ברכות יב,א.
וְקוֹרִין עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת ״שְׁמַע״, ״וְהָיָה אִם שָׁמוֹעַ״, ״וַיֹּאמֶר״, ״אֱמֶת וְיַצִּיב״, וַעֲבוֹדָה, וּבִרְכַּת כֹּהֲנִים.
(1). אָמַר רַב יְהוּדָה [אמורא דור ראשון בבל] אָמַר שְׁמוּאֵל: אַף בִּגְבוּלִין בִּקְּשׁוּ לִקְרוֹת כֵּן, אֶלָּא שֶׁכְּבָר בִּטְּלוּם מִפְּנֵי תַּרְעוֹמֶת הַמִּינִין.
תַּנְיָא נָמֵי הָכִי, רַבִּי נָתָן אוֹמֵר: בִּגְבוּלִין [בארץ ישראך ?] בִּקְּשׁוּ לִקְרוֹת כֵּן, אֶלָּא שֶׁכְּבָר בִּטְּלוּם מִפְּנֵי תַּרְעוֹמֶת הַמִּינִין. (2). רַבָּה בַּר בַּר חַנָּה סְבַר [דור שלישי של אמוראים] לְמִקְבְּעִינְהוּ בְּסוּרָא, אֲמַר לֵיהּ רַב חִסְדָּא: כְּבָר בִּטְּלוּם מִפְּנֵי תַּרְעוֹמֶת הַמִּינִין. (3). אֲמֵימַר [דור 5-6] סְבַר לְמִקְבְּעִינְהוּ בִּנְהַרְדְּעָא, , אֲמַר לֵיהּ רַב אָשֵׁי: כְּבָר בִּטְּלוּם מִפְּנֵי תַּרְעוֹמֶת הַמִּינִין.
למרות שרב יהודה מוסר בשמו של שמואל (אמורא דור ראשון בבל) שאין לומר עשרת הדברות בתפילה מפני תרעומת המינים, באים חכמים מאוחרים יותר (דור שלישי, רבה בר בר חנה) ומנסים לחדש מנהג זה. ולאחריו אמימר שהוא מדור 5-6 שוב מנסה ושוב נדחה. האם יש בכך להוכיח שהם חשבו ששוב לא קיימת "תרעומת המינים", ובפרט לא בבבל.
מידי יום
מבואר שבבית המקדש [ וכנראה גם בכל מקום ] נהגו הכהנים לומר מידי יום את עשרת הדברות יחד עם קריאת שמע. וביארו המפרשים שהנהגה זו נקבעה ”לפי שעשרת הדברות הן עיקר התורה וראשיתה“, וכן ”מפני שעשרת הדברות הן-הן גופה של שמע“. כלומר - שהם רמוזים בפרשיות קריאת שמע.
היינו שרצו לנהוג כך - ולא כחובה, אלא כהרחבה כשם שרבים נוהגים היום לאמרו לפני או אחרי התפילה.
אולם, ”מפני תרעומת המינין“ מנעו חכמים את אמירתם ”בגבולין“, דהיינו בכל מקום שמחוץ למקדש.
ומבאר רש“י ע"פ הירושלמי : ”שלא יאמרו לעמי הארץ אין שאר התורה אמת, ותדעו - שאין קורין אלא מה שאמר הקדוש-ברוך-הוא ושמעו מפיו בסיני. ובירושלמי- “ומפני מה אין קורין אותן? מפני טענות המינין שלא יהיו אומרים אלו לבדן ניתנו לו למשה בסיני“.
ג.
מי הם ה"מינין" אלו ? ועל מה תרעומתם? זה תלוי בזהות המינין. לעיתים קרובות, ה“מינים“ בפי חז“ל הם בני הכתות הנוצריות . אולם לעיתים הכוונה לקבוצות אחרות. הוא יכול להיות גוי, או איש יהודי רשע, או צדוקי , נוצרי ממוצא יהודי, או נוצרי ממוצא גוי, שומרוני\כותי, אפיקורס, פילוסוף יווני, גנוסטי - שהאמינו בדואליזם שקיים אליל טוב , ואליל ורשע, השולט בעולם הנברא.
ריבוי הכתות בסוף תקופת בית שני הביא את רבי יוחנן לומר כי "לא גלו ישראל, עד שנעשו עשרים וארבע כיתות של מינים".
המינין -נוצרים.
סיוע לזיהוי המינים בקשר לדילוג 'הדיברות' עם הנוצרים דווקא, הוא מהגירסא המובאת בדפוסים ישנים ברש“י בה מופיע בפירוש שהמינים ”אלו תלמידי יש“ו“! ונזכרת גם בהערה בשולי הדף בפירוש ה"ציון לנפש חיה" ה'צל"ח' - בעל ה"נודע ביהודה" על הסוגיא במס' ברכות.
מתברר שמאחר שהיו בין הנוצרים כאלו שקידשו את עשרת הדיברות בלבד וזנחו את שאר המצוות, הקפידו חז"ל לשלול כל הבחנה בין עשרת הדיברות ובין שאר המצוות.
וכן כתב בספר העיקרים במאמרו - ביטול עיקרי דת הנוצרים.
...העיקר השביעי שלהם הוא לבטל מצוות המעשיות שבתורה מלבד עשרת הדברות. כי לדעת הנוצרים כל מצוות עשה שבתורה הם חוקים שאינם מסוגלים לצורך העת ואין ראוי לשמרם. תורת משה הם אומרים אינה שלמה, כי חסרים בה החיים הנצחיים ורוב המצות נאמרו בדרך משל ומליצה ולא בפשטות, וכי הברית החדשה של ישו נותנת חיים נצחיים לנפש וכל אמריה צרופים וברורים, ובזה משלמת היא את התורה הקדומה...
ד.
פירושים אחרים לתרעומת המינים הם:
* כלל הגויים. על התוכן.
ה"בן-איש-חי" בספרו "בניהו" מקשה על פירוש רש"י ובמקום זה מסביר שהתרעומת היתה על כך
שבעשרת הדברות משתמע שהמצוות בין אדם לחברו מחייבות רק כלפי "רעך", דהיינו אחינו בני ישראל,
ולא כלפי הגויים או יהודים שפרשו מכלל ישראל.
על היהודים.
* לעומת זאת, בספרו "בן-יהוידע" הוא מפרש שהמינים היו קוראים תגר על ישראל שאומרים בכל יום את עשרת הדברות אך לא מקפידים על קיומם, וזו היתה התרעומת שגרמה לחז"ל לבטל את אמירת עשרת
הדברות בגבולין. .
ה.
מינין - צדוקים.
למשל - במשנה בסוף מסכת ברכות נאמר: "כל חותמי ברכות שהיו במקדש היו אומרים 'מן העולם', משקלקלו המינין ואמרו " אין עולם אלא אחד - התקינו שיהו אומרים 'מן העולם ועד העולם'...". כידוע, הצדוקים כפרו באמונה בעולם הבא ולכן מסתבר ש"המינין" הנזכרים כאן אלו הצדוקים דוקא.
מינין - הפרסים.
מייסדי כל הברכות הם אנשי כנה"ג כידוע, והאומה שמשלה בכיפה בזמנם היתה האומה הפרסית, שדתה היתה דת האמגושים הפרסיים שהאמינו שיש שני רשויות השולטות בעולם, האחד הוא הטוב המושל ביום והשני הוא הרע המושל בלילה ,
וכנגד דעתם הכוזבת קבעו אנשי כנסת הגדולה בברכת יוצר המאורות להזכיר מידת יום בלילה ומידת לילה ביום, לקבוע בלבבות שהוא יתברך אחד ויחיד הבורא ומנהיג את הכל.
מינין - האיסיים.
את האיסיים, שמקובל לזהות את ”כת ים-המלח“ המוכרת ממגילות מדבר יהודה ; ונמצאו בתפילין שלהם מלבד ק"ש גם עשרת הדברות בשונה מהתפילין מימי בר כוכבא שאין בהם את עשרת הדברות.
ויש שרצו לראות במאבק עימם את סיבת ביטול אמירת הדיברות.
ו.
ר שמלאי.
מצאנו בחזל שרבי שמלאי קיים ויכוחים רבים עם המינין, לא רק כנגד הנוצרים, אלא גם עם דרשנים פילוסופים וגנוסטיים, ופעמים רבות מופיעה אותה הפתיחה: "שאלו המינים את רבי שמלאי..
ללא התייחסות פרטנית מאיזה סוג מין הוא.
כגון : "שאלו המינים את רבי שמלאי: כמה אלהות בראוּ את העולם ?"
וכן בפרשת ציצית .. שיש בה חמשה דברים מצות ציצית יציאת מצרים עול מצות ודעת מינים הרהור עבירה והרהור ע"ז .. דעת מינים הרהור עבירה והרהור ע"ז מנלן דתניא אחרי לבבכם זו מינות.
ושם ברשי " תלמידי ישו הנוצרי ההופכים טעמי התורה למדרש טעות ואליל. ברכות יב,ב.
חילופי זהויות ותקופות.
היוצא מכל הנל- שלשאלת זיהוי המינים בחז"ל ישנם פירושים רבים.בהתאם לרקע ההיסטורי ולתאריך שבו זה התרחש (עוד בימי בית שני,או אחרי חורבן הבית, ואולי בתקופת האמוראים).
[קשור לפרשיות יתרו ,ואתחנן].