מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חידות לחנוכה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אריה הכהן
הודעות: 339
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

חידות לחנוכה

הודעהעל ידי אריה הכהן » ה' דצמבר 07, 2023 5:54 pm

הלא לאלוקים פתרונים
מנהג עתיק יומין מימים ימימה בישראל ומנהג ישראל תורה – שבחג החנוכה יותר משאר ימים טובים מרבים בפלפולים וחידות ובחידושים. ועוד יש בחג החנוכה שנהגו גם לשחק במשחק הסביבון, ומקורות לכך איתא בספרים הק', ועוד משחקים, עי' ביה"ל בריש הל' חנוכה, ואכ"מ. ובאמת יש לעיין מדוע בחג זה דוקא נוהגים בדברים אלו הלא דבר הוא. ולאחר קצת עיון בדבר, ראיתי שבספרי רושמי הקורות כותבים על כך, שבעוד שבספרי המנהגים שהשתדלו לתת טעם לכל מנהג ומנהג, לא מצאו טעם מספיק למנהג הזה, שנהגו בתפוצות ישראל לשעשע את נפשות הצעירים, אם במיני משחקים, ואם בשעשועי חידות וחידודים דוקא בימי החנוכה. ואולי אפשר ליתן טעם לכך על פי מה שכתב הרמב"ם בהל' חנוכה (פרק ד') וז"ל: מצות נר חנוכה מצוה חביבה היא עד מאד וצריך אדם להזהר בה כדי להודיע הנס ולהוסיף בשבח האל והודיה לו על הנסים שעשה לנו, אפילו אין לו מה יאכל אלא מן הצדקה שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן ונרות ומדליק, עכ"ל. ולפי שמצוה זו חביבה רצו לחבבה על צעירי הצאן בחידודים ופלפולים.
בספר לקט יושר (לרבי יוסף בן משה, נולד בשנת ה"א קפ"ג (1423) בהוכשטט, למד אצל מהר"י וויל ועוד רבנים, אך רבו המובהק היה ר' ישראל איסרלין. בעל ה'תרומת הדשן'. ) כותב בהלכות חנוכה: (חלק א', אורח חיים עמוד קנג' ענין א') בכל חנוכה עשה (רבו) קטפות (חידודים – חידות. והלשון הזה אנו מוצאים גם בשו"ת מהר"מ מינץ סי' מג') ומקצת בחורים, מן הסוגיא שלמדו תוס' על חנוכה, ולפעמים על דברים אחרים, ואכתוב מקצתם מה שנשאר בידי. ומביא שם הלקט יושר כמה חידות שנאמרו שם בישיבה, חלקם ממס' גיטין, ופתרונם בהלכות חנוכה. (כנראה שבאותו הזמן למדו בישיבה מס' גיטין). וחלקם בהלכות חנוכה.

א. המביא גט ממדינת הים – צריך עוד אחד שיהא מקויים.
תשובה = גט בגימטריא 12, הים בגימטריא 55. המביא גט ממדינת הים, היינו המוציא 12 ממספר של 55 יקבל תוצאה של 43, הוסף לזאת עוד 'אחד' והתוצאה תהיה 44 – ואלו הם מספר הנרות עם השמשים שמדליקים בחנוכה.

ב. שלשה גיטין כדתנן (גיטין פו' ע"א) אסורין מדרבנן.
תשובה = כשתספור ג' פעמים המנין 'גט', יעלה בידך המספר ל"ו, סך נרות החנוכה שאסור להשתמש לאורן.

ג. עבד נופל – להעלותו נזקקין למו. ואילו האדון כי יפול – אין איש בא להקימו.
תשובה = עבד הוא השמש כשנכבה צריך לחזור ולהדליקו, ואילו האדון שהם הנרות עצמם אם נכבו אין צורך להדליקם 'כבתה אין זקוק לה'.

ד. נזקקין לעבד שהוא מכור לשרת, ובמיתת האדון יוצא לחירות.
תשובה = כל זמן שהנרות שהם האדון דולקים צריך שהשמש שהוא העבד ידלק, אך במיתת האדון דהיינו כשנכבו הנרות גם העבד השמש יוצא לחירות ואפשר לכבותו.


חידה לחנוכה מפרשיות 'וישב מקץ' מספר מגדיל ישועות מלכו (לרבי אברהם שמחה הארוויטץ, אבד"ק בארניב, אות ל')

קח מציאת יוסף, אל בגדי יוסף, ומחיר יוסף אל תוספת יוסף, ותמצא חנוכה

תשובה = מציאת יוסף – חן, כמש"כ (בראשית לט' ד'): וימצא יוסף חן. בגדי יוסף – שש, כמש"כ (בראשית מא' מב' - שש זה ו'): וילבש אותו בגדי שש. מחיר יוסף הוא כ' כסף, כמ"ש (שם לז' כח'): וימכרו את יוסף לישמעלים בעשרים כסף. אל תוספת יוסף, הוא אות ה' שניתוסף על שמו, כמש"כ (תהלים פא' ו'): עדות ביהוסף שמו וגו'. תמצא אותיות חנוכה.


חידה לחנוכה מהרב"צ מבאבוב הי"ד

קלמן כהן, עשיר מלוי, עני מישראל, זה נר חנוכה (ל"ו נרות)

תשובה = האות הקלה (דהיינו הכי קטנה בגימטריא) מן 'כהן' היא 'ה'. העשיר מלוי היא ל' (האות הכי גדולה בגימטריא במילה לוי). עני מישראל היא א'. היינו אותיות 'הלא' שבגימטריא ל"ו, מספר הנרות שמדליקים בחנוכה. (מובא בספר אורות חיים). [נכתב בס''ד ע''י א. פלשניצקי]

אשמח לדעת באמת מדוע דוקא בחנוכה נהגו עם החידות והמשחקים, וכמובן עוד חידות.

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חידות לחנוכה

הודעהעל ידי דרומי » ה' דצמבר 07, 2023 9:23 pm

ב"קולמוס" החדש מבית 'משפחה' דיברו הרבה בענין משחקים ושייכותם לחנוכה, ותא שמע גם ב"פודקאסט" שפרסמו עורכי ה'קולמוס' (שמם נשכח ממני, אחד ליטאי ואחד חסיד גור).

סדנא דארעא
הודעות: 349
הצטרף: ו' מאי 08, 2020 10:29 am

Re: חידות לחנוכה

הודעהעל ידי סדנא דארעא » ו' דצמבר 08, 2023 12:51 pm

עוד חידה לחנוכה מאת הרה"ק מהרב"צ מבאבוב זי"ע הי"ד:

בחמשה אבנים בניתי בית, כליל בהדרו לנס ולתפארת
להאיר בתוכו בשמן זית, לזכר צנצנת הנשאר למשמרת
כל הבא אל הבית ימצא חן, וכה ימצא בתוכו ספון
הרשעים לא יהנו בו באמרם לא כן, והצדיקים יזכו טוב לרב הצפון.

הפתרון הוא חנוכה
בחמשה אבנים בניתי בית - ע"פ מה דאיתא בס' יצירה, שהאותיות נקראות אבנים, והתיבה נקראת בית.
כל הבא אל הבית ימצא חן - כי בתיבת חנוכ"ה יש אותיות ח"ן.
וכה ימצא בתוכו ספון - שבתוך תיבת חנוכה יש אותיות וכ"ה.
הרשעים לא יהנו בו באמרם לא כן - דאיתא במדרש שוח"ט (תהלים א') אמר הקב"ה לרשעים אני בראתי את העולם שנאמר ויהי כן, ואתם אומרים לא כן, שנאמר ולב כסילים לא כן, חייכם על כן לא יקומו רשעים במשפט, ופירשו הקדמונים הכוונה, על אור הגנוז שנגנז מהרשעים.
והצדיקים יזכו לרב טוב הצפון - ע"פ מה שכתבו בספה"ק שהארת אור החנוכה הוא מבחינת אור הגנוז שמתגלה לצדיקים, ונמצא שהצדיקים זוכים לרב טוב הצפון ע"י נרות חנוכה (ע"פ זרע קודש ליל ה' דחנוכה, ואורח לחיים פ' בלק)

איש הגבעה
הודעות: 242
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

Re: חידות לחנוכה

הודעהעל ידי איש הגבעה » א' דצמבר 10, 2023 2:48 pm

א] היכי תימצי שנים הדליקו נר חנוכה באותו שמן ובאותן פתילות אחד יצא ידי חובה והשני לא יצא?
ב] היכי תימצי שאומרים למישהו שבדווקא יצא ידי חובה ולא יקיים בעצמו מצוות הדלקת נר חנוכה, אפילו שבעלמא קייימא לן מצוה בו יותר מבשלוחו.
ג] היכי תימצי שאדם יש לו אפשרות להחליט בנוסח הברכה אם יברך בנוסח אחד או שיברך ברכה בנוסח שונה לחלוטין?
ד] היכי תימצי דלכתחילה יכול להשמיט על הנסים בחנוכה בברכת המזון ?
ה] חידה. הנה קיימא לן תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם איך יתכן להיות בחנוכה ב' פעמים שאין אומרים כך ?
ו] איזו הלכה הנוהגת במקרה מסוים בשבת שקודם חנוכה נלמדת מהלכות ימים נוראים?
ז] באיזה דין מצינו דמיון מיוחד בין הלכות חנוכה להלכות ספירת העומר?
ח] שלושה אנשים באו לרב ושאלתם בפיהם שלושתם נתערב להם נר חנוכה, אחד בשני נרות מותרים, ורוצים לידע הדין האם בטל נ"ח ברוב המותרים ומותר להנות ממנו, לאחר בדיקת פרטי המקרה השיב הרב לראובן שהמקרה שלו קל יותר ויש סיבה להתיר ברוב, אך אצל שמעון הציור חמור יותר ואין להתיר ברוב, ואילו ללוי אמר הרב למרות שציורך חמור כשל שמעון מ"מ התיר אותו ברוב הכיצד?
ט] ראובן ושמעון שניהם לא הדליקו נ"ח ואף לא הדליקו בביתם,מוהנה כעת ראו נ"ח באחד הבתים ורצו לברך עליו ברכת הרואה, הלכו לרב לשאול את פיהו, ותשובת הרב לאחר הבירור היתה, האחד צריך לברך שעשה ניסים כדין ברכת הרואה והשני אין לו לברך, הא כיצד?
י] שני אנשים שהשתמשו יחד לאור נרות החנוכה את אותו שימוש באו אח"כ לרב לשאול האם עשו כדת של תורה וענה ואמר הרב לראובן עשית כדין, ומותר היה לך להשתמש ואילו לחבירו אמר היה לך אסור לעשות זאת הכיצד?


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים