מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ה"איך" קובע את "המה". גם בקינות.

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

ה"איך" קובע את "המה". גם בקינות.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יולי 27, 2023 6:50 pm

ה"איך" קובע את "המה".

א. לא רק מילים.

וכמו שהמנגינה קובעת את האופן שבו אנו קולטים את הדברים והיא המעניקה את המשמעות למסר .
כך גם בכתיבה\דפוס.וכבר נאמר : “שירה\קינות היא מיטב המילים במיטב סדרן”,
בחירת המילים ובחירת המיקום שבו משבצים אותן הן אלו שיוצרות את השיר. זה בטקסט עצמו וגם בעיצוב ההדפסה.

ב. מה הופך פרוזה -לשירה.
. .בכל כתיבת שיר \פיוט\קינה חייב להיות המקצב. משקל המילים ומשקל השורות המשתלבות זו עם זו – שמשפיעים על המקצב,
כך שגם אם אין לשיר מנגינה, הקורא עדיין ישמע את מילות השיר כמנגינה. לכן קוראים לו שיר.
המצלול של מילות השיר, החריזה, השורות הקצרות, (האונומוטופיאה) מצלול/תצליל וכל יתר האלמנטים חייבים לשרת את המקצב הבסיסי והנעים של השיר \הפיוט.

.. .דבר נוסף ומשמעותי מאוד הוא האמצעים הצורניים(פיגורטיביים). השימוש במטפורות דימויים, האנשות, (מטונימיות) החלפת שמות, (אוקסימורונים) צירוף מושגים הסותרים זה את זה כך שצירופם יוצר משמעות חדשה ועוד, מעשירים את אופן הבאת התוכן והופכים אותו לשירה\פיוט.

כנ”ל גם שיבוץ: שילוב והטמעה של חלקי פסוקים או להבדיל ביטויים ביצירה; ניגודים , אנלוגיה: הקבלה בהצגת הבדלים בין שני סוגים שונים, או את המשותף להם; אירוניה: צורת ביטוי דו\רב משמעית; ועוד הרבה כלים נוספים.

כל אלו הם אומנם לא התוכן עצמו, אבל הם חלק מרכזי ובסיסי מאוד בכתיבת פיוט\שירה.

ג. מה הקשר ?
וכל זה למה- כי נכתבו פירושים רבים לפיוטים ולקינות ולכולם תרומה עצומה להבנת הפיוטים וכו.
ולא ניתן לדלג עליהם ,הם הבשר של העניין.
אבל בעבר ולרוב גם היום הדגש הוא בעיקר על התוכן והפירוש המילולי.

. .וחבל שלא השכילו גם לתת פירוש חזותי - על חשבון המלל הרב . וכבר נאמר:
שתמונה אחת [ סדר הדפוס] שווה לאלף מילים.

ואת כל הטוב הזה שרבותינו השקיעו זמן רב ומאמצים רבים ואת שליטתם ובקיאותם העצומה בתנך ובחזל, והכול כדי לשכלל ולפאר את שיחנו לפני הקבה - ברובו גנוז היה משך דורות רבים.

ומי שהשכילו לתקן ולעשות זאת, ובצורה נפלאה היא הוצאת קורן, וכדאי למי שקרא את הפירושים הרגילים ואת המדרשים שמאחורי המילים , להקדיש זמן נוסף ולקרוא מחדש את הקינות שלהם -
ובוודאי יחוש טעם חדש וישמע צלילים ממיתרים חדשים - שהיו עלומים עד כה.

ג. 3 דוגמאות מהקליר .
. . .להלן צילום של קטעים משלושה קינות של הקליר, ואם בד"כ הם מסווגים כמסובכים וקשים וכו. הרי ההגשה שלהם מיטיבה להציג את היופי הטמון בהם , את המשקל, המקצב, העושר הלשוני , החריזה ושילוב הפסוקים.
ואתה מגלה תמונה חדשה.לקחו תמונה בשחור לבן - ומילאוה בצבעים מלאי חיים.
האמת שחלקית עסק בזה כבר גולדשמיד - והם שיכללוהו לתפארה.

[את הצבעים אני הוספתי - והם להבנה מהירה של מבנה הפיוט].
אאדה 1.jpg
אאדה 1.jpg (107.14 KiB) נצפה 2677 פעמים

ביאור לצבעים-
1. בטור הצהוב הראשון בימין אנו רואים שבכל בית שלושת האותיות השניות הן זהות ובסדר אלף בית ג' ד' ....

2. סופי השורות [הצבועת בצבע דומה] בכל בית, ובפזמון הנועל אותם - מסתיימים ומתחרזים באופן דומה: מים מים מים\ מדבר מדבר מדבר וכדומה.

3. טור צהוב באות השנייה של הפזמון הנועל - ערוך בתשר"ק, היינו מ ת' ל א' בסדר ת,ש,ר,ק,.....

4. בפזמון החוזר מופיע בכולם המשפט " מי יתן \ יתנני". ובראשם מילת צעקה: אתאונן, אשאג, אקונן, אצרח וכו.


אהלי  2.jpg
אהלי 2.jpg (91.32 KiB) נצפה 2677 פעמים

----------------------

1. בכל בית שלושת השורות פותחות באותן מילים. -צבועים בירוק.

* אהלי."-.המתאר את המקדש.

* למה לנצח"- תביעה מהקבה.

* ונהיית " - המציין את מצבו של השם.



2. בצהוב - כל אות ראשונה במילה שלישית בשורות , מציינות תשר"ק.

3. באדום - סופי הפזמון המתחרזים ב " פֹּא\ ו\ה.


איכה  3.jpg
איכה 3.jpg (124.47 KiB) נצפה 2677 פעמים

פיוט זה מורכב יותר, וטומן בחובו מצלול עשיר של שיבוצים והנגדות בתוכן.
1. מסומן בצהוב. - בכל שורה מהמילה השנייה והלאה יש 5 מילים הפותחות באותה אות א,א,א,א,א
ובשורה שלאחריה ב,ב,ב,ב,ב, .... וכן הלאה.
ושוב אותה אות תופיע במילה השנייה שבשורה השלישית פעם אחת .

2
. בשורה השלישית צבוע באדום, הביטוי שאחרי המילה "ובכן" הפותחת היא סוג של השמעת קול : ביטינו ,דיברנו ,קוננו .... והוא מתחרז עם סוף הפזמון " נוּ". הפסוק מאיכה הנמצא באותה שורה "זכור ה'מה היה לנו".

3. הפתיחה של שלושת השורות בכל הבתים - מסומנת בכחול - זהה במילים ובתוכן .
* "איכה" - מתאר את החורבן ההשפלה והמאיסה של הקבה את המקדש.
* " ולא זכרת" - מתאר את הנשגב וההוד השאיפה לטוהר ולמלכות שמיים שנחזתה למקדש.
* "ובכן.." - מביע כאב ותפילה להקבה על מה שאירע לנו.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ה"איך" קובע את "המה". גם בקינות.

הודעהעל ידי יהודהא » א' יולי 30, 2023 6:02 pm

כתב לי ע"כ - ע,ז, במק"א-
"לקחת שלש קינויות שהם כתובות באופן זה והדגשת אותם אבל נראה לי שחלק גדול מהקינות אינם בנויים כך וכגון כל הקינויות של ציון, וגם באלו שכן עשוים כך אינו רואה איך ההדגשה הזאת מועילה כ"כ להבנת והרגשת הדברים".
--------------------------------------------
ותשובתי:
אכן במה שציינת "הקינות של ציון " הסדר שלהם אמנם מבליט ומדגיש את החלקים המרכיבים אות - אבל בצורה הרבה פחות מרשימה . וזאתכנראה בשל מרכיבי הפיוט עצמו שקשה יותר לפרק ולייחד אותם.

אבל לקחתי קינה אחרת שהעלתי סתם וצילמתי לך אותם בשתי ההוצאות, וההשוואה מדברת בעד עצמה . מעוני שמיים -
מעוני שמיים  -רגיל.jpg
מעוני שמיים -רגיל.jpg (112.4 KiB) נצפה 2606 פעמים

מה קיבלנו?
* את האותיות הראשונות המדגישות את שם המחבר.זהו!
* במאמץ קל נבחין גם שיש סופי בתים המתחרזים.
* ובמאמץ קשה נבחין שיש בתוך כל בית שורות שהן עצמן מתחרזות. והחרוז מתחלף.
* ושהפזמון מורכב מקטעי פסוקים.... רק מי שיקרא במפרשי הקינות יגלה זאת.
והרוב לא ממש עושים זאת -
וחבל
מעוני -  קורן.jpg
מעוני - קורן.jpg (163.13 KiB) נצפה 2606 פעמים



וכאן שים לב כמה נאה !
* כל הנל קופץ לך מיידית מול העיניים, תחזור לסעיף סעיף ותיווכח.
* השם - מ,נ,ח,מ, בראשי השורות.
* סופי הבתים כולם - בַּיִת.
* תוך כל בית שורות שהן עצמן מתחרזות: שמך \עַמֶּךָ| ככה\ככה| ראו ראו ...
* ציון מקור הפסוקים בתנך - בשוליים.

* בלי להתעמק, בלי לחפש במפרשים .
מה נעים פיוטינו - ומה יפה עריכתו !

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ה"איך" קובע את "המה". גם בקינות.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' אוגוסט 12, 2024 6:12 pm

תשפד

על הסדר והמבנה באיכה.

א.
בלי סדר.

נכון במפרשים נסיונות לתת כותרות תוכן מתאימות לכל פרק \ קטע באיכה, אבל בהצלחה חלקית.
ולא שהוא מבולבל. הפוך - הוא נאמר ונכתב כמו כל נבואה פיוטית המביעה רגשות בצורה מורכבת וסוחפת מענין לעניין.

יש בה טלטלות ומעברים מתפילה לתודה מפחד לתקווה. מהיגון שבהווה לחזון שלעתיד.
מרֵעִים לרָעִים, מציון לבבל, מאשור למצרים. מה"אני" לנסתר וכ"ו.
"
כך היא דרכן של נבואות השירה [שירת הים] והקינות .

אבל אפשר לנסות להתרשם גם מבחינת צורתה של הקינה.
מי הכי ארוך- בין חמשת הפרקים של איכה ?
לממהרים לענות: פרק ג'. שכן הוא א-ב כפול שלושה. כדאי לפתוח ספר ולבדוק.

ב.
תלוי מה בודקים ?

לפי הפסוקים זה נכון -לפרק ג' יש הרבה יותר פסוקים. אבל לא במילים שכן יש בו רק כשישים מילים יותר [414]. מפרקים א' ב' [353-7].
וזאת למרות שיש בו אלף בית משולש = 66 פסוקים לעומת 22 לאחרים, אבל פסוקיו קצרים.

תקבולות
ובאם נבדוק בתקבולות - ולפי הטעמים שבהם נקראת איכה נמצא שפרק ג' כלל אינו ארוך יותר, אלא מספרי התקבולות בג' שווים לפרקים א' ב' שהם 66 לכל אחד מהפרקים.

ג.
לדוגמה
תקבולות מהפרקים הנל:
בפרקים א' ב' יש אמנם רק 22 פסוקים אבל בכל פסוק ישנם 3 תקבולות לכל פסוק. 3*22=66.

בָּכ֨וֹ תִבְכֶּ֜ה בַּלַּ֗יְלָה -וְדִמְעָתָהּ֙ עַ֣ל לֶֽחֱיָ֔הּ
אֵֽין־לָ֥הּ מְנַחֵ֖ם - מִכׇּל־אֹהֲבֶ֑יהָ
כׇּל־רֵעֶ֙יהָ֙ בָּ֣גְדוּ בָ֔הּ -הָ֥יוּ לָ֖הּ לְאֹיְבִֽים׃

גָּֽלְתָ֨ה יְהוּדָ֤ה מֵעֹ֙נִי֙ - וּמֵרֹ֣ב עֲבֹדָ֔ה
הִ֚יא יָשְׁבָ֣ה בַגּוֹיִ֔ם- לֹ֥א מָצְאָ֖ה מָנ֑וֹחַ
כׇּל־רֹדְפֶ֥יהָ הִשִּׂיג֖וּהָ - בֵּ֥ין הַמְּצָרִֽים׃

ובפרק ב'.
אֵיכָה֩ יָעִ֨יב בְּאַפּ֤וֹ - אֲדֹנָי֙ אֶת־בַּת־צִיּ֔וֹן
הִשְׁלִ֤יךְ מִשָּׁמַ֙יִם֙ אֶ֔רֶץ - תִּפְאֶ֖רֶת יִשְׂרָאֵ֑ל
וְלֹא־זָכַ֥ר הֲדֹם־רַגְלָ֖יו - בְּי֥וֹם אַפּֽוֹ׃

ג.
אבל בפרק ג'
, 66 פסוקים ותקבולת אחת בכל פסוק וגם הוא מכיל בסה"כ 66 תקבולות.
א. אֲנִ֤י הַגֶּ֙בֶר֙ רָאָ֣ה עֳנִ֔י - בְּשֵׁ֖בֶט עֶבְרָתֽוֹ׃
ב. אוֹתִ֥י נָהַ֛ג וַיֹּלַ֖ךְ- חֹ֥שֶׁךְ וְלֹא־אֽוֹר׃
ג. אַ֣ךְ בִּ֥י יָשֻׁ֛ב - יַהֲפֹ֥ךְ יָד֖וֹ כׇּל־הַיּֽוֹם׃

בפרקים ד' ה'.
בד' 258 מילים. בה' רק 141 מילים לכ"א 22 פסוקים ולהם 44 תקבולות [2 לכל פסוק].

פרק ד'. דוגמה-

א. אֵיכָה֙ יוּעַ֣ם זָהָ֔ב - יִשְׁנֶ֖א הַכֶּ֣תֶם הַטּ֑וֹב
תִּשְׁתַּפֵּ֙כְנָה֙ אַבְנֵי־קֹ֔דֶשׁ - בְּרֹ֖אשׁ כׇּל־חוּצֽוֹת׃

ב. בְּנֵ֤י צִיּוֹן֙ הַיְקָרִ֔ים - הַמְסֻלָּאִ֖ים בַּפָּ֑ז
אֵיכָ֤ה נֶחְשְׁבוּ֙ לְנִבְלֵי־חֶ֔רֶשׂ- מַעֲשֵׂ֖ה יְדֵ֥י יוֹצֵֽר׃

[בתקבולות - הצלעות המקבילות זו לזו דומות באחד או יותר מהדברים הבאים: בתוכן, בהטעמה, במקצב, בתחביר וכדומה]
-------------------------
על ימי בין המצרים וט' באב מהעבר-

שם הם לא עברו ! והיכן כן ? שער טיטוס. . .. ננסה ללכת בעקבות השבויים וכלי המקדש בתהלוכת הניצחון ברומא - בוויא סקרה. ברור שיש אתרים שמיקומם המדוייק קשה...
viewtopic.php?f=43&t=62531&hilit=%D7%A9%D7%A2%D7%A8+%D7%98%D7%99%D7%98%D7%95%D7%A1

מה נשתנה הלילה הזה - בקינות של תשעה באב. והיכן סיפור חנה ושבעת בניה ? אסטרולוגיה - צִיּוֹנוּת וצִיּוֹנִים-
viewtopic.php?f=43&t=60152&hilit=%D7%97%D7%A0%D7%94+%D7%95%D7%A9%D7%91%D7%A2%D7%AA
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' אוגוסט 13, 2024 2:25 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ה"איך" קובע את "המה". גם בקינות.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' אוגוסט 12, 2024 6:28 pm

כתבתי באשכול אחר - האם בימי בית שני היו צמים בתשעה באב -

זמן גרמא-
א.

בנוסף לשיקולים ולהסברים שהועלו כאן להסבר ברמבם בפירוש המשנה (ראש השנה פרק א משנה ג) שבימי בית שני היו צמים בתשעה באב: יש להוסיף [ואולי יש ונעלם ממני] את הרעיון של הר מ' ברויאר.

על "חמישה דברים שהיו [ונעלמו] בין מקדש ראשון למקדש שני : ארון כפורת כרובים. אש ושכינה רוח הקודש ואורים ותומים (יומא כא)" ובשל כך צמו בט באב גם ב[כל] ימי בית שני - כפי דעת הרמבם ,שהרי עדיין לא נתמלא חסרונם .

רעיון נוסף העלה ד,ה, שעצם חורבן בית ראשון והפרכת התפיסה שבית המקדש אינו יכול להיחרב . הוא השבר הגדול שנוצר וליווה את עם ישראל מאז והלאה גם בימי בית שני -"שסופו ליחרב".

ב.
ובעיקרו של דבר שתי הרעיונות - הן הן דברי הראשונים וכמעט במפורש בריטבא -
בלשון הריטב"א "היו יודעין שסוף בית שני זה ליחרב: ואף על פי שהיה ראוי שתעקר [התענית לגמרי] כיון שעל בית ראשון נגזרה והרי נבנה, [בכ"ז לא עקרוה] והטעם לפי שהיו יודעין שסוף בית שני זה ליחרב ושיהא גלות זה שאנו בו.

ובנין בית שני לא חשיב להו כולי האי דליהוי נגדר הפרץ הראשון, ולפיכך לא עקרו גזירתן לגמרי...(ריטבא ראש השנה יח, ב:)

ג .ולמדנו כאו ש-
א. "היו יודעין שסוף בית שני זה ליחרב" היינו אחרי התקדים של בית ראשון ולאור הנהגת עמ"י בעבר צפוי היה שישוב בעתיד שייחרב. האיתנות הביטחון והשלווה- שהמקדש והשכינה תשרור בתוכם -נגוזו ועל כך האבל.

ב. "ובנין בית שני לא חשיב להו כולי האי דליהוי נגדר הפרץ הראשון",
אפשר בהחלט להבין בכך שהכוונה גם לאותם הסימנים לגילוי השכינה שהיו במקדש ומאז החורבן תמו,
ומשום כך על אף בניינו של הבית השני המשיכו לצום בימי בית שני - כנל.

ניתן א"כ לומר שאין הדברים חידוש ושינוי מדברי המפרשים . אלא הארה והדגשה של משפטים מדבריהם.

וגם חמשת הדברים הם הוספה לנאמר במשנה (תענית כו, ב) על : חמישה דברים אירעו את אבותינו בתשעה באב: "נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ, וחרב הבית בראשונה ובשניה, ונלכדה ביתר, ונחרשה העיר".

ד..
ומעניין לעניין תזכורת לדברים המפורסמים של [הריטבא] והמנחת חינוך (שא) - שהנביאים קבעו רק את החודש ולא את היום שבו יש חובה לצום.כדברי הנביא זכריה "צום הרביעי וצום החמישי וכו" ובתחילה קהילות שונות צמו בתוך החודש המסויים ולאו דווקא כולם באותו יום.
ורק לאחר חורבן בית שני תיקנו שיש לצום ביום מסויים בלבד שנקבע לאור הבירורים והדיונים בחזל.


יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ה"איך" קובע את "המה". גם בקינות.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' אוגוסט 12, 2024 7:04 pm

עושה חדשות כתב:סידור קורן לתשעה באב
.
------------------
כה לחי.
ואולי יש בידך להעלות גם את מגילת איכה עצמה בפורמט דומה, מחולקת לתקבולות המאפשרות לקבל ןלהבין טוב יותר את משמעות כל צלע לעצמו ולמקבילתו. ואת שילובו בתוך מכלול הקינה הראשית .

ואזכיר שוב - צורה כזאת - מעניקה את ההסבר הטוב הפשוט והישר לתוכן הדברים.
מה שנקרא "בלי מילים = בלי הסברים", המבנה הצורה וההגשה מדברים ומסבירים את עצמם.
צום קל.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים