מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שבת חזון או שבת איכה ? ואולי שבת -אלה הדברים ?

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

שבת חזון או שבת איכה ? ואולי שבת -אלה הדברים ?

הודעהעל ידי יהודהא » א' יולי 23, 2023 2:56 pm

א. למה ישעיהו
נפתח בכך שהפטרת שבת שלפני ט באב אינה מופיעה ברשימת ההפטרות שבמגילה לא, אלא נידונה בפסיקתא
בתוספות ובפוסקים.

ןלמה\מדוע אנו קוראים בישעיהו ? והרי בשתי השבתות הקודמות של הפורענות קראנו בירמיהו הוא נביא החורבן
שגם חי בתקופה זו ראה את שבר עמו ושריפת המקדש .
כנאמר: "..דברי ירמיהו בן חלקיהו מן הכוהנים אשר בענתות... אשר היה דבר ה' אליו בימי יאשיהו...ויהיה בימי יהויקים בן יאשיהו... עד תם עשתי עשרה שנה לצדקיהו... עד כלות ירושלים בחודש החמישי...
ולכאורה מתבקש שגם שבת הסמוכה לט באב - ובמיוחד שבת זו נדרש שיקראו בירמיהו !

בפועל אנו קוראים בספר ישעיהו שחי בתקופה מוקדמת לחורבן כנאמר: "..אשר חזה על יהודה וירושלים בימי עוזיהו, יותם, אחז וחזקיהו מלכי יהודה...",

ואם בגלל הכותרת הזהה בתורה ובנביא " איכה " .אך זה - לא קשיא.
שהרי גם בירמיהו בפרק ח' יש "איכה " ובפרק מפורסם שאת המשכו קוראים אנו בט באב עצמו ?

ט, אֵיכָ֤ה תֹֽאמְרוּ֙ חֲכָמִ֣ים אֲנַ֔חְנוּ וְתוֹרַ֥ת השם אִתָּ֑נוּ אָכֵן֙ הִנֵּ֣ה לַשֶּׁ֣קֶר עָשָׂ֔ה עֵ֖ט שֶׁ֥קֶר סֹפְרִֽים׃
הֹבִ֣ישׁוּ חֲכָמִ֔ים חַ֖תּוּ וַיִּלָּכֵ֑דוּ הִנֵּ֤ה בִדְבַר־השם מָאָ֔סוּ וְחׇכְמַֽת־מֶ֖ה לָהֶֽם׃ ס...
(יג) אָסֹ֥ף אֲסִיפֵ֖ם נְאֻם־ה אֵין֩ עֲנָבִ֨ים בַּגֶּ֜פֶן וְאֵ֧ין תְּאֵנִ֣ים בַּתְּאֵנָ֗ה וְהֶֽעָלֶה֙ נָבֵ֔ל וָאֶתֵּ֥ן לָהֶ֖ם יַעַבְרֽוּם׃
עַל־מָה֙ אֲנַ֣חְנוּ יֹֽשְׁבִ֔ים הֵֽאָסְפ֗וּ וְנָב֛וֹא אֶל־עָרֵ֥י הַמִּבְצָ֖ר וְנִדְּמָה־שָּׁ֑ם כִּי֩ ה אֱלֹהֵ֤ינוּ הֲדִמָּ֨נוּ֙ וַיַּשְׁקֵ֣נוּ מֵי־רֹ֔אשׁ כִּ֥י חָטָ֖אנוּ..

ב. מפטירין בירמיה
ואכן לרמבם וכן דעת ר שלמה בר נתן אמורים היינו להפטיר בירמיה ל,ד-כב, המתחיל באותה פתיחה של ספר דברים :
ואלה הדברים אשר דיבר ה אל ישראל..[מנהג הבבלי] .
..
ד וְאֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר ה אֶל-יִשְׂרָאֵל--וְאֶל-יְהוּדָה. ה כִּי-כֹה אָמַר ה, קוֹל חֲרָדָה שָׁמָעְנוּ--פַּחַד, וְאֵין שָׁלוֹם. ו שַׁאֲלוּ-נָא וּרְאוּ, אִם-יֹלֵד זָכָר: מַדּוּעַ רָאִיתִי כָל-גֶּבֶר יָדָיו עַל-חֲלָצָיו, כַּיּוֹלֵדָה, וְנֶהֶפְכוּ כָל-פָּנִים, לְיֵרָקוֹן. ז הוֹי, כִּי גָדוֹל הַיּוֹם הַהוּא--מֵאַיִן כָּמֹהוּ; וְעֵת-צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב, וּמִמֶּנָּה יִוָּשֵׁעַ. ..

אולם הלכה למעשה כתב הרמבם :
.."נהגו העם להיות מפטירין קודם תשעה באב בשלש שבתות בדברי תוכחות, שבת ראשונה מפטירין בדברי ירמיהו, שנייה חזון ישעיהו, שלישית איכה היתה לזונה". [ גם זה מישעיהו פרק א המחולק לשתי הפטרות].

גם ברסג מביא שיש המפטירין בשבת זו בירמיהו פרק נב, הכולל את תיאור החורבן.

ג. קשר לשוני ותוכני -
באם נחזור להפטרה המקובלת חזון ישעיהו.. הרי ניווכח שמעבר למילה "איכה" המשותפת יש שיתופים נוספים להפטרה זו ולפרשת דברים:

1. תשעה באב .
בתחילת הפרשה חוזר משה ומתאר את חטא המרגלים שבעקבותיו נגזר על דור המדבר שלא להיכנס לארץ.והיה זה בליל תשעה באב " ויבכו העם בלילה ההוא. ... לו מתנו בארץ מצרים או במדבר הזה לו מתנו, ולמה ה' מביא אֹתנו אל הארץ
הזאת לנפל בחרב . 'וגו".
ובחז"ל אומרים שמכיוון שהעם בכו בכייה של חינם לכן נקבע ליל זה להיות בו בכייה לדורות. .. חמישה דברים רעים שאירעו ביום זה, וביניהם חורבן ירושלים, שעליו אומר המקונן (איכה א ) ב: "בכוֹ תבכה בלילה .

2. ושפטו את העם משפט צדק
עניין זה של עשיית משפט וצדק,וכינון מערכת שופטים צדיקים לפי דיני התורה
, מופיע כבר בנאומו הראשון של משה בדברים. "..ושפטתם צדק... לא תכירו פנים במשפט.. ".

טז וָאֲצַוֶּה אֶת-שֹׁפְטֵיכֶם בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר שָׁמֹעַ בֵּין-אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק בֵּין-אִישׁ וּבֵין-אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ. יז לֹא-תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי-אִישׁ כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא וְהַדָּבָר אֲשֶׁר יִקְשֶׁה מִכֶּם תַּקְרִבוּן אֵלַי וּשְׁמַעְתִּיו.

לעומת זאת בהפטרה -
מתוארת מציאות הפוכה לזו שציווה משה עליה. וכך מתאר הנביא את המציאות בזמנו : שמנוהלת
בידי "קציני סדֹם : "יתום לא ישפטו וריב אלמנה לא יבוא אליהם".

" יז לִמְדוּ הֵיטֵב דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט אַשְּׁרוּ חָמוֹץ שִׁפְטוּ יָתוֹם רִיבוּ אַלְמָנָה. {ס} יח לְכוּ-נָא וְנִוָּכְחָה יֹאמַר יְהוָה אִם-יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ אִם-יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ. י.....

כא אֵיכָה הָיְתָה לְזוֹנָה קִרְיָה נֶאֱמָנָה מְלֵאֲתִי מִשְׁפָּט צֶדֶק יָלִין בָּהּ וְעַתָּה מְרַצְּחִים. כב כַּסְפֵּךְ הָיָה לְסִיגִים סָבְאֵךְ מָהוּל בַּמָּיִם. כג שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ וְרִיב אַלְמָנָה לֹא-יָבוֹא אֲלֵיהֶם. ... כו וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה אַחֲרֵי-כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה. כז צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה.

* ר שלמה בר נתן - הוא חכם תימני ידוע מהמאה ה-12 שחי במצרים בדורו של הרמב"ם. חיבר ספר הלכה גדול על סידור התפילה המבוסס בעיקרו על התלמוד וחיבורי הגאונים.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: שבת חזון או שבת איכה ? ואולי שבת -אלה הדברים ?

הודעהעל ידי יהודהא » ו' אוגוסט 09, 2024 9:30 am

תשפד.
ולכמה עניני לשון בהפטרה.

א.
"מִכַּף־רֶ֤גֶל וְעַד־רֹאשׁ֙".

דווקא ביטוי זה נקלט למרות שכלשונו הוא מוזכר בתנך רק פעם יחידה בהפטרה שלנו. וזאת לעומת ביטוי דומה וקרוב שלא פשטו "מִכַּ֥ף רַגְלְךָ֖ וְעַ֥ד קׇדְקֳדֶֽךָ" המוזכר בתנך שלושה פעמים.
* ישעיהו א, ו
"מִכַּף־רֶ֤גֶל וְעַד־רֹאשׁ֙ "אֵֽין־בּ֣וֹ מְתֹ֔ם פֶּ֥צַע וְחַבּוּרָ֖ה וּמַכָּ֣ה טְרִיָּ֑ה לֹא־זֹ֨רוּ֙ וְלֹ֣א חֻבָּ֔שׁוּ וְלֹ֥א רֻכְּכָ֖ה בַּשָּֽׁמֶן׃

* דברים כח, לה.
יַכְּכָ֨ה יְהוָ֜ה בִּשְׁחִ֣ין רָ֗ע עַל־הַבִּרְכַּ֨יִם֙ וְעַל־הַשֹּׁקַ֔יִם אֲשֶׁ֥ר לֹא־תוּכַ֖ל לְהֵרָפֵ֑א מִכַּ֥ף רַגְלְךָ֖ וְעַ֥ד קׇדְקֳדֶֽךָ׃
* שמואל ב יד, כה
* וּכְאַבְשָׁל֗וֹם לֹא־הָיָ֧ה אִישׁ־יָפֶ֛ה בְּכׇל־יִשְׂרָאֵ֖ל לְהַלֵּ֣ל מְאֹ֑ד מִכַּ֤ף רַגְלוֹ֙ וְעַ֣ד קׇדְקֳד֔וֹ לֹא־הָ֥יָה ב֖וֹ מֽוּם׃
* איוב ב, ז
וַיֵּצֵא֙ הַשָּׂטָ֔ן מֵאֵ֖ת פְּנֵ֣י יְהוָ֑ה וַיַּ֤ךְ אֶת־אִיּוֹב֙ בִּשְׁחִ֣ין רָ֔ע מִכַּ֥ף רַגְל֖וֹ (עד) [וְעַ֥ד] קׇדְקֳדֽוֹ׃

ב. הביטוי שמוזכר רק כאן -ואין עוד.
ישעיהו א, יב.
כִּ֣י תָבֹ֔אוּ לֵרָא֖וֹת פָּנָ֑י מִי־בִקֵּ֥שׁ זֹ֛את מִיֶּדְכֶ֖ם רְמֹ֥ס חֲצֵרָֽי׃

ג. חָמ֑וֹץ וחומץ ואולי חָמ֑וֹס ?
ברי קרא חומץ = הגזלן.וחָמ֑וֹץ = הנגזל.
ובמלבים -חמוץ – כמו חמוס בחילוף מוצא השינים,

רק פעמיים בתנך. ובמפרשים "החזיקו את -הגזול-, היינו במובן של חמס וגזל.
ישעיהו א, יז
לִמְד֥וּ הֵיטֵ֛ב דִּרְשׁ֥וּ מִשְׁפָּ֖ט אַשְּׁר֣וּ חָמ֑וֹץ שִׁפְט֣וּ יָת֔וֹם רִ֖יבוּ אַלְמָנָֽה׃ ס
ישעיהו סג, א
מִי־זֶ֣ה ׀ בָּ֣א מֵאֱד֗וֹם חֲמ֤וּץ בְּגָדִים֙ מִבׇּצְרָ֔ה זֶ֚ה הָד֣וּר בִּלְבוּשׁ֔וֹ צֹעֶ֖ה בְּרֹ֣ב כֹּח֑וֹ אֲנִ֛י מְדַבֵּ֥ר בִּצְדָקָ֖ה רַ֥ב לְהוֹשִֽׁיעַ׃

שְכּוֹיֵיח !
וברש"י לישעיה על הפסוק 'אשרו חמוץ' ביאר כי יש בלשון הקודש שורש 'אשר' המורה על אישור וחיזוק כח
אשרו שהשי"ן מודגש - ממשקולת לשון 'כבד', ומגזרת 'אשר', לפיכך לשון צווי לרבים נקוד פתח (כמו אשרו דברו ספרו בשרו), אשרו חמוץ - החזיקו את הגזול. והוא לשון משנה - 'אשרנוהי' 'אי איישר חילי' 'יישר כוחך'.
[יש עוד בישעיהו סג,א." חֲמוּץ בְּגָדִים מִבָּצְרָה" ושם נחלקו המפרשים בעניינו= אדום.או לבן ונקי, או מסולק מבגדים ועוד.]

ד. אין "מילה" כזאת בתנך !
אשר קידשנו ..וציוונו על המילה. המילה "מילה" -מקורה בחזל. ובנוסח הברכות.
בתורה אין לנו מילה הפוכה לערל ! (טעות -ויש תיקון בהמשך. יהודהא).

מה שיש זה:
”זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר.“ (בראשית יז, פסוק י)
”מוהלין ופורעין ומוצצין“ (משנה, מסכת שבת – פרק יט, משנה ב.

בלשון חז"ל מן הפועל המקראי מל. במקרא המושג מכוון לענייני ברית המלה , או להסרת כיסוי או חסימות”וּמַלְתֶּם אֵת עָרְלַת לְבַבְכֶם וְעָרְפְּכֶם לֹא תַקְשׁוּ עוֹד.“ (דברים י, פסוק טז)


וגם "מוֹהֵל" במובן מי שעושה את ברית המילה - גם זה מחזל ואינו בתנך.
ישעיהו א, כב
כַּסְפֵּ֖ךְ הָיָ֣ה לְסִיגִ֑ים סׇבְאֵ֖ךְ מָה֥וּל בַּמָּֽיִם׃
בהפטרתינו יש את המילה "מָה֥וּל" והכוונה מזוג במים.
וגם היא מילה יחידה בתנך . כך ברשי כאן 'מהול' – מעורב, ואין לו דמיון במקרא.
ובמלבים - ופי׳ מהול מזוג ומעורבב ובערבי אל מהל,
[ ואגב האם יש קשר בין מוהל למעילה ? שכן המוהל מים ביין - מועל בתפקידו ובנאמנותו.]

ואלה רק מעטים מדברים רבים - שיש לומר על הפטרה זו.
במסירות נפש - החיילים והדיינים.
viewtopic.php?f=46&t=64948

מה יש בכּוֹס שלך ? איכה
viewtopic.php?f=43&t=64952

סדר הפרקי החורבן לפי הפרקים והמאורעות - בירמיהו.
viewtopic.php?f=43&t=64974.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' אוגוסט 09, 2024 3:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: שבת חזון או שבת איכה ? ואולי שבת -אלה הדברים ?

הודעהעל ידי יהודהא » ו' אוגוסט 09, 2024 3:17 pm

יהודהא כתב:תשפד.

ד. אין "מילה" כזאת בתנך !
אשר קידשנו ..וציוונו על המילה.
בתנך אין לנו מילה הפוכה לערל ! המילה "מילה" -מקורה בחזל. ובנוסח הברכות.

---------------

טעות - יש !
יהושע ה,ה. - לרבים שנימולו כינויים "מֻלִ֣ים".
כִּֽי־מֻלִ֣ים הָי֔וּ כׇּל־הָעָ֖ם הַיֹּֽצְאִ֑ים וְכׇל־הָ֠עָם הַיִּלֹּדִ֨ים בַּמִּדְבָּ֥ר בַּדֶּ֛רֶךְ בְּצֵאתָ֥ם מִמִּצְרַ֖יִם לֹא־מָֽלוּ׃


ובירמיהו ט ,כד. היחיד מכונה "מ֖וּל" כהפכו של ערל.
הִנֵּ֛ה יָמִ֥ים בָּאִ֖ים נְאֻם־יְהוָ֑ה וּפָ֣קַדְתִּ֔י עַל־כׇּל־מ֖וּל -בְּעׇרְלָֽה׃ [ בְּעׇרְלָֽה הוא ההפכי מהמ֖וּל -
ראה מפרשים שם]

אבל " מוהל" ו"מילה" אכן אינם בתנך כנ'ל.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים