מנסה להבין את גדרי מצוות ת"ת ולימוד תורה במי שלומד דברי תורה שאינם נכונים, האם מקיים מצוות ת"ת, האם זה תורה.
בגדרי המצוה ולא בחלק המוסרי/דרוש וכו'.
למשל: המעיין בשטיקל תורה של בחור מישיבה קטנה, שבגלל קטנות שכלו ואי ידיעותיו וחסרון הבנתו, כותב דברים לא נכונים בהבנת הסוגיא.
הוא עצמו ודאי מקיים מ"ע דת"ת. זאת דרך גדילתו, ובס"ד יעלה מעלה. אך לגבי, אני יודע שדבריו הם דברי בוסר. הם אני מקיים בעיון בדבריו מ"ע דת"ת?
ניקח דוגמה קיצונית יותר. אם יש אחד כתב מערכה עיונית עמוקה עם אלפי סתירות לבין סוגיית פנים חדשות בשבע ברכות, לבין סוגיית סנדל שנפסק ופנים חדשות באו לכאן, והוא התייגע עליה לשמה בעיון נמרץ כדרכו, אז זה הופך את הבדיחה העצובה שלו לתורה??
מנגד יש דברים שצריכים הבנה בזה.
למשל, לפעמים יש בגמרא קטעים שצ"ב למה רב אשי השאיר אותם
קטעי גמרא כאלו שאין שום דין שיוצא מהם, זה גם אל סיפור או מימרא, זה כאילו "טעות" שהגמרא מיד מתקנת את עצמה
למשל
תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף לט/ב
שוטה וקטן שנגח רבי יעקב משלם ח"נ ר' יעקב מאי עבידתיה? אלא אימא רבי יעקב אומר משלם ח"נ
יש ע"ז ביאורים פלאיים על דרך הסוד. אך בפשט הדברים. מדוע זה נחשב תורה? כי כך היתה הו"א למישהו?
הגרש"מ דיסקין זצ"ל אמר לי פעם: "זה פשוט לי ש'זה וזה דברי אלוקים חיים' לא נאמר על ויכוח למדני ביני ובינך. אבל אינני יודע מתי זה נגמר, בראשונים? בגדולי האחרונים?".
לעיתים יש תשובות באחרונים שאין ספק שנתעלמה מהם גמרא מפורשת, ואם כן, לכאו' הכל לא מתחיל. ברור לכאו' שאסור ללמוד תשובה זו בת"ב. אם כן, מה גדר הדברים?
מנסה למצוא מקורות לימודיים, לא מוסריים או מחשבתיים, להגדרת הענין.