מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חשש חזרה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 13034
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

חשש חזרה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 24, 2023 8:29 pm

בשו"ע או"ח שיח,ד - דבר שנתבשל כבר, והוא יבש, מותר לשרותו בחמין בשבת.
במשנ"ב שם - אבל לא יתנו לכ"ר שעומד על גבי האש.
ובשעה"צ - דיש בזה משום חשש חזרה.


לכאו' אמור להיות בזה איסור חזרה (כלומר 'נתינה בתחילה'), כי למרות שאין בישול אחר בישול בדבר יבש, אבל אסרו חז"ל את נתינתו בתחילה על האש בשבת. ולמה כתב המשנ"ב חשש חזרה? אטו יש ספק בדבר? או שאולי תיבת חשש בלשונו של המשנ"ב מתפרשת גם על איסור ודאי?

HaimL
הודעות: 1090
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: חשש חזרה

הודעהעל ידי HaimL » ד' ינואר 25, 2023 7:58 am

אולי משום שכל איסור חזרה הוא משום דדמי למבשל או מטמין לכתחילה, והדרך היא להחזיר את הקדירה עצמה לאש, אבל אין דרך בנ"א להחזיר לתוך הקדירה מאכל שהוצא כבר מן הקדירה, ושמא בהכי לא גזרו, ומ"מ החמירו בזה, משום חשש שמא יבוא להחזיר את הקדירה עצמה לאש. כ"ז בדרא"פ.

עושה חדשות
הודעות: 13034
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חשש חזרה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 25, 2023 9:02 am

שמועה שמעתי בשם הגאון הרב קארפ (מק"ס) כדלהלן;

אם אדם מוסיף מים לקדירה העומדת על האש, באופן שאין בזה איסור בישול מדאו' כגון אם לא נצטנן לגמרי, אין בזה איסור נתינה וחזרה. וטעם הדבר כי המים בטלים לתבשיל, וכמו אם היה מוריד את הקדירה מהאש ומוסיף לה מים כנ"ל ומחזיר את הקדירה בתנאי חזרה שלא מסתבר לאסור מחמת המים, ה"ה אם מוסיף את המים ישירות לקדירה שעל האש. וראיה לדבר מד' המשנ"ב בסי' רנג סקל"ב בשם המג"א שהתיר לכאו' כנ"ל, ותמה בזה החזו"א ואוקמיה לה באופן שהקדירה גם אינה על האש וכו' ולהנ"ל א"ש בפשיטות. אמנם אין היתר זה שייך אלא בהוספת מים שהם בטלים אצל הקדירה, אבל בהוספת דבר מאכל מבושל יבש לקדירה ודאי יש לאסור כדין נתינה וחזרה. ומש"כ המשנ"ב הנ"ל חשש חזרה משום דאיירי במלח ונסתפק לו אי דמי למים כיון שנימוח או לדבר יבש שאינו בטל.

ולפיכך ראיתי לדון בפירוש התיבות 'חשש חזרה'.

עושה חדשות
הודעות: 13034
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חשש חזרה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 25, 2023 3:26 pm

ענין דומה ראיתי בשם הגר"א גניחובסקי, לדון במי שהסיר קדירה מהאש ע"מ ליקח ממנה חתיכה מסויימת לאכילה ולהחזיר את שאר הקדירה, ולבסוף נמלך ולא נטל ממנה כלום ורוצה להחזירה, האם נימא דכלפי אותה חתיכה לא נתקיימו תנאי היתר חזרה, או שדי בכך שהיתה דעתו להחזיר את כלל הקדירה.

ענין דומה אבל לא זהה.

כדכד
הודעות: 8944
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חשש חזרה

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 25, 2023 5:41 pm

בענין זה האחרון נראה מסברא שכל עוד לא הוציא את החתיכה הרי שיש בזה עדיין דיני החזרה כי היתה דעתו להחזיר. מה שיש אולי לדון זה אם הוציא את החתיכה

כדכד
הודעות: 8944
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חשש חזרה

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 25, 2023 5:42 pm

HaimL כתב:אולי משום שכל איסור חזרה הוא משום דדמי למבשל או מטמין לכתחילה, והדרך היא להחזיר את הקדירה עצמה לאש, אבל אין דרך בנ"א להחזיר לתוך הקדירה מאכל שהוצא כבר מן הקדירה, ושמא בהכי לא גזרו, ומ"מ החמירו בזה, משום חשש שמא יבוא להחזיר את הקדירה עצמה לאש. כ"ז בדרא"פ.

נלע"ד שזה סברא יפה ונכון

עושה חדשות
הודעות: 13034
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חשש חזרה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 26, 2023 2:31 pm

עושה חדשות כתב:וראיה לדבר מד' המשנ"ב בסי' רנג סקל"ב בשם המג"א שהתיר לכאו' כנ"ל, ותמה בזה החזו"א ואוקמיה לה באופן שהקדירה גם אינה על האש וכו' ולהנ"ל א"ש בפשיטות.

ז"ל החזו"א (לז,י) - ובמ"ב בשם אחרונים להקל כל זמן שלא נצטנן לגמרי, ובב"י הביא בשם הרשב"א להקל אפי' אם הקדירה על הכירה, ונראה דדוקא בכירה גרופה וקטומה דאל"כ אסור להחזיר והמים חמין שנטל מכירה אסור להחזיר לאותה כירה וכש"כ לכירה אחרת ואיך יתן המים לקדירה שע"ג כירה שאינה גרופה, ואף בכירה גרופה אין היתר אלא אם המים היו ג"כ ע"ג כירה או סמוכין לכירה במקום שיס"ב אבל אם היו טמונים אסור דהו"ל מחליף מהטמנה לשהי' וכן אם היו במקום שאין יס"ב אף שהן עדיין חמין שיס"ב מחום בישולן אסור דמקום שאין י"ס לא חשיב שיהוי והו"ל משהה בתחלה בשבת.

(ויל"ע עוד במשנ"ב שם סקע"א וסקע"ג לגבי מלח).

וצ"ע בלשונו של רבינו ירוחם (שהוא מקוה"ד) אם משמע כן. ז"ל (ני"ב ח"ג) - כתב הרש"בא בספר תורת הבית בהלכות שבת מניחים כלי שיש בו מים חמין ע"ג חרס שיש בו מים חמין כדי שיהו עומדין בחמימותן ומזה הטעם נהגו הנשי' לתת מן הכלי שיש בו מים חמין לתוך קדירה של תבשיל כשצמק הרבה ממה שצריך ואפילו כשהקדרה עומדת על הכירה. והר"ן גם כן נטה להתיר ע"כ.

אבל לפני כן כ' רי"ו שם על נשים שטומנות מים חמין שהוא טעות גמור וכו', וניכר לכאו' שיש קצת חיסרון בדבריו, האם מישהו יכול לבדוק במהדורה החדשה?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 185 אורחים