מלבב כתב:לדבריך מה,זה חלון שר"ת ועוד ראשונים מזכירים?
המהר"ם קזיס כותב שצריך לומר שיש הרבה חלונות ברקיע, ולכן השמש יכולה לשנות מקום שקיעתה, ועוד כותב שהמנהרה שהשמש נכנס בו הולך בשיפוע כלפי מטה, ולכן אינה נראית אחר תחילת שקיעתה.
וההסבר הכי מסתבר בראשונים הוא שבמקומם צאת הכוכבים מתאחרת, ואילו היו רואים המצב בארץ ישראל יתכן שהיו אומרים מהלך אחרת בסוגיא.
מלבב כתב:לכן ברור בראשונים שזמן צאת הכוכבים הוא כשיטת האדמו"ר מבעלז זצ"ל בין 45 ל50 דקות אחרי השקיעה.
אליעזר ג כתב:מלבב כתב:לדבריך מה,זה חלון שר"ת ועוד ראשונים מזכירים?
המהר"ם קזיס כותב שצריך לומר שיש הרבה חלונות ברקיע, ולכן השמש יכולה לשנות מקום שקיעתה, ועוד כותב שהמנהרה שהשמש נכנס בו הולך בשיפוע כלפי מטה, ולכן אינה נראית אחר תחילת שקיעתה.
וההסבר הכי מסתבר בראשונים הוא שבמקומם צאת הכוכבים מתאחרת, ואילו היו רואים המצב בארץ ישראל יתכן שהיו אומרים מהלך אחרת בסוגיא.
א.לפי חכמי ישראל שכמוהם מכריע ר"ת לשמש יש מהלך עצמאי מלבד המהלך בגלגלה [הוא הרקיע המדובר ] והוא מבין שהיא יכולה לצאת ולהיכנס לגלגלה והיציאה והכניסה דרך החלונות שאכן הם מסתמא מרובים וכן כתוב במדרש חז"ל לגבי גלגלה השנתי שיש 365 חלונות , התייחסתי בסעיף יג בדברי לחלון זה .
ב. אם כל הכבוד למהר"ם קזיס הרקיעים והגלגלים בראשונים הם חלק מתפישה אסטרונומית כוללת של כל התקופה וחלק מתפישה זו שהגלגלים לכל גודלם עשויים מחומר שקוף וממילא לא יעזור שיפוע כלפי מטה לעניין אי ראיית השמש .
.
מלבב כתב:לא יודע איפה ראית בהמהרם קזיס שכל העולם שווה ולא משתנה במקום ובזמן.
זה שיטת כל האחרונים ולא רק הרבה אחרונים, לא היה אחרון אחד שעלה בדעתו מהלך הזוי כזה, לא הגר"א והתניא, לא המנחת כהן והפר"ח, לא הגוו"ר והמהרי"ף, ולא הגר"ח אבולעפיא ולא החיד"א, ועוד ועוד ועוד, רק אתה ועוד כמה מטורפים זכיתם להבין מה הראשונים נתכוונו.
אליעזר ג כתב:לכן ברור בראשונים שזמן צאת הכוכבים הוא כשיטת האדמו"ר מבעלז זצ"ל בין 45 ל50 דקות אחרי השקיעה.
אליעזר ג כתב:מלבב כתב:לא יודע איפה ראית בהמהרם קזיס שכל העולם שווה ולא משתנה במקום ובזמן.
זה שיטת כל האחרונים ולא רק הרבה אחרונים, לא היה אחרון אחד שעלה בדעתו מהלך הזוי כזה, לא הגר"א והתניא, לא המנחת כהן והפר"ח, לא הגוו"ר והמהרי"ף, ולא הגר"ח אבולעפיא ולא החיד"א, ועוד ועוד ועוד, רק אתה ועוד כמה מטורפים זכיתם להבין מה הראשונים נתכוונו.
לא כל האחרונים רק אחרונים מתקופה מסוימת ואילך השו"ע מזכיר זאת רק לגבי תוספת שבת , הב"ח קובע שבשקיעה באופק נכנסת שבת , אחרונים ספרדים רבים לא אחזו מכל שיטת ר"ת .
אתה מערבב בין שיטת מהרם קזיס לשיטת המנחת כהן שלא קרב זה אל זה ורבים מהאחרונים הלכו אחרי המנחת כהן .
לגבי השיטה "ההזויה " לדבריך אנא תסביר את ההזיה שבה מלבד זה שאכן רוב האחרונים לא סברו כמוה בהסבר ר"ת אלא באחת משתי דרכים מקובלות ושונות זו מזו , אבל הבחירה היא בין לומר שהם טעו לבין לומר שכמעט כל הראשונים והאחרונים יחד אתם טעו ומה הזוי בבחירה הראשונה ?
מלבב כתב:מי דיבר על מי אחז כר"ת ומי לא, מדובר איך להבין את ר"ת
מלבב כתב:אליעזר ג כתב:לכן ברור בראשונים שזמן צאת הכוכבים הוא כשיטת האדמו"ר מבעלז זצ"ל בין 45 ל50 דקות אחרי השקיעה.
להיכן נעלמו ה-4 מיל הכתובים בכול הראשונים שהלכו בשיטת ר"ת ?
מלבב כתב:אליעזר ג כתב:מלבב כתב:לא יודע איפה ראית בהמהרם קזיס שכל העולם שווה ולא משתנה במקום ובזמן.
זה שיטת כל האחרונים ולא רק הרבה אחרונים, לא היה אחרון אחד שעלה בדעתו מהלך הזוי כזה, לא הגר"א והתניא, לא המנחת כהן והפר"ח, לא הגוו"ר והמהרי"ף, ולא הגר"ח אבולעפיא ולא החיד"א, ועוד ועוד ועוד, רק אתה ועוד כמה מטורפים זכיתם להבין מה הראשונים נתכוונו.
לא כל האחרונים רק אחרונים מתקופה מסוימת ואילך השו"ע מזכיר זאת רק לגבי תוספת שבת , הב"ח קובע שבשקיעה באופק נכנסת שבת , אחרונים ספרדים רבים לא אחזו מכל שיטת ר"ת .
אתה מערבב בין שיטת מהרם קזיס לשיטת המנחת כהן שלא קרב זה אל זה ורבים מהאחרונים הלכו אחרי המנחת כהן .
לגבי השיטה "ההזויה " לדבריך אנא תסביר את ההזיה שבה מלבד זה שאכן רוב האחרונים לא סברו כמוה בהסבר ר"ת אלא באחת משתי דרכים מקובלות ושונות זו מזו , אבל הבחירה היא בין לומר שהם טעו לבין לומר שכמעט כל הראשונים והאחרונים יחד אתם טעו ומה הזוי בבחירה הראשונה ?
ההסבר ההזוי שלך לא נמצא בשום אחד מהאחרונים, יש שתי מהלכים באחרונים, א. של המנחת כהן והפרמ"ג בחד תירוץ שבארץ ישראל צאת הכוכבים מאחר שזה כמובן נסתר מהמציאות, ב. של הפרמ"ג בתירוץ ב. והמהרי"ף שכל הכוכבים שנראים לפני שקיעת ר"ת הם גדולים.
אליעזר ג כתב:מלבב כתב:אליעזר ג כתב:מלבב כתב:אבל תביא מראה מקום לפרמ"ג בשיטת המהריף זה באמת מעניין אם ישנו כדבר הזה.
אגב אני מבין ששו"ת בני ציון הזוי בעיניך , ועוד עשרות אחרונים שסוברים כדברי המובאים בתחילת הספר פרי אליעזר.
מלבב כתב:אליעזר ג כתב:מלבב כתב:אליעזר ג כתב:מלבב כתב:אבל תביא מראה מקום לפרמ"ג בשיטת המהריף זה באמת מעניין אם ישנו כדבר הזה.
אגב אני מבין ששו"ת בני ציון הזוי בעיניך , ועוד עשרות אחרונים שסוברים כדברי המובאים בתחילת הספר פרי אליעזר.
הזוי ברמות, אין שום אחרון שסובר כמותו.
הפרמ"ג הוא בספרו על אבות, איני זוכר שם הספר.
צופה_ומביט כתב:יישר כוח הרב אליעזר על העבודה היסודית והאנליטית שאתה עושה בכל נושא [סבוך וקשה] שאתה עוסק בו. חילך לאורייתא.
כמדומה, שבתוך דבריך אתה נוגע בשאלה שכבר הזכירו כמ"פ בפורום, השאלה הכללית בנוגע לסוגיית השיעורים והזמנים:
הכיצד יתכן כדבר הזה, שבהלכה שאין מעשית, מצויה, יומיומית, ומוכרחת ממנה, שנוגעת לכל דיני התורה כולם כאחד - היינו השיעורים והזמנים - יש כ"כ הרבה מחלוקות עד ימינו אנו. וכי כל עם ישראל דורות ע"ג דורות גרים או בעלי תשובה? אין מנהג מקובל בישראל, שיוכיח מהו השיעור ההלכתי? הלוא בכל בית ואצל כל אדם מגיל אפס אמורים להיות כלים ומידות וידיעה מעשית של הדבר הזה, שפוגשים מדי יום ובכל מצוה שהיא.
עאכו"כ שינויי שיעורים שעוררו האחרונים.
המשמעות לכאורה היא, שיש נתק בין הדיונים ההלכתיים לבין המנהג בפועל. דהיינו שכל הדיונים והמחלוקות לא נגעו למעשה, כי המנהג המעשי נשאר בשלו, מאיזו סיבה שלא תהיה [הלכתית או מעשית].
לא שזה מיישב את השאלה, אבל זהו הרושם שעולה ממנה. רק באופן כזה - הגם שהוא בעצמו צ"ע - אפשר להבין מציאות תמוהה כזו. וצ"ע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים