מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי יהודהא » ב' נובמבר 21, 2022 6:47 pm

הדברים הבאים הם המשך לאשכול בנושא "הקבורה".
viewtopic.php?f=46&t=60832&p=777588&sid=ab5593bae0bac5f584f33a3152900d04#p777588

בתורה מצויינים אחד עשרה אנשים שנכתב בהם - שקברו אותם, ובנך יש עוד רבים, להלן הרשימה:

בראשית כג, יט
1. וְאַחֲרֵי־כֵן֩ קָבַ֨ר אַבְרָהָ֜ם אֶת־שָׂרָ֣ה אִשְׁתּ֗וֹ אֶל־מְעָרַ֞ת שְׂדֵ֧ה הַמַּכְפֵּלָ֛ה עַל־פְּנֵ֥י מַמְרֵ֖א הִ֣וא חֶבְר֑וֹן בְּאֶ֖רֶץ כְּנָֽעַן.
בראשית כה, ט
2[b]. וַיִּקְבְּר֨וּ אֹת֜וֹ [את אברהם[/b]]יִצְחָ֤ק וְיִשְׁמָעֵאל֙ בָּנָ֔יו אֶל־מְעָרַ֖ת הַמַּכְפֵּלָ֑ה אֶל־שְׂדֵ֞ה עֶפְרֹ֤ן בֶּן־צֹ֨חַר֙ הַֽחִתִּ֔י אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י מַמְרֵֽא׃
. בראשית לה, ח
3. וַתָּ֤מׇת דְּבֹרָה֙ מֵינֶ֣קֶת רִבְקָ֔ה וַתִּקָּבֵ֛ר מִתַּ֥חַת לְבֵֽית־אֵ֖ל תַּ֣חַת הָֽאַלּ֑וֹן וַיִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ אַלּ֥וֹן בָּכֽוּת׃
בראשית לה, כט
4. וַיִּגְוַ֨ע יִצְחָ֤ק וַיָּ֨מׇת֙ וַיֵּאָ֣סֶף אֶל־עַמָּ֔יו זָקֵ֖ן וּשְׂבַ֣ע יָמִ֑ים וַיִּקְבְּר֣וּ אֹת֔וֹ עֵשָׂ֥ו וְיַעֲקֹ֖ב בָּנָֽיו׃ פ
בראשית מט, לא
5. שָׁ֣מָּה קָֽבְר֞וּ אֶת־אַבְרָהָ֗ם וְאֵת֙ שָׂרָ֣ה אִשְׁתּ֔וֹ שָׁ֚מָּה קָבְר֣וּ אֶת־יִצְחָ֔ק וְאֵ֖ת רִבְקָ֣ה אִשְׁתּ֑וֹ...׃
בראשית נ, יג
6. וַיִּשְׂא֨וּ אֹת֤וֹ [ יעקב] בָנָיו֙ אַ֣רְצָה כְּנַ֔עַן וַיִּקְבְּר֣וּ אֹת֔וֹ בִּמְעָרַ֖ת שְׂדֵ֣ה הַמַּכְפֵּלָ֑ה אֲשֶׁ֣ר קָנָה֩ אַבְרָהָ֨ם אֶת־הַשָּׂדֶ֜ה לַאֲחֻזַּת־קֶ֗בֶר מֵאֵ֛ת עֶפְרֹ֥ן הַחִתִּ֖י עַל־פְּנֵ֥י מַמְרֵֽא׃

בראשית לה, יט
7. וַתָּ֖מׇת רָחֵ֑ל וַתִּקָּבֵר֙ בְּדֶ֣רֶךְ אֶפְרָ֔תָה הִ֖וא בֵּ֥ית לָֽחֶם.

8. שָׁ֣מָּה קָֽבְר֞וּ אֶת־אַבְרָהָ֗ם וְאֵת֙ שָׂרָ֣ה אִשְׁתּ֔וֹ שָׁ֚מָּה קָבְר֣וּ אֶת־יִצְחָ֔ק וְאֵ֖ת רִבְקָ֣ה אִשְׁתּ֑וֹ וְשָׁ֥מָּה קָבַ֖רְתִּי אֶת־לֵאָֽה׃
9. וַיָּבֹ֣אוּ בְנֵֽי־יִ֠שְׂרָאֵל כׇּל־הָ֨עֵדָ֤ה מִדְבַּר־צִן֙ בַּחֹ֣דֶשׁ הָֽרִאשׁ֔וֹן וַיֵּ֥שֶׁב הָעָ֖ם בְּקָדֵ֑שׁ וַתָּ֤מׇת שָׁם֙ מִרְיָ֔ם וַתִּקָּבֵ֖ר שָֽׁם׃
דברים י, ו
10. וּבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל נָֽסְע֛וּ מִבְּאֵרֹ֥ת בְּנֵי־יַעֲקָ֖ן מוֹסֵרָ֑ה שָׁ֣ם מֵ֤ת אַהֲרֹן֙ וַיִּקָּבֵ֣ר שָׁ֔ם וַיְכַהֵ֛ן אֶלְעָזָ֥ר בְּנ֖וֹ תַּחְתָּֽיו׃
דברים לד, ו
11. וַיִּקְבֹּ֨ר אֹת֤וֹ [השם את משה] בַגַּיְ֙ בְּאֶ֣רֶץ מוֹאָ֔ב מ֖וּל בֵּ֣ית פְּע֑וֹר וְלֹֽא־יָדַ֥ע אִישׁ֙ אֶת־קְבֻ֣רָת֔וֹ עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃

[u]
ב. הקברנים
[/u]

. .הקוברים היו בד"כ המשפחה והקרובים, ובהמשך היו אנשים שנטלו משימה זו על עצמם ,כמוזכר במשנה: ובגמרא במועד קטן ." רב המנונא איקלע לדרומתא. שמע קול שיפורא דשכבא. חזא הנך אינשי דקא עבדי עבידתא. אמר להו: ליהוו הנך אינשי בשמתא. לא שכבא איכא במתא ?!
אמרו ליה: חברותא איכא במתא. אמר להו: אי הכי שריא לכו (מועד קטן כו ע"ב)... דהיינו היתה קבוצת אנשים שזו היתה משימתם .

ג. חברה קדישא
אבל חברה ממוסדת עם שם ה"חברה קדישא" . שהיו לה תקנות , הנהלת חשבונות ,סמכויות רחבות היקף, ובעלות רכוש רב ,כל אלו החלו רק לפני כחמש מאות שנה . כאחת ממוסדות החובה בכל קהילה יהודית. ומוסד זה התפתח למוסד עוצמתי וגבר אפילו על תקנות ארבע ארצות,

אחרי שהמהרל מפראג חולל את המפנה והקים ארגון ושמו " חברה קדישא " וכתב את תקנותיה, הם היוו בסיס לתקנות כל ה"חברה קדישא" בכל אירופה , שמבוססות במידה זו או אחרת על הדגם שקבע המהר"ל. , ומנהגיה מהווים מקור לרבים ממנהגי הקבורה..[י"א שהחברה קדישא של קהילת פראג נוסדה כבר בשנת ה'שכ"ד (1564),אבל תקנותיה - הן מיוחסות לרבה של הקהילה באותה תקופה - המהר"ל מפראג 1573 תקלג].

בעקבות פראג קמו מאות ואלפי חברות קדישא בכל תפוצות ישראל
בחירת חברי חברה קדישא נעשתה בהקפדה גדולה מאוד והקנתה לבני החבורה יוקרה וכבוד.

ד.חסד של אמת.

בד"כ אנשי ה"חברה קדישא" עשו את עבודתם זו ללא תמורה, מתוך תחושה של מצווה , אחריות וכובד ראש. וראו בכך "חסד של אמת". שאין מקבלין עבורו תמורה. ביטוי זה מקורו בציוויו של יעקב אבינו ליוסף: "ועשית עמדי חסד ואמת" (בראשית מז, כט). ומהו "חסד של אמת?". פירש רש"י: "חסד שעושין עם המתים הוא חסד של אמת שאינו מצפה לגמול כלשהוא..

וכן מוזכר במדרש:
""חכם לב יקח מצוות" (משלי י, ח) - זה משה.
בשעה שעסקו כל ישראל בביזה, עסק הוא בעצמות יוסף; ובשעה שהיו כל ישראל נושאים את הכסף ואת הזהב אשר העלו ממצרים, היה משה רבינו נושא את ארונו של יוסף.
אמר לו הקב"ה: חסד גדול עשית, אף אני אעשה עמך חסד ואתעסק בקבורתך, שנאמר: "ויקבר אותו בגיא" (דברים לד, ו) (שמות רבה, כ, יט).
בשל מעלתה הגדולה של מצוות העיסוק בקבורת הנפטר ובהלוויתו הוענק לה הכינוי , "חברה קדושה". מונח, שמעטים זכו לה .
וכל כך למה? לפי שהם עושים "חסד של אמת".
למרות שבקהילות שונות התקיימו בעבר גם ארגוני חסד אחרים שנודעו אף הם בשם "חברה קדישא" – לחינוך יתומים, טיפול בחולים וכיוצא בזה – אך עם הזמן השם מזוהה כמעט בלעדית עם האחראים על הקבורה .

ה. תקנות.
חכמי ישראל אף תיקנו מעת לעת תקנות להסדרת הנהלים ולשמירת הלכות, וכן כדי למנוע תופעות פסולות,.
ולמשל נשתמר בתקנות קהילת פראג. ה"חברה קדישא" של העיר שנוסדה בשנת 1564, ותקנותיה - שאף קיבלו את אישורה של הממשלה - תוקנו על ידי המהר"ל, מגדולי ישראל באותה תקופה, והן נועדו להבטיח שכל יהודי יוכל להיקבר בבית העלמין בלא תשלום:

"וכך כתב המהרל
"יען נודע כשמת אחד אשר היה חוץ מהחברה (כלומר חבר קהילה שאינו נמנה עם החבורה העוסקת בענייני קבורה), הם מבקשים עבור קברו מעות הרבה, ואומרים: הב, הב (תן, תן)! וכמעט ששגור בפי האנשים שאי אפשר לפתיחת הקבר בלי דמים […] על כן, להודיע לעם שלא בעוולה הם עושים, וקדושים הם, וכל המשתתף עמהם, לכן קראו להם 'חברה קדישא'". .
אף שידועות חברות-קדישא קדומות יותר, זו של קהילת וילנה הוקמה לפי מסורת מקומית עוד בשנת ה'רמ"ז (1487), לא נותר תיעוד לתקנות קדומות יותר. התקנות המוקדמות ביותר של החברה קדישא הווילנאית, מתוארכות לשנת ה'ת"ל (1670).

ו.חברים. עשירים ונכבדים
הואיל ״ולא נמצא בה נושאי מתים והולכים אחרי המטה, ולולי הנשים הצובאות ללכת, וקצת מבעלי תשובה מהאנוסים, היה המת מוטל זמן רב באין קוברים, כי אנשי הארץ עצמה, לא יחמלו ולא ירחמו“.
כך כותב הברטנורה ומספר על עצמו שמיד עם בואו לירושלים ניסה להשליט סדרים בענייני הקבורה, וכלשונו: “נעשיתי קובר מתים בירושלם, כי לא ימצא בה נושאים מתים והולכי אחרי המטה”.
זאת כתב האיש אשר עשיר היה רב-נכסין לא רק ברוח אלא גם בחומר. ועזב את מולדתו ונדד מספינה לספינה ומחוף לחוף עד הגיעו לקהיר, ועל דבשת הגמלים עשה את הדרך הארוכה מקהיר ירושלימה. שם הגיע ערב ערב-פסח בשנת רמ״ח.

. . גם השר משה מונטפיורי מציין ביומנו בגאווה שהתקבל לחברה קדישא בלונדון ושהקפיד מאוד למלא את תפקידו נאמנה.
יש אומרים שגם תלמידי הבעש"ט ותלמידי המגיד נקראו בשם חבריא קדישא בגלל שכולם היו חברים בחברה קדישא גחש"א.

מעניינת היא העדות על מייסד חב"ד, האדמו"ר הזקן, שהתקבל כבר כשהיה ילד להיות שמש בחברה קדישא של לאזניא, עיר הולדתו. וכך כתוב בתעודה מחודש כסלו תק"י: "היום יום ט"ו כסלו תק"י לפרט הקטן נתקבל הילד שניאור זלמן בן מורנו הרב ר' ברוך להחברא קדישא שיהיה שמש עד הבר מצוה שלו, באופן שיתן אביו זקנו עשר קורות עצים […] לבנין בית הכנסת, ובכל שנה ושנה מחויב אביו זקנו הנ"ל ליתן ח"י גדולים פוליש (מטבע) ואם ירצה השם אחר כלות משך הזמן יהיה כאחד מאתנו".
בהגיעו לגיל מצווה – "אחר כלות משך הזמן" – כבר היה ר' שניאור זלמן הצעיר חבר מלא בחברה קדישא, החבר הצעיר ביותר בחברה קדישא אי-פעם, כפי שמובא במסורת חב"ד. עם זאת יש אי-בהירות באשר לאופייה המדויק של החברה קדישא הנ"ל.

ז.
הפנקסים.

. .וכך מוצאים אנו "פנקסי חברא קדישא" מערים ועיירות שונות באירופה שתיעדו בנוסף לתאריכי הפטירות ומקומות הקבורה, גם ציוני דרך נוספים בקהילה ,וכן את המנהגים המיוחדים לקהילה.ו הם משמשים מקור עשיר לידע היסטורי על הקהילות היהודיות.
סופר החברה קדישא בראשית המאה ה-19, משה וולף ייטלס (ייטלש), הדפיס בין השנים 1828–1830 את מנהגי החברה,
לצד תפילות שנהגו לומר בשלבים השונים של העיסוק בנפטר.

בהערות השוליים של שני כרכי הספר, משוקעות עובדות ואנקדוטות ממקרים שאירעו בקהילה, הלוויותיהם של רבניה כמו רבי מאיר פישלס ורבי יחזקאל לנדא, והוראות מיוחדות שלהם במקרים שונים.

ח.
בית הטהרה
, ב "בית הטהרה" של החברה קדישא, שמאחורי בית הקברות היהודי העתיק בפראג- מוצגת תערוכת "ציורי -קיר" בממדים גדולים בסגנון מיוחד, ובה 15 תמונות המתארות את פעילות החברה-קדישא.
התמונות הוזמנו בידי הנהלת החברה-קדישא, הצייר אינו ידוע, אך תאריך ציור משוער ל 1772 בערך בתקופה זו הפסיקו לקבור בבית הקברות העתיק של העיר.

ט..
התמונות.
15 התמונות מציגות את השלבים השונים מהתפקידים והפעילויות של הח"ק :
1. ווידוי, צידוק הדין, טהרה, התכריכים, הוצאת המיטה, הקבורה, וניחום אבלים. נטילת ידיים בביהק פראג 9, הורדת המת לקבר 10, הוצאת ונשיאת המת 12. כניסה לבית הקברות 13. כריית הקבר 14. הקבורה, ההספד 15. עשיית הארון בביהק 24 .

תפילה  לחולה בפראג ציור.jpg
תפילה לחולה בפראג ציור.jpg (98.09 KiB) נצפה 2334 פעמים

בתמונה [מויקי] כנראה אמירת ווידוי עם החולה הנוטה למות.
ככלל מציורים רבים למדים אנו על נוהגים שלעיתים היו רק בקהילות מסוימות, וכן כאלה שבטלו.

נטילת ידיים פראג.jpg
נטילת ידיים פראג.jpg (205.16 KiB) נצפה 2334 פעמים

בציור זה שבסיום הלווייה המלווים נוטלים ידיים, ומוטות המיטה מאוחסנים בביתן.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ב' נובמבר 21, 2022 9:41 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' נובמבר 21, 2022 8:36 pm

א.
לא רק בפראג - ולא רק יהודים אלא גם נוכרים ציירו או חרטו תיאורים של לוויות ובית קברות יהודי .
ומעניין שבכמה מהם רואים ברקע בשטח בית הקברות "שור \שוורים" והם בכורות שבגלל קדושתם נתנו להם לרעות שם עד שיהיה בהם מום.
ביק פראג הבכור.jpg
ביק פראג הבכור.jpg (234.46 KiB) נצפה 2316 פעמים

בודנשץ ,1748.
מנהג זה מוכר גם בשות חת"ס יו"ד שב,..."וכן מנהג אבותינו מעולם בק"ק פפ"ד שרועי' הבכורות על הקברות ושוכרים משרתים ושומרים וזני' אותם".

ב.
מנהג נוסף שרואים הוא "תלישת העשבים וזריקתם אחורה"
תלישת עשבים.jpg
תלישת עשבים.jpg (406.86 KiB) נצפה 2312 פעמים

בודנשץ ,1748.
מנהג זה מופיע בשו"ע יו"ד שעו,ד. ומקורו מהראבי"ה שכתב " ונהגו לתלוש עשביםולזורקן אחריהם להפריד בינם ובין המוות וכו"

ג.
ועוד הבאת ביצים (לאכילה), או למרוח על ראש הנפטר כמנהג שמוזכר בשו"ע. .
הבאת ביצים.jpg
הבאת ביצים.jpg (435.84 KiB) נצפה 2312 פעמים

בודנשץ ,1748.
שני האנשים מימין ביד אחד מהם קערה עם ביצים, כמובא בשו"ע "הוסיף הרמ"א ע"פ הכל-בו ובנימין זאב: "וצפרניו {גם גוזזים}. ומדיחים אותו היטב בכל מקום, שיהא נקי מכל טומאה, וטחין ראשו בביצים טרופים בקליפתן, שגלגל הוא שחוזר בעולם" . יו"ד שנב ,ד. ומובא גם ברוקח כך.
מקור שפרבר מנהגי ישראל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' אפריל 03, 2023 10:53 pm

שתי תמונות נוספות מהנל :
1. הספד לנפטר-
פראג הספד.jpg
פראג הספד.jpg (79.71 KiB) נצפה 2147 פעמים


2.הכנות להורדת הנפטר לקבר-
פראג 1.jpg
פראג 1.jpg (113.87 KiB) נצפה 2147 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ב' אפריל 03, 2023 11:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בראנסוויל
הודעות: 415
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג.

הודעהעל ידי בראנסוויל » ב' אפריל 03, 2023 11:10 pm

שים לב שעל התמונה השני' צייר מנין אנשים.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' אפריל 03, 2023 11:29 pm

תודה על הציון לנל.
ויש מניין בשתי התמונות.

וגם:
בהספד יש אדם הבוכה על כתפי חבירו.
ובשנייה - אנשים מוחים דמעותיהם עם ממחטות.

בגולה
הודעות: 1404
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי בגולה » ג' אפריל 04, 2023 12:49 am

יישר כח
זכור לי מאמר בעניין, אולי מאת הרב גולדהבר?

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי יהודהא » ה' אפריל 20, 2023 12:42 pm

תודה רבה לך -
ובעקבות הערתך פניתי לר גולדהבר - ובאדיבותו כי רבה הסכים שאפרסמו כאן לטובת המתעניינים.
המאמר מעולה והתמונות מצויינות - כדרכו בקודש.

הלנת המת. 7. נספח.pdf
(555.8 KiB) הורד 130 פעמים

בראנסוויל
הודעות: 415
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי בראנסוויל » ה' אפריל 20, 2023 4:00 pm

יהודהא כתב:
בגולה כתב:יישר כח
זכור לי מאמר בעניין, אולי מאת הרב גולדהבר?


תודה רבה לך -
ובעקבות הערתך פניתי לר גולדהבר - ובאדיבותו כי רבה הסכים שאפרסמו כאן לטובת המתעניינים.
המאמר מעולה והתמונות מצויינות - כדרכו בקודש.


Capture.PNG
Capture.PNG (22.18 KiB) נצפה 1975 פעמים

מה שכתב שהתקנה הזאת תמוהה, אינו כי אם טעות הקורא, צ"ל "לילך להקדש ולישב שם".
וכן מובא בזכרון ליום אחרון:
Capture1.PNG
Capture1.PNG (50.19 KiB) נצפה 1965 פעמים

וכל מה שכתב שם אודות הג' שלבים באמירת הפסוקים הוא הכל כמו כשכתוב במעבר יבק.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי יהודהא » ו' אפריל 21, 2023 12:01 pm

בראנסוויל כתב:
יהודהא כתב:
בגולה כתב:יישר כח
מה שכתב שהתקנה הזאת תמוהה, אינו כי אם טעות הקורא, צ"ל "לילך להקדש ולישב שם".
וכן מובא בזכרון ליום אחרון:
וכל מה שכתב שם אודות הג' שלבים באמירת הפסוקים הוא הכל כמו כשכתוב במעבר יבק.

-------------------
1. הר גולדהבר הסכים להערתך דלעיל.

ועל כך כבר אמרו :
..ויואל להדפיס את הספר הזה מזוקק שבעתיים,..מגיהים אחר מגיהים אשר תיקנו את כל מעוות הטעויות אשר בקודמים, והכל במתון וביישוב גדול... ושלחו לבית המדרש ליד הבחורים לחקרו ולדרשו ועל כל טעות שימצאו בו נתן להם שכר קצוב....

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי יהודהא » ו' אפריל 21, 2023 12:44 pm

בקולמוס האחרון של פסח תשפג יש מאמר יפה בנידון ובו ישנם 19 תמונות מפראג.
המאמר מאת הרב א,ש, פאום על בסיס חומרים של הר דנדרוביץ.
וכדאי היה להביא קישור אליו - באם הדבר אפשרי.

בראנסוויל
הודעות: 415
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי בראנסוויל » ג' מאי 02, 2023 11:26 pm

יהודהא כתב:
בראנסוויל כתב:
יהודהא כתב:
בגולה כתב:יישר כח
מה שכתב שהתקנה הזאת תמוהה, אינו כי אם טעות הקורא, צ"ל "לילך להקדש ולישב שם".
וכן מובא בזכרון ליום אחרון:
וכל מה שכתב שם אודות הג' שלבים באמירת הפסוקים הוא הכל כמו כשכתוב במעבר יבק.

-------------------
1. הר גולדהבר הסכים להערתך דלעיל.

ועל כך כבר אמרו :
..ויואל להדפיס את הספר הזה מזוקק שבעתיים,..מגיהים אחר מגיהים אשר תיקנו את כל מעוות הטעויות אשר בקודמים, והכל במתון וביישוב גדול... ושלחו לבית המדרש ליד הבחורים לחקרו ולדרשו ועל כל טעות שימצאו בו נתן להם שכר קצוב....
קבצים מצורפים
Capture.PNG
Capture.PNG (221.87 KiB) נצפה 1786 פעמים

בראנסוויל
הודעות: 415
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי בראנסוויל » ד' מאי 03, 2023 4:06 pm

יהודהא כתב:אחרי שהמהרל מפראג חולל את המפנה והקים ארגון ושמו " חברה קדישא " וכתב את תקנותיה, הם היוו בסיס לתקנות כל ה"חברה קדישא" בכל אירופה , שמבוססות במידה זו או אחרת על הדגם שקבע המהר"ל. , ומנהגיה מהווים מקור לרבים ממנהגי הקבורה..[י"א שהחברה קדישא של קהילת פראג נוסדה כבר בשנת ה'שכ"ד (1564),אבל תקנותיה - הן מיוחסות לרבה של הקהילה באותה תקופה - המהר"ל מפראג 1573 תקלג].

נוסד בשכ"ד ע"י החכם ר' אליעזר אשכנזי בעל מעשה ה'
עיין כאן עמוד 34 ואילך
זכרון ליום אחרון - שלם1.jpg
זכרון ליום אחרון - שלם1.jpg (611.22 KiB) נצפה 1764 פעמים

זכרון ליום אחרון - שלם2.jpg
זכרון ליום אחרון - שלם2.jpg (639.38 KiB) נצפה 1764 פעמים

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי יהודהא » ד' מאי 03, 2023 10:10 pm

צודק ! אכן כך , - אין כאן וויכוח -וישכח.


ולעיל כבר הדגשתי שפרסומו והתקבלותו בקהילות בתפוצה כה רבה - נזקפת לזכות המהרל,
שגם הוסיף והרחיב בהם - בנוסף לאישיותו הנערצת ורבת ההשפעה
ועקב כך יש שציינו תקנות אלו כתקנות המהרל.
ושוב תודה

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי יהודהא » ה' נובמבר 09, 2023 4:13 pm

חיי שרה תשפד.
ענייני הקבורה תופשים מקום נכבד בפרשתינו -" חיי שרה", ומתוך 39 פעמים ש 'קבר' על הטיותיו מופיעים בבראשית הרי 15 מהם בפרשתינו.
ובהגיעו - צירפתי עוד מספר ציורים בנושא זה - מקהילות ישראל בעולם -

קבורה  הגוסס.jpg
קבורה הגוסס.jpg (507.23 KiB) נצפה 1216 פעמים
הגוסס הרב הרופא ומלאך המוות - המופיע בחלון "עלה מוות בחלונינו".
ת״ר בשעת פטירתו של אדם מלאך המות עומד למעלה מראשותיו וחרבו שלופה בידו. וטפה של מרה תלויה בה. כיון שראה אותה חולה
מזדעזע ופותח פיו וזורקה לתוך פיו. ממנה מת. ממנה מסריח. ממנה פניו מוריקות.

קבורה - השורה.jpg
קבורה - השורה.jpg (406.85 KiB) נצפה 1216 פעמים
ה" שורה" לאבל.

קבורה - השבעה.jpg
קבורה - השבעה.jpg (435.46 KiB) נצפה 1216 פעמים

היושב שבעה: על הרצפה ויחף.
בידו ספר איוב, התמונה על הקיר מכוסה, ובסעודת ההבראה: ביצים ולחמניה עגולה .

התמונות מהמוזיאון היהודי בבודפסט.
נגיקניצ'י צ'ברה-קוניב. [ זה התרגום ?]
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ש' נובמבר 11, 2023 10:19 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מתון
הודעות: 354
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי מתון » ה' נובמבר 09, 2023 9:04 pm

רב תודות לרב יהודהא על המאמרים והתמונות. כן תזכה להנות אותנו גם במאמרים ותמונות במקור מנהגי נישואין של פעם...

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי יהודהא » ו' נובמבר 10, 2023 1:28 am

מתון כתב:רב תודות לרב יהודהא על המאמרים והתמונות. כן תזכה להנות אותנו גם במאמרים ותמונות במקור מנהגי נישואין של פעם...


א. תודה.
ב.אמנם אין מערבין וכו אבל אכן פרשת חיי שרה יש בה גם נושאים רבים מענייני שידוכין ונישואין הראויים לאשכול נפרד.
ומ"מ להלן אחד מציוריו המפורסמים של מוריץ אופנהיים - חתונה יהודית בפרנקפורט 1861.

חתונה.jpg
חתונה.jpg (309.39 KiB) נצפה 1174 פעמים


נ,ב.
באם התמונה נוגדת את כללי הפורום - נא למוחקה.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי יהודהא » ו' נובמבר 10, 2023 2:18 am

מתון כתב:רב תודות לרב יהודהא על המאמרים והתמונות. כן תזכה להנות אותנו גם במאמרים ותמונות במקור מנהגי נישואין של פעם...


ושמא התכוונת להשתלשלות בהיסטוריה לאור הפסקים והתשובות של בתי הדין וגדולי ההוראה -ולכך הוציא לאור מוסד הר קוק [בתשה + ובתשכה] את ספרו של א, ח, פריימן הי"ד שנרצח בן 49 [ב 13.4 1948] = ד ניסן תשח בהתקפה על שיירת הדסה . וקבור בקבר אחים בביה"ק סנהדריה ירושלים.

סדר קידושין.jpg
סדר קידושין.jpg (179.31 KiB) נצפה 1168 פעמים

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי יהודהא » א' נובמבר 12, 2023 8:03 pm

בקשר לתמונת החופה של אופנהיים [מספר הודעות אחורה] יש להעיר בעניין סדר הדברים.

שידוכין אירוסין ולבסוף נישואים.
הסדר הנכון הרי הוא: שידוכין אירוסין ולבסוף נישואים, אולם לפי הנוהג האשכנזי כיום הסדר השתנה!
שהרי כיסוי ההינומא והכניסה לחופה מהווים חלק מגדרי הנישואין. והם נעשים לפני האירוסין !
ורק אח"כ אנו עושים אירוסין (קידושין) וברכותיה, ורק לבסוף השלמת גדרי החופה ייחוד -נישואין.

אבל יש מיוצאי ספרד האומרים שהחופה נעשית על ידי שהחתן מתעטף בטלית ופורש את טליתו גם על הכלה, ולאחר מכן מברכים את שבע הברכות. ופעולה זו של ההתעטפות בטלית נעשית לאחר הקידושין, כך שהסדר נשמר והכניסה לחופה למנהג זה נעשית אחר הקידושין.

ואילו בתמונה הדברים אינם ברורים, שכן החתן עדיין הטבעת בידיו - והטלית כבר פרוסה,
אבל ציור - אינה ראייה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 12, 2023 8:06 pm

יהודהא כתב: אבל יש מיוצאי ספרד האומרים שהחופה נעשית על ידי שהחתן מתעטף בטלית ופורש את טליתו גם על הכלה, ולאחר מכן מברכים את שבע הברכות. ופעולה זו של ההתעטפות בטלית נעשית לאחר הקידושין, כך שהסדר נשמר והכניסה לחופה למנהג זה נעשית אחר הקידושין.


כך גם מיוצאי אשכנז, ואדרבה, למיטב ידיעתי זה מנהג אשכנזי במקורו

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: החברה קדישא של המהרל - והתמונות מפראג

הודעהעל ידי יהודהא » א' נובמבר 12, 2023 8:51 pm

בברכה המשולשת כתב:
יהודהא כתב: אבל יש מיוצאי ספרד האומרים שהחופה נעשית על ידי שהחתן מתעטף בטלית ופורש את טליתו גם על הכלה, ולאחר מכן מברכים את שבע הברכות. ופעולה זו של ההתעטפות בטלית נעשית לאחר הקידושין, כך שהסדר נשמר והכניסה לחופה למנהג זה נעשית אחר הקידושין.


כך גם מיוצאי אשכנז, ואדרבה, למיטב ידיעתי זה מנהג אשכנזי במקורו

-----------------
תודה - וצודק , אך יש להבדיל במינוח בין :
1. מנהגי יהדות אשכנז- הפרושים בא"י, וכיום האשכנזים בארץ. ואליהם כוונה כתיבתי "האשכנזים".
2. מנהגי יהדות אשכנז שבאירופה [גרמניה וצרפת] בין הלואר והריין. שאליהם התכוונת אתה - ובצדק .

ואי מצטט ממנהגי אשכנז של א, אונא : החופה מסדרים בתוך הבית ..ולא תחת כיפת השמיים...
..כחופה משמשת רק הטלית שבה מכסים\עוטפים חתן וכלה".
אגב אין שם כלום לגבי חדר ייחוד.

וככלל - הרי היו מנהגים רבים משותפים ליהדות אשכנז והספרדים, אלא שעקב התפשטות החסידות והקבלה חלו שינויים בשתי הצדדים.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים