מלבב כתב:שיטת הרמב״ם שאסור לנשק בת מעל גיל 12
מלבב כתב:רמב"ם פירוש המשניות סנהדרין
עזריאל ברגר כתב:מלבב כתב:שיטת הרמב״ם שאסור לנשק בת מעל גיל 12
הא מנא לך?
בן פקועה כתב:פע"ח, שער השבת פרק יד: "אח"כ תלך לביתך, ותאמר בקול רם שבת שלום, כי הוא המקבל הכלה בסבר פנים יפות, בשמחה גדולה. גם היה נוהג מורי זלה"ה, לנשק ידי אמו בליל שבת, כי כך הזעיר אנפין עולה ומנשק ידי אמו בכל ליל שבת. וסוד הענין - כי כיון שעולה בסוד ל' של צלם דתבונה, הוא עולה בין זרועות הידים ואז נושק הידים. כי בחול הוא בג"ת שלה לבד, שהוא צ' דצלם, היא נגד החזה. גם אתה תנשק ידי אמך בכל ליל שבת. וביאור הדבר הזה - כי בחול אין לזעיר אנפין רק מוחין פנימים מן צ' דצלם, שהם נה"י דתבונה כמבואר. אך בליל שבת, עולה עד מקיפים, שהם ל' דצלם חג"ת, שהם חג"ת דתבונה כאמור, ושם הזרועות של התבונה אמא דז"א, והוא עולה שם ומנשק כנ"ל".
עזריאל ברגר כתב:מלבב כתב:רמב"ם פירוש המשניות סנהדרין
נשמח אם תפנה אותנו למקור מדויק יותר.
ונשיקת הקרובים שטבע בעלי התורה לא תתאוה להם ואין נהנין מהם כגון אחותו ואחות אמו ואחות אביו ובת בתו ובת בנו שנאוי עד מאד ואסור אבל אין חייבין עליו מלקות כשלא יתכוין בזה הנאה אבל עם כל זה אסור הוא. ואחד מהחכמים עליו השלום היה מנשק (בתי ידי) אחותו הגדולה ממנו או ידיה כשהיה בא מן המדרש ונמנע מזה ונזהר ממנו לפי שראה שאין בו צד היתר ואמרו לך לך אמרין לנזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב ואין בכל העריות שיהיה מותר עמה בכגון זה אלא עם בתו בלבד כי האם מותרת לנשק לבנה ותמשמש בו עד שישלים שתים עשרה שנה אחר כן הוא אסור עליה כשאר עריות וכמו כן האב ינשק לבתו וימשמש בה עד שתשלים תשע שנים אחר כן היא אסורה עליו
דרומי כתב:אדרבה, דוקא מזה שבפירוש המשניות כתב כן ובספרו ההלכתי לא העתיק הדברים, מובן שאינו להלכה.
דרומי כתב:כמדומה שיש איזה לשון בספרי המקובלים על כך שהבן צריך לנשק את ידי אמו
דרומי כתב:אדרבה, דוקא מזה שבפירוש המשניות כתב כן ובספרו ההלכתי לא העתיק הדברים, מובן שאינו להלכה.
יוסף אומץ1 כתב:דרומי כתב:אדרבה, דוקא מזה שבפירוש המשניות כתב כן ובספרו ההלכתי לא העתיק הדברים, מובן שאינו להלכה.
דיוק יפה, אך איני בטוח בכך. וגם אם לא פסק כן להלכה, וודאי שלא חזר בו וכתב שזה שנאוי ואסור וכו׳ כך שגם אם לא להלכה, זה לא ראוי בשום צורה אליבא דהרמב״ם. השו״ע חולק.
, מהשו״ע משמע ללא כל ספק שמותר, וז״ל:
מחבק או המנשק אחת מהעריות שאין לבו של אדם נוקפו עליהם, כגון אחותו הגדולה ואחות אביו וכיוצא בהם, אף על פי שאין לו שום הנאה כלל הרי זה מגונה ביותר ודבר איסור הוא ומעשה טפשים, שאין קרובים לערוה כלל, בין גדולה בין קטנה, חוץ מהאב לבתו ומהאם לבנה
הלכה ו:
המחבק אחת מן העריות שאין לבו של אדם נוקפו עליהן או שנשק לאחת מהן כגון אחותו הגדולה ואחות אמו וכיוצא בהן אע''פ שאין שם תאוה ולא הנאה כלל הרי זה מגונה ביותר ודבר אסור הוא ומעשה טפשים הוא. שאין קריבין לערוה כלל בין גדולה בין קטנה חוץ מהאם לבנה והאב לבתו:
הלכה ז:
כיצד מותר האב לחבק בתו ולנשקה ותישן עמו בקרוב בשר. וכן האם עם בנה כל זמן שהם קטנים. הגדילו ונעשה הבן גדול והבת גדולה עד שיהיו שדים נכונו ושערך צמח זה ישן בכסותו והיא ישנה בכסותה. ואם היתה הבת בושה לעמוד לפני אביה ערומה או שנישאת. וכן אם האם בושה לעמוד בפני בנה ערומה ואע''פ שהן קטנים משהגיעו להכלם מהן אין ישנים עמהם אלא בכסותן::
שמואל דוד כתב:עיין שו״ת בני בנים חלק ד סימן יג
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים