מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעות בקריאת ההפטרה - האם חוזר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מחולת המחנים
הודעות: 3278
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

טעות בקריאת ההפטרה - האם חוזר?

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' ספטמבר 13, 2022 10:32 pm

מי שקרא ההפטרה וטעה טעות שיש בה שינוי במשמעות הענין, האם חוזר כמו בקריאת התורה?
והאם יש הבדל בזה בין קורא בנביא ע"ג קלף לבין קורא מתוך הספר ובדפוס?

היכן נתבאר הדבר בספרי הפוסקים.

בתודה מראש לעונים

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: טעות בקריאת ההפטרה - האם חוזר?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' ספטמבר 13, 2022 11:55 pm

מחולת המחנים כתב:מי שקרא ההפטרה וטעה טעות שיש בה שינוי במשמעות הענין, האם חוזר כמו בקריאת התורה?
והאם יש הבדל בזה בין קורא בנביא ע"ג קלף לבין קורא מתוך הספר ובדפוס?
היכן נתבאר הדבר בספרי הפוסקים.
בתודה מראש לעונים

בתשובות והנהגות - כרך ב סימן צד: ואעתיק כאן שמועה בשם הגר"ח מבריסק זצ"ל בענין טעות הבעל קורא אפילו בנגינות, שהרמ"א ר"ס קמ"ב דעתו דמה שאם הבעל קורא טעה אפילו בדקדוק אות אחת מחזירין אותו, היינו בשינוי שמשתנה על ידי זה הענין, אבל טעה בנגינת טעם או בניקוד אין מחזירין אותו אבל גוערין בו ע"ש, ובביאור הגר"א מציין כמ"ש במגילה בירושלמי, וצ"ע דמשמע דדוקא במגילה אין מדקדקין כה"ג וצ"ע עכ"ל הגר"א, ומעכשיו בקריאת התורה הגר"ח זצ"ל החמיר מאד בקריאת התורה להחזיר הבעל קורא על כל טעות בין בניקוד ובין בטעמים, ובנו הגרמ"ס זצ"ל הסביר החילוק בין קריאת התורה למגילה... (מרשימות הגר"מ שורקין שליט"א). ומיהו עיין בדברינו בח"א סימן ת"א שבק"ש נכון לדקדק מאוד וכדאיתא בשו"ע, ע"ש.
ומיהו במק"א העלתי שבפסקי טעמים בסוף הפסוק או באמצע אם הפירוש משתנה על ידם צריך ליזהר בזה מאד מאד, אבל בנגינות לבד נהגנו להקל. (ולפי השמועה, הגר"ח זצ"ל דקדק ודרש גם בהפטרה שיקראו כדין עם כל הנגינות דוקא, ועמד סמוך לשמוע שהקריאה ונגינות כדין וכהלכה).
וע"ע בספר רבבות אפרים ח"ו סימן קנ"ד אות ב', ובמצורף פה:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_מסורה - ו - מאסף תורני_26.pdf
(1.26 MiB) הורד 68 פעמים

כדכד
הודעות: 8947
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: טעות בקריאת ההפטרה - האם חוזר?

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 14, 2022 6:05 pm

לא הבנתי למה שלא יהיה אותו דין כמו בקרית התורה שהרי לא קרא נכון וכאילו לא קרא כלל ואולי אם קרא כבר כ"א פסוקים לפני הטעות יש לצדד להקל שגם בלי זה היה יוצא ידי חובה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 167 אורחים