מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אדם המחמיר בד"כ כר"ת במוצ"ש ופעם אחת שמע הבדלה מאחר שאינו מחמיר לפני זמן ר"ת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

אדם המחמיר בד"כ כר"ת במוצ"ש ופעם אחת שמע הבדלה מאחר שאינו מחמיר לפני זמן ר"ת

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 10, 2022 5:38 pm

מותר לו לצאת ידי חובה בהבדלה זו? גם בברכת מאורי האש?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אדם המחמיר בד"כ כר"ת במוצ"ש ופעם אחת שמע הבדלה מאחר שאינו מחמיר לפני זמן ר"ת

הודעהעל ידי במסתרים » א' יולי 10, 2022 6:06 pm

הרי מעיקר הדין מותר להבדיל מבעוד יום

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אדם המחמיר בד"כ כר"ת במוצ"ש ופעם אחת שמע הבדלה מאחר שאינו מחמיר לפני זמן ר"ת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 10, 2022 6:13 pm

לכאורה זה תלוי במידת ההכרעה שלו כר"ת.
ובפרט כיצד הוא ינהג בדברים שחייבים לנהוג בהם על-פי שורת הדין, כגון אם יוולד לו בן בפניא דמעלי שבתא בזמן שלפי ר"ת הוא יום גמור ולפי הגאונים הוא לילה גמור - מתי ימול אותו?

אם ימולנו ביום שישי, וכר"ת - הרי שהוא נוהג לגמרי כר"ת, ויכול לצאת ידי חובת הבדלה רק אם זהו זמן שגם לר"ת אפשר להבדיל בו, כגון שזה מפלג המנחה ולמעלה, ובשעת דחק גדולה בלבד, ולכאורה אינו יכול לקיים את הענין של ברכת הנר והבשמים בזמן זה (לא כתבתי "לצאת ידי חובה" כי אין בזה חובה, מלבד במוציו"כ, כמובא בפוסקים).
אם ימולנו בשבת, וכהגאונים - הרי שהוא סבור שעיקר הדין הוא כהגאונים, ולכן מסתמא יכול בשעת הדחק לסמוך עליהם, בפרט בדבר שאין בו שום חשש דאורייתא, ובפרט אם זה לאחר הפלג דר"ת.
ואם מספקא ליה, ולא ימולנו בעש"ק (שמא הלכה כהגאונים) ולא בש"ק (שמא הלכה כר"ת) אלא ידחה את הברית ליום ראשון - אז יש לדון האם יכול כאן לסמוך על הגאונים להקל בספק-דרבנן (שהרי הבדלה על הכוס - דרבנן, וי"א שכל הבדלה היא מדרבנן).

סיסטעם
הודעות: 244
הצטרף: ו' מאי 08, 2015 1:42 am

Re: אדם המחמיר בד"כ כר"ת במוצ"ש ופעם אחת שמע הבדלה מאחר שאינו מחמיר לפני זמן ר"ת

הודעהעל ידי סיסטעם » ב' יולי 11, 2022 10:54 am

עזריאל ברגר כתב:לכאורה זה תלוי במידת ההכרעה שלו כר"ת.
ובפרט כיצד הוא ינהג בדברים שחייבים לנהוג בהם על-פי שורת הדין, כגון אם יוולד לו בן בפניא דמעלי שבתא בזמן שלפי ר"ת הוא יום גמור ולפי הגאונים הוא לילה גמור - מתי ימול אותו?

אם ימולנו ביום שישי, וכר"ת - הרי שהוא נוהג לגמרי כר"ת, ויכול לצאת ידי חובת הבדלה רק אם זהו זמן שגם לר"ת אפשר להבדיל בו, כגון שזה מפלג המנחה ולמעלה, ובשעת דחק גדולה בלבד, ולכאורה אינו יכול לקיים את הענין של ברכת הנר והבשמים בזמן זה (לא כתבתי "לצאת ידי חובה" כי אין בזה חובה, מלבד במוציו"כ, כמובא בפוסקים).
אם ימולנו בשבת, וכהגאונים - הרי שהוא סבור שעיקר הדין הוא כהגאונים, ולכן מסתמא יכול בשעת הדחק לסמוך עליהם, בפרט בדבר שאין בו שום חשש דאורייתא, ובפרט אם זה לאחר הפלג דר"ת.
ואם מספקא ליה, ולא ימולנו בעש"ק (שמא הלכה כהגאונים) ולא בש"ק (שמא הלכה כר"ת) אלא ידחה את הברית ליום ראשון - אז יש לדון האם יכול כאן לסמוך על הגאונים להקל בספק-דרבנן (שהרי הבדלה על הכוס - דרבנן, וי"א שכל הבדלה היא מדרבנן).


שו"ת מנחת יצחק ח"ו סי' ק"ד
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=436

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אדם המחמיר בד"כ כר"ת במוצ"ש ופעם אחת שמע הבדלה מאחר שאינו מחמיר לפני זמן ר"ת

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 11, 2022 1:43 pm

עזריאל ברגר כתב:לכאורה זה תלוי במידת ההכרעה שלו כר"ת.
ובפרט כיצד הוא ינהג בדברים שחייבים לנהוג בהם על-פי שורת הדין, כגון אם יוולד לו בן בפניא דמעלי שבתא בזמן שלפי ר"ת הוא יום גמור ולפי הגאונים הוא לילה גמור - מתי ימול אותו?

אם ימולנו ביום שישי, וכר"ת - הרי שהוא נוהג לגמרי כר"ת, ויכול לצאת ידי חובת הבדלה רק אם זהו זמן שגם לר"ת אפשר להבדיל בו, כגון שזה מפלג המנחה ולמעלה, ובשעת דחק גדולה בלבד, ולכאורה אינו יכול לקיים את הענין של ברכת הנר והבשמים בזמן זה (לא כתבתי "לצאת ידי חובה" כי אין בזה חובה, מלבד במוציו"כ, כמובא בפוסקים).
....).

א. מי שמבדיל בזמן שהוא לילה לשיטת הגאונים לכאורה ברור שלר"ת זה כבר אחרי פלג המנחה
ב. בשלמא נר אני מבין שלא יכול אבל למה בשמים לא? (למיטב זכרוני בהלכה שנכתב שבשעה"ד אפשר להבדיל מפלג המנחה כתוב שלא יבר על הנר אבל איני זוכר שכתבו שלא בשמים).
ג. במוצאי יוה"כ יש חובה לברך על הנר?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אדם המחמיר בד"כ כר"ת במוצ"ש ופעם אחת שמע הבדלה מאחר שאינו מחמיר לפני זמן ר"ת

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 11, 2022 6:33 pm

עכשו ראיתי במשנ"ב דרשו על סי' רצג בסופו.
בהערה 15 הביאו שרשז"א התיר למי שנוהג כר"ת לצאת ממי שאינו נוהג כר"ת שמבדיל לפני זמן ר"ת (אמנם לא ביאר ב"דרשו" אם זה דווקא כשמחמיר מספק או גם מעיקר הדין).
בהערה 17 הביאו שהפמ"ג מסתפק לענין ברכת בשמים אם המבדיל מבע"י יברכנה מבע"י או במוצ"ש ושבמקום אחר כתב שיברך בעת ההבדלה

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אדם המחמיר בד"כ כר"ת במוצ"ש ופעם אחת שמע הבדלה מאחר שאינו מחמיר לפני זמן ר"ת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 11, 2022 9:03 pm

כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:לכאורה זה תלוי במידת ההכרעה שלו כר"ת.
ובפרט כיצד הוא ינהג בדברים שחייבים לנהוג בהם על-פי שורת הדין, כגון אם יוולד לו בן בפניא דמעלי שבתא בזמן שלפי ר"ת הוא יום גמור ולפי הגאונים הוא לילה גמור - מתי ימול אותו?

אם ימולנו ביום שישי, וכר"ת - הרי שהוא נוהג לגמרי כר"ת, ויכול לצאת ידי חובת הבדלה רק אם זהו זמן שגם לר"ת אפשר להבדיל בו, כגון שזה מפלג המנחה ולמעלה, ובשעת דחק גדולה בלבד, ולכאורה אינו יכול לקיים את הענין של ברכת הנר והבשמים בזמן זה (לא כתבתי "לצאת ידי חובה" כי אין בזה חובה, מלבד במוציו"כ, כמובא בפוסקים).
....).

א. מי שמבדיל בזמן שהוא לילה לשיטת הגאונים לכאורה ברור שלר"ת זה כבר אחרי פלג המנחה
ב. בשלמא נר אני מבין שלא יכול אבל למה בשמים לא? (למיטב זכרוני בהלכה שנכתב שבשעה"ד אפשר להבדיל מפלג המנחה כתוב שלא יבר על הנר אבל איני זוכר שכתבו שלא בשמים).
ג. במוצאי יוה"כ יש חובה לברך על הנר?

א. נכון. אבל: 1. ייתכן שאותו אדם מבדיל לפני הזמן (כגון שמת לו מת, ומבדיל לפני שיחולו עליו דיני אונן), ולכן הדגשתי שדווקא אחרי הפלג. 2. העיקר היה שזה מותר רק בשעת דחק וכו' והמשך הדברים.
ב. כפי שכתבו לעיל, ויש סברא חזקה לומר שאי אפשר "להשיב את הנפש" שעוזבת עם יציאת השבת לפני שהשבת יצאה!
ג. ראה שו"ע סימן רחצ סעיף א, ומסתמא כך כתוב בעוד מקומות.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אדם המחמיר בד"כ כר"ת במוצ"ש ופעם אחת שמע הבדלה מאחר שאינו מחמיר לפני זמן ר"ת

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 12, 2022 5:54 pm

ב. כיוון שהוא מבדיל וכאילו מוציא את השבת יש סברא לברך על בשמים
ג. כתוב שבמוצאי יוה"כ יש אומרים שיש לחזר אחר נר במוציו"כ יותר מבמוצ"ש. לא כתוב שזו חובה וגם הצורך לחזר הוא רק דעת יש אומרים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אדם המחמיר בד"כ כר"ת במוצ"ש ופעם אחת שמע הבדלה מאחר שאינו מחמיר לפני זמן ר"ת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 12, 2022 7:34 pm

כדכד כתב:ב. כיוון שהוא מבדיל וכאילו מוציא את השבת יש סברא לברך על בשמים
ג. כתוב שבמוצאי יוה"כ יש אומרים שיש לחזר אחר נר במוציו"כ יותר מבמוצ"ש. לא כתוב שזו חובה וגם הצורך לחזר הוא רק דעת יש אומרים.

ב. אכן. הצגתי דעה אחת, ואתה הצגת את הדעה השניה.
ג. במוצ"ש רגיל - לכו"ע אין חובה. וזה היה עיקר דברי. ולגבי מוציו"כ לפי הדעה האומרת ש"יש לחזר עליו" היינו שזה סוג של חובה, לאפוקי נר של מוצ"ש שאין צורך לחזר עליו, כי אין בו חובה כלל (ואעפ"כ ישראל קדושים מהדרים ומחזרים אחרי נר ובשמים אף במוצ"ש, וטורחים למענם וכו', ומסתמא יש להמליץ גם על זה את מארז"ל (ברכות כ,ב) "וכי לא אשא פנים לישראל שכתבתי להם בתורה ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלקיך והם מדקדקים [על] עצמם עד כזית ועד כביצה").


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 330 אורחים