אם הם נעלמו ? להיכן - ולמה ? הזית והתמר !
א.
במדבר יג כג
כג וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם וּמִן הָרִמֹּנִים וּמִן הַתְּאֵנִים.במדבר יג, כג.
ולאן נעלמו שאר הדברים משבעת המינים ? הזית התמר חיטה ושעורה ?
אז ראשית נווכח בקשר החזק בין הגפן והרימון שבמשא המרגלים לפי הופעתם בתנך :
1. וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם וּמִן הָרִמֹּנִים וּמִן הַתְּאֵנִים.במדבר יג, כג
2. וכשבנ"י התלוננו במי-מריבה, אמרו " ולמה העליתונו ממצרים להביא אותנו אל המקום הרע הזה, לא מקום זרע ותאנה וגפן ורימון (במדבר כ 5):.
3. .....ועד הגפן והתאנה והרימון (חגי ב, 19).
4. .......הפרחה הגפן הנצו הרמונים (שה"ש ו,11).
.
5. ....פתח הסמדר הנצו הרמונים (שה"ש ז,13).
6. .....אשקך מיין הרקח מעסיס רימוני (שה"ש ח,2).
7. ....הַגֶּפֶן הוֹבִישָׁה, וְהַתְּאֵנָה אֻמְלָלָה, רִמּוֹן גַּם-תָּמָר וְתַפּוּחַ, כָּל-עֲצֵי הַשָּׂדֶה יָבֵשׁוּ כִּי-הֹבִישׁ שָׂשׂוֹן, מִן-בְּנֵי אָדָם" (יואל א', י"ב).
בכל הנל יש הצמדה בין הגפן ללרימון ולעיתים גם התאנה ,אולם הזית נעדר,
והשאלה העולה מדוע המרגלים לא הביאו גם את המינים האחרים דגן זיתים ותמר . ןאפשר שהביאו רק פירות ולכן לא הביאו חיטה ושעורה, אבל עדיין יקשה מהיעדרותם של הזית והתמר .
ב.
החתם סופר-
לשאלה זו מתייחסים המפרשים .והחתם סופר מסביר " שהשפע שהיה לו לרדת לזית ולתמר מהשמיים - ירד לישראל במן. ולכן הזיתים והתמר שצמחו אז בארץ "ל ק ו " כי ניטל שפעם ולא היה פריים משונה לטוב , על כן ל א הביאום המרגלים" לבנ"י.
ובלשונו של ר מאיר שמחה ",שכל זה [שמן ודבש] היו טועמין בהמן שטעמו כצפיחית בדבש ולשד השמן".
דהיינו הברכה בהם נדדה מגידולי א"י - למן של בנ"י במדבר.
ויש סמך לכך שהרי הפסוק מעיד :
1. (שמות טז 31): "...והוא כזרע גד לבן, וטעמו כצפיחית בדבש =תמר.
2. (במדבר יא 8): "...והיה טעמו כטעם לשד השמן " = זית.
ומשום כך- המרגלים, כשהם רצו להראות לבנ"י את טוב הארץ, הביאו דווקא את שלושת הפירות שבנ"י לא זכו לטעום במדבר – " אשכול ענבים... ומן הרימונים ומן התאנים ".
ורואים זאת גם כשבנ"י התלוננו במי-מריבה, הם אמרו (במדבר כ 5): " ולמה העליתונו ממצרים להביא אותנו אל המקום הרע הזה, לא מקום זרע ותאנה וגפן ורימון ... " – הם לא התלוננו על זיתים וגם לא על 'דבש'. [לחתם סופר הביאו 4 דברים כולל הדבש = תמר].
ג.
מזון עתיר אנרגייה-
המהרשא על הגמרא-
"אמר רבי יוחנן משום רבי מאיר: כל לשון הרע שאין בו דבר אמת בתחילתו – אין מתקיים בסופו".
המהרש"א גם הוא עמד על התמיהה זו- וכתב שהם בכוונה לא הביאו חיטה שעורה וזית כדי לומר לבני ישראל "חלק האמת" שיש בה גפן תאנה ורימון כולם משובחים.
ואחריו את "החלק השקרי " שאין בה חיטה, שעורה וזית= שמן - שהם עיקר חיי נפש.. ובמילים אחרות שמהברכה "דגנך תירושך ויצהרך " נחסרו שתי שליש.רק התירוש נשאר ואילו הדגן והיצהר חדלו. [ צירוף זה מוזכר בדברים יא,במדבר יח, ירמיהו לא, דבה"ב לא, ובנחמיה יג.].
ואלו דבריו בסוטה לה ,א.
.....ונראה לפרש לפי ששלחו המרגלים על ב' דברים: האחד, להודיעם אם אפשר לכובשה; והשני, אם יש בה חיי נפש,... ולפי שנשתבחה ארץ ישראל בשבעה מינים, שנאמר: "ארץ חיטה ושעורה גפן ותאנה ורימון. ארץ זית שמן ודבש", ועיקר חיי נפש שבהן הם חיטה ושעורה ושמן, כדאמרינן פרק הספינה (בבא בתרא צ ע"ב): "אין מוציאין פירות מא"י, דברים שיש בהן חיי נפש, כגון: יינות ושמנים וסלתות. ..
......" לפי שהן עיקר חיי נפש השתא כשבאו, סיפר הכתוב שבאו בתחילה לומר דבר אמת, כדי להוציא דיבה על הארץ שאין בה רק אלו ארבעה מינים, שהן הג' מינים שהביאו עמהם מן הגפן ומן התאנים ומן הרימונים, ואמרו "וגם זבת חלב ודבש היא" [= תמר] ודקדקו לסיים בדבר שקר ודיבה "וזה פריה" – שהראום. אבל עיקר חיי הנפש שהם שאר הג' מינים: חיטה ושעורה ושמן – אין בה ". [למהרשא הביאו 4 דברים שכולל תמר - בדבש].
ד. מכמה קלוריות ?
ויש שהרחיבו במהרשא -והסבירו זאת בהקשר לחלק מאבות המזון: פחמימו סוכרים ושומנים (אין התייסות לחלבונים).
.
* חיטה ושעורה מכילים עמילן שהוא פחמימה עתירת אנרגיה. [ 4 קלוריות לגרם]
* שמן מכיל אנרגיה רבה. [9 קלוריות לגרם].
* אבל הפירות מכילים חד סוכרים. [3.3 קלוריות לגרם]
* ולכן פירות חיים מכילים מעט אנרגיה, יחסית ללחם ושמן.
וזו הייתה הוצאת דיבת הארץ של עשרת השליחים-מרגלים, שהביאו מהפירות חסרי האנרגיה והסתירו מהעם שארץ ישראל השתבחה גם במיני הדגן שבה ובזיתיה עתירי השמן.
המשך יבוא בעהי.