אליעזר ג כתב:חזרה למעלה
צופה_ומביט כתב:מרתק ומחכים! מחכה בציפיה להמשך. חילך לאורייתא!!
יבנה כתב:אליעזר ג כתב:חזרה למעלה
מהיכן הדברים, ומי מחברם?
אליעזר ג כתב:הניק המביא אותם מחברם אחרת היה מביאם בשם אומרם ותתייחס לתוכן הדברים ולא למי מחברם.
מקדש מלך כתב:אליעזר ג כתב:הניק המביא אותם מחברם אחרת היה מביאם בשם אומרם ותתייחס לתוכן הדברים ולא למי מחברם.
הוא שאל זאת מכיון שהמילים (חסרות הפשר לכאורה) 'חזרה למעלה' מראות שהדברים הועתקו מפורום אחר.
אמנם כיון שהניק המביאם כותב גם בפורומים אחרים, התשובה מובנת מאליה.
צופה_ומביט כתב:איזו עבודה יסודית ומרתקת.
מחכה בציפיה להמשך.
חילך לאורייתא!!
צופה_ומביט כתב:[וכנספח: ואיך הדבר הזה לא מערער את עיקר היסוד שכולנו עומדים עליו: אמינות המסורת].
מרבה_שלום כתב:מבוא
ידוע ומפורסם בעולם חשבונם של חכמי איטליה, וכמה מחכמי פולין, שהוציאו מתוך מידת רביעית שכתב הרמב"ם את מידת האגודל הטפח והאמה לפי שיטתו, ובשיטה זו החזיק הגרא"ח נאה זצ"ל.
אם וכאשר יוכח מדברי הפוסקים שהמסורת והמנהג בכלל ישראל במידות האורך היא כמדידת אגודל שמדד הצל"ח, יהיו דברי הרמב"ם ושיטתו [שמקטין שיעור הרביעית] כחידה שצריך להתמודד עמה, והמתבקש מכך, שכל תירוץ שייאמר על סתירת המידות, יהיה באופן שלא ישבש את מסורת כלל ישראל במדידת האגודל, הטפח, והאמה.
אף אם יתברר מעל לכל ספק שהרמב"ם משער את האמה 48 או 46 ס"מ, לא יהיה בכך די בכדי להוריד את מדידות הצל"ח מסדר היום, ונהיה מוכרחים להתייחס לבעיה כפי שהיא, ולפתור אותה בדרכים אחרות.
בפרקים הבאים יובא :
• דברי הראשונים המכריחים את מדידת הצל"ח או מדידות הקרובות אליה בטווח של 55-60 ס"מ לאמה.
• דברי גדולי האחרונים בכל הדורות [לפני הצל"ח ולאחריו עד תקופת מלחמת העולם השניה] שמדדו באופן מוחלט כמדידת הצל"ח.
• הוכחות מהתלמוד לשיעור אמה הגדול.
מרבה_שלום כתב:מבוא
ידוע ומפורסם בעולם חשבונם של חכמי איטליה, וכמה מחכמי פולין, שהוציאו מתוך מידת רביעית שכתב הרמב"ם את מידת האגודל הטפח והאמה לפי שיטתו, ובשיטה זו החזיק הגרא"ח נאה זצ"ל.
אם וכאשר יוכח מדברי הפוסקים שהמסורת והמנהג בכלל ישראל במידות האורך היא כמדידת אגודל שמדד הצל"ח, יהיו דברי הרמב"ם ושיטתו [שמקטין שיעור הרביעית] כחידה שצריך להתמודד עמה, והמתבקש מכך, שכל תירוץ שייאמר על סתירת המידות, יהיה באופן שלא ישבש את מסורת כלל ישראל במדידת האגודל, הטפח, והאמה.
אף אם יתברר מעל לכל ספק שהרמב"ם משער את האמה 48 או 46 ס"מ, לא יהיה בכך די בכדי להוריד את מדידות הצל"ח מסדר היום, ונהיה מוכרחים להתייחס לבעיה כפי שהיא, ולפתור אותה בדרכים אחרות.
בפרקים הבאים יובא :
• דברי הראשונים המכריחים את מדידת הצל"ח או מדידות הקרובות אליה בטווח של 55-60 ס"מ לאמה.
• דברי גדולי האחרונים בכל הדורות [לפני הצל"ח ולאחריו עד תקופת מלחמת העולם השניה] שמדדו באופן מוחלט כמדידת הצל"ח.
• הוכחות מהתלמוד לשיעור אמה הגדול.
מרבה_שלום כתב:מבוא
ידוע ומפורסם בעולם חשבונם של חכמי איטליה, וכמה מחכמי פולין, שהוציאו מתוך מידת רביעית שכתב הרמב"ם את מידת האגודל הטפח והאמה לפי שיטתו, ובשיטה זו החזיק הגרא"ח נאה זצ"ל.
אם וכאשר יוכח מדברי הפוסקים שהמסורת והמנהג בכלל ישראל במידות האורך היא כמדידת אגודל שמדד הצל"ח, יהיו דברי הרמב"ם ושיטתו [שמקטין שיעור הרביעית] כחידה שצריך להתמודד עמה, והמתבקש מכך, שכל תירוץ שייאמר על סתירת המידות, יהיה באופן שלא ישבש את מסורת כלל ישראל במדידת האגודל, הטפח, והאמה.
אף אם יתברר מעל לכל ספק שהרמב"ם משער את האמה 48 או 46 ס"מ, לא יהיה בכך די בכדי להוריד את מדידות הצל"ח מסדר היום, ונהיה מוכרחים להתייחס לבעיה כפי שהיא, ולפתור אותה בדרכים אחרות.
בפרקים הבאים יובא :
• דברי הראשונים המכריחים את מדידת הצל"ח או מדידות הקרובות אליה בטווח של 55-60 ס"מ לאמה.
• דברי גדולי האחרונים בכל הדורות [לפני הצל"ח ולאחריו עד תקופת מלחמת העולם השניה] שמדדו באופן מוחלט כמדידת הצל"ח.
• הוכחות מהתלמוד לשיעור אמה הגדול.
מרבה_שלום כתב:פרק א
מדידות אגודלים בשנים ת"ר-ת"ש
[ליקוט חלקי מדברי האחרונים]
[תרע"ג, פולין]
שו"ת אמרי יושר [סימן פ"ח]: מדדתי כמה פעמים אגודל מאדם בינוני עולה 2 ס"מ וחצי בקירוב.
[תר"מ, סלובקיה]
ספר שיעורי מצות [ערך מקוה דף כ"ג]: לפי הנסיון כשנמדוד האמה של תורה בכ"ד אצבעות יהיה אורך אמה של תורה 58.5 ס"מ, וכן פסק בקיצור שלחן ערוך. [אגודל 2.43 ס"מ]
[תרל"ו, ורשה]
ספר אפריון שלמה [קונטרס אחרון סעיף ו']: מידת זרת היא עשר אגודלים. [האגודל 2.3-2.4 ס"מ]
[תרמ"ד, וילנא]
ספר דרכי הוראה [פרק ה']: מדדתי את היד באצבעות אגודל אותו האיש ומצאתיו מן הקודא [-מרפק] עד גמר האצבע שקורין אמה עשרים אגודלים מדוקדקים. [אגודל 2.4 ס"מ. שעורי תורה שער ו' אות ו']
[תרל"ה, לטביה]
ספר זכרון יעקב [סימן ט"ז]: במדידת אגודל של אנשים בינונים נמצא מידת 8.5 אגודלים כמידת 5 ווירשק [22 ס"מ. אגודל 2.6 ס"מ].
[תרכ"ח, רומניה]
ספר הלכות מקואות – חידושי הרז"ה [דף ה' ע"א]: מדדתי האמה של מדינת זיבענבירגען ומצאתי דמחזיק כ"ד אצבעות באצבע אגודל של אדם בינוני, והאצבע שלנו מכוון עם הצאלל [2.6 ס"מ].
[תרס"ה, פיוטרקוב]
ספר תיקון עולם [מקואות סימן י' אות ג']: אנכי מדדתי בעצמי ומצאתי רוחב אגודל במקום הרחב שווה לצאהל שלנו [-פולין, 2.45 ס"מ].
[תרס"ח, פיוטרקוב]
ספר ברכת כהן [סימן נ']: כפי מה שעמדתי על המבחן אמה בת ששה טפחים שהוא כ"ד אגודלים הוא כמעט קרוב לאמה פויליש שהוא כ"ד צאל [אגודל 2.45 ס"מ].
[תרצ"ה, פולין]
שו"ת חזון נחום [ח"א סימן מ']: אין לצרף דעשרה טפחים הם 80 ס"מ שהוא דבר הנראה בחוש, ושיעור י' טפחים הוא בערך מאה ס"מ. [אגודל 2.5].
[תרפ"ז, הונגריה]
שו"ת משפטיך ליעקב [או"ח סימן כ"ה]: מדדתי אגודל בינוני ומצאתי שמחזיק כשיעור המבואר בחת"ס [2.6 ס"מ].
[תרצ"ה, מרוקו]
ספר ישמח לבב [ח"א או"ח סימן ח']: האמה היא 60 ס"מ, כן מדדתי באדם בינוני שבזמננו.
[תש"ג, הונגריה]
ספר מקוה ישראל [אות כ"ז עמוד נ"ח]: אנכי מדדתי באדם בינוני ומצאתי שג' אגודלים במקום הרחב עולה 7 ס"מ. [אגודל 2.33]
[תרע"ח, תוניס]
שו"ת משכיל לדוד [חלק ב' סימן ל"ט] אנכי הרואה לפי מדתי דהיינו טפח שלי שהוא לפי דעתי בינוני יראה לי שהטפח הוא 10 ס"מ, והאמה היא 60 ס"מ.
[תר"כ, מרוקו]
ספר לפי ספרי [מערכת ר' סעיף מ"ה] עמדתי למדוד כלי המחזיק רביעית כפי חשבון האצבעות, ומצאתי שכלי זה מחזיק שלשה ביצים. ומוכרח שהביצים שבזמננו קטנים מהביצים שבזמן התנאים. [אגודל 2.4]
[תר"כ, מרוקו]
ספר באר שבע [חלק שפת אמת, עמוד ע"ט] רבותינו נתנו לנו שיעור למקוה לחלה ולרביעית באצבעות ובביצים, ועינינו הרואות ששיעור האצבעות הוא גדול משיעור הביצים, ומצאתי משם הרב צל"ח על פסחים דף קט"ז שביצים המצויים עתה בינינו הם רק חצי מהביצים שבהם שיערה התורה, ונחה דעתי. [אגודל 2.4]
[תקצ"ט, מרוקו]
ספר ברית אבות [סימן תע"ג] עמדנו על שיעור רביעית של תורה אצבעיים על אצבעיים ברום אצבעיים וחצי אצבע וחומש אצבע, ועשינו כלי כתבנית זה, וכשעשינו כלי שמחזיק הביצים לא הגיע לחצי שיעור הכלי של גודלים הנזכר. [אגודל 2.4]
[תר"ה, קרלין]
בספר חידושי הלכות על פסח [דיני ד' כוסות סעיף ו'] כותב הורה הגר"א שנתקטנו הביצים ויש להגדיל הרביעית וכן הוא על פי המדידה כשנעשה כלי על פי דברי הגמרא נמצא שמחזיק כדברי הגר"א והמיקל בזה הפסיד אנשו כי איננו מקיים מצות חכמים כתיקונה. [אגודל 2.4]
[תרמ"ט, ורשה]
בהגדה של פסח ליל שימורים [דף כ"ט עמוד ב'] מדדתי אני ועשיתי כלי שהוא מחזיק אצבעיים על אצבעיים וכו' ונכנס בו כשיעור כמות שלשה ביצים אשר מן הדין אינו אלא ביצה ומחצה אלמא דנתקטנו עד כדי החצי. [אגודל 2.4]
[תרמ"ח, בריסק]
ספר כנסת ישראל [פסחים דף ק"ט]: הצל"ח והגר"א הוכיחו דרביעית מחזקת שיעור ג' ביצים, וכן מדדתי גם אני על האצבעות ומצאתי מכוון כדבריהם הקדושים זה השיעור. [אגודל 2.4]
מרבה_שלום כתב:פרק ב
מידת האמה בדברי האחרונים
[ת'-תר"נ]
[ר"י, גרמניה]
זה לשון מהר"י וייל [שו"ת מהר"י ווייל בסימן ע"ה]: נראה דאורך ב' מנעלים מאדם בינוני היינו אמה, וכן עלתה לי המדה.
[ת"מ, פולין]
מגן אברהם (סימן ש"א סק"ב, וסימן שצ"ז סק"א): שיעור אמה הוא כאורך ב' מנעלים.
[ת"ז, וילנה]
ש"ך (יו"ד סימן ר"א סק"ו): שיעור אמה הוא כאורך ב' מנעלים.
[ת"צ, ליטא]
באר היטב (אב"ד טיקטין, או"ח סימן ש"א סק"א, וסימן שצ"ז סק"א): שיעור אמה כאורך ב' מנעלים.
[ת"ס, גליציה]
באר היטב (אב"ד בעלז, יור"ד סימן ר"א סק"ב): אמה היא כאורך ב' מנעלים.
[ת"ע, פראג]
אליה רבה (סימן ש"א סק"ד, וסימן שצ"ז סק"ד): שיעור אמה כאורך ב' מנעלים.
[ת"מ, גרמניה]
מקור חיים (סימן שצ"ז סעיף ב'): שיעור ב' מנעלים הוא אמה.
[תקכ"ז, פולין]
תוספת שבת (סימן ש"א סק"ג, וסימן שצ"ז סק"ב): האמה היא כאורך ב' מנעלים.
[תק"ע, רוסיה]
הגר"ז (שלחן ערוך הרב סימן שצ"ז סעיף ב'): מדת מנעל הוא חצי אמה.
[תקכ"ב, פולין]
שלחן עצי שיטים (הלכות שבת סימן ד' דיני תחומין סעיף ב', וסימן ו' סעיף ט' [יו] זר זהב סקע"ה): שיעור רגל [עם המנעל] הוא כחצי אמה.
[תקכ"ו, מיר-ליטא]
שלחן שלמה (סימן ש"א סעיף ב'): שיעור מנעל הוא חצי אמה.
[תקע"ג, וילנה]
חיי אדם (כלל ע"ו סעיף א'): כל רגל עם הנעל מידתה חצי אמה.
[תק"פ, בולגריה]
חסד לאלפים (סימן שצ"ז סעיף א'): אמה היא כאורך ב' מנעלים.
[תק"ס, סלובקיה]
מחצית השקל (סימן קכ"ג סק"י, וסימן שס"ב סק"ט): מידת מנעל היא חצי אמה.
[תר"נ, נהוברדוק]
ערוך השלחן (סימן שצ"ז סעיף ג'): פסיעה היא כאורך ב' מנעלים, ופסיעה היינו אמה.
[תר"נ, פולין]
משנה ברורה (סימן ש"א סק"ג ובשער הציון סק"ה, וסימן שצ"ז סק"ה): מנעל היינו חצי אמה.
[תרע"ה, ירושלים]
כף החיים (סימן ש"א סק"ה, וסימן שצ"ז סק"ז): חצי אמה היא כשיעור רגל עם המנעל.
[תרמ"ו, צנעא]
שתילי זיתים (סימן ש"א סק"ג, וסימן שצ"ז סק"ד): שיעור אמה הוא כאורך ב' מנעלים.
כך מסכם הגרא"ח נאה בספרו שיעור מקוה (עמוד ס"ג): כתב מהר"י וייל אמה היא כשיעור אורך ב' מנעלים, והביאו דבריו בש"ך (סימן ר"א סק"ו), ובמג"א (סימן שצ"ז), ושו"ע אדמו"ר שם (הגר"ז), וכל האחרונים. עכ"ל.
אורך מנעל בינוני בסנטימטרים
כתב בספר דרישת הזאב [תרמ"ז, פולין] פרשת קרח דף ט"ז ע"ב: לדעת בעל ברורי המידות [תקס"ז, מעזריטש] תעלה מידת מנעל בינוני 27.6 ס"מ.
כתב בספר דרכי הוראה [ווילנא, תרמ"ד] פרק י"ג: מידת ב' מנעלים עולה כמידת כ"ד אגודלים, ושיעורם 57.5 ס"מ. [על פי שיעורי תורה להגרא"ח נאה שער ו' סעיף ו']
כתב בספר מנחת ברוך סימן ע"ה [תרנ"ז, קריניק]: שיעור אורך מנעל הוא 30-31 ס"מ. [על פי מידות ושיעורי תורה פרק ה' הערה 98]
כתב בספר בית שאול [וורשא, תרנ"ז]" בחידושי מהרי"ץ סעיף ב' [דף מ"ז], שיעור ב' מנעלים שכתבו הפוסקים הוא 57 ס"מ, [על פי המבואר שם ובסעיף א' שיעור ב' מנעלים כ"ג וחצי או כ"ד צאהל פוליש, ושיעור צאל הוא 6/11 ווירשק - 2.42 ס"מ]
כתב בספר תיקון עולם [פיוטרקוב, תרס"ה] מקואות סימן י' סקי"ב: דשיעור שני מנעלים הוא 58 ס"מ. [על פי המבואר שם שהוא כשיעור כ"ד צאל פוליש, ראה לעיל בדברי הבית שאול]
כתב בשו"ת חינוך בית יצחק [הונגריה, תרכ"ה] יו"ד סימן מ"ט: זה ידוע דמנעל הוא 31 ס"מ [על פי המבואר שם שמידת מנעל 12 צאל וינאי, וכמבואר בשו"ת מנחת יחיאל חלק ב' סימן קל"ה]
כתב בספר מדות ומשקלות של תורה [ירושלים, תשמ"ה] פרק פ"ז: שנעל בינונית היא מידה 42-43 ומידתה 28-30 ס"מ.
הגרא"ח נאה בספרו שעורי תורה שער ו' הערה 10 כותב שמנעל הוא יותר מ-24 ס"מ, והאמה לדעת המג"א ושאר אחרונים יותר מ-48 ס"מ.
מרבה_שלום כתב:פרק ג
הוכחות לשיעור אמה גדול
[מדברי חז"ל, על פי פירוש הראשונים]
א. שיעור פרסת הרגל
מבואר בשבת דף פ"ה שרוחב פרסת הרגל היא טפח. וכאשר מודדים את פרסת הרגל מתברר שהיא יותר מ-8 ס"מ.
בספר מדות ומשקלות של תורה פרק פ"ז הערה 9 כותב שרוחבה קרוב ל-9 ס"מ או יותר מזה, בספר דבר ישרים מועדים עמוד פ"ו כותב שהוא 8.5 ס"מ, ובמנחת ברוך סימן ע"ה כותב שהוא 2 ווירשק שהם 8.9 ס"מ.
[הגרא"ח נאה בספר שיעורי תורה [שער ו' סעיף ו'] כתב שרוחב פרסת הרגל היא 8 ס"מ בקירוב והביא כך גם בשם ספר דרכי הוראה, אולם במדידות שנערכו בזמננו [תשפ"ב] לא נמצאה רגל כזו, והממוצע ברוחב כף הרגל הוא יותר מ-9 ס"מ]
ב. שיעור 6 זרתות ו-5 אצבעות
מבואר בגמרא עירובין דף י' שהטפח נמדד בשלשה אופנים: 4 אגודלים, 5 אצבעות, 6 זרתות.
כאשר מודדים הטפח בזרתות או באצבעות מתגלה שהטפח הוא בבירור יותר מ-8 ס"מ. בספר דבר ישרים [מועדים] עמוד פ"ו כותב שבמדידות שערך באצבעות וזרתות מצא שהטפח 9 ס"מ, בספר מקוה ישראל [אות כ"ז עמוד ס"א] כותב אין ספק היכן מודדים האצבע והזרת שהרי היכן שתמדוד באצבע ובזרת תמצא שהטפח 9 ס"מ בקירוב, וראה עוד בספר ידי אריאל סימן ג' שקשה למצוא שיעור טפח קטן כשמודדים בזרתות.
[הגרא"ח נאה כותב בפירוש [שיעורי תורה פרק ג' סעיף כ"ו - כ"ח, שיעור מקוה סעיף ע"ג ובהערה 80] שלא בדק מידת אצבעות וזרתות לברר על פיהם שיעור טפח]
מרבה_שלום כתב:פרק ג
הוכחות לשיעור אמה גדול
[מדברי חז"ל, על פי פירוש הראשונים]
ג. זרת-עשרה אגודלים
דעת הרשב"א [חלק א' סימן תתק"י, חלק ה' סימן קמ"ז] שבנביא יחזקאל [פרק מ"ג] ובגמרא עירובין דף ד' [ודף כ"א] מבואר ששיעור זרת כרוחב עשרה אגודלים, וכן הוא בריטב"א [שו"ת הריטב"א סימן פ"ו], מגיד משנה [הלכות שבת פרק ט'], תוספות [עירובין דף ד'], ורש"י [על פי דברי יחזקאל סימן ט-יא, ברורי המדות והשעורים מערכת מדידה סעיף ל"ג].
מידת זרת בינונית במדידת הגרא"ח נאה [שיעור מקוה הערה 23] היא 24 ס"מ, ובספר חידושי מהרי"ץ דף מ"ט כותב שהיא חצי מאורך האמה הטבעית [22.5-24 ס"מ]. וכן מבואר בדברי הגרא"ח נאה [שיעור מקוה סעיף י"ב, שיעורי ציון סימן ו'] שדעת הרשב"א המגיד משנה [על פי פירושם בגמרא] וסיעתם שיעור אמה הוא 55-58 ס"מ בקירוב.
מרבה_שלום כתב:פרק ג
הוכחות לשיעור אמה גדול
[מדברי חז"ל, על פי פירוש הראשונים]
ד. ראשו ורובו של קטן
דעת כמה אחרונים שמבואר בגמרא [מנחות דף מ"א] ובראשונים שגובה קטן בן 9 כולל הראש הוא קרוב ל-2 אמות בנות ו' טפחים.
[צאן קדשים מנחות שם, שו"ת בית דוד חלק א' סימן ח', שו"ת פרי הארץ חלק א' סימן א', לחם חמודות על הרא"ש, לבוש סימן ט"ז, שו"ת נחפה בכסף חלק א' סימן א', ארצות החיים סימן ט"ז סקי"ז, מחצית השקל סימן ט"ז]
בוגר שגובהו 160-170 ס"מ [ממוצע-נמוך], בגיל 9 יהיה גובהו 120-127 ס"מ וראשו ורובו 60-64 ס"מ. ובוגר שגובהו 155 ס"מ, בגיל 9 יהיה גובהו 115 ס"מ, וראשו ורובו 58 ס"מ. [ראה בנספח המצורף בסוף הפרק]
[הגרא"ח נאה (שיעורי תורה סימן ג' סעיף ל"ג) כותב שקטן בן ט' גובהו 11-12 טפחים של 8 ס"מ (סה"כ 90 ס"מ), אולם במציאות גובה קטן בן ג' הוא יותר מ-90 ס"מ, וקטן בן ט' גובהו 115-125 ס"מ כמובא לעיל]
ה. פסיעה בינונית
כתב בשו"ת מהר"י וייל סימן ע"ה שמבואר בגמרא עירובין דף מ"ב שפסיעה בינונית היא אמה, ודבריו מיוסדים על רש"י [דף מ"ב ד"ה פסיעה, דף מ"ה ד"ה לא יכנס, דף נ"ב ע"ב ד"ה למודד, דף ס"א ד"ה ולמודד, שבת קי"ג ד"ה מהו], רבינו יהונתן על הרי"ף [עירובין דף י"א ד"ה פסיעה, דף י"ב ע"ב ד"ה הואיל], אור זרוע [עירובין סימן קמ"ג], הגהות אשר"י [עירובין פרק ד' סימן ב'], רשב"א [חלק א' סימן שפ"א], והריטב"א [מובא במנחת ברוך סימן ע"ה]. וכך נפסק ברמ"א ובכל האחרונים [או"ח ש"א א'] שפסיעה בינונית היא אמה.
שיעור פסיעה בינונית הוא כמידת אורך ב' מנעלים שהם 55-60 ס"מ, כך כותב מהר"י וייל הנ"ל וכל האחרונים [כמובא לעיל בפרק ב'], וכן הסכים המנחת ברוך סימן ע"ה.
[הגרא"ח נאה כתב (שיעור מקוה עמוד ס"ג) א"א לדעת מהי מידת מנעל בינוני, ועכ"פ הוא גדול יותר מ-24 ס"מ]
ו. אמתיים
מבואר בפרשת בהעלתך (י"א ל"א) שהשליו שירד במדבר הגיע לגובה אמתיים [2 אמות] מעל פני הקרקע, וברוב מדרשי חז"ל מבואר שהשליו היה עומד כנגד לבו של אדם הממוקם בשני שלישי גובהו (מכילתא (שמות טז, יג), פסיקתא זוטרתי (שם), מכילתא דרשב"י (שם), ילקוט שמעוני (בשלח רמז רנ"ט), וכ"כ רש"י שם). אולם בתרגום יונתן ופסיקתא זוטרתי פרשת בהעלותך מבואר שאמתיים מגיעים עד כנגד טבורו של אדם.
עוד מבואר בדברי חז"ל (שמות רבה ב' ה', במדבר רבה ט' י"ד, ילקוט שמעוני רמז רמ"ח, תנחומא בשלח אות י"ז, מכילתא בשלח ט"ו ח') שהלב נתון בשני שלישי גובהו של אדם משני חלקיו של אדם ולמעלה. וכמובן שהכוונה לשני שלישים כולל הראש.
גובהו הממוצע של אדם הוא יותר מ-170 ס"מ, וא"כ כנגד ליבו [2/3 האדם] 115 ס"מ. (מנחת ברוך [פולין, תרנ"ו] סימן ע"ה, בית שאול-חידושי מהרי"ץ [פולין, תרנ"ז] דף מ"ז, מי הנדה [איטליה, ת"צ] סעיף כ"ו וסעיף ל"ה, מהר"ש קאלימאני [איטליה, ת"ל] בהקדמת מקראות גדולות ונציה, תיקון עולם [לובלין, תרס"ה] מקואות סימן י')
בספר ערך מלין [תרס"ה, ברדיטשוב] הערה קפב**) מפרש שכנגד הטבור משוער באמה בת חמשה וכנגד הלב משוער באמה בת ששה. ותרוייהו סבירא להו כשיעור הגדול.
[הגרא"ח נאה כותב (שיעורי תורה שער ו' סעיף ט"ז) שנחלקו התנאים אם הטפח 8 ס"מ או 9.5 ס"מ, ולדינא אין לחוש לדעת המגדילים]
מרבה_שלום כתב:פרק ג
הוכחות לשיעור אמה גדול
[מדברי חז"ל, על פי פירוש הראשונים]
ז. כל גופו עולה בהן
מבואר בגמרא דשיעור מקוה נלמד מפסוק ורחץ את כל בשרו במים, מים שכל גופו עולה בהן, וממנו למדו שיעור מקוה אמה על אמה ברום ג' אמות. אם נשער את האמה פחות מ-53 ס"מ אין כל גופו עולה במים אלו. [דברי השואל בשו"ת אבקת רוכל להבית יוסף סימן נ"ב, ושתק לו הבית יוסף]
ח. ראשה ורובה של פרה
מבואר בעירובין דף י"ט שראשה ורובה של פרה הוא כשיעור 2 אמות. וכתב בדרכי הוראה [ליטא, תרמ"ד] קנה המדה סוף פרק כ"ו. שמדד ומצא שאורך ראשה ורובה של פרה מתאים לשיעור אמה 58 ס"מ. [על פי המדה שכתב הגרא"ח נאה בשיעורי תורה שער ו' סעיף ו']
מרבה_שלום כתב:דברי סיכום
דברי הצל"ח וחבריו [מגדולי דורו] המגדילים את שיעורי האורך, אינם חידוש כלל וכלל, כך היתה ההוראה המקובלת בפי האחרונים ברוב תפוצות ישראל, כך מוכח ומוכרח בדברי הראשונים, ויש לכך מקורות איתנים בדברי חז"ל.
רוב ניכר ממודדי האגודלים בתקופת האחרונים [שמדדו כפי שמופיע בנושאי כלי השו"ע או"ח סימן י"א] עלתה מידת אגודלם 2.4-2.5 ס"מ או יותר, ולא פחות מ-2.3 ס"מ. גם זה מחזק את דברינו שבמאות השנים האחרונות [עד להופעת הספרים, דעת תורה, דרכי תשובה, וספרי הגרא"ח נאה] היתה המידה 55-60 ס"מ המידה הרווחת והמקובלת ביחס לשיעור האמה, וברוב המדינות לא היתה מוכרת מידה הקטנה משיעור 55 ס"מ לאמה.
באם הסוגיא היתה מתחילה במשנה תורה להרמב"ם ומסתיימת בפירוש המשניות ובתשובות הגאונים, יש מקום של כבוד לטענת המערערים ומקטיני השיעורים ל-48 או 46 ס"מ לאמה, אולם היות ולרבותינו הראשונים [אשר מימיהם אנו שותים] היתה דעה מגובשת בנושא זה, דעה אשר איננה עולה בקנה אחד עם דברי הרמב"ם, יש מקום של כבוד למחזיקים במידות הצל"ח הארוכות [58 ס"מ] אשר מקובלות בידינו למעלה מ-700 שנה. ולפי דברי רבותינו הן הן המדות שהיו בידי חז"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 500 אורחים