מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

התחיל להדליק נ"ח ונזכר שלא הבדיל בתפלה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אראל
הודעות: 3530
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

התחיל להדליק נ"ח ונזכר שלא הבדיל בתפלה

הודעהעל ידי אראל » א' דצמבר 26, 2021 7:27 pm

נשאל שאלה בביהמ"ד:
משמש ביהמ"ד שהתחיל בהדלקת נרות חנוכה במוצ"ש, וכבר בירך ברכת להדליק אבל עדיין לא הדליק, ואחר שגמר לברך הברכה נזכר שלא אמר 'אתה חוננתנו' במעריב, וא"כ עדיין אסור בעשית מלאכה, מה עליו עתה לעשות?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4819
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: התחיל להדליק נ"ח ונזכר שלא הבדיל בתפלה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' דצמבר 26, 2021 8:40 pm

יש מכתב תשובה של הראש"ל ר' יצחק יוסף שליט"א.

אראל
הודעות: 3530
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: התחיל להדליק נ"ח ונזכר שלא הבדיל בתפלה

הודעהעל ידי אראל » א' דצמבר 26, 2021 9:21 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש מכתב תשובה של הראש"ל ר' יצחק יוסף שליט"א.

איפה יאסאלע?

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: התחיל להדליק נ"ח ונזכר שלא הבדיל בתפלה

הודעהעל ידי קרית מלך » א' דצמבר 26, 2021 10:45 pm

אראל כתב:נשאל שאלה בביהמ"ד:
משמש ביהמ"ד שהתחיל בהדלקת נרות חנוכה במוצ"ש, וכבר בירך ברכת להדליק אבל עדיין לא הדליק, ואחר שגמר לברך הברכה נזכר שלא אמר 'אתה חוננתנו' במעריב, וא"כ עדיין אסור בעשית מלאכה, מה עליו עתה לעשות?


ראיתי בחוברת שיו"ל בימי החנוכה בבני ברק שנחלקו בזה הגר"ח קניבסקי דס"ל שיאמר ברוך המבדיל ואין זה הפסק בין הברכה להדלקת הנרות, ודמיא לגביל לתורא דאינו הפסק ודעת הגראי"ל שטינמן זצ"ל דנחשב הפסק כי ההבדלה אינה צורך ההדלקה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11978
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: התחיל להדליק נ"ח ונזכר שלא הבדיל בתפלה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' דצמבר 27, 2021 1:26 am

עיין רמ"א רעא, ה בבירך המוציא קודם הבדלה דמשמע דל"ה ההבדלה הפסק. ועמ"א שם שי"א דהוי הפסק, ורק באיסור דאו' (כגביל לתורא לשיטתם) ל"ה הפסק. ולכאו' ה"נ בעשיית מלאכה תלוי בפלוגתא זו. [וה"ה בנזכר אחר הברכה שלא הפריש תו"מ או חלה, אך שם יש לדון עוד דאולי חשיב ברכה ע"ד האסור שלא חלה כלל. וי"ל].

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: התחיל להדליק נ"ח ונזכר שלא הבדיל בתפלה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' דצמבר 29, 2021 4:43 pm

אראל כתב:נשאל שאלה בביהמ"ד:
משמש ביהמ"ד שהתחיל בהדלקת נרות חנוכה במוצ"ש, וכבר בירך ברכת להדליק אבל עדיין לא הדליק, ואחר שגמר לברך הברכה נזכר שלא אמר 'אתה חוננתנו' במעריב, וא"כ עדיין אסור בעשית מלאכה, מה עליו עתה לעשות?

מצו"ב תשובת מרן הגרי"ש אליישיב זצ"ל (בספר וישמע משה, ח"א עמ' ריז):
קבצים מצורפים
וישמע משה ח''א עמ' ריז.PNG
וישמע משה ח''א עמ' ריז.PNG (83.55 KiB) נצפה 1028 פעמים

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: התחיל להדליק נ"ח ונזכר שלא הבדיל בתפלה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' דצמבר 29, 2021 4:44 pm

מצו"ב תשובת מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל (בספר כאיל תערוג, חנוכה, עמ' תקסח):
קבצים מצורפים
כאיל תערוג חנוכה 1.PNG
כאיל תערוג חנוכה 1.PNG (85.44 KiB) נצפה 1028 פעמים
כאיל תערוג חנוכה 2.PNG
כאיל תערוג חנוכה 2.PNG (96.49 KiB) נצפה 1028 פעמים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4819
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: התחיל להדליק נ"ח ונזכר שלא הבדיל בתפלה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' דצמבר 29, 2021 4:49 pm

מה שנכון נכון כתב:עיין רמ"א רעא, ה בבירך המוציא קודם הבדלה דמשמע דל"ה ההבדלה הפסק. ועמ"א שם שי"א דהוי הפסק, ורק באיסור דאו' (כגביל לתורא לשיטתם) ל"ה הפסק. ולכאו' ה"נ בעשיית מלאכה תלוי בפלוגתא זו. [וה"ה בנזכר אחר הברכה שלא הפריש תו"מ או חלה, אך שם יש לדון עוד דאולי חשיב ברכה ע"ד האסור שלא חלה כלל. וי"ל].

ושם נזכר שמלאכה קלה ל"צ לחזור, ואמר הראש"ל הגרי יוסף, דהדלקה הוי מלאכה קלה.
כעת ראיתי שכן סבר מרן הגריש"א.

מה שנכון נכון
הודעות: 11978
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: התחיל להדליק נ"ח ונזכר שלא הבדיל בתפלה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' דצמבר 29, 2021 7:59 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
מה שנכון נכון כתב:עיין רמ"א רעא, ה בבירך המוציא קודם הבדלה דמשמע דל"ה ההבדלה הפסק. ועמ"א שם שי"א דהוי הפסק, ורק באיסור דאו' (כגביל לתורא לשיטתם) ל"ה הפסק. ולכאו' ה"נ בעשיית מלאכה תלוי בפלוגתא זו. [וה"ה בנזכר אחר הברכה שלא הפריש תו"מ או חלה, אך שם יש לדון עוד דאולי חשיב ברכה ע"ד האסור שלא חלה כלל. וי"ל].

ושם נזכר שמלאכה קלה ל"צ לחזור, ואמר הראש"ל הגרי יוסף, דהדלקה הוי מלאכה קלה.
כעת ראיתי שכן סבר מרן הגריש"א.

איני יודע מאי קאמרת, (ומה זה 'לחזור', לא עסקינן בענין טעה בזו ובזו). הדלקת הנרות נזכרה ברמ"א עצמו רצט, י כמלאכה קלה שיש מקילים לעשותה קודם אמירת המבדיל, וכתב הרמ"א שהעיקר לאסור כדעת מרן, וכ"כ המ"ב.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4819
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: התחיל להדליק נ"ח ונזכר שלא הבדיל בתפלה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' דצמבר 29, 2021 9:06 pm

מה שנכון נכון כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
מה שנכון נכון כתב:עיין רמ"א רעא, ה בבירך המוציא קודם הבדלה דמשמע דל"ה ההבדלה הפסק. ועמ"א שם שי"א דהוי הפסק, ורק באיסור דאו' (כגביל לתורא לשיטתם) ל"ה הפסק. ולכאו' ה"נ בעשיית מלאכה תלוי בפלוגתא זו. [וה"ה בנזכר אחר הברכה שלא הפריש תו"מ או חלה, אך שם יש לדון עוד דאולי חשיב ברכה ע"ד האסור שלא חלה כלל. וי"ל].

ושם נזכר שמלאכה קלה ל"צ לחזור, ואמר הראש"ל הגרי יוסף, דהדלקה הוי מלאכה קלה.
כעת ראיתי שכן סבר מרן הגריש"א.

איני יודע מאי קאמרת, (ומה זה 'לחזור', לא עסקינן בענין טעה בזו ובזו). הדלקת הנרות נזכרה ברמ"א עצמו רצט, י כמלאכה קלה שיש מקילים לעשותה קודם אמירת המבדיל, וכתב הרמ"א שהעיקר לאסור כדעת מרן, וכ"כ המ"ב.

הרמ"א הביא שיש שהקילו בזה, הבאה"ל הביא שבמלאכה, יש אמרים אפילו מלאכה גמורה אינו חוזר, בצירוף זה יש להקל שימשיך ודו"ק.

מה שנכון נכון
הודעות: 11978
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: התחיל להדליק נ"ח ונזכר שלא הבדיל בתפלה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' דצמבר 29, 2021 9:26 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
מה שנכון נכון כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
מה שנכון נכון כתב:עיין רמ"א רעא, ה בבירך המוציא קודם הבדלה דמשמע דל"ה ההבדלה הפסק. ועמ"א שם שי"א דהוי הפסק, ורק באיסור דאו' (כגביל לתורא לשיטתם) ל"ה הפסק. ולכאו' ה"נ בעשיית מלאכה תלוי בפלוגתא זו. [וה"ה בנזכר אחר הברכה שלא הפריש תו"מ או חלה, אך שם יש לדון עוד דאולי חשיב ברכה ע"ד האסור שלא חלה כלל. וי"ל].

ושם נזכר שמלאכה קלה ל"צ לחזור, ואמר הראש"ל הגרי יוסף, דהדלקה הוי מלאכה קלה.
כעת ראיתי שכן סבר מרן הגריש"א.

איני יודע מאי קאמרת, (ומה זה 'לחזור', לא עסקינן בענין טעה בזו ובזו). הדלקת הנרות נזכרה ברמ"א עצמו רצט, י כמלאכה קלה שיש מקילים לעשותה קודם אמירת המבדיל, וכתב הרמ"א שהעיקר לאסור כדעת מרן, וכ"כ המ"ב.

הרמ"א הביא שיש שהקילו בזה, הבאה"ל הביא שבמלאכה, יש אמרים אפילו מלאכה גמורה אינו חוזר, בצירוף זה יש להקל שימשיך ודו"ק.

לא הצלחתי לדו"ק, וכאמור נראה שכבודו מערבב את היוצרות.
א. מלאכה קלה והדה"נ מקורם אינו מהראש"ל ומהמרן שהזכרת אלא מהרמ"א.
ב. לדינא הרמ"א אוסר הכל וכן הכריע המ"ב, ופשיטא שלמרן אסור.
ג. הבה"ל לענין לחזור בעשיית מלאכה (בסימן רצד) מדבר על דין טעה בזו ובזו, ובכל המלאכות, ואינו שייך כלל לענין היתר לעשות מלאכה לכתחילה.
וק"ל אפי' בלי לדו"ק.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4819
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: התחיל להדליק נ"ח ונזכר שלא הבדיל בתפלה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' דצמבר 30, 2021 5:41 pm

מה שנכון נכון כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
מה שנכון נכון כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
מה שנכון נכון כתב:עיין רמ"א רעא, ה בבירך המוציא קודם הבדלה דמשמע דל"ה ההבדלה הפסק. ועמ"א שם שי"א דהוי הפסק, ורק באיסור דאו' (כגביל לתורא לשיטתם) ל"ה הפסק. ולכאו' ה"נ בעשיית מלאכה תלוי בפלוגתא זו. [וה"ה בנזכר אחר הברכה שלא הפריש תו"מ או חלה, אך שם יש לדון עוד דאולי חשיב ברכה ע"ד האסור שלא חלה כלל. וי"ל].

ושם נזכר שמלאכה קלה ל"צ לחזור, ואמר הראש"ל הגרי יוסף, דהדלקה הוי מלאכה קלה.
כעת ראיתי שכן סבר מרן הגריש"א.

איני יודע מאי קאמרת, (ומה זה 'לחזור', לא עסקינן בענין טעה בזו ובזו). הדלקת הנרות נזכרה ברמ"א עצמו רצט, י כמלאכה קלה שיש מקילים לעשותה קודם אמירת המבדיל, וכתב הרמ"א שהעיקר לאסור כדעת מרן, וכ"כ המ"ב.

הרמ"א הביא שיש שהקילו בזה, הבאה"ל הביא שבמלאכה, יש אמרים אפילו מלאכה גמורה אינו חוזר, בצירוף זה יש להקל שימשיך ודו"ק.

לא הצלחתי לדו"ק, וכאמור נראה שכבודו מערבב את היוצרות.
א. מלאכה קלה והדה"נ מקורם אינו מהראש"ל ומהמרן שהזכרת אלא מהרמ"א.
ב. לדינא הרמ"א אוסר הכל וכן הכריע המ"ב, ופשיטא שלמרן אסור.
ג. הבה"ל לענין לחזור בעשיית מלאכה (בסימן רצד) מדבר על דין טעה בזו ובזו, ובכל המלאכות, ואינו שייך כלל לענין היתר לעשות מלאכה לכתחילה.
וק"ל אפי' בלי לדו"ק.

בע"ה אברר דברי יותר מאוחר כעת אין הפנאי איתי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 232 אורחים