איש_ספר כתב:והיה מקום לומר שבאמת פרשת ויחי אינה פרשה, אלא מה שקראו כאן "פרשה" הינו פרשה מנ"ג פרשיות של תורה. ונאמר שלפני בעל הב"ר כבר היה החלוקה הבבלית של פרשיות התורה.
איש_ספר כתב:בדברים שכתבתי מעלה העליתי שני צדדים בביאור המדרש
ב מה שאמרו פרשה זו סתומה, היינו פרשה של פו"ס, והיא סתומה, יותר מכל פרשה סתומה אחרת שעושים לפניה הפסק של ט (או ג) אותיות, ולפי"ז פרשת ויחי, מתחילה פרשה, ויש בזה נפ"מ לדינא לענין הפסקה לפניה ואחריה (ולזוה"ק ומג"א גם בתחילתה וכנ"ל)
.
יהודהא כתב:איש_ספר כתב:בדברים שכתבתי מעלה העליתי שני צדדים בביאור המדרש
ב מה שאמרו פרשה זו סתומה, היינו פרשה של פו"ס, והיא סתומה, יותר מכל פרשה סתומה אחרת שעושים לפניה הפסק של ט (או ג) אותיות, ולפי"ז פרשת ויחי, מתחילה פרשה, ויש בזה נפ"מ לדינא לענין הפסקה לפניה ואחריה (ולזוה"ק ומג"א גם בתחילתה וכנ"ל)
.
א.
גם אנוכי תמהתי ע"כ בעבר.
אמנם כנ"ל סעיף ב'. מפורש גם בשפתי חכמים השלם " למה פרשה זו סתומה כו׳. כלומר קבלה הוא בידינו מעזרא ע״ה שפרשת ויחי הוא תחלת פסקא ולא חדא פרשה היא עם וישב ישראל וכו׳ ודרך פרשה סתומה שיעורה ט׳ אותיות והכא כולה סתומה ואין בה ריוח כלל:".והוא אכן ע"פ הרא"ם.
ולפי הדברים המודגשים מוכח לכאורה - שהדיון הוא גם לגבי עניין פו"ס.
שאם לא כך , מה יש לכאן "רווחים" של 9 אותיות , ועדיין יש לעיין.
יושב_ודורש כתב:מתוך המבשר התורני. איני יודע אם יש כאן חידושים.
ואין להקשות אחר שאין לה ריוח כלל שמא אינה פרשה בפני עצמה - והיא פרשה אחת עם פרשה שלפניה, שהפרשיות איזו סתומה ואיזו פתוחה הוא קבלה בידינו מעזרא הסופר, שהיה סופר מהיר בתורת משה, ופרשיות אלו אחר שמחלקין אותם לשתי פרשיות אם כן על כרחך היא קבלה בידינו. ועוד שאין ענין פרשה זו לזו, וצריך לומר שכל אחת פרשה בפני עצמה.
וקראה בשם "פרשה" אף על פי שאין כאן ריוח כלל, מפני שעזרא עליו השלום לא תקן תחלת הפרשה הזאת מן "ויחי יעקב" אלא מפני שהיה מקובל אצלו שראוי להיות שם פסקא, אלא שה' גזר שלא יעשו אותה.
ועיקר התחלת פרשה זו מן וישב ישראל בארץ מצרים וגו', כי עליו מחובר ויחי יעקב. אלא שלא רצו הקהלות לסיים פרשת ויגש בותהי הארץ לפרעה וסיימוה בוישב ישראל:
ההערות כנראה מר' יששכר בער איילנבורג, מחבר ס' באר שבע, שיצא לאור בשנת שע"ד 1614. בשולי דף מ"ח העז וכתב "לא הבין כאן כוונת רש"י"
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 345 אורחים