מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סתירה בדברי המשך חכמה מתי חל דינו של הרמב"ם (ברצון הנפש הישראלי)

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

סתירה בדברי המשך חכמה מתי חל דינו של הרמב"ם (ברצון הנפש הישראלי)

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוקטובר 30, 2021 10:52 pm

בספר משך חכמה סוף פרשת וירא (כב, יד)
"ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה. הענין, דאמרו ז"ל, בישראל מחשבה טובה מצטרפת למעשה, מחשבה רעה אינה מצטרפת למעשה. ובאומות אינו כן, רק מחשבה רעה מצטרפת למעשה ומחשבה טובה אינה מצטרפת למעשה. והא, 'הקדוש ברוך הוא אינו בא בטרוניא עם בריותיו' (עבודה זרה ג, א), ולמה העמיד הקדוש ברוך הוא נביאים לאומות העולם, כדי שלא יאמרו אילו העמדת לנו נביאים (כמשה היינו עובדים להקב"ה - במדבר רבה יד, לד). אך הביאור, כי בהמסרו יצחק את נפשו על קידוש שמו יתברך, ומאז והלאה הוקבע לטבע קיים באומה הישראלית להימשך אחרי רצון ההשגחה מעומק הלב ולמסור נפשם ורוחם על קידוש שמו יתברך, כאשר עשו אבותינו באלף החמישי והשישי כידוע, עד כי כעת יוקשה על נפש הישראלי מה זה נסיון להאשל הגדול צור מחצבתינו אברהם ויצחק. וכן כתב הרמב"ם בהלכות גירושין, שמפני זה גט המעושה, על פי דין הוי, הואיל שנפש הישראלי חשוקה לרצון השם באמת. לכן אם מחשב הישראלי לעשות מצוה ונאנס ולא עשה, מצטרפת למעשה, כי המחשבה נתעצמה וחקוקה בנפש הישראלי, ומצדו אין עיכוב כלל. אבל חשב לעשות רעה, היא רק כפורחת והבל נדף, שעלה במחשבתו מאיזה סיבות שונות, אבל זה אינו מרצונו הטוב והאמתי. לא כן באומות העולם, "נפשם איותה רע" (משלי כא, י), "ורשע תאות נפשו" (תהלים י, ג), ואם יחשוב בטוב, זה אינו חקוק אצלו, רק עלה מאיזה סיבה, אבל לא נתעצמה בנפשו כלל.

ומשמע שאמנם יסוד המציאות של רצון הנפש הישראלי המבוארת בדברי הרמב"ם הל' גירושין הורתה ולידתה בשעת העקידה,

אך לעומת זאת ראה בדברי המשך חכמה ריש פרשת וישלח (לב, ו)
"ויהי לי שור וחמור צאן ועבד ושפחה. לא אמר "גמל" כדלקמן "והגמלים" (פסוק ח). דהענין כי "האלקים עשה את האדם ישר, והמה ביקשו חשבונות רבים" (קהלת ז, כט). כי תחילת הבריאה היה כי יטה עצמו לצד הטוב תמיד, רק היצר הרע הוא מסית בפני עצמו. אמנם כאשר 'בא הנחש על חוה והטיל בה זוהמה', שנתערבבו הטוב והרע בו בעצמו, וכמו דתרגם אונקלוס "מניה למידע טב וביש", עד שג' אבות ביררו וזיקקו, כי מאברהם יצא ישמעאל ומיצחק עשו, עד שבא יעקב והיה מטתו שלמה, כדאמרו ז"ל בשבת (קמו, א, ספרא בחוקותי ב, ח). ועצם נפש הישראלי נוטה לטוב, רק שאור שבעיסה ושעבוד מלכיות מעכב (ברכות יז, א), ולכן מהני כפיה במצוות כדברי רמב"ם פרק ב' מגירושין. והרע הוא ענין בפני עצמו, לא כעשו וחבריו אומות העולם, שנפשם איותה רע",
יעו"ש. וצריך תלמוד.

אשמח לקבל מקורות נוספים בענין דברי הרמב"ם,
בפשטות מבינים שנקודה זו התחדשה במעמד הר סיני שפסקה זוהמתן.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: סתירה בדברי המשך חכמה מתי חל דינו של הרמב"ם (ברצון הנפש הישראלי)

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אוקטובר 31, 2021 9:01 am

א' מחו"ר דמתא שלח לי את התגובה הבאה, שלא הניחה את דעתי
הא לא קשיא,
האבות הן המרכבה, אהלם היה משכן לשכינה, ענן קשור וכו'. ובכל זאת אברהם ויצחק לא הגיעו למדרגת פסקה זוהמתן, רק יעקב איש תם שדמותו חקוקה למעלה בכסא ומיטתו שלמה.
אבל זה היה אישי אליו ולא מתמשך לבניו.

אצל כלל ישראל בניו זה נהיה רק במעמד הר סיני.
וגם זה רק עד מעשה העגל, וישוב בב"א בתיקון השלם ביום ה' הגדול והנורא.

צופה_ומביט
הודעות: 5991
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סתירה בדברי המשך חכמה מתי חל דינו של הרמב"ם (ברצון הנפש הישראלי)

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 31, 2021 9:47 am

בפשטות, לפי הידוע לי, בכל כה"ג יש בחינות בחינות.
כל העניינים של תכלית הבריאה, שכינה בעולם, התקדשות ישראל וכו', הולכים ונוצרים/נבנים/מתגלים בתהליך ושלבים, וכל שלב לפי ערכו כלפי קודמיו ולפי בחינתו כשורש לאלה שאחריו ניתן לומר עליו שכאן התחיל/התחדש כך וכך. כי בדברים האלה שינוי [אפילו קטן] באיכות משנה הרבה מאד וכפנים חדשות דמי.
ובענייננו, מאן יימר לך שהכוח של יעקב להא גופא שתהיה מיטתו שלימה לא בא לו אלא רק משום שנולד ליצחק אחר העקידה? הרי שהכוח שהתגלה בפועל אצל יעקב - התחיל בעקידה של יצחק, ועל שניהם ניתן לומר שכאן התחיל כוח זה, תלוי באיזה מבט בוחרים להביט כעת.

כעין זה: מאן יימר לך שהכוח של יצחק למסור נפשו בעקידה לא התחיל בנסיונות של אברהם? ודוק שאברהם הוא שאומר "ה' יראה" אחר העקידה, לא יצחק. כללית, לפי הידוע לי, בכל כוח שהוא שניתן לישראל בירושה מהאבות - שותפים כל שלושת האבות, שכחד חשיבי, אב אחד שהוא שלושה. שורש אחד, שהלך ונוצר/התגלה בשלבים, ומה שהיה בקודם בכוח התגלה במי שאחריו בפועל. אלא שכל עוד לא יצאו כל הכוחות האלה לפועל - לא נשלם האב בפועל, לכן יש שלושה אבות - אב אחד שהוא שלושה - שמשלושתם יחד התגלה הכל בפועל. ואברהם הוא שורש הכל, אצלו התחיל הכל והוא גם שורש לכה"פ בכוח לכל מה שבא אחריו, כד"א "אתה הוא ה' האלקים אשר בחרת באברם" דיקא. מכאן והלאה יש רק הוצאת הכוח של אברהם אל הפועל בזרעו של אברהם.

וכך גם לגבי פסקה זוהמתן. בגמרא נחלקו מתי פסקה זוהמתן, וי"א מזמן האבות, ומר אמר חדא וכו' ולא פליגי כי בחינות בחינות יש כנ"ל.
הרי כל בחירת ישראל דיקא להיות אלה שמקבלים תורה ותפסוק זוהמתן בסיני הוא בגלל הבחירה באברהם דיקא ומזרעו ביצחק דיקא ומזרעו ביעקב דיקא. א"כ מוכרח שכבר אצל אברהם ויצחק ויעקב מונח שורש פסיקת הזוהמה, גם בכוח כלפי זרעם וגם בפועל אצלם לפי ערכם.
ככל שהתגלה יותר כוח אברהם בפועל - הוא התברר יותר, ויצאה יותר פסולת מבפנים החוצה. ומבחינת "אבות" - יעקב מיטתו שלימה. אז נשלם האב עכ"פ להיות אב שלם וגמור, בפועל. ב"אב" אין יותר זוהמה - במה שנוגע ונצרך עבור היותו "אב" לישראל. לא נדרש ממנו יותר. ומאז התחיל להוליד ישראלים כמותו, והגיעו לשבעים נפש, ומשם לששים ריבוא, ורק אז נעמדה קומת ישראל בשלימותה, וגם בבחינה זו החדשה [בגילוי, באיכות וכו'] הוצרכו לפסיקת זוהמה. כי כעת לא ב"אב" עסקינן, גם "אב בפועל" הוא רק "בכוח" כלפי ה"בן", אלא כעת ב"בן בפועל" עסקינן. ומה שהספיק כפסיקת זוהמה באב עבור היותו אב לבנים כאלה, לא בהכרח מספיק לכדי שבבן עצמו לא תהיה בפועל שום זוהמה בלי ניקיון חדש לפי הבחינה החדשה שישנה כעת.

כנלענ"ד לפי הידוע לי. כתבתי די בחופזי, וכמובן שהיריעה רחבה ועמוקה יותר, ועכ"ז מקוה שהובנתי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים