מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מידת הרחמים בב"ד של מעלה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
דבר נאה
הודעות: 17
הצטרף: א' אוגוסט 28, 2016 4:32 pm

מידת הרחמים בב"ד של מעלה

הודעהעל ידי דבר נאה » ג' אוגוסט 31, 2021 1:05 pm

מזה כמה ימים שמעתי מאדם חשוב שאין הקב"ה נוהג ב'מידת הרחמים' אלא בדין של מטה, אולם בבוא האדם לב"ד של מעלה או אז יקוב הדין את ההר ואין דנים אותו אלא במידת הדין, אחר הנחה זו בא לדון בברכת 'מחיה מתים ברחמים רבים' שאין פרושה אלא - מחיה מתים ברחמים שריחם עליהם בזה העולם, והביא ראיה לזה מברכת הקברים 'ועתיד להחיותכם בדין'. [יש לדון האם פירוש המילה 'בדין' הוא ב'מידת הדין' או דהכונה 'בדין שדן', דכן נראה מפירוש ריב"י]

לי הצעיר נראתה הנחה זו מוחדשת ובינותי מעט בספרים למצוא לו רב וחבר, ולא מצאתי לו אלא רבנו הגרי"ס בכוכבי אור שכתב כן, ואולי כיון דבריו לדברי הגרי"ז בשם הגר"ח במש"כ גבי 'והייתי עד ממהר'[אולם שם נראה שדיבר ל'יום הדין הגדול והנורא' ולא על כל דין פרטי של האדם].

והנה גם אם נקבל פירושו הדחוק ל'מחיה מתים ברחמים' עדיין ישארו נוסחי תפילות מוקשים כגון 'קל מלא רחמים'.

אשמח אם יוכל אי מי לאלפני בינה ודעת בנושא זה.

איש לוי
הודעות: 274
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: מידת הרחמים בב"ד של מעלה

הודעהעל ידי איש לוי » ד' ספטמבר 01, 2021 7:38 pm

גמ' ר"ה טז: תניא ב"ש אומרים ג' כתות הן ליום הדין, (ופי' רשי לשיחיו המתים, היינו יום הדין הגדול) אחת של צדיקים גמורים ואחת של רשעים גמורין ואחת של בינונים, צדיקים גמורין נכתבין ונחתמין לאלתר לחיי עולם, רשעים גמורין נכתבין ונחתמן לאלתר לגהנם שנאמר "ורבים מישני אדמת עפר יקיצו אלה לחיי עולם ואלה לחרפות לדראון עולם", בינוניים יורדין לגהנם ומצפצפין ועולין שנאמר "והבאתי את השלישית באש וצרפתים כצרוף את הכסף ובחנתים כבחון את הזהב הוא יקרא בשמי ואני אענה אותו ועליהם אמרה חנה "ה' ממית ומחיה מוריד שאול ויעל" בית הלל אומרים ורב חסד מטה כלפי חסד, ופירש רש"י הואיל ומחצה על מחצה הם מטה את ההכרע לצד זכות ואין יורדין לגהנום, וזהו רב חסד.

מפורש בגמ' שיש הנהגת רחמים גם ביום הדין הגדול לכשיחיו המתים, ולכאו' מאחר שיש י"ג הנהגות של רחמים, יתכן שבאותו דין לא קיימת ההנגה של ארך אפים לרשעים, כיון שכבר נגמר זמן התיקון, אבל שאר ההנהגות קיימות כמבו' בגמ' דהנהגת הרחמים של מידת רב חסד שהיא אחד מי"ג מידות של רחמיםהיא כן נוהגת. ולכאו' בדין שלאחר מיתה קיימת גם ההנגה של ארך אפיים, מאחר שיש אפשרות של תיקון ע"י גלגול נשמה שכל ענינו חסד. וזהו הפשטות של הפירוש מחיה מתים ברחמים רבים, ואין צריך לדחוקים אחרים.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 66 אורחים