מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ב' אוגוסט 09, 2021 12:24 pm

למה ניתקנה תקנה זו? לו יהא שסובר שאין זו חובת החתן כדעת הרמב"ם וסיעתו, מה טעם בדווקא ל א החתן?
ובדרישה (ל"ד) הביא בשם רש"ל על הסמ"ג משום יוהרא, ולא הבנתי, ואינו תחת ידי, אשמח אם מישהו יביא לכאן.
ועוד טעם אחר הביא שם, שלא לבייש מי שאינו יודע. כעין התקנה בעליה לתורה.
האם יש עוד?
בהודעה הבאה אכתוב מה שנראה לי, בתור עם הארץ.

משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ב' אוגוסט 09, 2021 12:25 pm

חשבתי לומר שהסמ"ג בא להודיע ולפרסם נגד דעת הרמב"ם שזה חובה על החתן, לכן תיקן שדווקא ל א החתן יברך.
מה דעתכם?

HaimL
הודעות: 1065
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?

הודעהעל ידי HaimL » ג' אוגוסט 10, 2021 5:10 pm

הייתי אומר, שהטעם הוא כדי שלא יהיו רגילים לקדש ולהעמיד חופה שלא בפני הרב וחשובי העיר (וזה מטעם שמי שאינו יודע בטיב גו"ק וכו'). שאם יהיו רגילים החתנים לברך, יטעו הרואים לחשוב שיכול כל מי שרוצה לייחד לו שני עדים ולקדש בפניהם.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' אוגוסט 10, 2021 9:00 pm

HaimL כתב:הייתי אומר, שהטעם הוא כדי שלא יהיו רגילים לקדש ולהעמיד חופה שלא בפני הרב וחשובי העיר (וזה מטעם שמי שאינו יודע בטיב גו"ק וכו'). שאם יהיו רגילים החתנים לברך, יטעו הרואים לחשוב שיכול כל מי שרוצה לייחד לו שני עדים ולקדש בפניהם.

נפלא מאד. נראין דבריך.

עץ הזית
הודעות: 494
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?

הודעהעל ידי עץ הזית » ג' אוגוסט 10, 2021 10:07 pm

HaimL כתב:הייתי אומר, שהטעם הוא כדי שלא יהיו רגילים לקדש ולהעמיד חופה שלא בפני הרב וחשובי העיר (וזה מטעם שמי שאינו יודע בטיב גו"ק וכו'). שאם יהיו רגילים החתנים לברך, יטעו הרואים לחשוב שיכול כל מי שרוצה לייחד לו שני עדים ולקדש בפניהם.

לדאבונינו זה יכול לגרום למכשול הפוך, שמתוך שהורגלו שקידושין הם רק בפני רב יש עמי ארצות הטועים לחשוב שקידושים שלא בפני רב אין מקום לחשוש להם אע"פ שהם בפני עדים כשרים. (וכבר נודע לי על מקרה כזה שאנשים שאינם בקיאים בטיב גיטין וקידושין נקטו שאין מה לחשוש לקידושין.)

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?

הודעהעל ידי שמש » ג' אוגוסט 10, 2021 11:37 pm

עץ הזית כתב:
HaimL כתב:הייתי אומר, שהטעם הוא כדי שלא יהיו רגילים לקדש ולהעמיד חופה שלא בפני הרב וחשובי העיר (וזה מטעם שמי שאינו יודע בטיב גו"ק וכו'). שאם יהיו רגילים החתנים לברך, יטעו הרואים לחשוב שיכול כל מי שרוצה לייחד לו שני עדים ולקדש בפניהם.

לדאבונינו זה יכול לגרום למכשול הפוך, שמתוך שהורגלו שקידושין הם רק בפני רב יש עמי ארצות הטועים לחשוב שקידושים שלא בפני רב אין מקום לחשוש להם אע"פ שהם בפני עדים כשרים. (וכבר נודע לי על מקרה כזה שאנשים שאינם בקיאים בטיב גיטין וקידושין נקטו שאין מה לחשוש לקידושין.)

אכן, הזכרתני מקרה של אדם שקידש אישה באופן 'פיראטי' וכשנתבע על ידה לשלם לה מזונות הגיב עורך דינו לביה"ד שלא היו קידושין כלל והראיה שלא היה רב מקדש אלא הוא עצמו.. וכדי ביזיון וקצף.

בן ראובן
הודעות: 1003
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' אוגוסט 11, 2021 12:57 am

שמש כתב:שלא היה רב מקדש


השימוש בביטוי הזה הוא תוצר לוואי של הטעות הזו. וכך ראינו גם בכותרות אתרים חרדיים: "הרב X קידש את נכדתו"...

מגיד
הודעות: 40
הצטרף: ב' ינואר 06, 2020 10:13 pm

Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?

הודעהעל ידי מגיד » ה' ספטמבר 09, 2021 12:26 pm

משכיל אל דל כתב:למה ניתקנה תקנה זו? לו יהא שסובר שאין זו חובת החתן כדעת הרמב"ם וסיעתו, מה טעם בדווקא ל א החתן?
ובדרישה (ל"ד) הביא בשם רש"ל על הסמ"ג משום יוהרא, ולא הבנתי, ואינו תחת ידי, אשמח אם מישהו יביא לכאן.
ועוד טעם אחר הביא שם, שלא לבייש מי שאינו יודע. כעין התקנה בעליה לתורה.
האם יש עוד?
בהודעה הבאה אכתוב מה שנראה לי, בתור עם הארץ.


הט"ז על אתר (לד) מביא בשם הרש"ל שהטעם לכך הוא כדי שלא לבייש מי שאינו יודע.
טעם זה מובא גם בב"ש על אתר


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים