'והגר"א אמר על עצמו שהוא מגיע במס"י לפרק יא לנקיות ולא יותר מזה'
נוטר הכרמים כתב:נביא כאן דוגמאות אחדות, מהידיעות הנפלאות האצורות בחיבור, כטיפה מן הים הגדול.
אילו נבנה הבית ע"י משה רבינו?
האוה"ח הק' [שיום פטירתו חל ביום ראשון הבעל"ט כותב] בכמה מקומות (פר' חוקת ופר' דברים ופר' ואתחנן) בשם חז"ל שאם היה משה רבינו מכניס את ישראל לארץ ובונה את ביהמ"ק שוב לא היה גלות ולא היה הבית חרב.
המלבי"ם בפר' חוקת גם מביא כך בשם חז"ל. כך גם בספר דברי שמואל מבן אחותו של הט"ז מביא בשם זוה"ק וחז"ל.
כך מבואר כבר בספורנו (דברים ג,כה) עה"פ אעברה נא ואראה, וז"ל: אעברה נא להכרית כל יושבי כנען, כדי שלא יגלו ישראל ממנה. ויתעבר ה' בי למענכם – מפני שהייתי מתאוה לקיים אתכם בה שלא תגלו ממנה לעולם והוא כבר נשא ידו לזרותכם בגויים.
המחבר חיפש את מקור הדברים בחז"ל ולא מצא.
הוא מוסיף גם לדון במה שמובא עוד באוה"ח הק' שאדרבה מכיון שביהמ"ק שנבנה ע"י משה רבינו א"א להיות נחרב לכן לא נכנס משה לארץ, דאיתא בחז"ל שהקב"ה כילה חמתו בעצים ובאבנים ועי"ז ניצלו ישראל מכליה ח"ו, ואם היה משה בונה ביהמ"ק, בע"כ היתה הגזירה על ישראל, ומשום הצלת ישראל לא נבנה ביהמ"ק על משה. המחבר מצא כיוצא בזה בדברי חז"ל בילקוט שמעוני (שמואל ב,ו) על דוד המלך שאמר לו הקב"ה בין הטעמים שלא יבנה הבית, שאם יבנה לא יחרב ואז יהיה חורבן ח"ו לישראל עצמם, ועל משה רבינו המקור נמצא ברמ"ע מפאנו ומגלה עמוקות.
מנגד הוא מביא מדברי הפרשת דרכים בדרוש השמיני שמביא מדרש שאלמלא היה מרע"ה נכנס לא"י לא היה נחרב ביהמ"ק ולא היתה אומה ולשון שולטת בישראל, וביאר הפר"ד שמשה רבינו היה מבטל יצרא דע"ז, וחורבן הבית והגלות היה בעוון ע"ז, ורק אחרי שהיה משה נכנס לארץ היה לו זכותא דא"י ואז יכל לבטל יצרא דע"ז. [ראה בערכין לב,א: ואידך דבעי רחמי על יצר הרע ובטליה... והיינו דקא קפיד קרא עילויה דיהושע, דבכל דוכתא כתיב יהושע והכא כתיב ישוע, בשלמא משה לא בעא רחמי דלא הוה זכותא דארץ ישראל, אלא יהושע דהוה ליה זכותא דארץ ישראל אמאי לא בעא רחמי].
חכם באשי כתב:הענין, שאילו משה רבינו היה מכניס את ישראל לארץ ובונה הבית - לא היה נחרב הבית, כדומני שאכן לא נזכר במדרשים,
אך כבר הזכירוהו הפייטנים הקדומים, כמו ר' אלעזר בירבי קליר ור' פינחס הכהן. משמע, שזה היה קיים במדרשות.
מן הגורן ומן היקב כתב:במדור 'ספרים' של מוסף ש"ק 'יתד נאמן', הופיעה כתבה על הספר, מלה במלה - למעט שינויים קלושים - מההודעה הפותחת את האשכול.
נוטר, טול שכרך. לא חרבה ירושלים אלא על שביטלו בה שכר סופרים...
נוטר הכרמים כתב:
אילו נבנה הבית ע"י משה רבינו?
האוה"ח הק' [שיום פטירתו חל ביום ראשון הבעל"ט כותב] בכמה מקומות (פר' חוקת ופר' דברים ופר' ואתחנן) בשם חז"ל שאם היה משה רבינו מכניס את ישראל לארץ ובונה את ביהמ"ק שוב לא היה גלות ולא היה הבית חרב.
המלבי"ם בפר' חוקת גם מביא כך בשם חז"ל. כך גם בספר דברי שמואל מבן אחותו של הט"ז מביא בשם זוה"ק וחז"ל.
כך מבואר כבר בספורנו (דברים ג,כה) עה"פ אעברה נא ואראה, וז"ל: אעברה נא להכרית כל יושבי כנען, כדי שלא יגלו ישראל ממנה. ויתעבר ה' בי למענכם – מפני שהייתי מתאוה לקיים אתכם בה שלא תגלו ממנה לעולם והוא כבר נשא ידו לזרותכם בגויים.
המחבר חיפש את מקור הדברים בחז"ל ולא מצא.
איש אשכולות כתב:חכם באשי כתב:הענין, שאילו משה רבינו היה מכניס את ישראל לארץ ובונה הבית - לא היה נחרב הבית, כדומני שאכן לא נזכר במדרשים,
אך כבר הזכירוהו הפייטנים הקדומים, כמו ר' אלעזר בירבי קליר ור' פינחס הכהן. משמע, שזה היה קיים במדרשות.
הביאו לזה מקור מגמ' סוטה ט א דדוד ומשה לא שלטו שונאיהם במעשה ידיהם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 712 אורחים