תורה מפוארת כתב:אני מחפש מקור לרעיון הזה ולא מוצא, תוכלו לעזור לי [הכתיבה שלי הרעיון מקדמונים]:
ידועים דברי חז"ל, שכשם שישראל מצווים לקיים כל המצווות, כן גם הקב"ה מקיים מצוותיו, ואמרו שהקב"ה מניח תפילין ומקיים מצוות הרבה.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:זכורני שעל זה המליצו הכל בידי שמים - לקיים, חוץ - מיראת שמים.
בקרו טלה כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:זכורני שעל זה המליצו הכל בידי שמים - לקיים, חוץ - מיראת שמים.
הרה"ק ר' משה מקאברין זצ"ל
ד"ה יראיך
בקרו טלה כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:זכורני שעל זה המליצו הכל בידי שמים - לקיים, חוץ - מיראת שמים.
הרה"ק ר' משה מקאברין זצ"ל
ד"ה יראיך
מתגעגע כתב:נועם אלימלך פרשת ויגש וזל"ק:
דהנה הבורא ב"ה אין שייך בו שום יראה, רק היראה הזאת יש לו להשם יתעלה שמתיירא שלא יחטא האדם, מחמת אהבתו שאוהב את האדם להטיבו באחריתו, כי דרכו יתברך להטיב לכל ברואיו ולכן מתירא שלא יחטא
אהרן מאיר כתב:בפחד יצחק (לג"ר יצחק הוטנר זצ"ל) שבת מאמר ב', כתב להשיג בענין זה על כותב ההערה שבריש תומר דבורה. הערה זו נדפסה במהדורת קניגסברג תרי"ח, ומיוחסת לסבא מקלם זצ"ל [כך ידוע ומפורסם ואשמח לקבל מקור מאת חו"ר הפורום כי אין תח"י מקור בזה, וכמדומני שכבר כתב כן זקני בספרו תנועת המוסר בפרקים על הסבא].
הדברים האלו מובאים שם בהערת שולים בריש ה"הערה" בשם הג"ר חיים מוואלוז'ין זצ"ל. ועיין בספר המאמרים לרש"ב תער"ב-תרע"ו עמ' קעו, שהביא שאלה זו בשם "הספרים" שהקשו איך שייכת באמת יר"ש למעלה.
[ולהבין עד היכן הדברים מגיעים בשיטת הפחד יצחק שישנה התדמות בכל דבר - עיין במאמרי פ"י סוכות, מאמר נב, אות ז, שאפילו התדמות יש בקב"ה].
לינק לדברי הסבא מקלם: https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... t=&pgnum=5 [אחר המחילה על ההפניה לה"ב. לעת עתה לא מצאתיו באוצרנו].
בדר"א: לענ"ד עצם קריאת שם "הערה" להקדמה זו לתומר דבורה היא מעשה שחותמו של הסבא מקלם טבוע בו, שכן ביטוי זה היה שגור על לשונו וקולמוסו. אין לי בזה ידיעה מספקת.
מתגעגע כתב:נועם אלימלך פרשת ויגש וזל"ק:
דהנה הבורא ב"ה אין שייך בו שום יראה, רק היראה הזאת יש לו להשם יתעלה שמתיירא שלא יחטא האדם, מחמת אהבתו שאוהב את האדם להטיבו באחריתו, כי דרכו יתברך להטיב לכל ברואיו ולכן מתירא שלא יחטא
צופה_ומביט כתב:מתגעגע כתב:נועם אלימלך פרשת ויגש וזל"ק:
דהנה הבורא ב"ה אין שייך בו שום יראה, רק היראה הזאת יש לו להשם יתעלה שמתיירא שלא יחטא האדם, מחמת אהבתו שאוהב את האדם להטיבו באחריתו, כי דרכו יתברך להטיב לכל ברואיו ולכן מתירא שלא יחטא
להעיר שדברים אלו לא מתרצים [ולא באו לתרץ, עיי"ש] את השאלה איך מקיים הקב"ה יראת שמים = "ויראת מאלהיך". [רק אומר שיש אצל הקב"ה איזו יראה והיא יראה שלא יחטא האדם, ומבאר בזה את הלשון בפסוק "וכיראתך" עיי"ש].
[לומר שעד כדי כך קשר הקב"ה את הנהגתו עם עולמו בבחירת האדם (כנודע) עד שנעשה האדם "אלוה" לקב"ה ושליט על הנהגתו את עולמו - קשה מאד. הנפש החיים בתחילתו רק אומר שמשו"כ נקרא האדם "צלם אלקים", ואחרים אומרים ע"ז את "אדמה לעליון". וכך אמר הקב"ה לאדם הראשון שימשול בתחתונים. אמנם לגבי הצדיקים אמרו חז"ל "מי מושל בי - צדיק", והוא לגבי לבטל גזירת המקום. ומי יבוא בסוד ה' לדון בהגדרות אלה (מה שליעקב קרא הקב"ה אל אינו שייך לכאן, ומפורש במדרש אני אלוה בעליונים ואתה אלוה בתחתונים, וכעין מה שאמר הקב"ה לאדה"ר שיעקב שופריה דיליה ולאברהם שיעקב ממשיכו ועיקרו. וראה בגור אריה בראשית לג, כ)].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 92 אורחים