מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ושמש וחזן וסופר - גבעונים יהודים?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

ושמש וחזן וסופר - גבעונים יהודים?

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ב' ינואר 04, 2021 10:14 pm

בשמואל ב' (כ"א, א'):
ויאמר ה', אל שאול ואל בית הדמים על אשר המית את הגבעונים.


וכתב שם רש"י:
כשהרג (שאול) נוב עיר הכהנים המית מהם שבעה, שני חוטבי עצים ושני שואבי מים ושמש וחזן וסופר.


השאלות:
א. האם הגבעונים היו יהודים?
ב. על הצד שלא, מדוע היה להם שמש וחזן וסופר?
ג. מה עשו שמש, חזן וסופר גבעונים בנוב עיר הכהנים?

ד"א, העיר לי גיסי שמצאנו כמה וכמה פירושים לגבי מהותו של "חזן" בלשון המשנה (לדוגמא, שמזמין את הקרואים לעלות לתורה, או מלמד תינוקות וכו'). ואכמ"ל.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ושמש וחזן וסופר - גבעונים יהודים?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ינואר 05, 2021 3:53 am

א. מקור ד' רש"י הוא מן הירושלמי (סנהדרין פ"ו ה"ז), ושם נתפרש דדוד הוא שריחקן (כמובא בפירש"י עה"פ שלאח"ז).
ב. וכי רק ספרי־תורה נכתבו אז, ולא אגרות־שלומים ושטרי־ברורין?!
ג. מה שעשו שם שואבי־המים וחוטבי־העצים.

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ושמש וחזן וסופר - גבעונים יהודים?

הודעהעל ידי עקביה » ג' ינואר 05, 2021 8:39 am

קמצן_קדוש כתב:א. האם הגבעונים היו יהודים?

הם היו יהודים היות והתגיירו בימי יהושע, אבל חיו כשבט נבדל ולא אהוב, עד שהורחקו מלבוא בקהל ע"י דוד (יבמות עח:).

נ.ב. מומלץ לראות את האברבנאל בשמואל שם.

קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

Re: ושמש וחזן וסופר - גבעונים יהודים?

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ג' ינואר 05, 2021 2:46 pm

עקביה כתב:הם היו יהודים... וגו'

ייש"כ!
ורק לפי הפסוקים ביהושע (ט') לא משמע שיהושע גייר אותם, ורק שנתנם להיות חוטבי עצים ושואבי מים.

לפחות כך הבנתי.

קמ"ל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ושמש וחזן וסופר - גבעונים יהודים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 05, 2021 3:12 pm

ולהעיר שלהלכה נתין (דהיינו גבעוני) הוא יהודי לכל דבר, ועד כדי כך - שהוא קודם לגר להחיותו וכו' (משנה הוריות ג ח), למרות שגר הוא כשר לכתחילה לבוא בקהל (ומותר אפילו בכהנת) והנתין פסול.

וייתכן שע"פ הפשט הפשוט יש מקום לחלוק, אבל כשחז"ל אמרו שהיו שם "שמש וחזן וסופר" - מסתמא הם דיברו אליבא דהלכתא, וכידוע שבזמנם עוד הכירו מעט גבעונים (ראו בגמרא סוף קידושין).


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים