מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עקידה ביום הכיפורים

חיפושי מקורות וכדומה
בערקע חייט
הודעות: 130
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:42 am

עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי בערקע חייט » ג' ספטמבר 29, 2020 5:56 pm

מונח בזכרוני דיעות שונות מתי היה מעשה העקידה, לחלקן היה ביום הכיפורים. האם מישהו יכול לציין לי את המקור?

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 29, 2020 6:03 pm

נדון באשכול זה, ואולי בעוד.

בערקע חייט
הודעות: 130
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:42 am

Re: עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי בערקע חייט » ג' ספטמבר 29, 2020 9:31 pm

תודה. אם כן אין עדויות מוסמכות לזה מחז"ל.

זאינץ
הודעות: 500
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי זאינץ » ג' ספטמבר 29, 2020 10:38 pm

יש ויש ככה נאמר בפדר''א[החיד''א מביא זאת].

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי מבני עליה » ד' ספטמבר 30, 2020 2:45 am

אתמול אמר לי ידידי הגאון העצום הגרימ"ה שליט"א שהוא מפורש בזוהר

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' ספטמבר 30, 2020 3:36 am

ראה דברי הגרי"ח סופר שליט"א בס' תורת יעקב ס"ס כד, הדר יעקב ח"ה ס"ס לא.

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי אספקלריא » ד' ספטמבר 30, 2020 8:28 pm

ראה ספר עבודת הקודש למרן החיד"א, מהדורת אהבת שלום, כף אחת סי' ח', עמ' קפ"א, הערות 9-14, הרבה מראי מקומות בענין העקידה ביום כיפור.
אם מישהו יוכל להעלות צילום משם.

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ה' אוקטובר 01, 2020 11:40 pm

מבני עליה כתב:אתמול אמר לי ידידי הגאון העצום הגרימ"ה שליט"א שהוא מפורש בזוהר


האם הכוונה לזהר ח"ג רפב ע"ב (ושם, שבראש השנה הי') ?

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי וונדרבר » ב' אוקטובר 12, 2020 12:20 pm

בן_אליעזר כתב:
מבני עליה כתב:אתמול אמר לי ידידי הגאון העצום הגרימ"ה שליט"א שהוא מפורש בזוהר

האם הכוונה לזהר ח"ג רפב ע"ב (ושם, שבראש השנה הי') ?

ראה viewtopic.php?f=30&t=18645#p180575
מה שהביא שם הרב מש"נ מס' מטה יהודה תקפ"ד שרצה לדייק מהזוה"ק שהעקידה היתה בראש השנה, וכן מה שהביא שם מס' מחזיק ברכה (שם בקו"א) שביאר שאינו ראש השנה.
ועיין עוד כף החיים סי' תקפ"ד סוף אות ט"ז בביאור דברי המחזיק ברכה.

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ג' אוקטובר 13, 2020 6:42 pm

תודה על ההפני' והבהרת הדברים

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוקטובר 24, 2022 11:23 am

בפיוט "עת שערי רצון להיפתח" [עוקד והנעקד], לגרסת יהודי תימן נאמר "יום זה זכות לבני ירושלים, בו חטא בני יעקב אני סולח", ודייק מזה מהרי"ץ בפירושו שם שס"ל שהעקידה היתה ביוכ"פ, והביא לזה מקורות, עיי"ש.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' אוקטובר 24, 2022 12:43 pm

עיין שו"ת יין הטוב סימן נא.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 06, 2024 4:31 pm

צופה_ומביט כתב:בפיוט "עת שערי רצון להיפתח" [עוקד והנעקד], לגרסת יהודי תימן נאמר "יום זה זכות לבני ירושלים, בו חטא בני יעקב אני סולח", ודייק מזה מהרי"ץ בפירושו שם שס"ל שהעקידה היתה ביוכ"פ, והביא לזה מקורות, עיי"ש.

ומכאן יש לומר דבר נפלא בס"ד.
אנו יודעים על יוכ"פ שנקבע כיום סליחה כי בו נמחל חטא העגל. אבל הא גופא טעמא בעי, מדוע בדיוק ביום זה נמחל חטא העגל. הלוא גם זה לא מקרה הוא.
ולהאמור הוא הפלא ופלא: כי ביום זה היתה העקידה, ואז נאמר לאברהם [בלשון הפיוט] "יום זה זכות לבני ירושלים בו חטא בני יעקב אני סולח".

ובס"ד שלח לי הקב"ה הארה היכן מצא בעל הפיוט בתורה שכך אמר הקב"ה לאברהם אחרי העקידה. היכן זה נמצא בפסוקי הפרשה?
אבל כל הרואה את ההבטחות שהבטיח הקב"ה לאברהם בשבועה אחרי העקידה להצלחת זרעו וברכתם, שם לב לדבר מאד בולט: הקב"ה לא תולה את זה בשום דבר. אלא מבטיח באופן גמור שהם בוודאי ובכל אופן יצליחו ויבורכו.
כך נכתב שם:
טז וַיֹּאמֶר בִּי נִשְׁבַּעְתִּי נְאֻם יְהוָה כִּי יַעַן אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידֶךָ. יז כִּי בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְכַחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו. יח וְהִתְבָּרֲכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ בְּקֹלִי.

אתה שמעת בקולי, אתה עשית את הדבר הזה ולא חשכת וכו', ולכן אני אברך את זרעך וארבה אותם ויתברכו בהם כל גויי הארץ והם יירשו את שער אויביהם [במהרה בימינו אמן]. אבל הם עצמם - לא מותנה כאן בכך שישמעו בקולי. אלא היות שאתה שמעת בקולי לדבר הזה, ועקדת את בנך את יחידך, לכן יבורכו זרעך בכל מקרה.
וצ"ע, הרי בתורה מפורש בהמשך שזה תלוי ב"אם שמוע תשמעו" של זרע אברהם ג"כ. ומפורש שם לגבי מלחמות ואויבים שתלוי בזה, אם תשמעו או לא תשמעו.
ומכאן מוכרח שגם אם לא ישמעו - ויגיע להם היפך ההצלחה והברכה - תהיה סליחה.
ומתי?
מוצאים בתורה בהמשך שיש יום קבוע מיוחד לסליחה, שחטא העגל נמחל בו, ובהמשך בו דייקא הקב"ה "מעביר אשמותינו בכל שנה ושנה".
ממילא מסתבר שהוא הוא יום הסליחה שהובטח בעקידה.
ומכאן מסתבר שביום זה היתה העקידה.
ואדרבה, נמצא שזהו המקור בתורה לדעה שהעקידה היתה ביום כיפור.

וא"כ, סדר הדברים שעלה בידינו בס"ד:
ההבטחה הגמורה אחרי העקידה מוכיחה שתהיה סליחה.
ומכאן שהעקידה היתה ביום כיפור.
והיא גופא הסיבה שיום זה נקבע ליום כיפור.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עקידה ביום הכיפורים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 06, 2024 4:40 pm

להשלמת העניין:

לכאורה מהאמור לעיל עולה שזהו פיוט ליום הכיפורים, ולא לראש השנה.
אבל מיד לאחר מכן נכתב בפיוט "ושמע תקיעה תוקעה ותרועה", הרי שזהו פיוט לר"ה, וכידוע שהוא נאמר לפני התקיעות [המזכירות את זכות העקידה כידוע], וצ"ב. [וזהו גם "זכור לי אל ביום הוכח" הנאמר בתחילת הפיוט, דהיינו יום הדין, כמו ויוכיחו בין שנינו ועוד. ואולי בדוחק רומז ליוהכ"פ ע"ד לכו נא וניווכחה אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו].

אא"כ נאמר שגם ר"ה הוא יום סליחה, וצ"ע.
והמדרשים שכתבו כן אמרו זאת על אדה"ר שיצא בדימוס, אתה סימן לבניך, ולא שמחמת העקידה נעשה כן, שיום זה זכות לבני ירושלים [= זרע אברהם. ובדוחק גם זכות אדה"ר עומדת בעיקר לישראל, אתם קרויים אדם. אמנם מצינו שגם את הגויים דן בר"ה במישרים, דהיינו לזכות, או בלילה כשלא עושים עבירות, או שמזכיר להם זכות כשרים שבהן, ירושלמי ר"ה א, ג].

וצ"ל ש"יום זה, בו" לא קאי על יום שאנו עומדים בו כעת ואומרים בו את הפיוט, אלא שאנו אומרים בפיוט מה שאירע ומה שהיה, שהקב"ה אמר לאברהם בעקידה שביום העקידה [שאז היה "יום זה"] הוא סולח, אבל מה שאנו מזכירים את העקידה בר"ה אינו כי היא היתה באותו היום [כי היא היתה ביוהכ"פ], אלא כי שופר של איל מרמז לזכות העקידה וכו' כידוע מגמרא וראשונים. [וכנ"ל "זכור לי אל ביום הוכח"].


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים