מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ראש השנה שחל בשבת

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי ש. ספראי » ו' ספטמבר 04, 2020 1:18 pm

אולי כדאי לפתוח אשכול לדברי חיזוק בענייני ראש השנה שחל בשבת ומה נעשה בענין קטרוג השטן כשאין בו שופר וכן הלכות המיוחדות ליום זה.

תמיד חשבתי שבר"ה שחל בשבת אנו מוסיפים בתפילה את המילה "באהבה"- אהבה המיוחדת ליום שב"ק, המגינה עלינו.
ובחסידות יש דיבורים במעלת יום זה ואי חסרון התקיעות, עי' למשל ליקו"ת דברים נו. ועי' דברי חיים לר"ה וש" שבכח קדושת השבת בא הרפואה בלא צעקה ותפלה כמפורש שם בפי' רש"י ז"ל"
בדברי יציב ליקוטים סי' נט הראה מקורו.

וישנו הנידון הנודע על תקיעת שופר בירושתו"ב בין החומות. אולי יעלו הדברים שנידונו בהרחבה

מן הדרום
הודעות: 768
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי מן הדרום » ו' ספטמבר 04, 2020 2:02 pm

שני דברים בענין מניעת קטרוג השטן
קבצים מצורפים
דברי תורה לראש השנה תשפא.docx
(27.85 KiB) הורד 522 פעמים
כיצד מתערבב השטן בר''ה שחל בשבת (1)ערוך.docx
(33.66 KiB) הורד 670 פעמים

זאינץ
הודעות: 500
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי זאינץ » ו' ספטמבר 04, 2020 2:07 pm

בר׳׳ה שחל בשבת אותה פעולה שפועלת תקיעת שופר נפעלת מעצמה ע׳׳י קדושת השבת כמבואר בחסידות.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי אור עולם » ו' ספטמבר 04, 2020 2:20 pm

אין ברשותי מנוי לאוצר, אבל אולי מישהו יוכל להעלות את דברי הגאון ר"י אטלינגר מח"ס "ערוך לנר" בספרו "מנחת עני", דרשה לשבת שובה - האזינו באחת השנים. הדרשה ארוכה מאד אך יש שם ווארט יפה ומחזק על ר"ה שחל בשבת.
ואם כי דבריו נאמרו בשבת שובה שבין ר"ה שחל בשבת ליוה"כ, אבל מסתמא יהיה חיזוק בזה גם לשבת שעוד נותרה לנו בתש"פ.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי אור עולם » ו' ספטמבר 04, 2020 2:24 pm

נמצא בשנת תרל"ב

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי עליך עיננו » ו' ספטמבר 04, 2020 2:25 pm

ידועים דברי המשך חכמה בפ' אמור שכ' שלא לתקוע בשבת זה כעקידה ומסירות נפש מצידנו...וזה גופא מערבב את השטן עיי"ש בדבריו הנפלאים..

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי אור עולם » ו' ספטמבר 04, 2020 2:29 pm

ש. ספראי כתב:
וישנו הנידון הנודע על תקיעת שופר בירושתו"ב בין החומות. אולי יעלו הדברים שנידונו בהרחבה


האריכו בזה הרבה, ובספר "אדרת שמואל" על הגר"ש סלנט מביא קבלה מהגר"א דבשל כך לא עלה לא"י, וצ"ע מדבריו הידועים ד"לא נתנה לי רשות משמים לגלות"

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' ספטמבר 04, 2020 4:39 pm


ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי ש. ספראי » ו' ספטמבר 04, 2020 5:52 pm

נפלא. ישר כח גדול. שנזכה להיות ב'שנה הטובה' ולא ב'שנה הרעה'. ראו בדברי המנחת עני שהביא הרב אוהב ציון שליט"א

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 04, 2020 5:57 pm

לפי הירושלמי הא דאין תוקעים בשבת זהו דין דאו'
ולכאו' היינו דבשבת יש תיקון אחר חלף השופר המועיל לזכרון.

משא"כ למסקנת הבבלי שהוא מטעמא דשמא יעבירנו
ובפשטות זה תקנת אנשי כנה"ג.

וע"ע שו"ת תורה לשמה סי' תלו.

ועי' ג"כ שער הציון תקפא,לה.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי אור עולם » ש' ספטמבר 05, 2020 8:50 pm

הביאור הלכה (ש"ג, יח) מקשה ע"פ הדעות דאין לנו היום רה"ר דאו' למה לא תוקעים בשופר, דלא שייכא הגזירא ד"שמא יעבירנו ד"א ברשות הרבים".

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 05, 2020 9:55 pm

עושה חדשות כתב:לפי הירושלמי הא דאין תוקעים בשבת זהו דין דאו'
ולכאו' היינו דבשבת יש תיקון אחר חלף השופר המועיל לזכרון.

האם זה באמת הפשט אליבא דהירושלמי, דבשבת השופר 'מיותר'
או דגזירת שמא יעבירנו היא דאו', או דיש בזה סרך מלאכה לתקוע בשופר, וכיו"ב.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי אור עולם » ש' ספטמבר 05, 2020 10:44 pm

קושיית הביה"ל שהבאתי לעיל לכאו' תלויה בסוגייא ד"בטל הטעם בטלה התקנה", ובאמת הגר"א שם גבי הוצאה נקט כהדעה המחמירה בשו"ע.
בשב"ק אמר לי מישהו שגם הגר"א מודה דהיכא דהתקנה נתקנה באופן שיש בה פרטי דינים התלויים במצבים משתנים, דאז לכו"ע בטל הטעם בטלה התקנה, ורק באופן שהתקנה הייתה בסתמא, אז לא בטלה התקנה אפ' בטל הטעם. ורצה לטעון דעפ"ד קושיית הביה"ל היא גם להגר"א דהגזירה ד"שמא יעבירנו" תלויה במציאות משתנה.
הדברים מחודשים מאד בעיני, וכ"ש לומר דגזירה "שמא יעבירנו" שייכת לסוג הגזירות הראשון.
אשמח לדעת האם מישהו מהרבנים דכאן מכיר מקור לדברים הנ"ל?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' ספטמבר 05, 2020 11:29 pm


אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי אור עולם » ש' ספטמבר 05, 2020 11:42 pm

יישר כח
ראיתי שם, אך לא מצאתי התייחסו לחילוק שכתבתי.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי אור עולם » ש' ספטמבר 05, 2020 11:45 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33811&st=&pgnum=270
https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.a ... &pgnum=271

שמעתי ממו"ר שליט"א במסיבת סוכות אשתקד על מעלת שבת דחוה"מ סוכות דיש בה מעין עוה"ב בתרתי ואכמ"ל (וביחודיות שבת זו חזינן גבי ברכות ההפטרה).
והוסיף השתא, ע"פ דברי ה"מנחת עני" הנ"ל דבר"ה החל בשב"ק באים אנו גופא בזכות השמירת שבת ובמה שאין אנו תוקעים בשופר מחמת גזירה דרבנן, דא"כ גם ה"דידן נצח" שלנו בסוכות נעשה ע"י השבת ו"י מה שאיננו נוטלים ד' מינים משום שמירתה.

ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' ספטמבר 06, 2020 2:11 pm

האם ישנם עוד שנים 'טובות' ו'רעות', מלבד מה שהביא הערול"נ במנחת עני, שר"ה חל בו בשבת?


זאינץ
הודעות: 500
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי זאינץ » א' ספטמבר 06, 2020 2:40 pm

''בזכר דוד'' ישנה אריכות שלימה על ר''ה שחל בשבת.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ספטמבר 06, 2020 3:03 pm

בספר כוכבי אור כתב ר' איצעלע פטרבורגר, וחוזרים על דבריו כל שנה שר"ה חל להיות בשבת, שאף אם יש וויתור על מעלת ומדרגת השופר בשנה שחל ר"ה להיות בשבת, נראה שהכל היה כדאי כדי להציל את היחידים האלו מחילול שבת. נמצא שאכן יש בה משום וויתור, ומ"מ כדאי הוא. ויש בזה התעוררות לחזור על הלכות שבת כהוגן. ודמי לדברי הערול"נ בסגנון אחר קצת

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי אור עולם » א' ספטמבר 06, 2020 3:14 pm

בקו' שהוציא מו"ר שליט"א על ר"ה מבאר באריכות ב' חלקים ב"מלכויות זכרונות ושופרות", כחלק מעבודת היום (כמוספין), וכחלק מסדר ריצוי ותפילה. ונפק"מ בזה האם המלכויות והזכרונות הם עיקר והשופר הוא מעלה אותם - ופסוקי השופרות הם טפלים (לצד א'), או שכולם שווים בדרגתם (לצד הב'). ומיישב לפי"ז כמה סוגיות חלוקות בגמ' ר"ה וכמה מח' בדברי רבותינו. ובין הדברים כותב נפק"מ דבר"ה החל בשבת שאין תקיעת שופר לכאו' עולה חשיבות פסוקי שופרות.

הדברים נכתבים מהזכרון ואינם מדויקים, ובעז"ה אשתדל למצוא זמן לכתוב את הדברים ולהעלותם כראוי.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' ספטמבר 06, 2020 3:40 pm

ש. ספראי כתב:האם ישנם עוד שנים 'טובות' ו'רעות', מלבד מה שהביא הערול"נ במנחת עני, שר"ה חל בו בשבת?


מצאתי בספר ישמח משה פרשת וירא דף נ' ע"ב
ובזה מצינו טוב טעם על מה שגזרו רז"ל (ר"ה כ"ט ע"ב) שלא לתקוע בראש השנה שחל בשבת, כי הנה החכמים אנשי כנסת הגדולה ק"כ היו כולם בעלי רוח הקודש, ובהם כמה נביאים היו יודעים שעתיד הבית לחרב, על כן גזרו שלא יתקעו בשבת, כדי שכך יהיה הפירוש בפסוק שבתון זכרון תרועה וכמ"ש לעיל, בכדי שעקידת יצחק יהיה נראה לעולם. והנה מאד מאד נחתו לעומקא דדינא, כי מאחר שראו כי עיקר פעולת השופר הוא רק לעורר זכות העקדה, וכאן יהיה התקיעה בהיפך, כי אם יהיה תוקעין בשבת, אם כן יהיה הפירוש שבזמן החורבן לא יהיה נראה ח"ו, אם כן מכחישין חיליה דזכות העקדה ולא מעוררו, אבל מניעת התקיעה הוא מעורר זכות העקדה בכח אמיץ וחזק שיהיה נראה, אם כן מניעת התקיעה בשבת היא תקיעה, והבן

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' ספטמבר 06, 2020 3:44 pm

ספר פרי צדיק לראש השנה אות ה'
ובראש השנה שחל בשבת אז הזמן ביותר מוכשר לזכות לאור כי טוב ולהרגיש טעם ומתיקות בדברי תורה ואז הזמן שירגישו בכל מאכל רק מהטוב שבו שהוא האור כי טוב

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ספטמבר 06, 2020 3:48 pm

התקיעות בר"ה הם המערבבים את השטן, ומביאים עלינו כל טוב סלה, ועל ידיהם אנו חיים. ובאמת קשה למה אין זה דוחה את השבת מטעם זה גרידא? בפרט לאלו אשר נופפו ב'מגנא ומציל' להכריע הלכות סכנה והיזק לאחרים בעת הקורונה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' ספטמבר 06, 2020 3:51 pm

ספר עטרת ישועה על מועדים - לראש השנה שחל בשבת
וגם יש מעלה כשחל בשבת, כי כשחל ראש השנה בימות החול אז יש תקיעת שופר, ועד שעת תקיעת שופר איכא אימת הדין ורק על ידי תקיעת שופר הקב"ה עומד מכסא דין ויושב על כסא רחמים, אבל כשחל בשבת דליכא תקיעת שופר שוב אין דין ופחד כלל, וכל היום הוא ברחמים. וזהו פירוש הפסוק 'אשרי העם יודע"י תרועה', היינו, כשחל בשבת אז התרועה הוא רק בדעתו ומחשבתו של אדם ולא בפועל, יש מעלה שנמשך ב' שולחנות וכנ"ל, וזהו ידע"י תרוע"ה עולה שב"ת יו"ם טו"ב כמספר ב' פעמים שלח"ן [כי שב"ת נחשב בספרים למספר נחל"ת יעק"ב אבי"ך שהוא תש"ג [עיין באמרי נועם סוף פרשת חקת ד"ה א"י ע"ד אמרם ז"ל, ]. וגם 'ד' באו"ר פני"ך יהלכו"ן', שנמשך חיים כמו שנאמר באור פני מלך חיים [משלי טז טו], על כן הוי"ה באו"ר פני"ך עולה פרנס"ה, כי על ידי שחל בשבת נמשך פרנסה, וכנ"ל. ומפרש אחר כך מעלה הב', 'בשמך יגילון כל היום', היינו, כשחל בשבת יש שמחה כל היום, כיון דליכא שופר אין רעדה ופחד. והנה על ידי שבת ניצולין מחבלי משיח, כמו שאומרים 'מחבלי משיח יוצלו לרווחה' [בנוסח הזמר מה ידידות בליל ש"ק]. וזהו שמסיים הפסוק אחר כך, 'לא ישיא אויב בו וכו' וכתותי מפניו צריו', היינו, על ידי שבת יבוא משיח ברחמים ולא יהיו חבלי משיח

בתוך הגולה
הודעות: 824
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי בתוך הגולה » א' ספטמבר 06, 2020 4:39 pm

מצ"ב קובץ ממו"ר הגר"ב ויסבקר ער"ה תשס"ז



זכות הרבים תעמוד לו לרפו"ש וסייעתא דשמיא בב"א.
קבצים מצורפים
דברי הלכה והתעוררות בעניין רה שחל בשבת.PDF
(1021.96 KiB) הורד 387 פעמים

תורה מפוארת
הודעות: 632
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' ספטמבר 06, 2020 4:48 pm

טעמים בדרך רמז על שאין תוקעים בשבת: בספרי חסידות טרחו לבאר מדוע ביטלו חכמים מצוה מן התורה של תקיעת שופר בחששם בסברא רחוקה שמא ישכח ויטלטל ד' אמות ברשות הרבים, גזירה אותה לא מצינו שגזרו ברוב מצות התורה. ומכך שגזרו כן הסיק באגרא דכלה , שבראות החכמים שכח השבת תעמוד במקום המצוה ואפשר לעשות התיקון שניתקן במצוה על ידי שמירת שבת, לפיכך ביטלוה.
באמרי שפר כתב שמה שאין תוקעים בשבת יש בכך לימוד זכות עלינו, דהנה אם השטן מקטרג ביום הדין שישראל חטאו, אז בא המליץ ומליץ עליהם ששכחו לעשות רצון קונם, והראיה שאין תוקעין שופר בראש השנה שחל להיות בשבת משום שכחה, דגזרינן שישכח ויוציא את השופר לרשות הרבים. אם כן גזרה דשמא יעבירנו, היא המלצה טובה על ישראל, כמו השופר גופא.
הרבי ר' בונם מפרשיסחא זצ"ל הגדיל לומר על פי דברי הגמרא אונס רחמנא פטריה, שאין פירוש הגמרא שהוא פטור ואינו בר חיובא לגבי המצוה, אלא שיש לו דבר הגורם לכך שאינו חייב לעשותו. ומי שנמצא במצב שכזה, אזי הקב"ה עושה המצוה במקומו בבחינת חישב אדם לעשות מצוה ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה . נמצא שכיון ואנו אנוסים מתקיעת שופר בשבת שמא נעביר ד' אמות, אז הקב"ה עצמו הוא התוקע, וזה פירוש דברי המשנה 'יום-טוב של ראש השנה שחל להיות בשבת', ששמחה יתירה יש לנו כשחל החג בשבת ואיננו תוקעים שאז הקב"ה תוקע ונעשה המעשה בשלימות.
השפת אמת מפרש, שכל עניין השופר הוא לפתוח הפתח העליון ולעורר רחמים, וזה מתקיים ממילא בכל שבת, ולכך אין צריכים לתקוע בשופר.
בעניין זה נפלאים דברי המשך חכמה , ותורף דבריו, שתקיעת סופר איננה כשאר מצות עשה שאם לא עשאה נענש על ביטולה, אלא שמצוה זו היא סגולית, משל לחולה שנמנע מלקחת תרופה למכאובו, שאין מענישים אותו על מעשיו, כי מעשיו עצמם גורמים לעונשו. כך גם השופר גדול כוחה שהיא מכנסת זכרונם של ישראל לאביהם שבשמים והקב"ה עומד מכסא דין ויושב על כסא רחמים על ידה, ולכן אם לא תקעו בשופר אין כאן אלא ביטול בידיים של סגולה להציל ממות לחיים. וכיון שכך יש לשאול, מדוע אנו נמנעים מלתקוע בשבת להציל נפשנו. אלא שעניין תקיעת שופר היא להזכיר את מעשה העקידה שמסר יצחק אבינו נפשו לה' אחד, ואנו מבקשים ללכת בדרכיו, ומוסרים נפשנו בכך שאנו מבטלים התקיעת שופר כשחל בשבת, כי בני ישראל והשי"ת המה כשני אוהבים נאמנים, אשר כל אחד חושש על כבוד רעהו, לכן אחרי שידוע לנו גודל התועליות ממצות שופר, אשר אם יבוטל אף באונס הסכנה גדולה, ובכל זאת אמרו ישראל פן יבולע חלילה למצות שבת אשר מעיד על קדושת שמו יתברך, כי חידש עולמו מן האין הגמור, יהיה מה יעבור עלינו מה, ויתקדש שמו יתברך, יקטרג השטן ולא יכנס זכרוננו לאבינו שבשמים לטובה, אך לא יבולע לשבת המעיד על קדושת שמו יתברך, פן יעבירנו ד' אמות ברשות הרבים ויתחלל שמו חלילה. ויתגדל ויתקדש שמיה רבא, ועוקדים כולם עבור קידוש שמו יתברך. וכיון שכן, הרי זה גופיה מה שאין אנו תוקעים בראש השנה שחל בשבת, זה גופא עקידה רוחנית מופלגת ומועיל לרצות אותנו, כמו שמרצה זכרון שופר.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי דרומי » א' ספטמבר 06, 2020 5:11 pm

הרבי מליובאוויטש הביא פעם את המבואר בספרי חסידות שבר"ה שחל בשבת אין צורך בתקיעת שופר כי כל ה'המשכות' נמשכים מכח השבת גופא, ושאל:

אם כן, למה הוצרכו להטעם 'שמא יעבירנו ברשות הרבים' - הרי גם בלאו הכי אי"צ בתקיעת שופר בר"ה שחל בשבת!

ונקודת התשובה, שבבית המקדש הרי כן תקעו בשופר בר"ה שחל בשבת, והוא מצד שהתקיעה בביהמ"ק יש בה מעלה מיוחדת שאפילו בשבת יש צורך בה.

ולכן היה סברא שיתקעו בשופר בשבת מצד הענין של "זכר למקדש", וכמו שתיקנו בנטילת לולב בחוה"מ וכו'; ועל זה הוא שאומרים שמצד החשש שמא יעבירנו כו', לא תיקנו תקנה זכר למקדש בענין זה.

[לא דייקתי כ"כ בפרטים, וכתבתי רק התוכן הכללי, בלי אחריות].

לעמל יולד
הודעות: 760
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי לעמל יולד » א' ספטמבר 06, 2020 6:01 pm

נ"ל שאפשר להשוות עניין ר"ה שחל להיות בשבת שזכות הוא לנו למנוע מתקיעת שופר כגזירת חז"ל, למה שאמרו בשבת יב. שהמבקר חולה בשבת יאמר "שבת היא מלזעוק ורפואה קרובה לבא", ויהיה פירושו שבזכות שנמנעים אנו מלזעוק כי שבת היום לה', הגם שלכאורה זה היה צו השעה לצעוק ולהתחנן, אבל בזכות זה שאנו נמנעים כגזירת חז"ל הרפואה קרובה לבא.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ספטמבר 06, 2020 9:07 pm

וידוע מה שמבארים אחינו החסידים 'מעבור דרך וגבולים', הואיל ואסור להעביר חפץ מרשות לרשות, 'מעשות היום פעלים', שנאסרו כמה מצוות ביום הזה, ע"כ התיקון הוא 'לאכול ולשתות בהילולים, שבת היום להוי"ה'.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' ספטמבר 06, 2020 9:23 pm

חת''ס בדרשות תחילת דרוש א' טור ד' ששבת ר''ת שופר ברית תפילין, שאות שבת מגין יותר משלושה אלו ע''ש דברים נפלאים.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 07, 2020 12:22 am

המאירי בחיבור התשובה.png
המאירי בחיבור התשובה.png (174.01 KiB) נצפה 12892 פעמים

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי גביר » ב' ספטמבר 07, 2020 9:55 am

בספר בינה לעתים [לרבי עזריה פיג'ו] דרוש מיוחד לר"ה שחל בשבת, וכתב שם להאריך בו בדרשה יותר מבכל שנה כמעין 'זכר' לתקיעת שופר. ושם גם לימוד פשט דקדקני [כדרך הספרדים שרווחה גם במדינתו] בסוגיה דר"ה כט:

ישנו כאן -
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... book=60769

גם בספר שלמי שמחה : עיוני מועדים וזמנים /מאת נריה משה גוטל.ירושלים :מוסד הרב קוק,[תשע"ו 2016]. ישנם שני מאמרים בנושא.
הספר נמצא כאן -
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... 9476682610

יונת אלם
הודעות: 390
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי יונת אלם » ב' ספטמבר 07, 2020 8:12 pm

כמה מילי מעלייתא שרשומים אצלי בס"ד:

הרמב"ן כתב בפרשת אמור למה התרועה ולמה נצטרך זיכרון יותר משאר ימים, אבל כי יהיה בו דין בראש השנה ואח"כ בי' ימי תשובה ישא לפשע עבדיו.
מדברי הרמב"ן נראה כי תקיעות של ראש השנה הוא רק להקדים ליום הכיפורים שיבוא אחריו, ואילולי תקיעות של ראש השנה אפשר אין מחילת עוון ביום הכיפורים, ועמדו בהבטחה בראש השנה שחל בשבת כי אף אם לא יתקעו בשופר בראש השנה עם כל זה לא יהיו מריעים עליה בסופה, אך יהי כפרת עוונם ביום הכיפורים כסדרן.
ויש לעורר בזה אותן האנשים אשר לא יאזינו כל השנה על דברי חז"ל ויעברו על הגזרות והשביתות ועתה ישמעו לדברי חז"ל בלי לתקוע בראש השנה שופר, איך יגן עליהם מצוה דרבנן זאת אשר תקל עליהם לעבור עליה, איך תעמוד להם בבא היום הגדול והנורא, במה תהיה כפרתם מה יענו ומה יעשו ביום הכיפורים כי לא יכופר עוונם. (חתם סופר, אור זרוע לצדיק ע' קנ"ה)

ראש השנה שחל בשבת, מצאנו שיש שנים שרעות ביותר ושנים שטובות ביותר היה ר"ה בשבת, כי ישראל שחטאו כל השנה, בעלות קול השופר ביום הדין מצפים שבתקיעתנו יעורבב השטן וזכות התקיעות יהוו לסניגור, אבל בשבת איך ימצא זכות להצדיקנו ביום הדין?
לזה בא השבת שהיא בת זוג לישראל להיות סניגור והשבת יוצאת ובאה לפני כסא כבודו ובזכות שישראל משמרים השבת כראוי הקב"ה מוחל עוונותיהם, אבל כשאין משמרים את השבת כראוי ואדרבא מחללין את כבודה ברבים איך תעשה שבת סניגור להצדיק משפטנו, ועל כן שאסרו לתקוע בשבת הוי כדי להרחיק מחילול שבת, אבל מי שמחלל את השבת כל השנה בטלטול, הלא לא לבד שלא נעשה סניגור לפנינו אלא צריכים לדאוג ממריעין לה בסופה.
לכן בפרט בשנים אלו שר"ה חל בשבת נתאמץ בתשובה בלי הפסק, כי המופלא ממנו לא נדע ובמכוסה ממנו אל נשאל. ומי יודע אחרית השנה אם טוב ואם רע הוא. (מנחת עני לבעל הערוך לנר, פר' האזינו)

כוונת התקיעה היא לעשות נסירה. בראש השנה נברא האדם וננסר להיות לעזר כנגדו. כמו כן בכל ראש השנה נעשה דוגמת בריאת העולם. בכל אדם בחינת הפנימיות שלו להיות מקבל ומשפיע במידותיו והנהגותיו, ותכלית האדם להוציא מהכוח לפועל חושיו ולא להיות פרא אדם מעורב במעשיו ולעשות בלא דעת מעשיו, רק צריך לחשוב כל דבר לתכלית ומה שיקבל מהשפע שהשפיע עליו הבורא ומה שיתן לזולתו וכן בכל מידותיו שיהיה בהשכל ודעת זה הנקרא נסירה ממה שעלה ברעיונו שמחשבותיו מעורבין והוא בורר הטוב לעשות כן ולא כשנראה לו בהשקפה הראשונה.
בראש שנה חוזר הדבר תמיד לשורשו והקב"ה צופה ומביט אם יכול העולם להתקיים על ידי מעשה בני אדם וצפה הקב"ה שקשה הדבר להיות כל מעשה האדם בשנה כולו זך וישר, ובאו לקטרג, הקדים הקב"ה ברחמיו וציוה לנו לתקוע בשופר לעורר רחמים מלמעלה וגם למטה יתעוררו בתשובה על כל מעשה השנה שעברה.
בשבת קדש שבלאו הכי יש נשמה יתירה ובכל העולמות יש שינוי לטוב ואפילו יורדי גיהנום שובתים בשבת קדש, אין צריך כלל לתקיעת שופר כי ממילא נתמתקו הדינים ואין צריך לתקוע בשופר. (דברי חיים ח"ב ע' כ"א)


היה מנהג במקומות שונים שחל ראש השנה בשבת אין נופלין ל"כורעים" בעלינו. הגאון רבי שלמה קלוגר (חכמת שלמה סי' תקצ"ב) מצא טעם לדבר: עיקר הטעם מה שנופלין וכורעין על פניהם ולא בכל השנה הוא שלא יהיה דובר שקרים לפניו ית' שאומרים "ואנחנו כורעים" ואין עושין כן ובלחש אי אפשר להפסיק בתפילה ולעקור ממקומם לכן תקנו בחזרת הש"ץ, ובכל השנה אין מדקדקין רק בראש שנה שהדין קשה בלי ליתן פתחון פה לשטן וכן בעינן לדייק בנוסח התפילה מה שנשמרים בזה בר"ה יותר מכל השנה.
כשר"ה בחול הרשות לשטן לקטרג וכוחו קשה צריך שמירה יתירה, אבל בשבת כיון שאין תוקעין בשופר ובלאו הכי אין בכוחו לקטרג ולכן אין צריך ליזהר בזה.
ועוד טעם כי כריעה והשתחוויה זה מדרגת עבד שבן מלך אף אם משתחווה לאביו אינו רק השתחוויה כל דהו אבל לא בקידה עד הארץ. כל ימות השנה אנו במדרגת עבדים למקום אבל בשבת אנו בדרגת בנים כי עבד אינו יכול לשמור שבת ולכן אין ליפול אז כורעים דהוי תרתי דסתרי אהדדי. ועל העבד אין מתיירא המקטרג לקטרג לכן צריך שופר לערבוב שטן אבל בשבת שאנו במדרגת בנים מתיירא המקטרג להלשין פן יכעוס עליו אביו לכן אינו מקטרג הרבה ולא בעי שופר, ולכן אם נופלים כורעים נראה עבדות ויהיה פתחון פה לשטן לכן אין נופלין.

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי גביר » ג' ספטמבר 08, 2020 10:43 am

שיעור של הרב מאיר ליכטנשטיין בנושא

https://www.youtube.com/watch?v=CaKXuGsZxKQ

זאינץ
הודעות: 500
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי זאינץ » ג' ספטמבר 08, 2020 5:41 pm

מאמר יפה בנושא.
קבצים מצורפים
5770-01-Rosh Hashanah.pdf
(676.85 KiB) הורד 509 פעמים


סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי סגי נהור » ש' ספטמבר 12, 2020 11:43 pm

ש. ספראי כתב:ובחסידות יש דיבורים במעלת יום זה ואי חסרון התקיעות, עי' למשל ליקו"ת דברים נו.

שני מאמרים שפורסמו כעת ע"פ הדרוש בלקו"ת אודות ר"ה שחל להיות בשבת.

המאמר הראשון בסיסי יחסית:
איך ממליכים בלי שופר.pdf
(292.65 KiB) הורד 453 פעמים

והשני (מאת רבי יואל כהן שליט"א, מתוך ספרו) מעמיק יותר:
במקדש אבל לא במדינה.pdf
(151.11 KiB) הורד 323 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ספטמבר 13, 2020 4:12 am

פסק בשו"ע (או"ח תקצ"ז א) אוכלים ושותים ושמחים ואין מתענין בר"ה ואל בשבת שובה אמנם לא יאכלו כל שבעם למען לא יקלו ראשם ותהיה יראת ה' על פניהם.

והריני מבקש ממעלתכם אם יש מקור שר"ה שחל להיות בשבת אינו כן, משום מצות עונג שבת, או שגם כאשר חל בשבת יש ליזהר שלא לאכול כל השביעה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ראש השנה שחל בשבת

הודעהעל ידי לבי במערב » א' ספטמבר 13, 2020 6:01 am

ראה מג"א סי' תקפד סק"ד, דבשבת אין להאריך בפיוטים ותפלות אחר חצות; דון מינה ואוקי באתרין.
ואוי"ל דתליא בפלוגתת רבוואתא אי מתענין בר"ה שח"ל בשבת.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים