מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קריאת זכור ביחיד

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
דרך ישרה
הודעות: 372
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

קריאת זכור ביחיד

הודעהעל ידי דרך ישרה » ו' מרץ 06, 2020 11:11 am

כתב הרמ"א דמי שאינו יכול לבוא לקריאת פר' זכור במנין, מ"מ יזהרו לקרותם בנגינתם ובטעמם.
א. האם היינו שיוצא בזה, או שיש סיבה אחרת לקריאה זו? (אם נאמר דמנין דאורייתא א"כ ודאי שאינו יוצא בזה, א"כ למה לו לקרות?. ואם כן יוצא בזה מדאורייתא צלה"ב מש"כ במשנ"ב 'ויהדר' לקרות מתוך ס"ת, הרי להמבואר במשנ"ב סקי"ד אין זה הידור אלא לעיכובא).
ב. מה ההבדל בין נגינתם לטעמם, לאו היינו הך?

כולל יונגערמאן
הודעות: 604
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: קריאת זכור ביחיד

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » א' מרץ 08, 2020 11:05 pm

מה שנהוג כיום שחוזרים וקוראים לנשים אחר התפילה (חושבני שבלי ברכה ואף בלי עשרה אנשים) מה בדיוק העניין בזה?

גם התעוררתי במה שאומרים שקטן לא יעלה מפטיר פרשת זכור, (איזה מחבר הוא המקור האורגינאלי של דין זה?) כי אינו יכול להוציא גדולים ידי חובתם, שלכאורה גם אם נניח שמכיון שחז"ל תקנו לקיים מצות זכירת מחיית עמלק ע"י קריאת מפטיר בס"ת במניין, וממילא כל שלא קיים המצוה כתיקון חז"ל לא יצא ידי חובתו כההוא דריש מס' סוכה, מכל מקום הרי הדין הוא שקטן עולה לתורה בפרט מפטיר, וא"כ כל ששמע קריאת פרשת זכור כדינו - היינו על ידי קטן העולה למפטיר בעשרה שבת לפני הפורים - יצא ידי חובתו, ומהיכי תיתי לחדש כאן דין יציאת ידי חובת ברכות התורה וכל זה

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: קריאת זכור ביחיד

הודעהעל ידי במסתרים » ד' מרץ 03, 2021 12:53 am

כתב רמ"א סו"ס תרפ"ה
מי שאינו יכול לבוא לקריאת פר' זכור במנין, מ"מ יזהרו לקרותם בנגינתם ובטעמם.

בביאור כפל לשונו "נגינתם וטעמם" הציע הרמ"י רייזמן: אולי חלק מהטעמים נקראים נגינה, כמו פזר ותלישא שהוא ניגון ואתנחתא הוא טעם שעושה את הפירוש בפסוק.

וילע"ע.

שומר הגחלת
הודעות: 70
הצטרף: ג' ינואר 28, 2014 7:36 pm

Re: קריאת זכור ביחיד

הודעהעל ידי שומר הגחלת » ד' מרץ 03, 2021 8:14 am

"נגינתם" – המנגינה של טעמי המקרא; "טעמם" – הטעמים הנכונים.

עושה חדשות
הודעות: 12964
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קריאת זכור ביחיד

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 15, 2024 12:45 am

בלקט יושר (שהוא המקור לדברי הרמ"א הנ"ל) כותב כך; "אם אין יכולין לבא כלל למניין נראה לו שיש להם לקרא הפ' זכור בנגון וטעמים, וראיה דכתבו גבי יוצר דקדושה לא נתקנו ליחיד אין לו ליחיד לאומרו אלא בנגון וטעמים". לא הבנתי מה הראיה.

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: קריאת זכור ביחיד

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ו' מרץ 15, 2024 12:57 am

עושה חדשות כתב:בלקט יושר (שהוא המקור לדברי הרמ"א הנ"ל) כותב כך; "אם אין יכולין לבא כלל למניין נראה לו שיש להם לקרא הפ' זכור בנגון וטעמים, וראיה דכתבו גבי יוצר דקדושה לא נתקנו ליחיד אין לו ליחיד לאומרו אלא בנגון וטעמים". לא הבנתי מה הראיה.

בדבריו אלה מהרא"י לא התייחס לחובת היחיד לקרוא פרשת זכור כשאין לו מניין, אלא הורה כי אותם שקוראים לעצמם פרשת זכור, לא יקראו אלא בניגון ובטעמים, והוא לשיטתו בתרומת הדשן ח"א סימן ח:

"שאלה: שלש עשרה מדות, רשאי יחיד לאומרן או לאו?
תשובה: יראה דיש ליחיד לאומרן. ואף על גב דכתב באור זרוע במסכת תענית דאין ליחיד לאומרו, ובמנהגים נמי נמצאו דעות שונות בזה. אמנם ראיתי בתשובה אחת מהגדולים כתב ידו, שהורה ליחיד לאומרו, וכתב: דהואיל ומנהגים קב ונקי תופשין עיקר לאומרו, יש לנהוג אחריהם. [הג"ה: והכי נמי משמע פרק המוכר את הספינה, דפריך בביכורים: מכדי אמקרא נינהו, פסוקים ליקרי? ופירש רשב"ם: כיון דפסוקים הן בתורה, ליהוי כקורא בתורה, ומאי נפקא מינה אם קורא שלא לצורך? ומשני, משום דמיחזי כשיקרא או משום גזירה, עיין שם בפירוש רשב"ם, דהני טעמי לא שייכי בנידון דידן, עד כאן]. ונראה דשפיר דמי ליחיד האומרן, שיאמר אותו בניגון ובטעמים כאילו היה קורא אותן בתורה, ותו אין קפידא, אפילו אי לא נתקן ביחיד, משום דהוי כתינוקות הקוראין פסוקים שבתורה. וכן ראיתי כתוב באחד מן החיבורים בעניין קדושה שביוצר אור ושבסדר קדושה, שיש ליחיד לאומרן בניגון ובטעמים; ותו אין קפידא, אפילו למאן דאמר דאין היחיד אומר אותן, הואיל ופסוקים של תורה הם".

עושה חדשות
הודעות: 12964
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קריאת זכור ביחיד

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 15, 2024 1:19 am

כמובן. אבל מה זה ראיה להצריך את היחיד לקרוא זכור בטעמים? אטו אם לא יקרא בטעמים תהיה לו בעיה של דבר שבקדושה פחות מעשרה? אם כוונתו לומר שראוי לקרוא בטעמים, ע"ז לא הוכיח כלום מהא דקדושת יוצר הנאמרת כקורא בתורה ל"ה בגדר דבר שבקדושה.

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: קריאת זכור ביחיד

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ו' מרץ 15, 2024 1:22 am

עושה חדשות כתב:כמובן. אבל מה זה ראיה להצריך את היחיד לקרוא זכור בטעמים? אטו אם לא יקרא בטעמים תהיה לו בעיה של דבר שבקדושה פחות מעשרה? אם כוונתו לומר שראוי לקרוא בטעמים, ע"ז לא הוכיח כלום מהא דקדושת יוצר הנאמרת כקורא בתורה ל"ה בגדר דבר שבקדושה.

היכן מצאת בדבריו שהבעיה היא עניין דבר שבקדושה?

ואגב,
viewtopic.php?t=58930

עושה חדשות
הודעות: 12964
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קריאת זכור ביחיד

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 15, 2024 7:12 am

פעם שלישית: לא הבנתי מה הראיה מקדושת יוצר לקריאת זכור.
אם כבודו מבין, אודה לו אם יבאר לי ג"כ.

האשכולות האחרים שציינת ידועים לי:) אבל בחרתי להמשיך את הדיון כאן כדי להתמקד ולהיעזר בהבנת ראייתו של הלקט יושר.

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: קריאת זכור ביחיד

הודעהעל ידי סעדיה » ו' מרץ 15, 2024 7:22 am

עושה חדשות כתב:כמובן. אבל מה זה ראיה להצריך את היחיד לקרוא זכור בטעמים? אטו אם לא יקרא בטעמים תהיה לו בעיה של דבר שבקדושה פחות מעשרה?



חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים