כדכד כתב:איך ניתן לדעת שהוא אוחז שם ולא קודם לכן?
כדכד כתב: לצרפו כשישי או כעשירי או שתלוי אם זה לחזרה או לקדיש?
כדכד כתב: איך ניתן לדעת שהוא אוחז שם ולא קודם לכן?
כדכד כתב:בשביל שיענה צריך להתחיל את החזרה ואם צריך לצרפו אז צריך לדעת לפני שמתחילים את החזרה שהוא אוחז שם ולא קודם לכן וכדי לדעת זאת צריך לשמוע אותו עונה והדר דינא...
יואל שילה כתב:לא הבנתי את הפשיטות של הכותבים כאן שלא מספיק שהוא נמצא כאן כדי להצטרף [גם אם אוחז באמצע התפילה].
אם התחיל אחד מעשרה להתפלל תפלת י"ח לבדו ואינו יכול לענות עמהם, אעפ"כ מצטרף עמהם. וה"ה לב' או ג' או ד', כל שנשאר הרוב שעונין אמן, אין עניית המיעוט מעכבת. שאין אמירת דבר שבקדושה בי' תלוי בענייתן, רק שיהיו שם, שנאמר ונקדשתי בתוך בני ישראל, על כל עשרה שהם בני קדושה שכינה שורה עליהם ויכולים לומר דבר שבקדושה (כגון קדיש וברכו, או אפילו קדושה אם הש"ץ לא התפלל עדיין בלחש לעצמו. אבל כשהש"ץ חוזר התפלה פעם ב' צריך ליזהר שיהיו ט' שומעין ועונין אמן אחריו שלא יהי' ברכותיו לבטלה, כמ"ש סימן קכ"ד).
באר בשדה כתב:...אבל כשהש"ץ חוזר התפלה פעם ב' צריך ליזהר שיהיו ט' שומעין ועונין אמן אחריו שלא יהי' ברכותיו לבטלה, כמ"ש סימן קכ"ד).
כשיש מנין מצומצם בביהכ"נ אם יכול הש"ץ להתחיל הי"ח בקו"ר גם כשאחד עודנו עומד בתפלת הלחש.
נשאלתי על מה שנתקלים הרבה פעמים שבביהכ"נ נמצא מנין מצומצם ובזמן חזרת הש"ץ נמצא אחד מהם שמאריך עוד בתפלת הלחש, אם מחויבים להמתין עד שיגמור זה תפלתו כדי שיהיו ט' שומעים ומכוונים לחזרת הש"ץ, או שאפשר להתחיל חזרת הש"ץ גם כשזה היחיד עודנו מאריך בתפלתו.
(א) לכאורה דין פסוק הוא בשו"ע או"ח סי' נ"ה סעי' ו' שנפסק דאם התחיל אחד מהעשרה להתפלל לבדו ואינו יכול לענות עמהם או שהוא ישן אפילו הכי מצטרף עמהם.
ברם דא עקא שבשו"ע הגרש"ז ז"ל שדא כאילו נרגא בזאת ההלכה...
(י) מכל האמור ומבורר נראה דשפיר אפשר לסמוך ולהקל ולהתחיל חזרת הש"ץ במנין מצומצם גם כשאחד עומד עדנה בתפלה, מובן כשאין נחיצות ויש אפשרות לחכות, דצריכים לחכות עד שיגמור גם היחיד, וזהו גם אפילו כשיש בלעדו עשרה, כדי לזכותו, כדאיתא במהר"ם שם וכנפסק בשו"ע שם בסי' נ"ה סעי' ז' [וראיתי בס' שלמת חיים ח"א סי' כ"ד ששואל ונו"נ שיש סתירה מזה למ"ש בסי' קכ"ד סעי' ג. דאין לש"ץ להמתין על יחידים שמאריכים בתפלתם וכו' ע"ש, ולא ראה שעמד על כך בשו"ע הגרש"ז על אתר בסי' נ"ה סעי' ט', וחילק שהמדובר בסי' נ"ה כשאינו מאריך, אבל אם מתפלל עמהם ומאריך בתפלתו א"צ להמתין עליו כמ"ש סי' קכ"ד, כמו"כ עמד על כך גם בס' מור וקציעה להיעב"ץ ז"ל וכתב ג"כ לחלק בכזאת, דהיינו דוקא כשאינו מאריך בתפלתו ביותר, דאם יש שמאריכים בתפלתם מבואר בסי' קכ"ד דאין לש"ץ להמתין אפי' היו חשובי העיר עיין שם]. אבל כשיש נחיצות, אי משום חשש שבינתיים יתפזר המנין, ואי משום טורח הציבור לבטלם ממלאכה, וכדומה, שפיר אפשר בכגון דא למיעבד עובדא אפילו לכתחילה ולהתחיל התפלה בקול רם גם כשאחד מהם עומד עדיין בתפלת הלחש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 495 אורחים