יש כמה מצוות בתורה שלא כ"כ ברור מהו הגדר שלהם, האם הם חוקים או משפטים. לפעמים יכול להיות שזה תלוי על הדור ואופיו.
לדוגמא, גילוי עריות שלכאורה כולל איסור משכב"ז וכדו' הוגדר כמשפט בש"ס (יומא סז:) אבל למעשה בדורנו זה מאוד קשה להסביר את המצווה כמשפט ויש אנשים שמגדירים אותו כחוק.
וה"ה לגבי האיסור עבודה זרה ששם יומא הוגדר כמשפט. ובאמת יש לדון אם ע"ז הוא חוק או משפט, שהרי סברת דור אנוש לכאורה נכונה היא שע"י הכבוד שנותנים לעבר ניכר כבוד הרב, וא"כ למה אסרה התורה ע"ז אם לא שנגיד שככה רוצה הקב"ה.
(שמעתי טענה שמה שנקט הגמ' שם ע"ז וג"ע אינו אלא מחמת שיגרת הלישנא, אבל באמת הכוונה שרק שפיכת דמים הוא משפט וג"ע וע"ז הם חוקים).
מה דעתכם?