דאתי אשכול זה לידן:
הנה אין איסור אבר מן החי בבע"ח שאינם טעונים שחיטה, ודגים וחגבים מותר לאכלם חיים, וכל מה שדנו בזה הוא האם ישנו איסור "בל תשקצו".
ולכאורה מה עם איסור צער בעלי חיים?
התינח אם בנגיסה ראשונה הורג את הבע"ח, אין זה שונה מכל המתה אחרת שהיה עושה לו לפני אכילתו, אבל לאכלו חי באופן שגם אחרי הנגיסה הראשונה הוא עדיין חי - הלוא הבע"ח מרגיש צער.
ובודאי אין כאן שום צורך לאכלו חי דוקא, ובודאי לא צורך חיוני, ומדוע מותר לעשות כן?
ובאגב, גם לגבי עצם איסור אכילת אבר מן החי, יש מבארים אותו - ואף כדבר שבלב ובדעת כל אדם ול"צ ציווי - שהוא שחיתות מוסרית, הן מצד האדם הדורס ואוכל, והן מצד בעל החיים שמצטער
[כך עכ"פ באכילת חי או תלישת אבר מן החי. ושאר פרטי האיסור כגון אבר שנפל מעצמו מן החי - כבר כתב הרמב"ם כמדומני שטעמי המצוות לא מבארים בהכרח כל פרט בדיני המצוה, ואפשר להבין זאת].כך כתב החינוך:
כדי שלא נלמד נפשנו במדת האכזריות, שהיא מדה מגונה ביותר, ובאמת שאין אכזריות בעולם גדולה ממי שיחתך אבר או בשר מבעל חיים בעודנו חי לפניו ויאכלנו.
א"כ מדוע תלוי הדבר בבע"ח שחייבים שחיטה דוקא? וכי אין מידת אכזריות לעשות זאת לדג?
קל וחומר לתנאים הסוברים בגמרא שאיסור אבר מן החי נוהג רק בטהורים, או רק בבהמות טהורות.
כמו כן לסוברים שאין איסור אבר מן החי באוכל בעל חי שלם ולא איברים איברים.