מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עשה מצווה והגיעו עדים ואמרו שלא עשה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אהוביון
הודעות: 81
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:03 pm

עשה מצווה והגיעו עדים ואמרו שלא עשה

הודעהעל ידי אהוביון » ה' יוני 13, 2019 7:04 am

אדם שזוכר שהניח תפילין למשל והגיעו עדים ואמרו שלא הניח כלל היום האם מחויב לשמוע להם בתור אדם פרטי? (כלומר לברוח לבי''ד למדה''י וכו')

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: עשה מצווה והגיעו עדים ואמרו שלא עשה

הודעהעל ידי אוהב עמו » ה' יוני 13, 2019 7:23 am

מסתמא אתה דן עקב דברי הרמב"ם שציוונו להאמין לעדים כמו שנאמין לנביא.

לעצם הענין כמודמה שדנו האחרנים באדם שיודע שלא עבר עבירה ובאו עדים שעבר האם יכול למלט נפש מעונש או לא

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עשה מצווה והגיעו עדים ואמרו שלא עשה

הודעהעל ידי לענין » ה' יוני 13, 2019 8:59 am

נכב''ב

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עשה מצווה והגיעו עדים ואמרו שלא עשה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 13, 2019 9:02 am

יש דיון דומה בראשונים ובאחרונים, מה הדין במי שיודע על מאכל מסוים שהוא כשר ובאו עדים והעידו שהוא טרף וכיו"ב.

חוות דעת
הודעות: 155
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

Re: עשה מצווה והגיעו עדים ואמרו שלא עשה

הודעהעל ידי חוות דעת » ה' יוני 13, 2019 9:31 am

אהוביון כתב:אדם שזוכר שהניח תפילין למשל והגיעו עדים ואמרו שלא הניח כלל היום האם מחויב לשמוע להם בתור אדם פרטי? (כלומר לברוח לבי''ד למדה''י וכו')


תלוי במחלוקת ר"מ ורבנן כריתות יא: בשנים אומרים לו אכלת חלב והוא אומר לא אכלתי אם חייב להביא קרבן, עיי"ש ב' לישנאות בדעת רבנן דנאמן ואינו מביא קרבן, א' אדם נאמן ע"ע יותר מק' עדים ב' מגו, ופרשו הראשונים( תוס' בב"מ ג: ועוד ) דמגו לאו דוקא, ולשון זה ס"ל דבעצם לא נאמן נגד העדים אלא שנאמן לתרץ דיבורו שאכל במזיד.

אהוביון
הודעות: 81
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:03 pm

Re: עשה מצווה והגיעו עדים ואמרו שלא עשה

הודעהעל ידי אהוביון » ה' יוני 13, 2019 2:46 pm

תודה רבה לכל העונים

לענין כתב:נכב''ב


אשמח לקבל קישור בבקשה

עושה חדשות
הודעות: 12964
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עשה מצווה והגיעו עדים ואמרו שלא עשה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 01, 2020 11:36 pm

פתחי תשובה יו"ד קכז
עי' בס' בכור שור בחידושיו למס' יבמות ד' פ"ז ע"ב שנסתפק בשנים שאמרו על דבר א' שאסור הוא ויש אחד שיודע בבירור שהוא מותר ושקר העידו מהו שיאכל מאותו דבר בצנעה בל יודע איש אף על גב דבפרהסיא ודאי אסור ולאו כל כמיניה וב"ד מצוים עליו להפרישו מ"מ בצנעה י"ל דשרי וכתב דמדברי הראב"ד פי"א מהל' שגגות נראה להתיר אבל דעת הרמב"ם שם לאסור וצ"ל הטעם כיון דאנן אסרינן עליו בפרהסיא אסור אפילו בצנעה ע"ד שאמרו חז"ל כ"מ שאסרו חכמים מפני מ"ע אפילו בח"ח אסור. ולכן אין להתיר כ"א לצורך גדול. ומינה נמי בדין האומר דבר זה אסור הוא ועדים הכחישוהו דקי"ל דשויא אנפשיה חד"א כמ"ש ביו"ד סימן א' וקכ"ז לא יאכל אפי' בינו לבין עצמו כ"א לצורך גדול עכ"ד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 234 אורחים