אראל כתב:לא הבנתי השאלה, והלא הוא פסוק מפורשת בעזרא:
עזרא פרק ב
ואלה בני המדינה העלים משבי הגולה אשר הגלה נבוכדנצור נבוכדנצר מלך בבל לבבל וישובו לירושלם ויהודה איש לעירו, אשר באו עם זרבבל ישוע נחמיה שריה רעליה מרדכי בלשן מספר בגוי רחום בענה מספר אנשי עם ישראל
ח. רוזנברג כתב:עכ"פ בפרט זה שקיש הוא זה שגלה בגלות יכניה, עדיין לא מצאתי מי מהמפרשים שמבאר כך.
לענין כתב:אראל כתב:לא הבנתי השאלה, והלא הוא פסוק מפורשת בעזרא:
עזרא פרק ב
ואלה בני המדינה העלים משבי הגולה אשר הגלה נבוכדנצור נבוכדנצר מלך בבל לבבל וישובו לירושלם ויהודה איש לעירו, אשר באו עם זרבבל ישוע נחמיה שריה רעליה מרדכי בלשן מספר בגוי רחום בענה מספר אנשי עם ישראל
מה אתה רואה כאן?
המדובר הוא באופן כללי על הגולה שהגלתה מירושלים, ולא מוכרח שכל אחד מהמוזכרים כאן אכן גלה מירושלים בעצמו
שבענו מטובך כתב:ח. רוזנברג כתב:עכ"פ בפרט זה שקיש הוא זה שגלה בגלות יכניה, עדיין לא מצאתי מי מהמפרשים שמבאר כך.
בספר דבר ישועה על מגילת אסתר, ירושלים תרנ"ב:
ועל אותה שעה שנינו מעשה שבא. כו' - משנה היא במנחות בפ' ר' ישמעאל (דף סד: ושם) וא"ת והא בימי מרדכי הוה המעשה כדאמר התם בגמ' דאתא חרשא אותיב ידיה אגנה כו' אמר להן מרדכי ותימה גדולה היא אם חיה מרדכי כל כך דבית חשמונאי לא היה כי אם ר"ס שנים קודם החורבן כדאמר בפ"ק דע"ז (דף ט.) ונראה לר"י דכל אותן שהיו בקיאים ברמזים ובלשונות היו נקראים על שם מרדכי לפי שהוא היה ראש וחכם להכיר ואותו מעשה דג' נשים דמייתי התם נראה שהיה מרדכי ממש דקאמר והיינו דתנן (שקלים פרק ה' משנה א') פתחיה על הקנין.
חגי פאהן כתב:מה המקור שקיש המוזכר הינו אבי שאול? במסכת מגילה לא מצאתי.
ואולי יש לומר שמרדכי מיושבי לשכת הגזית היה (מגילה יג: ) - הכוונה בבית שני. ואם תאמר: והרי נאמר לענין הבנת דברי בגתן ותרש שהיו לפני ב"ש - י"ל שהכין עצמו לדעת שבעים לשון עוד בזמן הגלות.
בן ראובן כתב:לפירוש זה צ"ל שגם "איש ימיני" קאי על קיש, ואין זה מתיישב עם פיסוק הטעמים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים