מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
זסבה
הודעות: 237
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי זסבה » ה' פברואר 14, 2019 12:25 pm

מה טעם בקטורת אומרים על יד משה 'נביאך'.
ובקרבנות אומרים על ידי משה 'עבדיך'.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: למה בקרבנות משה 'עבדך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' פברואר 17, 2019 11:48 am

א. בפרשת הקטורת נתפרשו ארבעה סממנים בלבד: הצרי והצפורן, החלבנה והלבונה;
ולא נתפרשו:
א) שבעת הסממנים הנוספים: מר וקציעה, שבלת נרד וכרכם, קשט וקלופה וקנמון; אלה נמסרו למשה בסיני על פה (ויש אומרים, שלא נתפרש לו כי אם המנין בלבד, ומשה הוא שקבע בחכמתו אילו הם שבעת המינים שיש להוסיף);
ב) משקל הסממנים: ארבעת הסממנים שנתפרשו – שבעים שבעים מנה, והשאר - ששה עשר, שנים עשר, תשעה ושלשה מנים (ואין מוזכר בדברי חכמינו ז"ל שהמשקל הלכה למשה מסיני הוא);
ג) שיעור ההקטרה: פרס בשחרית ופרס בין הערבים (כנ"ל).
ב. העושה קטורת לעצמו להריח בה – חייב כרת. במה דברים אמורים? שעשה לפי המתכון שעשה משה:
א) מרקחת של כל אחד עשר הסממנים המנויים במשנת חכמינו;
ב) מרוקחים במדויק ביחס המשקל האמור במשנתם;
ג) למצער חצי מנה – השיעור הקטן ביותר הכשר להקטרה.
ועל כך נאמר: 'וְהַקְּטֹרֶת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה, בְּמַתְכֻּנְתָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם'.
ג. נמצינו למדים, שמתכונת הקטורת, הכשרה להקטרה ואשר חייבים עליה כרת, מושתתת בעיקרה על יסודות שייסד משה.
ואפשר לומר שזה נרמז בנוסח הפתיחה של פרשת הקטורת הנאמרת לפני התפלה בשחרית ובמנחה: 'כַּאֲשֶׁר צִוִּיתָ אוֹתָם עַל יַד משֶׁה נְבִיאֶךָ' (בשונה מהנוסח הרגיל 'משה עבדך').

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' פברואר 17, 2019 1:13 pm

זסבה כתב:מה טעם בקטורת אומרים על יד משה 'נביאך'.
ובקרבנות אומרים על ידי משה 'עבדיך'.

אפשר לומר לפי שאלת החכם חצי תשובה..
קרבנות במהותם הם עבדות ושהאדם מקריב קרבן כאילו עצמו נשחט, ומסמל עבדות אל אדונו
אבל קטורת היא חביבות מיוחדת ואינה כקרבנות, ומצינו בחז"ל בכ"מ שהקטורת היא סימן לחביבות יתירה ולא כקרבן שהוא אוכל אלא כקטורת שהיא באה לעונג כמוגמר שאחר הסעודה ולכן מתאים יותר השם נביא שהוא לשון גדולה.

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' פברואר 17, 2019 1:19 pm

???

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה בקרבנות משה 'עבדך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 17, 2019 1:27 pm

ביקורת תהיה כתב:(ואין מוזכר בדברי חכמינו ז"ל שהמשקל הלכה למשה מסיני הוא).

מוזכר בגמרא סוכה ובכ"מ שכל השיעורין הם הללממ"ס.

אבל הווארט נאה מאוד!

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' פברואר 17, 2019 1:44 pm

הפצת המעיינות כתב:???

????

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: למה בקרבנות משה 'עבדך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' פברואר 17, 2019 2:55 pm

עזריאל ברגר כתב:מוזכר בגמרא סוכה ובכ"מ שכל השיעורין הם הללממ"ס.

בפשטות אכן כך הוא, וביחוד שיעור ההקטרה – מנה בכל יום, פרס בשחרית ופרס בין הערבים.
אך לא כן כתב הרמב"ן בפרשתן, וז"ל:
אָמַר, שֶׁיִּקַּח מֵאֵלֶּה אַרְבָּעָה הַסַּמִּים בְּמִשְׁקָל שָׁוֶה, וְיוֹסִיף עִמָּהֶם סַמִּים, וְיַעֲשֶׂה מִכֻּלָּם קְטֹרֶת מְרֻקָּח כְּמַעֲשֵׂה הָרוֹקְחִים, בְּסַמִּים הַיְדוּעִים לָהֶם שֶׁהֵם טוֹבִים עִם אֵלֶּה, וּבָעֲשִׂיָּה אֲשֶׁר הֵם עוֹשִׂים, וְיִתֵּן מִמֶּנָּה לִפְנֵי הָעֵדוּת כְּדֵי שֶׁתַּעֲלֶה תִּימְרָתוֹ כְּמִנְהַג הַמֻּגְמָרוֹת לִפְנֵי הַמְּלָכִים.
והענין צריך תלמוד.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' פברואר 17, 2019 3:13 pm

שייף נפיק כתב:אפשר לומר לפי שאלת החכם חצי תשובה.
מִי שֶׁהִתְחִיל בְּמִצְוָה אוֹמְרִים לוֹ: מְרֹק!
המשך אפוא לדרוש את שני הענינים דלהלן:
א. וְקַיֶּם לָנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ אֶת הַדָּבָר שֶׁהִבְטַחְתָּנוּ בְּתוֹרָתֶךָ עַל יְדֵי משֶׁה עַבְדֶּךָ מִפִּי כְבוֹדֶךָ כָּאָמוּר: וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב, וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק, וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר.
ב. בָּרְכֵנוּ בַבְּרָכָה הַמְשֻׁלֶּשֶׁת בַּתּוֹרָה הַכְּתוּבָה עַל יְדֵי משֶׁה עַבְדֶּךָ, הָאֲמוּרָה מִפִּי אַהֲרֹן וּבָנָיו כֹּהֲנִים עַם קְדוֹשֶׁךָ.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 17, 2019 3:37 pm

יש גם 'ישמח משה במתנת חלקו, כי עבד נאמן קראת לו'

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' פברואר 17, 2019 3:51 pm

ביקורת תהיה כתב:
שייף נפיק כתב:אפשר לומר לפי שאלת החכם חצי תשובה.
מִי שֶׁהִתְחִיל בְּמִצְוָה אוֹמְרִים לוֹ: מְרֹק!
המשך אפוא לדרוש את שני הענינים דלהלן:
א. וְקַיֶּם לָנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ אֶת הַדָּבָר שֶׁהִבְטַחְתָּנוּ בְּתוֹרָתֶךָ עַל יְדֵי משֶׁה עַבְדֶּךָ מִפִּי כְבוֹדֶךָ כָּאָמוּר: וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב, וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק, וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר.
ב. בָּרְכֵנוּ בַבְּרָכָה הַמְשֻׁלֶּשֶׁת בַּתּוֹרָה הַכְּתוּבָה עַל יְדֵי משֶׁה עַבְדֶּךָ, הָאֲמוּרָה מִפִּי אַהֲרֹן וּבָנָיו כֹּהֲנִים עַם קְדוֹשֶׁךָ.

גם בקיום המצוה לתרץ הקושיות הראשונות סגי..
ועכ"פ ננסה..
א. זכירת הברית שם היא נצרכת כבקשת רחמים לאחר תשובה, וידוע שכשאין עושים רצונו נקראים עבדים, ועל כן מופיע בתור עבד.
ב. ברכת כהנים - היא באה כהשלמה לעבודה אחר העבודה ראה בגמ' מגילה. והעבודה היא עבדות.
אמנם זה כבר בגדר תירוצים ואינני נהנה כל כך להיות קבלן של תירוצים אלא שיראתי פן לא אמרוק המצוה ואקרא...

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי דרומי » ב' פברואר 18, 2019 12:08 am

ואולי יש לומר טעם פשוט לההדגשה 'נביאך' (אף שבכל מקום הוא 'משה עבדך', וכן מסתבר יותר, שהרי מסירת התורה שע"י משה אינה שייכת כ"כ לנבואה דוקא, שהרי 'לא בשמים היא' כו' ואכמ"ל) - דוקא בענין הקטורת.

דהנה, זה שאנו מאריכים בהקטורת ובפרט לפני התפלה אינו (רק) מצד 'ונשלמה פרים שפתינו', אלא בעיקר מצד הסגולה שבדבר, וכמבואר בספרים (וראה ב'שער הכולל' שהאריך בזה). והיינו, שבעוד בקרבנות ההדגשה היא פשוט על הקרבת הקרבן בפועל ממש או על השלמתו על ידי 'ונשלמה פרים שפתינו', ועכ"פ עיקר הענין הוא לקיים מצות ה' ולגרום 'ריח ניחוח לה'', הרי באמירת הקטורת ההדגשה היא יותר לטובתנו, שנקבל הסגולה והכח שיש בזה וכו'.

ולכן הקטורת אינו שייך כ"כ לענין ה'עבדות', אלא לענין ה'נבואה' דמשה - אשר גלה סודו אל עבדיו הנביאים, ומכח נבואתו דמשה נודע לנו הסוד הגנוז שבקטורת שלזה אנו מכוונים.

זסבה
הודעות: 237
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי זסבה » ב' פברואר 18, 2019 10:08 am

דרומי כתב:ואולי יש לומר טעם פשוט לההדגשה 'נביאך' (אף שבכל מקום הוא 'משה עבדך', וכן מסתבר יותר, שהרי מסירת התורה שע"י משה אינה שייכת כ"כ לנבואה דוקא, שהרי 'לא בשמים היא' כו' ואכמ"ל) - דוקא בענין הקטורת.

דהנה, זה שאנו מאריכים בהקטורת ובפרט לפני התפלה אינו (רק) מצד 'ונשלמה פרים שפתינו', אלא בעיקר מצד הסגולה שבדבר, וכמבואר בספרים (וראה ב'שער הכולל' שהאריך בזה). והיינו, שבעוד בקרבנות ההדגשה היא פשוט על הקרבת הקרבן בפועל ממש או על השלמתו על ידי 'ונשלמה פרים שפתינו', ועכ"פ עיקר הענין הוא לקיים מצות ה' ולגרום 'ריח ניחוח לה'', הרי באמירת הקטורת ההדגשה היא יותר לטובתנו, שנקבל הסגולה והכח שיש בזה וכו'.

ולכן הקטורת אינו שייך כ"כ לענין ה'עבדות', אלא לענין ה'נבואה' דמשה - אשר גלה סודו אל עבדיו הנביאים, ומכח נבואתו דמשה נודע לנו הסוד הגנוז שבקטורת שלזה אנו מכוונים.

ראה זוהר ויקהל ריט.

ת"ח מה בין צלותא לעובדא דקטרת, צלותא אתקינו לה באתר דקרבנין דהוו עבדי ישראל, וכל אינון קרבנין דהוו עבדין ישראל לאו אינון חשיבין כקטרת, ותו מה בין האי להאי אלא צלותא איהו תקונא לאתקנא מה דאצטריך, קטרת עביד יתיר מתקין וקשיר קשרין ועביד נהירו יתיר מכלא, ומאן איהו, דאעבר זוהמא ואידכי משכנא, וכלא אתנהיר ואתתקן ואתקשר כחדא, ועל דא בעינן לאקדמא עובדא דקטרת לצלותא בכל יומא ויומא לאעברא זוהמא מעלמא דאיהו תקונא דכלא בכל יומא ויומא כגוונא דההוא קרבנא חביבא דאתרעי ביה קודשא בריך הוא, מה כתיב במשה (שם) ויאמר יי' אל משה קח לך סמים נטף וגו' אף על גב דאוקמוה אבל מאי שנא בעובדא דא יתיר מכל מה דאמר ליה אלא קח לך להנאתך ולתועלתך בגין דכד אתתא אתדכאת הנאותא דבעלה איהו ורזא דא קח לך סמים לאעברא זוהמא לאתקדשא אתתא בבעלה

זסבה
הודעות: 237
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: למה בקרבנות משה 'עבדך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי זסבה » ה' פברואר 21, 2019 8:34 am

ביקורת תהיה כתב:א. בפרשת הקטורת נתפרשו ארבעה סממנים בלבד: הצרי והצפורן, החלבנה והלבונה;
ולא נתפרשו:
א) שבעת הסממנים הנוספים: מר וקציעה, שבלת נרד וכרכם, קשט וקלופה וקנמון; אלה נמסרו למשה בסיני על פה (ויש אומרים, שלא נתפרש לו כי אם המנין בלבד, ומשה הוא שקבע בחכמתו אילו הם שבעת המינים שיש להוסיף);
ב) משקל הסממנים: ארבעת הסממנים שנתפרשו – שבעים שבעים מנה, והשאר - ששה עשר, שנים עשר, תשעה ושלשה מנים (ואין מוזכר בדברי חכמינו ז"ל שהמשקל הלכה למשה מסיני הוא);
ג) שיעור ההקטרה: פרס בשחרית ופרס בין הערבים (כנ"ל).
ב. העושה קטורת לעצמו להריח בה – חייב כרת. במה דברים אמורים? שעשה לפי המתכון שעשה משה:
א) מרקחת של כל אחד עשר הסממנים המנויים במשנת חכמינו;
ב) מרוקחים במדויק ביחס המשקל האמור במשנתם;
ג) למצער חצי מנה – השיעור הקטן ביותר הכשר להקטרה.
ועל כך נאמר: 'וְהַקְּטֹרֶת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה, בְּמַתְכֻּנְתָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם'.
ג. נמצינו למדים, שמתכונת הקטורת, הכשרה להקטרה ואשר חייבים עליה כרת, מושתתת בעיקרה על יסודות שייסד משה.
ואפשר לומר שזה נרמז בנוסח הפתיחה של פרשת הקטורת הנאמרת לפני התפלה בשחרית ובמנחה: 'כַּאֲשֶׁר צִוִּיתָ אוֹתָם עַל יַד משֶׁה נְבִיאֶךָ' (בשונה מהנוסח הרגיל 'משה עבדך').

וכי תורה שבעל פה - נבואה איקרי ?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' פברואר 21, 2019 11:52 pm

זסבה כתב:מה טעם בקטורת אומרים על יד משה 'נביאך'.
ובקרבנות אומרים על ידי משה 'עבדיך'.

הקטרת הוכיחה שמרע"ה נביא במח' קורח
ובסעודת שבת בעת שדיברנו על הפרשה הוספנו הקשר בין נבואה לקטרת, קטרת היא הריח הכי קרוב לרוחניות, והוא המתווך בין הגשמיות לרוחניות באופן מלמטה למעלה, הה"ד ראה ריח בני כריח שדה, (ישעיהו יא ג) והריחו ביראת ה' ולא למראה עיניו ישפוט ולא למשמע אזניו יוכיח, ווזה מסימני הגואל כידוע מרע"ה גואל ראשון, נביאות היא המתווך בין הרוחנית לגשמיות באופן שמלמעלה למטה, והבן
נערך לאחרונה על ידי אהרן תאומים ב א' פברואר 24, 2019 8:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 24, 2019 11:16 am

בדומה לדברים שכתב הרב דרומי ועוד - הרי את הקטורת מקטירים על המזבח הפנימי ואת הקרבנות על המזבח החיצון ומדוע ההבדל הזה? אלא שהקרבנות הם עבודה שעם ישראל עובד כלפי הקב"ה והקטורת היא גילוי השראת השכינה ולכן נמצא בפנים על יד המנורה והשולחן שבהם מתגלה השכינה במשכן וזה גם ההבדל בין עבודה לנבואה

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' פברואר 25, 2019 3:53 pm

את השאלה של הרב כדכד שואל התנחומא בסוף תצווה הוא מוכיח מזה על מעלתה של הקטורת.
ראה שם דברים נפלאים.

בינה להבין
הודעות: 194
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: למה בקרבנות משה 'עבדיך' ובקטורת משה 'נביאך'

הודעהעל ידי בינה להבין » א' מרץ 17, 2024 10:43 pm

עוד שמעתי בזה טעם נחמד ע'פ דברי הרמב"ן סוף פרשת פקודי שמשה לא נצטוה להקריב קטורת בימי המילואים רק הבין מעצמו [ומביא גי' ברש"י שמשה כלל לא הקריב קטורת] ע'כ.
ולכן אין קורין אותו בזה עבדיך


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים