הודעהעל ידי ממרומי היער » ה' ינואר 24, 2019 4:22 pm
מתוך הספר הנפלא "אהליך יעקב" שיצא בימים אלו ויחולק ביארצייט של רבי יעקב אדלשטיין זצ"ל אשר יתקיים באולמי קונקורד ע"י מרכז תורני רמת השרון
קצת מקורות חייו
אומרת הגמרא: ראה הקב"ה, שהצדיקים מועטים, שתלם בכל דור ודור, פיזר את הצדיקים שלא יהיה בדור אחד הרבה צדיקים ודור אחר בלי צדיקים כלל. הקב"ה שתל בכל דור ודור את השתולים בבית השם. הוא היה אחד מהשתולים בבית השם ב"תלמוד תורה" בקלם. הוא היה חי בדור שלפני השואה והוא היה גם בדור שאחרי השואה. כמו שכתוב במדרש: נוח צדיק היה בדורותיו דהיינו בדור שלפני המבול ובדור שאחרי המבול, הקב"ה משאיר בנס בני אדם שיוכלו להעביר את ההשקפות ואת חלקי התורה שהיו אצל הצדיקים בדור הקודם כדי להעביר אותם לדור שאחרי החורבן.
עוד כשהיה הרב דסלר אברך צעיר, ר' חיים עוזר, דודו, שהיה ראש בית הדין, הסמכות הגבוהה ביותר בכל יהדות רוסיא, ליטא ופולין, הציע למנות אותו לתפקיד דיין בבית הדין שלו בעיר וילנא. הרב דסלר סירב כי שיטת החינוך של ישיבת קלם הייתה שלא לקבל תפקיד ציבורי של רבנות ודיינות, רק תפקיד של הרבצת תורה. ממש זמן קצר לפני שפרצה מלחה"ע השנייה בסוף תרצ"ט הוא היה בביקור באנגליה, בינתיים פרצה המלחמה ולא הייתה לו אפשרות לחזור הביתה. יש מכתבים מאוד מרגשים שהוא כותב משם, היו לו אז בן ובת, קרוב לשש שנים של המלחמה שהמשפחה הייתה מפורדת ולא ידעו אחד איפה השני, אשתו הייתה במחנה עבודה והבן והבת כל אחד במקום אחר. אחרי השואה כשחזרו לא נולדו להם עוד ילדים.
כשהיה שם במדינת אנגליה, הוא היה תמיד שואל את עצמו בשביל מה אני נשארתי בחיים? אם היה חוזר הביתה במלחמה היו הורגים אותו כמו את כולם, זאת אומרת שהוא מתבונן, הרי בעצם נגזר שכל היהודים של קלם (ששם היה גר החותן שלו הגה"צ ר' נחום זאב בנו של הסבא מקלם) יעברו לעוה"ב בגיל צעיר ביותר, אז למה אנחנו חיים? למה לא זכינו להיות קדושים כ"כ כמוהם, כנראה שיש לנו אפשרות לעשות דבר טוב שאדם חי עושה.
מה א"כ אנחנו צריכים לעשות, הוא אמר - להחיות את העצמות היבשות, בתוך האפר ללקט ניצוצות ולהדליק שוב את האור של אש התורה. אמר אם כן אני לא חי בשביל עצמי, הוא היה אדם בודד בלי משפחה שם. באותו הזמן הגיע בחור אחד מהשואה פליט לאנגליה, והגיע עוד מישהו, לכן אמר, הבה נקים בית מדרש שיעסקו בתורה יום ולילה כמו שלמדו לפני החורבן.
בעצם ימי המלחמה הוא פתח ישיבה וכולל ואיפה הוא פתח את זה? אנגליה הייתה מופצצת, ובלונדון היו בכל יום מאות הרוגים. הגרמנים הפציצו באווירונים יום יום והיו בפצצות אדירות. הוא עבר לצפון המדינה מקום ששם אין התקפות מהאוויר ואין הפצצות, לעיר גייטסהד, שם היה כבר רב אחד צדיק וביקש ממנו שיעזור לו להקים שם בית מדרש, הגיעו עוד בחור ועוד בחור, והוא אמר להם אנחנו עכשיו ניצולים מן הגיהנם ומהמוות, תפקידנו לעסוק בתורה כדי שיהיה מי שילמד תורה לדור הבא.
מורנו הרב דסלר הפקיר את עצמו לגמרי, ואמר שכל אברך יקדיש כך וכך שעות בשבוע להתרים נדיבים להחזיק את המוסד הזה, הוא עצמו היה נוסע מלונדון לגייטסהד ובחזרה, שם היו נדיבים ותלמידים והוא עצמו רצה לחסוך כסף עבור המוסד, לכן הוא אמר - אעשה איזו עבודה בשביל פרנסה, היה חסר רב בבית כנסת אחד בלונדון ולמרות שאף פעם לא היה רב, החליט להיות רב בביכנ"ס זה, כך הוא סיפר, לקחו אותו והיה שם בתפקיד ונסע כל יום או יומיים. הוא היה מספר שאת השינה היה ישן בנסיעה הארוכה ברכבת בין לונדון לגייטסהד, זה לקח שעות והיה זמן לישון. חבל על הזמן לישון במיטה בזמן שאפשר לעשות משהו, אז היה פשוט ישן בנסיעה ברכבת.
אח"כ הוא הגיע לארץ ישראל – הרב מפונביז' הזמין אותו להיות משגיח בישיבת פוניבז’, ובארץ הוא היה מוסר שיחות לבחורים ולהמוני העם, להכניס בלבם את אהבת התורה, ובעיקר היה מדבר ומחדיר בצורה בהירה ביותר את התודעה, שהעולם הזה זה לא העולם, אלא עולם הבא הוא העולם. עולם הזה הוא כמו הריון לפני לידה, זה מקום שאדם מכין את עצמו, ואשרינו שיש לנו עולם הזה שרק בכח זה נוכל לזכות לחיים ארוכים - לחיי עולם הבא.
השיחות
הרב דסלר היה אומר את השיחה בישיבה ביום רביעי והיתה לו הסברה כ”כ בהירה, ממש מרגליות, והיו באים הרבה אנשים מהחוץ וכל ההר היה מתמלא כלי רכב אף שבזמן ההוא לא היה כ”כ הרבה כלי רכב, וזה חוץ מאילו שהגיעו בתחבורה ציבורית. ואמר לי שבתור משגיח בישיבה לפעמים צריך לומר מוסר לבחורים אולם בשיחה הזו הוא לא מכניס שום דבר מוסר נגד הבחורים היות ובאים הרבה בעלי בתים, וזה יכול להוריד את הערך של הבחורים בעיניהם שיראו שמקצת הבחורים לא קמים לתפילה בזמן ולא באים בזמן לסדר וכד’ ויכול ע”י זה לרדת הערך של לומדי תורה בעיניהם, ולכן דוחה את הדברי תוכחה לשיחה שאמר בליל שבת. זה דוגמא לזהירות בכבוד של בני תורה.
הכנת השיחות
פעם הוא אמר לי שכשהוא צריך לומר שיחה בפני בני הישיבה הוא מכין ועורך אותה שתים עשרה שעות. לקחת איזה מאמר, מדרש, או גמרא או מהר”ל, רמח”ל ולסדר אותו ולבנות את הבנין של השיחה שנותן בישיבה, זה צריך שתים עשרה שעות, אבל כשצריך לומר שיחה בפני בעלי בתים (באנגליה או אמריקה) מספיק לו הזמן מאז שמנשק את המזוזה ונכנס ועולה לבימה ומנשק את הפרוכת ויכול אז לומר דרשה של שעה ולא צריך להכין מקודם.
ושאלתי אם כן למה בשביל לומר בישיבה צריך שתים עשרה שעות הכנה. וענה לי: "מי אני לומר שמועס (דברי מוסר) בפני בחורי הישיבה שעוסקים כל היום בתורה הרי הם יותר חשובים ממני שהם לומדים כל היום ואני לא לומד כל היום, א”כ אני צריך לעלות דרגה וצריך לעמול להכין ולחיות את הדברים שאני אומר להם, שאני אהיה שייך לזה".
בשיחה הראשונה הוא אמר שלעתיד לבוא פותחים ס”ת וקוראים בו, זה ספר תולדות אדם, כל יום ויום זה עמוד בס”ת של חיי האדם. הרב דסלר השאיר הרבה ס”ת בכל העולם כולו, היכן שדיבר דבריו השאירו רושם, עד כדי כך הגיעו הדברים שהנני זוכר שפעם לאחר שיחה באלול אמר בחור אחד לחברו שהוא בתפילות של ראש השנה יבקש שאם רצון ד’ שלא אחיה אז אני “רוצה” שינטלו חיי מן העולם ואמות שהרי כך הוא רצון ד’ [כיום הוא מגדולי ראשי הישיבות – הגאון רבי דב פוברסקי שליט"א], עד כדי כך ראינו בחוש את העולם הבא גיהנם וגן עדן, שהכל דברים קיימים בחוש וחוץ מזה אפס זולתו.
אבק גזל
פעם אחת, ביום חורף, גשם טורד, והרב עומד בתחנת האוטובוס ברח’ רבי עקיבא בבני ברק וממתין לבוא הרכב הציבורי מס’ 54 להסיעו. והנה עובר ע"י התחנה רכב מסחרי ועוצר, והנהג אשר בעבר היה מתלמידיו של הרב, בהיותו בחור בישיבת פוניבז’, קורא לרב לעלות ולנסוע אתו, למה לעמוד בקור ובגשם... הרב שואל, האם הרכב פרטי שלך, וכשהוא מקבל את התשובה שהנהג הוא סוכן המחלק את תוצרת המפעל לחנויות, שוב שואל הרב, האם התנית עם הבעל הבית שתוכל להסיע גם אנשים אחרים, ובינתיים – הגשם שוטף.
הנהג משיב שאע”פ שלא דיברו הוא בטוח שהבעלים מסכימים ברצון בכל לב שיש לו רשות להעלות על הרכב את מי שיראה לנכון. לאחר שהרב שוב וידא שהנהג בטוח בזה, התחיל לצעוד אל מדרגות הרכב. וכמעט החל לעלות, עצר הרב, והרהר עמוקות, והחליט לחזור שוב לתחנה לקור ולרטיבות.
ברור, שבאותה שעה עברו ברעיוניו ההלכות והסברות מסוגיות הש”ס והפוסקים, עד שבתחילה הכריע להלכה להיתר. אך מה שחזר בו אח”כ, יתכן שמתוך מידת חסידות נהג, או, שדווקא בגלל שכ”כ קשה העמידה בחוץ במזג אויר כזה, הרי הוא במצב של נוגע בדבר, דאף שלהלכה ת”ח רשאי לפסוק לעצמו באיסור והיתר לקולא או לחומרא, מכל מקום בנידון זה שזה דבר שבממון, החליט לא לסמוך על הכרעתו שלו בעצמו.
והנה כל מי שהכירו, ראה לאחר העיון, כמה גבהו דרכיו כסולם שראשו מגיע השמימה.
השפעתו
אדם שיש לו אשה כמה צדיק שיהיה הרי במשך היום צריך גם לדבר עם האשה, אם יש לו ילדים הוא אוהב את הילדים, מה עשה הקב”ה, כשהתחילה המלחמה הרב דסלר נשאר בודד באנגליה לא ידע היכן אשתו וילדיו והיה במצב שאי אפשר לחזור, ואז אמר א”כ שם העולם נחרב, צריך לבנות מחדש, ולקח פליטים אברכים או בחורים ופתח את הכולל בגייטסהד בלונדון, והיה צריך להתייגע בהחזקתם, והיום גייטסהד זה מגדלור לכל אירופה.
הקב"ה סיבב את הסיבות שיוכל למצות את כל כוחותיו כדי להקים ולבנות מחדש את החיים של עם ישראל, ואז כשהגיעו לארץ עולים חדשים והעבירו אותם על הדת והרגישו צורך לפעול הוא היה אומר תלמדו תורה שלא לשמה דהיינו תקדישו את עצמכם כל הזמן לתורה ומוסר ואז תוכלו במשך הזמן אח”כ להשפיע על אחרים.
חכמת הפרצוף
באחד הימים, לאחר שהייתי כבר נשוי ועוסק בעול של עניני ציבור בעיר רמת השרון, ביקרתי לפני הצהריים אצל מורנו זצ”ל לצורך איזה ענין, ותוך כדי שיחתנו, אמר שהוא מכיר על הפנים של כל אחד האם היום למד תורה או לא למד. בשמעי כך העזתי ושאלתי, א”כ, יאמר נא רבינו האם אני למדתי היום, אז נתן עיניו הקדושות בהסתכלות על פני, ולאחר עיון קל אמר, הן, אמנם למדת תורה היום.
אמרתי לו, הרי אני יודע האמת שלא למדתי, כי לאחר תפילת שחרית, מיהרתי לצאת לנסיעה לבני ברק, ולא הספקתי ללמוד, אז השיב לי הרב, עצור רגע והתבונן לזכור כל מה שעשית מהבוקר עד עתה, כשהתחלתי לספר לו היכן הייתי וכו’, אמרתי לו בין השאר שביקרתי בבית המדרש באולם של הישיבה לראות מישהו, ואז היו שם בחורים ששוחחו איתי בדברי תורה והתפלפלנו קצת, אמר הרב הנך רואה עתה שנכונים דברי, כי באמת זה נחשב שעסקת בתורה, וזה כבר השאיר רושם על הפנים.
קנאות
היה פעם יהודי חרדי ירא שמים שיצא מבית הכנסת בשבת, ובדרכו פגש מישהו מישראל מעשן סיגריה ברחוב עובר ממולו, התקצף הצדיק, ומחה ברוב חרון באומרו “איזו חוצפה! לחלל שבת בפרהסיא ממש מול פני!”
ועל זה הגיב מורנו הגאון רבי אליהו אליעזר דסלר זצ”ל, מי יודע מה הדבר העיקרי הכואב לו אם כבודה של שבת המלכה מחולל, או כבודו שלו שהעבריין ההוא אינו מתחשב ועושה בפני הצדיק דבר שמרגיז אותו שכך הדגיש המוחה: “פאר מיר אין די אויגין” (מול העינים שלי).
הנה מה עמקו מחשבותיו של רבינו להבין לב כל אחד, בשבט ביקורתו.
למד להכיר את יצרו
כשהוא היה בחור הוא התרגל לעשן, ואח"כ יצא לו לדבר עם רופאים ואמרו לו שהעישון מזיק לבריאות, והוא הרגיש את זה, הוא הרגיש כשהוא מעשן שזה עושה לו נזק, והחליט להפסיק לעשן, ובאמת הפסיק לעשן, והיה פעם חתן, והמנהג היה שהחתן כשמתארס מחלק לכל החברים סיגריות. וחשב לעצמו הרב דסלר שעכשיו לא אתחיל לעשן, אלא אקח רק שאיפה אחת, משהו קטן, ואחרי המשהו אמר לעצמו, אם משהו לא מזיק, פעמיים משהו גם לא יזיק, ולקח שתי שאיפות, וזה גרם שהוא חזר שוב לעשן בלי גבולות, ולבסוף הרגיש לא טוב. ואמר על כך הרב דסלר זצ"ל שזה בדיוק דרכו של היצר הרע, שהוא מפתה את האדם לעשות משהו קטן.
כשנשאל אודות טריפה בדגים
הוא היה מספר דברים מעניינים שפעם אחת אשה באה לשאול אותו שאלת כשרות על דג, פתחה את הדג, ובודקת את הדג ולא מצאה איפה המרה שלו, מצאה רק את הלב והכבד. וכשיש שאלה בתרנגולת שאין לה מרה אז היא טריפה, אבל בדג המרה התפוצצה לפני כן אולי, אבל הדג הזה כשר כי כל עקרת בית יודעת שדג לא צריך שחיטה, ואין בו שום בעיות של טריפות ונבילות, אין בזה שום בעיה של כשרות. הוא חשב שאם נגיד לה שעל הדג אין שאלות היא תחשוב שאולי גם על יונים אין שאלות. אסור לזלזל בשאלה, לכן אמר לה המתיני רגע, פתח את הספר, עשה את עצמו מעיין ואמר לה שהדג הזה כשר.
המבט הרוחני
ראינו אצלו שהיה רואה בכל דבר את המבט הרוחני, אנחנו בדור הזה רואים דברים שאם נתבונן בהם נראה שהדברים האלה הם בכלל לא לפי המהלך הטבעי, כך הוא לא הסדר הטבעי של הדברים. עצם הדבר שאנחנו בארץ ישראל ויש אויבים שמטרת המינימום שלהם זה לחסל אותנו, שלא ישאר אף יהודי בארץ ישראל חס ושלום ולא עושים את זה, כ"כ רוצים ולא עושים את זה ומדוע? אלא שמהשמיים לא נותנים, זה לא מהלך טבעי.
זה היה העיקרון שהרב דסלר טרח ועמל והחדיר בלבבות תלמידיו וכל שומעי השיחות שלו. דהיינו, שרק מה שרוצה הקב"ה הוא יקום, ולבני אדם אין שום שליטה. ומן השמים לא נותנים להם לבצע את רצונם.
תלמידיו ותלמידי תלמידיו מפוזרים בכל העולם כולו, היתה תקופה שהוא היה גם בארצות הברית, לכן גם שם יש קבוצת תלמידים שאני מכיר הרבה מהם. הוא ידע ששירה מקרבת לקדוש ברוך הוא, ותפילה מקרבת לקדוש ברוך הוא, ומצאו בכתובים שירים שחיבר בחרוזים, אני אקריא כאן שיר אחד שמודפס בספר מכתב מאליהו, תוכן השיר הוא: עבר, עתיד, הווה.
העבר – אך זכרונות,
והעתיד – תקוות ודמיונות,
אך ההווה – ראה בו להפנות,
חייך הוא וכולו רק נסיונות.
תהא נשמתו צרורה בצרור החיים, ונדע לנצל את ההווה, לא לחשוב יותר מידי על העבר, כי העבר כמה שהיה טוב אבל חשוב לנו ההווה, ועדיף שלא לחיות בדמיונות, לחיות עם המציאות, ולדעת לעמוד בנסיונות של ההווה.