מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בחוריו אכלה אש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

בחוריו אכלה אש

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' ינואר 05, 2019 8:37 pm

בתהלים פרק עח: (ס) וַ֭יִּטֹּשׁ מִשְׁכַּ֣ן שִׁל֑וֹ אֹ֗הֶל שִׁכֵּ֥ן בָּאָדָֽם: (סא) וַיִּתֵּ֣ן לַשְּׁבִ֣י עֻזּ֑וֹ וְֽתִפְאַרְתּ֥וֹ בְיַד־צָֽר: (סב) וַיַּסְגֵּ֣ר לַחֶ֣רֶב עַמּ֑וֹ וּ֝בְנַחֲלָת֗וֹ הִתְעַבָּֽר: (סג) בַּחוּרָ֥יו אָֽכְלָה־אֵ֑שׁ וּ֝בְתוּלֹתָ֗יו לֹ֣א הוּלָּֽלוּ: (סד) כֹּ֭הֲנָיו בַּחֶ֣רֶב נָפָ֑לוּ וְ֝אַלְמְנֹתָ֗יו לֹ֣א תִבְכֶּֽינָה:

והנה רש"י שם בפירושו על פס' סג כתב, בחוריו אכלה אש - עברתו: לא הוללו - לא נכללו לאפריון וחופה שמתו הבחורים במלחמה: הוללו - לשון הלולא בארמית, ורבותינו דרשוהו על נדב ואביהוא, ואין לבי מתיישב לפרשו כן שהרי כבר התחיל במשכן שילה.

ונראה ליישב מדרש רבותינו דבר דבור על אופניו, ובהקדם דברי חז"ל במקורם, וכך איתא בויקרא רבה (פרשת אחרי מות פרשה כ פיסקא י),
ר' לוי אמר, [נדב ואביהוא] שחצים היו. הרבה נשים היו יושבות עגונות ממתינות להם, מה היו אומרים אחי אבינו מלך אחי אמנו נשיא אבינו כהן גדול ואנו שני סגני כהונה אי זו אשה הוגנת לנו, ר' מנחמא בשם ר' יהושע בן נחמיה אמר (תהלים עח) בחוריו אכלה אש למה בחוריו אכלה אש משום בתולותיו לא הוללו.

וכן הוא בתנחומא שם, ובפסיקתא דר"כ פיסקא כו, ובמדרש תהילים על אתר [ושם איתא בשינוי לשון, 'שקרנין היו'].

ומבואר בדברי המדרשים שחטא נדב ואביהוא היה שלא נתעסקו בפריה ורביה (האי לישנא מפורש בהדיא במדרש אגדה (בובר) תחילת פר' אחרי מות), וזה היה בסיבת הגאוה,

והנה רש"י עצמו מפרש את פס' סד,
כהניו בחרב נפלו - חפני ופנחס.

ויתבאר לפי דברי הגמ' ביומא (ט, א-ב),
אמר רבי יוחנן בן תורתא: מפני מה חרבה שילה מפני שהיו בה שני דברים, גלוי עריות ובזיון קדשים. גלוי עריות דכתיב ועלי זקן מאד ושמע את כל אשר יעשון בניו לכל ישראל ואת אשר ישכבון את הנשים הצבאות פתח אהל מועד. ואף על גב דאמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יוחנן: כל האומר בני עלי חטאו אינו אלא טועה, מתוך ששהו את קיניהן מיהא מעלה עליהן הכתוב כאילו שכבום.

ופירש"י,
ששהו את קיניהן - שהיו מביאות במלאות ימי לידתן ליטהר לאכול בקדשים, והם היו בעלי גיאות והיו מתרשלין בהקרבתן, והנשים ממתינות שם עד שיקריבום, ומשתהות מלחזור למקומן אצל בעליהן, ומבטלין את הנשים מפריה ורביה.

הרי שחטא חפני ופינחס שבעטיו חרב משכן שילה היה בגלל ביטול פריה ורביה, וסיבת החטא היה הגאוה.

ומעתה מובנת היטב השייכות.

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: בחוריו אכלה אש

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ש' ינואר 05, 2019 11:02 pm

יש לציין עוד בענין חטא נדב ואביהוא שייכות לגאווה, סנהדרין נ"ב.
וראה במכתב מאליהו [סוף ח"ב] שמונה מחז"ל למעלה מעשרה אפשרויות מהי שייכות מעשיהם לחטאים שונים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בחוריו אכלה אש

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 16, 2019 8:15 pm

ועתה נתעוררתי בס"ד לעוד מילין בזה, מענין לענין באותו ענין.

ט, ו וַיְהִ֣י אֲנָשִׁ֗ים אֲשֶׁ֨ר הָי֤וּ טְמֵאִים֙ לְנֶ֣פֶשׁ אָדָ֔ם.

וכתב בספר משך חכמה וז"ל,
נושאי ארונו של יוסף היו שנאמר (תהלים עח, ס) "אהל שכן באדם" (וכתיב "וימאס באהל יוסף", שם שם סז) [מדרש רבה, פרשת בשלח (כ, יט)] הכוונה, דאמרו ביבמות (סג, א): כל אדם שאין לו אשה אינו אדם, שנאמר (בראשית ה, ב) "ויקרא שמם אדם", הרי הזכר והנקיבה שניהם "אדם". ויוסף הצדיק, השליט ביצרו, ולא נזדווג רק לאשתו לקיום המין - לא להנאתו - הוא נקרא "אדם".


ונראה להרחיב היריעה, ובהקדם הא דאיתא בזבחים (קיח, ב):
ולו תאנת שילה, מקום שכל הרואה אותו מתאנח עליו על אכילת קדשים שלו. רבי אבהו אמר, אמר קרא בן פרת יוסף בן פרת עלי עין, עין שלא רצתה לזון וליהנות מדבר שאינו שלו, תזכה ותאכל כמלא עיניה.
ופירש"י,
בן פרת יוסף - לשון פריה ורביה מקום אכילת קדשים נתרבה לו על ידי העין ושילה בחלקו של יוסף היתה כדכתיב (תהלים עח) וימאס באהל יוסף וגו' אחר ויטש משכן שילה כתיב.


הרי שיש כאן גם התייחסות ל'לשון פריה ורביה' וגם לשמירת העין בשלימות והיעדר ההנאה מדבר שאינו שלו.

והנה המשך הכתובים 'אהל שכן באדם' מיירי בחורבן משכן שילה, (ס) וַ֭יִּטֹּשׁ מִשְׁכַּ֣ן שִׁל֑וֹ אֹ֗הֶל שִׁכֵּ֥ן בָּאָדָֽם: (סא) וַיִּתֵּ֣ן לַשְּׁבִ֣י עֻזּ֑וֹ וְֽתִפְאַרְתּ֥וֹ בְיַד־צָֽר: (סב) וַיַּסְגֵּ֣ר לַחֶ֣רֶב עַמּ֑וֹ וּ֝בְנַחֲלָת֗וֹ הִתְעַבָּֽר: (סג) בַּחוּרָ֥יו אָֽכְלָה־אֵ֑שׁ וּ֝בְתוּלֹתָ֗יו לֹ֣א הוּלָּֽלוּ.

ופירש"י,
(סא) ויתן לשבי עוזו - מסר הארון והלוחות ביד פלשתים: (סג) בחוריו אכלה אש - עברתו: לא הוללו - לא נכללו לאפריון וחופה שמתו הבחורים במלחמה: הוללו - לשון הלולא בארמית, ורבותינו דרשוהו על נדב ואביהוא, ואין לבי מתיישב לפרשו כן שהרי כבר התחיל במשכן שילה : (סד) כהניו בחרב נפלו - חפני ופנחס: ואלמנותיו לא תבכינה - אף אלמנתו לא ניתנה לבכותו שאף היא מתה ביום השמועה כמו שנאמר ותכרע ותלד כי נהפכו עליה ציריה.


והנה על בני עלי איתא בשבת (נה, ב):
אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן כל האומר בני עלי חטאו אינו אלא טועה, שנאמר ושם שני בני עלי (עם ארון ברית האלהים) חפני ופנחס כהנים לה'. סבר לה כרב, דאמר רב פנחס לא חטא. מקיש חפני לפנחס, מה פנחס לא חטא אף חפני לא חטא. אלא מה אני מקיים אשר ישכבון את הנשים, מתוך ששהו את קיניהן, שלא הלכו אצל בעליהן מעלה עליהן הכתוב כאילו שכבום.


ונראה שהצד השווה בין משמעות הכתוב למה שאירע באמת היה הפגיעה ב'אדם', ולכך נחרבה שילה עם מיתת חפני ופינחס ושביית ארון האלקים, כי כל תוכן משכן שילה הוא 'שיכן באדם'. [ואולי מכאן בא הביטוי בגמ' כריתות (כח, א): ד' צווחות צווחה עזרה. צווחה אחת הוציאו מיכן בני עלי חפני ופנחס שטימאו את ההיכל.

משה פרץ
הודעות: 276
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:41 pm

Re: בחוריו אכלה אש

הודעהעל ידי משה פרץ » ד' מרץ 15, 2023 4:04 am

ההוא דאמר כתב:יש לציין עוד בענין חטא נדב ואביהוא שייכות לגאווה, סנהדרין נ"ב.
וראה במכתב מאליהו [סוף ח"ב] שמונה מחז"ל למעלה מעשרה אפשרויות מהי שייכות מעשיהם לחטאים שונים.


וראה עוד בס' חכמי ריסיפי ואמשטרדם (כרך ג סימן ג דרוש י, עמוד קה ואילך) וב- https://shelamabealma.blogspot.com/2023 ... -post.html


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים