ובגמרא: כָּל חוֹתְמֵי בְּרָכוֹת שֶׁבַּמִּקְדָּשׁ וְכוּ': כָּל כָּךְ לָמָּה? לְפִי שֶׁאֵין עוֹנִין אָמֵן בַּמִּקְדָּשׁ. וּמִנַּיִן שֶׁאֵין עוֹנִין אָמֵן בַּמִּקְדָּשׁ? שֶׁנֶּאֱמַר 'קוּמוּ בָּרְכוּ אֶת יְיָ אֱלֹהֵיכֶם מִן הָעוֹלָם עַד הָעוֹלָם', וְאוֹמֵר 'וִיבָרְכוּ אֶת שֵׁם כְּבוֹדֶךָ' ('בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד' עוֹנִים, וְהַמְבָרֵךְ אוֹמֵר 'בָּרוּךְ יְיָ אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם מָגֵן אַבְרָהָם', כְּדִכְתִיב 'קוּמוּ בָּרְכוּ אֶת יְיָ אֱלֹהֵיכֶם מִן הָעוֹלָם עַד הָעוֹלָם' – רש"י).
התמיהה: השאלה והתשובה 'כָּל כָּךְ לָמָּה - לְפִי שֶׁאֵין עוֹנִין אָמֵן בַּמִּקְדָּשׁ' אין להן מובן (וכאשר העיר מהרש"א), כי הלוא במשנתנו לא דובר מענין הענייה בבית המקדש; וכך היה צריך להתחיל: 'מנין שאין עונין אמן במקדש'.
התשובה: יתכן כי הנוסח שלפנינו הועתק ממסכת סוטה, ושורבבה משם גם השורה הראשונה, אע"פ שאין לה ענין לכאן. כדלהלן:
מתני' בִּרְכַּת כֹּהֲנִים כֵּיצַד? בַּמְּדִינָה אוֹמֵר אוֹתָהּ שָׁלשׁ בְּרָכוֹת, וּבַמִּקְדָּשׁ בְּרָכָה אַחַת.
גמ' וְכָל כָּךְ לָמָּה (שֶׁבַּמִּקְדָּשׁ אוֹמֵר אֶת שְׁלָשְׁתָּן בְּרָכָה אַחַת)? לְפִי שֶׁאֵין עוֹנִין אָמֵן בַּמִּקְדָּשׁ (וְאֵין כָּאן בַּמֶּה לְהַפְסִיק). תָּנוּ רַבָּנָן, מִנַּיִן שֶׁאֵין עוֹנִין אָמֵן בַּמִּקְדָּשׁ? שֶׁנֶּאֱמַר 'קוּמוּ וּבָרְכוּ אֶת יְיָ אֱלֹהֵיכֶם מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם וִיבָרְכוּ שֵׁם כְּבוֹדֶךָ'.