אליהו בן עמרם כתב:
וא"כ, לכאורה קשה, כל מי שספק לו אם ברך בורא פה"ע על ה"תפוח" לדוגמא, למה שימשיך לאכלו מצד ספיקא דרבנן לקולא, והרי יש לו אפשרות לקחת "תפוז" ולברך עליו בורא פרי העץ ולכוון לפטור את ה"תפוח" המסופק. ואם יש באפשרותו לעשות כך, ייחשב ה"תפוח" כ"דבר שיש לו מתירין", ואסור יהיה להמשיך לאכלו.
"ועד שיאכלנו באיסור - יאכלנו בהיתר"
קראקובער כתב:אליהו בן עמרם כתב:
וא"כ, לכאורה קשה, כל מי שספק לו אם ברך בורא פה"ע על ה"תפוח" לדוגמא, למה שימשיך לאכלו מצד ספיקא דרבנן לקולא, והרי יש לו אפשרות לקחת "תפוז" ולברך עליו בורא פרי העץ ולכוון לפטור את ה"תפוח" המסופק. ואם יש באפשרותו לעשות כך, ייחשב ה"תפוח" כ"דבר שיש לו מתירין", ואסור יהיה להמשיך לאכלו.
"ועד שיאכלנו באיסור - יאכלנו בהיתר"
לא בטוח שבכה"ג מברך העץ על התפוח ויתכן שברכתו שהכל כיון שכוונתו רק לפטור. (זכור לי משהו בפוסקים כעי"ז)
מיכאל1 כתב:לעשות טצדקי שיתחייב בברכה זו שאלה של ברכה שאינה צריכה.
ולאכול תפוז זה לא עושה את זה לדבר שיש לו מתירין כי אינו רוצה/חייב/צריך לאכול תפוז.
ובודאי מי שבכל ספק ברכות ימצא אופן להפטר קדוש ייאמר לו אך אין זה נחשב עי"ז לדבר שיש לו מתירין.
דהיינו מי שלא אוכל שוקולד אא"כ לפני כן אוכל תפוח ושותה מים לצמאו, קדוש ייאמר לו אך אין חיוב לעשות כן.
אש משמים כתב:אולי דבר שיש לו מתירין הוא רק כשיש איסור חפצא על דבר מסוים ואפשר להנצל מהאיסור בצורה כלשהיא, אך בנדו"ד שאין איסור אכילה על התפוח אלא על האדם יש חובה להודות עליו (ומה שאמרו שהוא כגוזל אין הוא כפשוטו לענין זה) ורק אח"כ לאוכלו, בזה לא שייך דבר שיש לו מתירין משום שהתפוח מותר אלא שיתכן שהאדם לא עשה את חובתו. ומנ"ל בזה דבר שיש לו מתירין?
אש משמים כתב:
עי' שו"ת אבני נזר סי' לז שנראה מדבריו שיש איסור מעילה ממש קודם ברכה.
היכן דברי הגרש"ז?
קראקובער כתב:אש משמים כתב:
עי' שו"ת אבני נזר סי' לז שנראה מדבריו שיש איסור מעילה ממש קודם ברכה.
היכן דברי הגרש"ז?
מחלוקת אחרונים וכמדומני שיש מהרש"א בנושא.
אש משמים כתב:
עי' שו"ת אבני נזר סי' לז שנראה מדבריו שיש איסור מעילה ממש קודם ברכה.
היכן דברי הגרש"ז?
אליהו בן עמרם כתב:(הערה: מבחינת ה"יש לו מתירין", כעיין הנ"ל בדומה אולי, שיטת הריף בחולין בענין פת שאפאה עם צלי בתנור, שתהא אסורה לאכלה עם חלב וריח הבשר לא יתבטל, כי יכול לאכלה עם בשר, והווי דבר שיש לו מתירין)
פלוריש כתב:אליהו בן עמרם כתב:(הערה: מבחינת ה"יש לו מתירין", כעיין הנ"ל בדומה אולי, שיטת הריף בחולין בענין פת שאפאה עם צלי בתנור, שתהא אסורה לאכלה עם חלב וריח הבשר לא יתבטל, כי יכול לאכלה עם בשר, והווי דבר שיש לו מתירין)
הרי"ף לא דן מצד דשיל"מ. הרי"ף הסביר שהסיפור הוא בלאחר מעשה, שצלו בתנור ובאו לפני לוי לשאול האם מותר, והגמרא הביאה כך בדווקא.
ר' עקיבא איגר שם כתב שהסיבה לכך היא שלמרות שהריח אינו כגוף האיסור, מכל מקום נחשב כ'משהו' של איסור המתערב בהיתר, שאמנם בטל ברוב גדול ומותר, אך אין מבטלים איסור לכתחילה.
פרי יהושע כתב:דבר שיש לו מתירין הכוונה שהאיסור עצמו יותר, ולא שימצא טצדקי לאכול בהיתר (וגם בדוגמא של הרי"ף נראה דהיינו שלא לבטל האיסור ולאכול הדבר בעצמו בהיתר).
אליהו בן עמרם כתב:פרי יהושע כתב:דבר שיש לו מתירין הכוונה שהאיסור עצמו יותר, ולא שימצא טצדקי לאכול בהיתר (וגם בדוגמא של הרי"ף נראה דהיינו שלא לבטל האיסור ולאכול הדבר בעצמו בהיתר).
אם נניח שהמתיר לאכול את המאכל זה הברכה, וזה האופן העיקרי/הקבוע לאכלו בהיתר, הרי שהגענו לאותה תוצאה "שהאיסור עצמו יותר".
ומאי שנא מהתרת נדרים למאכל שנאסר בקונם, שנחשב דבר שיש לו מתירין.
וחוץ מזה - מה ראיית מר לחילוק זה, ולכל הפחות מה הסברא לחלק בין זה לזה? או מה בין זה לזה חוץ מהחילוק עצמו?
פרי יהושע כתב:אליהו בן עמרם כתב:פרי יהושע כתב:דבר שיש לו מתירין הכוונה שהאיסור עצמו יותר, ולא שימצא טצדקי לאכול בהיתר (וגם בדוגמא של הרי"ף נראה דהיינו שלא לבטל האיסור ולאכול הדבר בעצמו בהיתר).
אם נניח שהמתיר לאכול את המאכל זה הברכה, וזה האופן העיקרי/הקבוע לאכלו בהיתר, הרי שהגענו לאותה תוצאה "שהאיסור עצמו יותר".
ומאי שנא מהתרת נדרים למאכל שנאסר בקונם, שנחשב דבר שיש לו מתירין.
וחוץ מזה - מה ראיית מר לחילוק זה, ולכל הפחות מה הסברא לחלק בין זה לזה? או מה בין זה לזה חוץ מהחילוק עצמו?
התרת נדרים מתיר המאכל עצמו מחמת שחכם עוקר הנדר מעיקרו, משא"כ שיכול לברך ברכה אחרת על מאכל אחר, או אפי' לעשות טצדקי לצאת מהמקום שהוא נמצא בו, ולהתחייב זה לא נקרא להתיר המאכל עצמו שיסתלק ממנו הספק שיש בו, ולא חשיב דבר שיש לו מתירין.
ומהסברא כן, שלא מצינו דבר כזה דחשיב שיש לו מתירין, ועיקר דין דבר שיש לו מתירין הלא הוא נאמר בביטול ברוב שהאיסור לא בטל בהיתר מפני שלמחרת יהיה מותר, וידועים דברי הר"ן בנדרים שהוא משום שאין האיסור מתנגד להיתר כ"כ כיון ועשוי להיות מותר ולא אמרינן בכהאי גוונא ביטול ברוב, ולפי זה ברור שהאיסור עצמו בעי להיות מותר, ואף שלעניין ספק אנו מוכרחים לסברת רש"י דעד שיאכלה באיסור יאכלנה בהיתר, עכ"פ מסתבר שזה אינו אלא הרחבה לעניין העקרי שמצינו בו דין זה שהוא מכלל כל הדברים שלא בטלים ברוב, וכמו מין במינו לרבי יהודה, ועל כן אף הכא מסתבר שהוא נאמר דווקא כשהאיסור עצמו עתיד להפך להיתר.
אליהו בן עמרם כתב:אכן נגעת בנקודות הכואבות.
א. סברת הקושיא שלי נשענת באמת יותר על באור רשי. עד שיאכלנה וכו. ולדברי רשי אין לחלק כחילוקא דמר וכפי שכתבת די מפורש בעצמך.
ב. את באור הרן קשה יותר להלום עם מה שלא עניינו ביטול ברוב. כגון ספק דרבנן. והוא נידון דידן, ולכן קשה עוד יותר קושייתי כי רק באורו של רשי נראה לבאר בזה.
ג. אבל אחר כל זאת, לטעון שהעיקר גם בספק דרבנן כהרן, ולכן הכל מיושב. זה תימה גדולה מאד מאד...(ואיך שלא יהיה אתה חייב לומר שהכריעו להלכה כטעמו של הרן....וזה מניין?)
הא לחמא עניא כתב:בעלון בית מרן - שיעורו של הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א - פרשת וירא, בתו"ד באמצע השיעור זכור אני שהוא מביא מו"מ ע"כ וגם את דעת אביו הגדול בענין זה.
תא חזי.
אליהו בן עמרם כתב:הא לחמא עניא כתב:בעלון בית מרן - שיעורו של הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א - פרשת וירא, בתו"ד באמצע השיעור זכור אני שהוא מביא מו"מ ע"כ וגם את דעת אביו הגדול בענין זה.
תא חזי.
אין בידי. האם יוכל מר להביאו כאן?
מיכאל1 כתב:לעשות טצדקי שיתחייב בברכה זו שאלה של ברכה שאינה צריכה.
ולאכול תפוז זה לא עושה את זה לדבר שיש לו מתירין כי אינו רוצה/חייב/צריך לאכול תפוז.
ובודאי מי שבכל ספק ברכות ימצא אופן להפטר קדוש ייאמר לו אך אין זה נחשב עי"ז לדבר שיש לו מתירין.
דהיינו מי שלא אוכל שוקולד אא"כ לפני כן אוכל תפוח ושותה מים לצמאו, קדוש ייאמר לו אך אין חיוב לעשות כן.
אש משמים כתב:אולי דבר שיש לו מתירין הוא רק כשיש איסור חפצא על דבר מסוים ואפשר להנצל מהאיסור בצורה כלשהיא, אך בנדו"ד שאין איסור אכילה על התפוח אלא על האדם יש חובה להודות עליו (ומה שאמרו שהוא כגוזל אין הוא כפשוטו לענין זה) ורק אח"כ לאוכלו, בזה לא שייך דבר שיש לו מתירין משום שהתפוח מותר אלא שיתכן שהאדם לא עשה את חובתו. ומנ"ל בזה דבר שיש לו מתירין?
אליהו בן עמרם כתב:נתקשיתי:
יש פוסקים שאם אכל והסתפק אם ברך ברכה ראשונה (ברכת הנהנין), שיכול להמשיך לאכול הלאה ללא ברכה.
מקובל בדרך כלל לבאר הלכה זו, מחמת הדין הידוע דספק ברכות להקל, משום דחיוב ברכה ראשונה מדרבנן וספיקא דרבנן לקולא.
וקיי"ל שבכל ספק דרבנן (לעניין מאכל, לצורך הדיון) לא אמרינן לקולא כאשר "יש לו מתירין". (כפי שלא מתירים מחמת ביטול ברוב ב"יש לו מתירין").
וא"כ, לכאורה קשה, כל מי שספק לו אם ברך בורא פה"ע על ה"תפוח" לדוגמא, למה שימשיך לאכלו מצד ספיקא דרבנן לקולא, והרי יש לו אפשרות לקחת "תפוז" ולברך עליו בורא פרי העץ ולכוון לפטור את ה"תפוח" המסופק. ואם יש באפשרותו לעשות כך, ייחשב ה"תפוח" כ"דבר שיש לו מתירין", ואסור יהיה להמשיך לאכלו.
"ועד שיאכלנו באיסור - יאכלנו בהיתר"
(או שיחכה שיעבור הזמן, ובינתיים יעשה מעצמו כל מיני פעולות שהיה ממילא עושה אותן, שיחייבו אותו ברכה מחדש, כגון: יציאה ממקומו וכיוצ"ב. ואם יש אפשרות כזאת: למה שלא יחשב כ"דבר שיש לו מתירין" ויאסר ה"תפוח" באכילה כבר מהרגע הראשון?)
(הערה: מבחינת ה"יש לו מתירין", כעיין הנ"ל בדומה אולי, שיטת הריף בחולין בענין פת שאפאה עם צלי בתנור, שתהא אסורה לאכלה עם חלב וריח הבשר לא יתבטל, כי יכול לאכלה עם בשר, והווי דבר שיש לו מתירין)
אליהו בן עמרם כתב:נתקשיתי:
יש פוסקים שאם אכל והסתפק אם ברך ברכה ראשונה (ברכת הנהנין), שיכול להמשיך לאכול הלאה ללא ברכה.
מקובל בדרך כלל לבאר הלכה זו, מחמת הדין הידוע דספק ברכות להקל, משום דחיוב ברכה ראשונה מדרבנן וספיקא דרבנן לקולא.
וקיי"ל שבכל ספק דרבנן (לעניין מאכל, לצורך הדיון) לא אמרינן לקולא כאשר "יש לו מתירין". (כפי שלא מתירים מחמת ביטול ברוב ב"יש לו מתירין").
וא"כ, לכאורה קשה, כל מי שספק לו אם ברך בורא פה"ע על ה"תפוח" לדוגמא, למה שימשיך לאכלו מצד ספיקא דרבנן לקולא, והרי יש לו אפשרות לקחת "תפוז" ולברך עליו בורא פרי העץ ולכוון לפטור את ה"תפוח" המסופק. ואם יש באפשרותו לעשות כך, ייחשב ה"תפוח" כ"דבר שיש לו מתירין", ואסור יהיה להמשיך לאכלו.
"ועד שיאכלנו באיסור - יאכלנו בהיתר"
(או שיחכה שיעבור הזמן, ובינתיים יעשה מעצמו כל מיני פעולות שהיה ממילא עושה אותן, שיחייבו אותו ברכה מחדש, כגון: יציאה ממקומו וכיוצ"ב. ואם יש אפשרות כזאת: למה שלא יחשב כ"דבר שיש לו מתירין" ויאסר ה"תפוח" באכילה כבר מהרגע הראשון?)
(הערה: מבחינת ה"יש לו מתירין", כעיין הנ"ל בדומה אולי, שיטת הריף בחולין בענין פת שאפאה עם צלי בתנור, שתהא אסורה לאכלה עם חלב וריח הבשר לא יתבטל, כי יכול לאכלה עם בשר, והווי דבר שיש לו מתירין)
פרי יהושע כתב: לא נקרא דבר שיש לו מתירין בגמ'
רק אם הדבר נהיה מותר מצד עצמו אחר זמן כמו ביצה שנולדה ביו"ט
ומה שנמצא בפוסקים לעניין התרת הנדר יש לעיין אם זה לא מחמת שעוקר הנדר מעיקרו
וכאילו הוא איסור רופף מעיקרו
ויש לעיין
אליהו בן עמרם כתב:פרי יהושע כתב: לא נקרא דבר שיש לו מתירין בגמ'
רק אם הדבר נהיה מותר מצד עצמו אחר זמן כמו ביצה שנולדה ביו"ט
ומה שנמצא בפוסקים לעניין התרת הנדר יש לעיין אם זה לא מחמת שעוקר הנדר מעיקרו
וכאילו הוא איסור רופף מעיקרו
ויש לעיין
העולה לנו לכאו' מדברי הירושלמי לגירסת הרא"ש:
א. נדר הווי דבר שיש לו מתירין, כי אפשר להתירו, או בגלל שמצוה להתירו (אפשר או מצוה - תלוי במחלוקת הפוסקים. עיין שו'ע יו'ד סי' ק'ב). כלומר לא רק איסור שהופך למותר מצד עצמו - הווי דבר שיש לו מתירין.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים