מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היו כורעים ומשתחוים ומודים?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים וכו'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוקטובר 10, 2016 8:53 pm

ראיתי שהעירו על תיבת "ומודים" הנאמרת בנוס' אשכנז, דלכאו' יש כאן טעות, דהא לא נזכר בזה ענין הודאה או וידוי.
מה ידוע בענין?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים וכו'

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוקטובר 10, 2016 9:12 pm

בסידור עבודת ישראל מעיר על זה. והוא מציע שזה נכנס כשיגרת הלשון מעלינו.

איש לוי
הודעות: 274
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים וכו'

הודעהעל ידי איש לוי » ב' אוקטובר 10, 2016 9:30 pm

עושה חדשות כתב:ראיתי שהעירו על תיבת "ומודים" הנאמרת בנוס' אשכנז, דלכאו' יש כאן טעות, דהא לא נזכר בזה ענין הודאה או וידוי.
מה ידוע בענין?


יש לדון בזה מדברי הנהפ"ח בשער א' דהעונה אמן יהא וכו' בכוונה הוי 'תשובה שלימה' (וענינו לכאו' דאם מכריז שמצפה להתבססות מלכותו יתברך הוי תשובה) וה"ה באמירתם ברוך שם כבוד וכו' הרי שהם מצהירים ומייחלים להתעצמות כבודו יתברך ודמי ליהא שמיה רבא וכו. וצ"ע.

יבנה
הודעות: 3950
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים וכו'

הודעהעל ידי יבנה » ב' אוקטובר 10, 2016 9:31 pm

איש לוי כתב:
עושה חדשות כתב:ראיתי שהעירו על תיבת "ומודים" הנאמרת בנוס' אשכנז, דלכאו' יש כאן טעות, דהא לא נזכר בזה ענין הודאה או וידוי.
מה ידוע בענין?


יש לדון בזה מדברי הנהפ"ח בשער א' דהעונה אמן יהא וכו' בכוונה הוי 'תשובה שלימה' (וענינו לכאו' דאם מכריז שמצפה להתבססות מלכותו יתברך הוי תשובה) וה"ה באמירתם ברוך שם כבוד וכו' הרי שהם מצהירים ומייחלים להתעצמות כבודו יתברך ודמי ליהא שמיה רבא וכו. וצ"ע.

כתוב מודים לפני נופלים ואומרים כו'.

איש לוי
הודעות: 274
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים וכו'

הודעהעל ידי איש לוי » ב' אוקטובר 10, 2016 9:53 pm

יבנה כתב:
איש לוי כתב:
עושה חדשות כתב:ראיתי שהעירו על תיבת "ומודים" הנאמרת בנוס' אשכנז, דלכאו' יש כאן טעות, דהא לא נזכר בזה ענין הודאה או וידוי.
מה ידוע בענין?


יש לדון בזה מדברי הנהפ"ח בשער א' דהעונה אמן יהא וכו' בכוונה הוי 'תשובה שלימה' (וענינו לכאו' דאם מכריז שמצפה להתבססות מלכותו יתברך הוי תשובה) וה"ה באמירתם ברוך שם כבוד וכו' הרי שהם מצהירים ומייחלים להתעצמות כבודו יתברך ודמי ליהא שמיה רבא וכו. וצ"ע.

כתוב מודים לפני נופלים ואומרים כו'.


ולכן מה? הרי כל הכריעה וההשתחויה והנפילה הם מבטאים ומצטרפים לאותה האמירה של בשכמל"ו.

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים וכו'

הודעהעל ידי סעדיה » ד' אוקטובר 12, 2016 8:02 pm

יעויין שיעורי הגרי"ד-עבודת יוה"כ עמ' ס"ו והלאה

בן הרב
הודעות: 194
הצטרף: ד' יולי 01, 2015 2:27 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים וכו'

הודעהעל ידי בן הרב » ד' אוקטובר 12, 2016 11:35 pm

ומה זה הכפילות ו'משתחוים' ו'נופלים על פניהם', לכאו' היינו הך.
ומשמע שה'מודים' הוא כלפי ההשתחוויה, ואילו ה'בשכמל"ו' הוא כלפי הנפילה על פנים.
וצריך ביאור.

אום אני חומה
הודעות: 856
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים וכו'

הודעהעל ידי אום אני חומה » ד' אוקטובר 12, 2016 11:52 pm

בן הרב כתב:ומה זה הכפילות ו'משתחוים' ו'נופלים על פניהם', לכאו' היינו הך.
ומשמע שה'מודים' הוא כלפי ההשתחוויה, ואילו ה'בשכמל"ו' הוא כלפי הנפילה על פנים.
וצריך ביאור.

דייקא נמי דלא כתיב 'כורעים ומשתחווים ונופלים על פניהם ומודים ואומרים ברוך וכו''

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים וכו'

הודעהעל ידי צולניק » ד' אוקטובר 12, 2016 11:59 pm

גם בתפילת עלינו לשבח המילה 'ומודים' אינה לשון הודאה אלא היא חלק מלשונות ההשתחואה, ומצינו עוד מקומות שהשתחואה נקראת הודאה.

בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים וכו'

הודעהעל ידי בר ישראל » ה' אוקטובר 13, 2016 8:28 pm

רש״י ביומא כא. (הגריד״ס מצטט אותו באיזשהו מקום) כותב:

משתחוים רווחים - וכשמשתחוים ונופלים נעשה להם נס והמקום מרחיב עד שיש ביניהן ארבע אמות שלא ישמע איש וידוי של חבירו שלא יכלם:

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים וכו'

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוקטובר 13, 2016 8:49 pm

הודאה בלשון הקודש - לשון כניעה והתבטלות, ומזה הודאה במובן תודה, וכן הודאה על האמת או הודאה בצדקתו של הזולת. והכל א"ש.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים וכו'

הודעהעל ידי משולש » ג' נובמבר 15, 2016 2:10 pm

תמיד צריך לקחת השערות חוקרים בעירבון מוגבל.

איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

היו כורעים ומשתחוים ומודים?

הודעהעל ידי איש פלוני » א' אוקטובר 01, 2017 3:30 pm

משום מה נכנס בסדר עבודת כוה"ג ביוהכ"פ
"היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים על פניהם ואומרים בשכמל"ו"
ומילת מודים איננה במשניות וכמדומני שברור לכל שאף אי"ז מקומה שהיה לה להיות לאחר "ונופלים על פניהם"
ואולי נכנסה משיגרא דלישנא דעלינו לשבח (בפרט לאור העובדה שאומרים זאת בע"פ בלי הסתכלות במחזור)

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 01, 2017 3:34 pm


ברמן
הודעות: 667
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים?

הודעהעל ידי ברמן » א' אוקטובר 01, 2017 5:51 pm

בפירוש סדר העבודה "אמיץ כח", שבספר "נחמת ישורון" על המועדים - מאת הגאון רבי ישראל קליינר - מבאר את הדברים בפשטות - עפ"י דברי רש"י ביומא דף כ"א עמ' א' ד"ה "משתחוים רווחים" - וזה לשון רש"י: "וכשמשתחוים נעשה להם נס והמקום מרחיב עד שיש ביניהם ארבע אמות - שלא ישמע איש וידוי של חבירו שלא יכלם".

וא"כ מפורש ברש"י שמתוודים בשעת כריעת ההשתחוואה בבית המקדש. וביאר הרב קליינר עפ"ז שהכוונה "ומודים" הוא לשון וידוי שמתוודים בשעת ההשתחוויה ב"כורעים".

ברמן
הודעות: 667
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים?

הודעהעל ידי ברמן » א' אוקטובר 01, 2017 5:53 pm

עזריאל ברגר כתב:נכב"ב.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=30&t=29451

ושו"ר באשכול הנ"ל, שמביאים את הביאור עפ"י דברי רש"י הנ"ל, בשם הגרי"ד - שהרב קליינר היה מתלמידיו הראשונים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16053
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוקטובר 01, 2017 6:30 pm

ברמן כתב:
עזריאל ברגר כתב:נכב"ב.
viewtopic.php?f=30&t=29451

ושו"ר באשכול הנ"ל, שמביאים את הביאור עפ"י דברי רש"י הנ"ל, בשם הגרי"ד - שהרב קליינר היה מתלמידיו הראשונים.

גרי"ד בגרי"ד איתחליף למר

איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים?

הודעהעל ידי איש פלוני » א' אוקטובר 01, 2017 8:31 pm

ברמן כתב:בפירוש סדר העבודה "אמיץ כח", שבספר "נחמת ישורון" על המועדים - מאת הגאון רבי ישראל קליינר - מבאר את הדברים בפשטות - עפ"י דברי רש"י ביומא דף כ"א עמ' א' ד"ה "משתחוים רווחים" - וזה לשון רש"י: "וכשמשתחוים נעשה להם נס והמקום מרחיב עד שיש ביניהם ארבע אמות - שלא ישמע איש וידוי של חבירו שלא יכלם".

וא"כ מפורש ברש"י שמתוודים בשעת כריעת ההשתחוואה בבית המקדש. וביאר הרב קליינר עפ"ז שהכוונה "ומודים" הוא לשון וידוי שמתוודים בשעת ההשתחוויה ב"כורעים".

הפירוש יפה, אבל לא משמע כן לא מלשון הרמב"ם ולא מלשון המשנה.
ועוד, שאם כדבריו היה צ"ל "כורעים ומשתחווים ונופלים על פניהם ומודים ואומרים" וכו'. ולא שמודים קודם הנפילה.

מענה איש
הודעות: 1037
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים?

הודעהעל ידי מענה איש » א' אוקטובר 01, 2017 11:49 pm

ברמן כתב:בפירוש סדר העבודה "אמיץ כח", שבספר "נחמת ישורון" על המועדים - מאת הגאון רבי ישראל קליינר - מבאר את הדברים בפשטות - עפ"י דברי רש"י ביומא דף כ"א עמ' א' ד"ה "משתחוים רווחים" - וזה לשון רש"י: "וכשמשתחוים נעשה להם נס והמקום מרחיב עד שיש ביניהם ארבע אמות - שלא ישמע איש וידוי של חבירו שלא יכלם".

וא"כ מפורש ברש"י שמתוודים בשעת כריעת ההשתחוואה בבית המקדש. וביאר הרב קליינר עפ"ז שהכוונה "ומודים" הוא לשון וידוי שמתוודים בשעת ההשתחוויה ב"כורעים".


לכאו' הרי כל הכריעה הייתה לצורך אמירת בשכמל''ו כאשר היו שומעים שם המפורש ומנלן שהווידוי עליו מדבר רש''י היה בזמן הכריעה הזאת?

והנה הגמ' ביומא לז. על המשנה והן עונין אחריו בשכמל''ו מביאה
והן עונין אחריו:
תניא רבי אומר (דברים לב, ג) כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלהינו אמר להם משה לישראל בשעה שאני מזכיר שמו של הקב"ה אתם הבו גודל חנניה בן אחי ר' יהושע אומר (משלי י, ז) זכר צדיק לברכה אמר להם נביא לישראל בשע' שאני מזכיר צדיק עולמים אתם תנו ברכה:


מפורש יוצא שאמירת ברוך שם עניינו ברכה והודאה לה'

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' אוקטובר 01, 2017 11:54 pm

מענה איש כתב:
ברמן כתב:בפירוש סדר העבודה "אמיץ כח", שבספר "נחמת ישורון" על המועדים - מאת הגאון רבי ישראל קליינר - מבאר את הדברים בפשטות - עפ"י דברי רש"י ביומא דף כ"א עמ' א' ד"ה "משתחוים רווחים" - וזה לשון רש"י: "וכשמשתחוים נעשה להם נס והמקום מרחיב עד שיש ביניהם ארבע אמות - שלא ישמע איש וידוי של חבירו שלא יכלם".

וא"כ מפורש ברש"י שמתוודים בשעת כריעת ההשתחוואה בבית המקדש. וביאר הרב קליינר עפ"ז שהכוונה "ומודים" הוא לשון וידוי שמתוודים בשעת ההשתחוויה ב"כורעים".


לכאו' הרי כל הכריעה הייתה לצורך אמירת בשכמל''ו כאשר היו שומעים שם המפורש ומנלן שהווידוי עליו מדבר רש''י היה בזמן הכריעה הזאת?

והנה הגמ' ביומא לז. על המשנה והן עונין אחריו בשכמל''ו מביאה
והן עונין אחריו:
תניא רבי אומר (דברים לב, ג) כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלהינו אמר להם משה לישראל בשעה שאני מזכיר שמו של הקב"ה אתם הבו גודל חנניה בן אחי ר' יהושע אומר (משלי י, ז) זכר צדיק לברכה אמר להם נביא לישראל בשע' שאני מזכיר צדיק עולמים אתם תנו ברכה:


מפורש יוצא שאמירת ברוך שם עניינו ברכה והודאה לה'

ברכה בודאי, אבל איפה ראית הודאה?

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: היו כורעים ומשתחוים ומודים?

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' אוקטובר 10, 2017 10:38 pm

מודים קשור לכריעה, כבר הוזכר בכמה מהראשונים גבי הטעם שכורעים דווקא בברכת הודאה.
לדוג' בס' המנהיג בשם הירושלמי וז"ל "באבות מניין דכתיב ואקוד ואשתחווה לה' ואברך את ה' אלוקי אדוני אברהם, ובהודאה ואשתחווה למלכא". [וכבר העיר בשיח יצחק על חגיגה בקונטרס תפילת כל פה העיר שלפנינו בירושלמי ליתא להאי דרשא.]
ר"ש מגרמייזא בסידורו שכתב בדיני שמו"ע וז"ל "וברכה ראשונה מתחיל בברוך ומסיים בברוך ושוחה בה תחילה וסוף, שדומה לאדם שנכנס לפני המלך ומשתחווה בכניסתו כשמתחיל לדבר דבריו עוד משתחווה, ומודים תחילה וסוף לפי שמודים הוא אחר עבודה ועבד שעבד לרבו ונפטר ממנו משתחווה לו, ומודים הוא לשון השתחוואה וישתחוו למלכא ומודינא למלכא ואחר שמשתחווה אומר לו רבו לך לשלום ולכך סמוך למודים ברכת השלום"


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים