מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בישול בשלהי יו"ט סמוך לשבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 13039
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

בישול בשלהי יו"ט סמוך לשבת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 23, 2017 11:32 pm

כידוע גם אחרי עירוב תבשילין, עדיין מעיקר הדין כל ההיתר הוא רק באופן שיש "הואיל". ולכן כאשר מבשלים מיו"ט לשבת מקפידים לכתחילה שיהיה המאכל מוכן כבר ביו"ט בזמן שיהיה אפשר ליתן ממנו לאורחים מזדמנים.

ושאלני חד, שהיה ברצונו להניח על הפלטה תבשיל של בשר, והרוטב שם ה"ה "לח שנצטנן" ויש לחוש בו לבישול, אבל אם יניח אותו מוקדם, אז עד סעודת השבת כבר ייחרך לגמרי, ואם יניח מאוחר, הרי לא יספיק להתחמם כראוי ביו"ט.

ועלה בדעתי לומר לו, אדרבה, אם תניח מאוחר נמצא שלא בישלת כלום ביו"ט, כי בזמן מועט אינו מתבשל אפילו שליש.

אלא שתמהתי בזה, למה הזהירו הפוס' להכין מוקדם, ולא רצו להתיר כשיבשל מאוחר, וכהנ"ל.

ובחסד ה' ראיתי שכבר עמד בזה הפמ"ג, סוף הפתי' להל' שבת. ז"ל -

ועיין במ"א [סימן] תקכ"ז (א') [ריש הסימן] ביום טוב ערב שבת צריך לבשל מבעוד יום שיהא ראוי לאכילה היום מטעם הואיל. ובחידושי ביצה כתבנו בשאלינ"ט הטמנה שלנו איך לעשות, ואם נאמר שיתן הקדירה סמוך לשבת ולא יצלה כשיעור, וחצי שיעור דרבנן, ומהני עירובי תבשילין בדרבנן, זה אינו, דחצי שיעור מן התורה אסור. גם אני מסופק אם נתן קדירה בשבת סמוך למוצאי שבת ונתבשל כגרוגרת בחול, ומכל מקום התחלה היה בשבת, אם חייב חטאת, דהא כל אופה ומבשל מהתחלה מחייבין ליה, או דילמא הואיל ובשבת רק חצי שיעור תו לא מחייב חטאת, וכן נראה. ומיהו ביום טוב כהאי גוונא איכא לעיונא, והבן זה:

ודאי תוכלו להוסיף לי עוד בענין הנ"ל. בסו"ד הפמ"ג נראה שיש לו צד להחמיר ולצרף יו"ט ושבת בכה"ג, האמנם?

דרומי
הודעות: 9461
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בישול בשלהי יו"ט סמוך לשבת

הודעהעל ידי דרומי » ש' ספטמבר 23, 2017 11:36 pm

יש להעיר שאם יניח את התבשיל מאוחר, גם אם נניח שלא יעבור על איסור בישול, הרי יעבור עכ"פ על איסור הכנה מיו"ט לשבת.

עושה חדשות
הודעות: 13039
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בישול בשלהי יו"ט סמוך לשבת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 23, 2017 11:39 pm

על זה בודאי מועיל ההיתר של עירוב תבשילין.
כל הנידון הוא רק מצד האיסור מדאו', אם ס"ל דצרכי שבת אינם נעשים ביו"ט וצריך להגיע להיתר של 'הואיל'.

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: בישול בשלהי יו"ט סמוך לשבת

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' ספטמבר 24, 2017 12:16 am

סברת הפמ"ג להחשיב חצי בישול כח"ש, לפו"ר נשמעת תמוהה, לא כן?

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: בישול בשלהי יו"ט סמוך לשבת

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' ספטמבר 24, 2017 3:39 am

דרומי כתב:יש להעיר שאם יניח את התבשיל מאוחר, גם אם נניח שלא יעבור על איסור בישול, הרי יעבור עכ"פ על איסור הכנה מיו"ט לשבת.

לכאו' זוהי כוונת הפמ"ג בסוף דבריו, דאף שלגבי שבת לא יעבור על איסור בישול, מ"מ הכא בדיני הכנה עסקינן.

יש להוסיף שהשנה יש עוד צד קולא וכמ"ש באול"צ ח"ג הל' עירובי תבשילין:
ונראה שאם הוא יו"ט שני וכגון ביו"ט שני של ראש השנה או יום טוב שני של גלויות כיון שאינו אלא מדרבנן אפשר להקל ולבשל אף סמוך לחשיכה ולסמוך על הסוברים שצרכי שבת נעשים ביו"ט ועל ידי עירוב תבשילין מותר אף כשלא יהיה ראוי לאכילה מבעוד יום וכן כתב להקל בבאה"ל. וראה עוד בפרמ"ג בסוף הפתיחה להלכות שבת. ומכל מקום לכתחילה כדאי להזהר בזה גם ביו"ט שני.

החושב
הודעות: 1325
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: בישול בשלהי יו"ט סמוך לשבת

הודעהעל ידי החושב » א' ספטמבר 24, 2017 5:04 pm

א. השנה, שיום טוב הסמוך לשבת היה יום טוב שני של ראש השנה, נראה שניתן להניח על האש בסמוך לשקיעה במקרה המדובר. [ובאה שאלה כזו לידי בכניסת השבת, והתרתי - כך שזה גם מעשה רב]
וזה לשון הביאור הלכה:
ביאור הלכה סימן תקכז
וע"כ נראה דאף דלכתחלה בודאי צריך לזהר כדעת כל הני רבוותא הנ"ל ושהוא בענין דאורייתא וכמ"ש האחרונים מ"מ בשעת הדחק י"ל דכדאי הם רבותינו הראשונים האלה לסמוך עליהם בענין סמוך לחשיכה וגם כי הרא"ש והטור לא העתיקו דברי התוס' לענין סמוך לחשיכה [עיין פרישה]. וגם דהש"ס סתם דין זה דבעירוב מותר ולא חילקו כלל בזה וכ"ש ביום טוב שני שהוא דרבנן בודאי יש לסמוך להקל לעת הצורך:


ב. בישול בדבר לח שנצטנן - הורה בזה החזו"א שהוא דרבנן. לכן כאן יהיה מותר לסמוך על עירוב תבשילין.

ג. רוטב בתבשיל (שהוא מיעוט) - לדעת הרבה פוסקים אינו נידון כדבר לח.

פרי יהושע כתב:סברת הפמ"ג להחשיב חצי בישול כח"ש, לפו"ר נשמעת תמוהה, לא כן?

לפי הזכור לי, הדברים ידועים בשם החזו"א, שיש איסור חצי שיעור בחצי שיעור באיכות. ומשום כך אסר להניח מתכת על האש (שכן יש בישול גם במתכות).
עכ"פ, איני יודע מה כ"כ תמוה בזה. נראה לי שגם הרמב"ן, בדברו בענין קריבה לעריות, מזכיר חצי שיעור באיכות.


לגבי עיקר השאלה, האם מותר להניח סיר עם תבשיל סמוך לשקיעה, באופן שבוודאי לא יגיע לשליש בישול עד סוף בית השמשות (וכן שהנוזל לא יגיע ליד סולדת) - אכן שאלה מצוינת. יתכן שתחול על זה גזירת הפשר (בשבת אסור להניח על האש גם על דעת להוריד את הקדרה לפני שתתבשל, וכן (מן הסתם) אסור להניח קדרה סמוך למוצאי שבת)

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: בישול בשלהי יו"ט סמוך לשבת

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' ספטמבר 24, 2017 10:22 pm

זה נראה חצי מלאכה כמו אדם שיעביר ברה"ר רק ב' אמות האם יהיה אסור מה"ת!, חצי שיעור זה ק אם עושה מלאכה שלימה רק בשיעור מחסיר כמו מוציא חצי גרוגרת.

רון
הודעות: 911
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: בישול בשלהי יו"ט סמוך לשבת

הודעהעל ידי רון » ב' ספטמבר 25, 2017 1:02 am

פרי יהושע כתב:זה נראה חצי מלאכה כמו אדם שיעביר ברה"ר רק ב' אמות האם יהיה אסור מה"ת!, חצי שיעור זה ק אם עושה מלאכה שלימה רק בשיעור מחסיר כמו מוציא חצי גרוגרת.


האם לא סבירא ליה כלומר לא שמיע ליה לכת"ר שליט"א,
דחלוק טובא,
דבהעברת ד"א הלא זה שמה של המלאכה, להעביר ד"א, וכל שליכא ד"א חסר בצורת המלאכה ושמה. משא"כ בבישול שגדר המלאכה היא ריכוך הדבר כלשון הר"מ, ובזה שפיר יש לומר דאף חצי בישול הוי חצי מלאכה, לא כן?

עושה חדשות
הודעות: 13039
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בישול בשלהי יו"ט סמוך לשבת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 25, 2017 10:23 pm

תודה לכולם.

ראיתי כעת בסו"ס מנחת שלמה על ביצה, נדפס סימן מאת בנו הגר"ש שליט"א, והאריך בו אודות ד' הפמ"ג הנ"ל, (במהדו' שבאוצר חסר בדיוק הסימן האחרון).

יש מקום לדון עוד כאשר הניח את הסיר על אש נמוכה, אבל כשיבואו אורחים יוכל להגדיל את האש או להעביר ללהבה אחרת ולזרז את הבישול. ובטענה זו כבר דן במנח"ש תנינא סי' מא (מכתב משנת ת"ש!).

ועדיין יש להעיר כי בסוף יו"ט כבר יישאר זמן מועט שכבר לא יהיה סיפק לזרז את הבישול, האם מה"ט יש לאסור, וזה נוגע קצת למש"כ כאן.

ואם חלק מהתבשיל יהיה ראוי כבר ביו"ט עצמו, לכאו' אפשר להתיר מצד ריבוי בשיעורים, אלא דאולי תליא בנידון האחרו' על ריבוי כאשר התוספת אינה ראויה, או די"ל דע"י העירוב מה שראוי לשבת הוי כראוי ליו"ט, (כי הא ודאי שהאיסור כשהתוספת אינה ראויה הוא לא מדאו').

ועל אריכות הזמן, (היינו כאשר בשעת ההנחה של הסיר היה הואיל, ועל המשך הבישול כבר אין הואיל), אולי זה יותר טוב מסתם ריבוי בשיעורים, כי נעשה בפעולה אחת ממש.

וראה עוד במצו"ב:
יום טוב כהלכתו.PDF
(274.58 KiB) הורד 223 פעמים


מנחת שלמה תנינא סי' מא כתב:...וכעין זה כתב המ"ב סימן תקכ"ז סק"ג בשם הפמ"ג דתבשילים שמטמינים ביום טוב לצורך שבת צריכים דוקא להטמינם בעוד היום גדול כדי שיתבשלו קודם בין השמשות לכל הפחות שליש בשולם. ושמעתי שחכם אחד רצה פעם להכריז על כך בביהכ"נ ומיחו אחרים בידו באמרם דמהפרמ"ג עצמו משמע דלא היו זהירים בזה. וראיתי באבני נזר או"ח ח"ב סי' שצ"ז שכתב דבר נפלא עפ"י שיטתו דסובר דלא מחייב משום אופה ומבשל בשבת וביו"ט אא"כ גם נגמר האפיה והבשול בו ביום, ולא כשגמר האפיה היה כבר במוצאי שבת דמדמי ליה להדביק פת בתנור ורדה קודם קרימת פנים, וממילא כתב דפשוט הוא אצלו דה"ה גבי שבת ויו"ט כיון דשתי קדושות הן אין כאן שום איסור דאורייתא כשמבשל ביום טוב ונגמר בשבת, ונמצא לפי"ז דאם לא אפשר להתבשל ביום טוב עצמו הו"ל רק איסור דרבנן שיש להתיר ע"י עירוב גם בלא הואיל.
אמנם לענ"ד נראה, דלא מיבעיא לפי המנהג שההטמנה המאוחרת ביותר היא כשלשת רבעי שעה לפני השקיעה, א"כ נהי נמי דמטמין על אור קטן דלא אפשר כלל להתבשל כמאכל בן דרוסאי עד השבת, אבל מ"מ כיון שעיקר ההיתר הוא משום אורחים, א"כ אם באמת יבואו אורחים הרי יוכל שפיר להגדיל את האור באופן שיוכל שפיר להגמר שליש בשול במשך שלשת רבעי שעה, ונמצא דבשעת העמדת הקדירה על האור היה שייך שפיר סברא דהואיל כמובן שהרי עכ"פ בבשול זה שמתבשל קצת עכשיו איכא קצת תועלת בגוף הבשול לצורך היום ונמצא דגם זה חשיב שפיר לצורך אורחים. והואיל וכן אין אני רואה כבר שום צורך להכריז על כך בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, אלא אפי' אם אירע שנתאחר עוד יותר מזה ג"כ משכחת שיהיה תועלת בבשול זה עבור אורחים לבו ביום, משום דאפשר שע"י בשול קצת מתרכך הבשר ונוח אח"כ יותר לצלי, וא"כ אם באמת יבואו אורחים ימהר להוציא את הבשר מן הקדירה ויצלה אותם ע"ג האש עצמו, וכן יש עוד עצות אחרות מסוג זה, ולא אסרו אלא דוקא בגוונא שבשום אופן לא יוכל להתבשל עד שיהא ראוי לאורחים, מה שאין כן בהוספת נפט במכונת פתיל בזה לא ידעתי כלל שום סברא להתיר. רק אולי יש בדוחק לומר דכיון שאותו הנפט שהוא מוסיף הרי מתחיל לדלוק תיכף ומיד, נמצא דהוספת הנפט הוה ליה להדלקה דיום טוב, ואף על גב דבלאו הכי היה אפשר לדלוק על ידי הנפט שיש בה מקודם, מ"מ מה שמונע את הנפט ההוא מלדלוק עכשיו הרי אין בזה שום איסור, ונמצא דמה שמוסיף עכשיו הוה ליה לצורך הדלקה דיום טוב. +עי' בשש"כ פ"ב הערה כ"ו ובפל"ג הערה צ"ו ובתקו"מ שם.+

עושה חדשות
הודעות: 13039
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בישול בשלהי יו"ט סמוך לשבת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אפריל 29, 2019 1:23 am

נשאלתי עוד. הנה הפוס' כ' לאסור הנחת קדירה אצל האש באופן שהתבשיל לא יהיה ראוי לאכילה ביו"ט, וכנ"ל. אבל לכאו' אם מניח בשלהי יו"ט כלי עם מים, י"ל שאפילו אם המים לא ירתחו ביו"ט ולא יגיעו אפילו לשליש בישולם, מ"מ עיתים יש צורך ביו"ט למים פושרים אף שאינם חמים כ"כ, (כגון להכין דייסה לתינוק וכיו"ב). אבל אולי י"ל דבאופן זה עדיין לא נצרך כאן "מלאכת בישול" בעבור יו"ט, אלא רק הפשר בעלמא, וא"כ אין כאן 'הואיל' להתיר בישול.

החושב
הודעות: 1325
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: בישול בשלהי יו"ט סמוך לשבת

הודעהעל ידי החושב » ב' אפריל 29, 2019 9:24 am

עושה חדשות כתב:נשאלתי עוד. הנה הפוס' כ' לאסור הנחת קדירה אצל האש באופן שהתבשיל לא יהיה ראוי לאכילה ביו"ט, וכנ"ל. אבל לכאו' אם מניח בשלהי יו"ט כלי עם מים, י"ל שאפילו אם המים לא ירתחו ביו"ט ולא יגיעו אפילו לשליש בישולם, מ"מ עיתים יש צורך ביו"ט למים פושרים אף שאינם חמים כ"כ, (כגון להכין דייסה לתינוק וכיו"ב). אבל אולי י"ל דבאופן זה עדיין לא נצרך כאן "מלאכת בישול" בעבור יו"ט, אלא רק הפשר בעלמא, וא"כ אין כאן 'הואיל' להתיר בישול.

הייתי לי שאלה שיתכן שהיא קצת דומה לזו.
הפוסקים מתירים לחמם מים בשביל לשטוף כלים.
והנה, בדרך כלל, כאשר שוטפים כלים לא משתמשים בפועל במים בטמפרטורה מעל 45 מעלות. אלא מערבבים חמים עם קרים.
נמצא שבעצם אין צורך במים מבושלים (יד סולדת). אז למה מתירים לחמם (לבשל) מים?
אלא שכאשר צריך לחמם מים לא מדקדקים להימנע ממלאכת בישול (אם אין לאמתו של דבר אין בה צורך).

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בישול בשלהי יו"ט סמוך לשבת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' ינואר 20, 2021 5:48 pm

למעשה לשאלה הפותחת לכאורה לא צריך להגיע לפמ"ג, דבחימום מאכל שכבר התבשל כל חימום מהני קצת.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 98 אורחים