מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ב"ב צא: מטיילין טליא וטלייתא(ערמין) בשוקא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

ב"ב צא: מטיילין טליא וטלייתא(ערמין) בשוקא

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אפריל 30, 2017 8:45 pm

ואמר רבי יוחנן נהירנא כד הוו מטיילין (משחקין - רשב"ם) טליא וטלייתא בשוקא כבר שית עשרה וכבר שב עשרה ולא הוו חטאן

צריך ביאור מדוע היו מטיילים זכר ונקבה יחדיו? ואע"ג שראינו שלא חטאו מ"מ צ"ע מדוע עשו כן. אין אפוטרופוס לעריות כו'

ולא מצינו היתר הסתכלות ותערובות כו' אצל צדיקים
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ב' מאי 01, 2017 8:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אשר ברא
הודעות: 223
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: ב"ב צא: מטיילין טליא וטלייתא

הודעהעל ידי אשר ברא » ב' מאי 01, 2017 1:37 am

עי' http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=99700

וע"ע הגירסא בכלה רבתי (פרק ב')

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ב"ב צא: מטיילין טליא וטלייתא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' מאי 01, 2017 1:42 am

בכלה רבתי "טליא וטלייתא ערמין" ועיין פירוש הגר"י קניבסקי שכתב שאין הכוונה לערומין ממש אולם עיין מש"כ בזה הרב דוד כוכב שליט"א בפורטל הדף היומי ודו"ק
ואפשר לומר ע"פ הגמרא בכתובות יז רב אחא מרכיב לה אכתפיה ומרקד אמרי ליה רבנן אנן מהו למיעבד הכי אמר להו אי דמיין עלייכו ככשורא לחיי ואי לא לא
ועיין בן יהוידע שם

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ב"ב צא: מטיילין טליא וטלייתא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ספטמבר 24, 2024 12:18 am

שמואל דוד כתב:בכלה רבתי "טליא וטלייתא ערמין" ועיין פירוש הגר"י קניבסקי שכתב שאין הכוונה לערומין ממש אולם עיין מש"כ בזה הרב דוד כוכב שליט"א בפורטל הדף היומי ודו"ק

"ואמר רבי יוחנן: נהירנא כד הוו מטיילין טליא וטלייתא בשוקא כבר שית עשרה וכבר שב עשרה, ולא הוו חטאן".

צריך להבין, כיון שדור של צדיקים היו, למה היו מטיילים (ולפירשב"ם משחקין) זכר ונקבה יחדיו?
ובשו"ת יביע אומר (חלק ד אה"ע סימן ד, א) כתב:
"וכ"כ רבינו המאירי... ויש מפרשים שלא יושיב תינוק ותינוקת כאחת לאומנות אחת...
ואע"פ שאמרו בב"ב (צא ע"ב) א"ר יוחנן נהירנא כד הוו מטיילין טליא וטלייתא בשוקא כבר שית עשרה וכבר שב עשרה ולא הוו חטאן, אדרבה משם ראיה שהתפעל ריו"ח מזה על החינוך ביראת שמים כ"כ שהיה בצעירותו שלא באו לידי עבירה, משא"כ השתא דאחסור דרי."
משמעות דבריו שהיום יש בזה איסור, אך באותו דור לא. וצריך ביאור מדוע, הרי קי"ל "אין אפוטרופוס לעריות".
(וע' בריטב"א סוף קידושין, אמנם כל המעשים שהביא היו לצורך מצוה, וכאמרם שם "הכל לשם שמים" ופירש"י: "לעשות קורת רוח לאמה" - דוקא, ואין די בדליכא הרהור).
אלא שדברים אלו מבוארים יותר במסכת כלה רבתי פרק ב הלכה ט:
"אמר ר' יוחנן נהירנא כד הוו מטללין טליא וטליתא כבר שית עשרה כבר שב עשרה ערמין בשוקא, ולא חיישינן לחטאה".
מבואר שהרבותא היתה שהיו ערומים.
ונראה שהסיבה לכך כמו שאמר רבי יוחנן לפני כן בסמוך בגמרא, לגבי הרעב בטבריא "מדלית איסר", והיו מטיילין לחפש מזון, ולא היה להם בגד ממש ללבוש.
כעין שאמרו על דניאל בשמות רבה פרשה ל, כד "שראה לישראל שיצאו ערומים מירושלים ולא היה בידם שוה פרוטה".
וכעין שמצינו בגלות במסכת כתובות דף סו ע"ב: "מעשה ברבן יוחנן בן זכאי שהיתה מלקטת שעורים מבין גללי בהמתן של ערביים, ולא היה לה במה להתעטף".
וככתוב בנבואת גלות בת בבל (ישעיהו מז, ב-ג) גַּלִּי צַמָּתֵךְ חֶשְׂפִּי שֹׁבֶל גַּלִּי שׁוֹק עִבְרִי נְהָרוֹת: תִּגָּל עֶרְוָתֵךְ גַּם תֵּרָאֶה חֶרְפָּתֵךְ.
לכן אין מכאן ראיה לענין הרחקות צניעות.

טור תלגא
הודעות: 509
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: ב"ב צא: מטיילין טליא וטלייתא(ערמין) בשוקא

הודעהעל ידי טור תלגא » ג' ספטמבר 24, 2024 5:23 am

ביאור לדברי הגמרא תמצא בשו"ת בני בנים ח"ד סי' יט בסופו https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... =&pgnum=72
נערך לאחרונה על ידי טור תלגא ב ג' ספטמבר 24, 2024 1:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אליהו חיים
הודעות: 1028
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: ב"ב צא: מטיילין טליא וטלייתא(ערמין) בשוקא

הודעהעל ידי אליהו חיים » ג' ספטמבר 24, 2024 10:16 am

בגמ' מתיבתא בחלק כפתור ופרח יש פי' קרוב לפשט מספר ניצוצי אהרן
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_-_ ניצוצי אהרן - חזן, אהרן בן מרדכי__ 193_194.pdf
(437.86 KiB) הורד 29 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ב"ב צא: מטיילין טליא וטלייתא(ערמין) בשוקא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 24, 2024 1:16 pm

אליהו חיים כתב:בגמ' מתיבתא בחלק כפתור ופרח יש פי' קרוב לפשט מספר ניצוצי אהרן

בגמרא זה מסתדר.
במסכת כלה - לא.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים