מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעמים אישיים

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

טעמים אישיים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' פברואר 11, 2017 8:36 pm

כבעל קריאה ותיק רגיל אני להטעים את הפסוקים לפי משמעותם. דוגמאות: הפסוק בוארא - "הן נזבח את תועבת מצרים לעיניהם ולא יסקלונו", מסתיים בטפחא סוף פסוק. באופן הזה אין נשמעת כאן תמיהה. לפיכך נהגתי תמיד להטעים את הסוף פסוק בכעין הנגנה של תמיהה, "ולא יסקלונו?!".

כך נהגתי גם בפסוקים רבים אחרים. גדול עווני מנשוא? וחדלת מעזוב לו?! ה' אלקי ישראל הוריש את האמורי מפני עמו ישראל ואתה תירשנו?!
ועוד.

לפני זמן מה ניגש אלי תלמיד חכם ויר"ש גדול, וטען כנגדי שאין לעשות כן. נימוקיו: אסור להמציא טעמים משלנו. אסור לערב את ההבנה הפרטית בטעמי המקרא. אסור לשנות ממנהג כולם. זה יוהרא. אסור לבחור פשט אחד בין מספר מפרשים (לדוג' ב"גדול עווני מנשוא"), ועוד טענות שונות.

אשמח לשמוע דעת הציבור דפה.

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי סעדיה » ש' פברואר 11, 2017 8:54 pm

ישורון כרך כ"ה עמ' תקצ"א-תקצ"ד

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' פברואר 11, 2017 9:07 pm

יישר כח. עולה משם שהגרש"ז שלל את אופן הקריאה הזה. הטעמים שהעלה הגדצ"ה קצת צ"ע.

אשמח אם יוסיף מי שיש לו מה להוסיף את מה שיש לו להוסיף...

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי איש גלילי » א' פברואר 12, 2017 3:53 am

רק אציין שהגר"מ גנוט שליט"א נוהג כמנהגך, להוסיף בקריאה סימני שאלה וכו', ובעיני זה תמיד היה נראה מוזר ותמוה.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי מעט דבש » א' פברואר 12, 2017 9:56 am

נדמה לי שצריך לשאול שאלה קודמת:
מי אמר שבלה"ק יש מושג כזה של 'ניגון שאלה' כמו שמקובל כיום? אולי אין דבר כזה בכלל?

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1390
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' פברואר 12, 2017 4:02 pm

שמעתי פעם תיאור מעניין אודות ההטעמה האישית המיוחדת שבה היה קורא הגה"צ ר' שמחהל'ה מונד (היה ת"ח עצום וצדיק) את הפסוק 'יוסף איננו ושמעון איננו ואת בנימין תקחו'. אולי יש כאן תל אביבים ששמעו אותו בעצמם ויוכלו להוסיף.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 20, 2017 3:14 pm

כל עוד אתה משלב את מנגינתך האישית בטעמים המקובלים אין בזה שום איסור ואדרבה מועל לגרום לצבור להקשיב לקריאה. כל האיסורים שאסר עליך אותו תלמיד חכם איני יודע מהיכן לקחם ויותר משאסור להמציא מנגינות חדשות אסור להמציא איסורים חדשים

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי הסרפד » ב' פברואר 20, 2017 5:59 pm

לייבעדיג יענקל כתב:שמעתי פעם תיאור מעניין אודות ההטעמה האישית המיוחדת שבה היה קורא הגה"צ ר' שמחהל'ה מונד (היה ת"ח עצום וצדיק) את הפסוק 'יוסף איננו ושמעון איננו ואת בנימין תקחו'. אולי יש כאן תל אביבים ששמעו אותו בעצמם ויוכלו להוסיף.

הנ"ל היה מפורסם ב'הטעמה האישית' שהיתה לו בקריאת המגילה, כפי ששמעתי מכמה יוצאי תל אביב.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי תוכן » ד' פברואר 22, 2017 11:29 am

דומה שהאפודי כותב בהקדמתו מענין זה ומשמע ממנו כמו שאתה נוהג.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מרץ 13, 2017 7:24 pm

לייבעדיג יענקל כתב:שמעתי פעם תיאור מעניין אודות ההטעמה האישית המיוחדת שבה היה קורא הגה"צ ר' שמחהל'ה מונד (היה ת"ח עצום וצדיק) את הפסוק 'יוסף איננו ושמעון איננו ואת בנימין תקחו'. אולי יש כאן תל אביבים ששמעו אותו בעצמם ויוכלו להוסיף.


אכן היה ת"ח וצדיק, אבל בהחלט לא הייתי ממליץ ללמוד ממנו כיצד לקרא בתורה. הוא היה קורא בהברה גליציאנית עם כל הטעויות הדקדוקיות שנהגו שם, ועוד הוסיף עליהם כהנה וכהנה... והחפשיות שהרשה לעצמו להטעים במנגינת הפסוקים לפי כוונתו בשעת הקריאה, לא נראת כדרך מקובלת.


ואציין בבדיחותא, עובדא שאירעה בבית הכנסת בתל-אביב, בו הוא קרא את מגילת אסתר, והיה מבטה 'אסתר' במבטא הגליציאני, שנשמע כמו 'עס-די-אייער' (תאכל את הביצים - באידיש). פעם פקעה סבלנותו של אחד השומעים, וקרא לו באמצע קריאת המגילה "עס דו די אייער" (תאכל אתה את הביצים) ...

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 03, 2020 2:02 am

נכב"ב מקדם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 03, 2020 7:34 am

לבי במערב כתב:נכב"ב מקדם.

זהו נושא קרוב - מדוע אין "סימן שאלה" בטעמי המקרא.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יולי 05, 2020 5:57 am

לבי במערב כתב:בפתח־דבר ל'תיקון קוראים - סימנים', כתב הרש"מ ריאחי שליט"א:
תמונה

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי מיני ומינך » א' יולי 05, 2020 10:03 am

ידוע המעשה עם הבעל קורא שהסביר להגנתו על הטענות מהשומעים על הטעמים המחודשים שלו, שהוא "רוקח" וע"כ יש לו אייגענע טראפען.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טעמים אישיים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 09, 2024 7:02 pm

האם מי שקרא פסוק בלשון תמיהה, (כשהפירוש האמיתי הוא בניחותא, כרגיל), זה מעכב?
הרד"צ הילמן נוקט (ב'ישורון' שם) כך כדבר פשוט, אבל לא הביא מקור לזה.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים

cron