איתן כתב:.
שכניה בן יחיאל כתב:המציאות היא שאנחנו בגלות אצלם, וממילא ניתן להבין שחל עליהם השבועה לא להתגרות
הקטע הזה על איסור למרוד באומה היהודית הוא פלא, ראשית כל כיון ששלשת השבועות מגזרת הגלות, ולא היה גזרת גלות אצל יהודים חפשיים.
ובר מן דין מאן יימר שהפשיים הם האומה הישראלית, אדרבה השומרי תו"מ הם האומה, אין אומתינו אומה אלא בתורה.
אוצר החכמה כתב:הקטע הזה על איסור למרוד באומה היהודית הוא פלא, ראשית כל כיון ששלשת השבועות מגזרת הגלות, ולא היה גזרת גלות אצל יהודים חפשיים.
כשמישהו מעיז להגיד שכאן בא"י זה לא גלות כולכם קופצים לצעוק שזה גלות ממש, וכשהמסקנה מזה לא מוצאת חן בעיניך פתאום זה לא גלות.
אוצר החכמה כתב:ובר מן דין מאן יימר שהפשיים הם האומה הישראלית, אדרבה השומרי תו"מ הם האומה, אין אומתינו אומה אלא בתורה.
זה שאלה צודקת. אבל מי אמר שאיסור מרידה באומות הוא דווקא בכל האומה. אם רוב הבריטים בעד ישראל אבל השולטים הם מיעוט האם אז מותר למרוד בהם. איני יודע.
אני עצמי לא מבין את כל הדיון שהרי אין כבר מזמן שלוש שבועות אבל לא נכנס לזה.
שבילי דנהרדעא כתב:האם עליך נאמר משיב לב חכמים אחור? כשאומרים אנחנו עדיין בגלות אין הכוונה תחת הציונים, אלא פשוט טרם הגיע המשיח, ואפילו לא אתחלתא דגאולה, אלא פשוט מצב של גלות.
בסיפא של דבריך, מי כמוך יודע כמה דיונים כבר היו על זה, והרי אתה גם יודע שהיו הרבה גדו"י שלא כן חשבו, ושכן הוא הפשטות למעיין, ואם אתה נוקט אחרת, עכ"פ אפשר להבין את הדיון, ומה החיסרון הבנה.
חיים כתב:בנוגע לארץ ישראל קיימת שבועה אחרת של "עלייה בחומה", אשר זו לכאורה עיקר הנידון בנוגע למדינת ישראל.
במה שנוגע ל"עלייה בחומה" לא מועיל לכאורה רישיון האומות.
איש גלילי כתב:כמובן, לפי שיטת ויואל משה בביאור "לא יעלו בחומה".
איש גלילי כתב:מדינת ישראל לא הוקמה בדרך מלחמה וכיבוש, היא הוקמה ע"י החלטת האו"ם.
אמנם, היו מלחמות וכיבושים, אבל לא נראה לי נכון לומר שהמדינה הוקמה בדרך זו.
איגרת תימן
ואלה הדברים שקדמה הבטחתם על ידי הנביאים שהודיעונו כמו שאמרתי לכם, שבקרוב לימות המשיח האמתי ירבו הטוענים והחושבים שכל אחד מהם משיח, ולא תעמד טענתם ולא תתאמת, ויאבדו הם ויאבדו עמהם רבים. ולפי שידע שלמה עליו השלום ברוח הקודש שהאומה הזאת בארך זמן גלותה תפצר להתנועע בלא עתה הראויה, ויאבדו בשביל זה, ויבואו עליהם צרות, והזהיר מלעשות זה, והשביע האומה על דרך משל ואמר (שיר השירים ג' ה'): השבעתי אתכם בנות ירושלים בצבאות או באילות השדה אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ".
בתבונה כתב:שלוש שבועות אינם תוספת על התורה אלא הוא מכלל דיני שמירת הנפש
שזה סכנה ואם כן גם התגרות שמסכנת בכלל זהאיגרת תימן
ואלה הדברים שקדמה הבטחתם על ידי הנביאים שהודיעונו כמו שאמרתי לכם, שבקרוב לימות המשיח האמתי ירבו הטוענים והחושבים שכל אחד מהם משיח, ולא תעמד טענתם ולא תתאמת, ויאבדו הם ויאבדו עמהם רבים. ולפי שידע שלמה עליו השלום ברוח הקודש שהאומה הזאת בארך זמן גלותה תפצר להתנועע בלא עתה הראויה, ויאבדו בשביל זה, ויבואו עליהם צרות, והזהיר מלעשות זה, והשביע האומה על דרך משל ואמר (שיר השירים ג' ה'): השבעתי אתכם בנות ירושלים בצבאות או באילות השדה אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ".
וחוץ מזה מברכות ז: נראה שאפילו בסתם רשעים בודדים אסור להתגרות רק בשני תנאים במילי דשמיא וברשע שאין השעה משחקת לו (או בצדיק גמור) ועי"ש
ק"ו באומות
שבילי דנהרדעא כתב:מקובל מאד לשמוע ולדבר על האיסור של התגרות באומות, ולפענ"ד זה טעות, לא מצינו איסור להתגרות באומות, מצינו איסור להתגרות באדום, אבל לא בשאר אומות.
מה שכן מצינו הוא שלש שבועות ואחד מהם הוא שלא ימרדו באומות.
וההבדל בין מרידה והתגרות הוא הבדל משמעותי, לדוגמה: כשאירן עושה ניסוי טילים היא מתגרה ברה"ב, היא לא מורדת, כשקבוצת אנשים במצרים הדיחו את הנשיא, זה היה מרידה.
כל הלשון של התגרות באומות לענ"ד הוא לשון מושאל והאיסור הוא רק למרוד.
ברזלים כתב:רבי מנשה הקטן מאונגווואר בשם רבי אהרן מבעלז בספרו על הרמב"ם:
והעידו לפני משמא דמרנא הגה"ק מרן ר' אהרן מבעלזא זצוקלה"ה ששאלו אותו בענין לבא לארץ ישראל לאחר החורבן הנורא או ללכת לשאר מדינות כל זמן שלא יבא משיח צדקינו ואמר זצלה"ה כבר גליתי דעתי בגעטטא באכניא שכל זמן שהאומות החזיקו בני ישראל וחיו ביניהם הי' להם לאוה"ע זכות שקיימו רצון הבורא ישראל בגלות אבל בדור הזה כיון שהרגו ושרפו אותם אבדו כל הזכותים ואין לאומות העולם עוד זכות לשעבד עם ישראל.
שבילי דנהרדעא כתב:מקובל מאד לשמוע ולדבר על האיסור של התגרות באומות, ולפענ"ד זה טעות, לא מצינו איסור להתגרות באומות,
משולש כתב:לכאורה התגרות באומה ש"אין ידינו תקיפה עליה" (בלשון המעטה) נחשבת במילים אחרות למרידה.
הרואה כתב:משולש כתב:לכאורה התגרות באומה ש"אין ידינו תקיפה עליה" (בלשון המעטה) נחשבת במילים אחרות למרידה.
אם יפן מתגרה בצרפת, אפשר לומר שהיא מורדת בצרפת?
משולש כתב:הרואה כתב:משולש כתב:לכאורה התגרות באומה ש"אין ידינו תקיפה עליה" (בלשון המעטה) נחשבת במילים אחרות למרידה.
אם יפן מתגרה בצרפת, אפשר לומר שהיא מורדת בצרפת?
לא.
אבל אם מרוקו מתגרה בצרפת (בזמן שהיתה תחת שלטון צרפת) אפשר לומר שהיא "מורדת" בצרפת.
ועם ישראל נצטווה לשמור אמונים לאומות שכבשו אותו עד שהקב"ה יוציאם בעצמו משם.
משולש כתב:כן כן,
זו בדיוק השבועה: "שלא למרוד באומות" וזה גם מה שנצטוו ע"י ירמיהו:
"בבלה יובאו ושמה יהיו עד יום פקדי אותם נאום ה' והעליתים והשיבותים אל המקום הזה".
"ודרשו את שלום העיר אשר הגליתי אתכם שמה והתפללו בעדה אל ה' כי בשלומה יהיה לכם שלום".
הרואה כתב:משולש כתב:כן כן,
זו בדיוק השבועה: "שלא למרוד באומות" וזה גם מה שנצטוו ע"י ירמיהו:
"בבלה יובאו ושמה יהיו עד יום פקדי אותם נאום ה' והעליתים והשיבותים אל המקום הזה".
"ודרשו את שלום העיר אשר הגליתי אתכם שמה והתפללו בעדה אל ה' כי בשלומה יהיה לכם שלום".
א. איך נדע מתי יגיע יום פקדי?
ב. שלא למרוד באומות זה לא לזלזל בהם בלב?
דרומי כתב:בענין חנופה לרשעים יש סוגיא בגמרא סוטה מא, ב וראה בתוספות שם בסוף העמוד שבמקום סכנה מותר להחניף. וראה שם עד היכן הדברים מגיעים.
משולש כתב:הרואה כתב:משולש כתב:כן כן,
זו בדיוק השבועה: "שלא למרוד באומות" וזה גם מה שנצטוו ע"י ירמיהו:
"בבלה יובאו ושמה יהיו עד יום פקדי אותם נאום ה' והעליתים והשיבותים אל המקום הזה".
"ודרשו את שלום העיר אשר הגליתי אתכם שמה והתפללו בעדה אל ה' כי בשלומה יהיה לכם שלום".
א. איך נדע מתי יגיע יום פקדי?
ב. שלא למרוד באומות זה לא לזלזל בהם בלב?
א. עכשיו אף אחד לא יודע. אבל כשזה יגיע אז "ראו כל בשר יחדיו" ולא יהיו שאלות.
ב. לא נראה לי, אבל סתם איסור לשקר ולהחניף ואם פיו ולבו אינם שווים הרי הוא שקרן וחנפן. עד כמה שאני מבין, אבותינו שאמרו "הנותן תשועה למלכים..." התכוונו באמת לבקש מהשי"ת ברכה למלך הגוי. (ע"פ רוב לכה"פ)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 200 אורחים