אדם קדמאה כתב:חזקיה גנז את היומרה לרפא כל מחלה שזו גאוה ופוגמת בבטחון
דברי הרמב"ן 'המפורסמים' הם טעות פשוטה בהבנת הנקרא
ולא אמר מעולם שאין ללכת לרופא
אלא שבזמן שההשגחה גלויה וכל ישראל נוהגים כהלכה 'מה לרופא בבית יראי ה', לא משום שלא מזמינים אותו כשחולים, אלא משום שלא חולים, כהבטחת התורה והסירותי מחלה וכו'
פרי יהושע כתב:אדם קדמאה כתב:חזקיה גנז את היומרה לרפא כל מחלה שזו גאוה ופוגמת בבטחון
דברי הרמב"ן 'המפורסמים' הם טעות פשוטה בהבנת הנקרא
ולא אמר מעולם שאין ללכת לרופא
אלא שבזמן שההשגחה גלויה וכל ישראל נוהגים כהלכה 'מה לרופא בבית יראי ה', לא משום שלא מזמינים אותו כשחולים, אלא משום שלא חולים, כהבטחת התורה והסירותי מחלה וכו'
"לא היה דרכם ברפואות יחלה האדם כפי אשר יהיה עליו עונש חטאו ויתרפא ברצון ה' וכו', נלאתי להעתיק אבל כל לשונו של הרמב"ן שם לא כמו שכתבת כלל.
עיק כתב:יעויין בפיה"מ לרמב"ם על המשנה בפרק ו בפסחים המזכירה כניסת ספר רפואות. ולעומתו רמב"ן על התורה ויקרא כו יא (אמנם, שמעתי שהגר"ח מבריסק פקפק האם באמת יצאו דברים אלה מתחת ידי הרמב"ן).
כל זה בתור התחלה. כמדומה שדרך חיפושים פשוטים בגוגל אפשר להגיע ללא מעט מאמרים בנושא.
שאלת תם כתב:ראשית, אכן יישבת היטב את שיטת הרמב"ם שהיה רופא, ואכן סבר כך בתור שיטה שצריך לדרוש ברופאים .
המעיין כתב:אולי זה היה משהו כמו תרופות הומופטיות שזה סתם שטויות. אבל מועיל למאמינים בזה משום שמאמינים (אפקט פלסבו) וע"ז אמר חזקיה שיאמינו בתפילה לבורא עולם שבאמת מועילה.
אדם קדמאה כתב:שאלת תם כתב:ראשית, אכן יישבת היטב את שיטת הרמב"ם שהיה רופא, ואכן סבר כך בתור שיטה שצריך לדרוש ברופאים .
גם הרמב"ן היה רופא, ואני מניח שגם לבתים של יראי ה' היה נכנס לרפא.
אדם קדמאה כתב:פרי יהושע כתב:אדם קדמאה כתב:חזקיה גנז את היומרה לרפא כל מחלה שזו גאוה ופוגמת בבטחון
דברי הרמב"ן 'המפורסמים' הם טעות פשוטה בהבנת הנקרא
ולא אמר מעולם שאין ללכת לרופא
אלא שבזמן שההשגחה גלויה וכל ישראל נוהגים כהלכה 'מה לרופא בבית יראי ה', לא משום שלא מזמינים אותו כשחולים, אלא משום שלא חולים, כהבטחת התורה והסירותי מחלה וכו'
"לא היה דרכם ברפואות יחלה האדם כפי אשר יהיה עליו עונש חטאו ויתרפא ברצון ה' וכו', נלאתי להעתיק אבל כל לשונו של הרמב"ן שם לא כמו שכתבת כלל.
חבל שנלאית, כי אם היית מתאמץ עוד קצת היית רואה מה הוא אומר.
גם כשההשגחה גלויה והכל כפי ברכת התורה, מי שמגיע לו להיות חולה נהיה חולה, ורפואתו היא על ידי שיתפלל ויחזור בתשובה. אבל כל זה בהיות ישראל רבים וכן שלמים וכו'.
"והנה הברכות האלה כפי פשוטן, עם היותן רבות כלליות בענין המטר השובע והשלום ופריה ורביה, אינן כמו הברכות שברך כבר בקצרה (שמות כג כה) וברך את לחמך ואת מימיך והסירותי מחלה מקרבך, כי שם יבטיח במאכל ובמשתה, ושיהיה לברכה עד שלא יארע שום חולי בגופינו, ועל כן יהיו כלי הזרע שלמים ובריאים ונוליד כהוגן ונחיה ימים מלאים, כמו שאמר (שם פסוק כו) לא תהיה משכלה ועקרה בארצך את מספר ימיך אמלא, וכן אמר תחילה (שם טו כו) כי אני ה' רופאך. והטעם בזה, כי הברכות אף על פי שהם נסים, הם מן הנסים הנסתרים שכל התורה מלאה מהם כאשר פירשתי (בראשית יז א). והם אפילו ליחיד העובד, כי כאשר יהיה האיש החסיד שומר כל מצות ה' אלהיו, ישמרהו האל מן החולי והעקרות והשכול וימלא ימיו בטובה:
אבל אלו הברכות שבפרשה הזאת הן כלליות בעם, והן בהיות כל עמנו כלם צדיקים, ולכך יזכיר תמיד בכאן הארץ, ונתנה הארץ, לבטח בארצכם, שלום בארץ, מן הארץ, לא תעבור בארצכם וכבר בארנו כי כל אלה הברכות כולם נסים, אין בטבע שיבאו הגשמים ויהיה השלום לנו מן האויבים ויבא מורך בלבם לנוס מאה מפני חמשה בעשותנו החוקים והמצות, ולא שיהיה הכל היפך מפני זרענו השנה השביעית:
הכלל כי בהיות ישראל שלמים והם רבים, לא יתנהג ענינם בטבע כלל, לא בגופם, ולא בארצם, לא בכללם, ולא ביחיד מהם, כי יברך השם לחמם ומימם, ויסיר מחלה מקרבם, עד שלא יצטרכו לרופא ולהשתמר בדרך מדרכי הרפואות כלל, כמו שאמר (שמות טו כו) כי אני ה' רופאך. וכן היו הצדיקים עושים בזמן הנבואה, גם כי יקרם עון שיחלו לא ידרשו ברופאים רק בנביאים, כענין חזקיהו בחלותו (מ"ב כ ב ג). ואמר הכתוב (דהי"ב טז יב) גם בחליו לא דרש את ה' כי ברופאים, ואילו היה דבר הרופאים נהוג בהם, מה טעם שיזכיר הרופאים, אין האשם רק בעבור שלא דרש השם. אבל הוא כאשר יאמר אדם, לא אכל פלוני מצה בחג המצות כי אם חמץ:
אבל הדורש השם בנביא לא ידרוש ברופאים. ומה חלק לרופאים בבית עושי רצון השם, אחר שהבטיח וברך את לחמך ואת מימיך והסירותי מחלה מקרבך, והרופאים אין מעשיהם רק על המאכל והמשקה להזהיר ממנו ולצוות עליו:
וכך אמרו (ברכות סד א) כל עשרין ותרתין שנין דמלך רבה רב יוסף אפילו אומנא לביתיה לא קרא, והמשל להם (במדב"ר ט ג) תרעא דלא פתיח למצותא פתיח לאסיא. והוא מאמרם (ברכות ס א) שאין דרכם של בני אדם ברפואות אלא שנהגו, אילו לא היה דרכם ברפואות יחלה האדם כפי אשר יהיה עליו עונש חטאו ויתרפא ברצון ה', אבל הם נהגו ברפואות והשם הניחם למקרי הטבעים:
וזו היא כונתם באמרם (שם) ורפא ירפא מכאן שנתנה רשות לרופא לרפאות, לא אמרו שנתנה רשות לחולה להתרפאות, אלא כיון שחלה החולה ובא להתרפאות כי נהג ברפואות והוא לא היה מעדת השם שחלקם בחיים, אין לרופא לאסור עצמו מרפואתו, לא מפני חשש שמא ימות בידו, אחרי שהוא בקי במלאכה ההיא, ולא בעבור שיאמר כי השם לבדו הוא רופא כל בשר, שכבר נהגו. ועל כן האנשים הנצים שהכו זה את זה באבן או באגרוף (שמות כא יח) יש על המכה תשלומי הרפואה, כי התורה לא תסמוך דיניה על הנסים, כאשר אמרה (דברים טו יא) כי לא יחדל אביון מקרב הארץ, מדעתו שכן יהיה. אבל ברצות השם דרכי איש אין לו עסק ברופאים".
תוכן כתב:אם אדם חולה וסומך באמת על ה', אז לפי דברי הרמב"ן הידועים אכן עדיף שיתפלל ולא ילך לרופא. אבל זה בתנאי שהוא באמת סומך על ה'. אבל אם התפילה שלו אינה תפילה, הלימוד שלו אינו לימוד, והבין אדם לחבירו שלו עדיף לא לדבר עליו, א"כ כשהוא חולה ואומר שהוא סומך על ה', הוא סתם מרמה את עצמו ובעצם בורח מההתמודדות. ובכה"ג הוא מחוייב להיות אמיתי, וללכת לרופא כדרוש.
פרי יהושע כתב:אמנם כתב גם על זמן שישראל עושים רצונו של מקום שלא יחלו כלל, אבל בהחלט גם על זמן רגיל כזמנינו שהבוטח בה' אין לו עסק ברפואות.
פלגינן כתב:ועל דרך הדרוש, ראה זה מצאתי בארכיוני בשם המגיד רבי מרדכי דרוק זצ"ל [עמ' 2].
אוצר החכמה כתב:לשאלת תם
לא מובנים דבריך. וכי תוכן אמר שלא יחזור בתשובה?
מה שאמר הוא שהרי אינו סומך על ה' בשום דבר, שאם היה סומך על ה' ומאמין שהתורה ומצוות הם העיקר היה משתדל קצת יותר, ולמה כאן ירמה את עצמו שסומך על ה'.
אוצר החכמה כתב:פרי יהושע כתב:אמנם כתב גם על זמן שישראל עושים רצונו של מקום שלא יחלו כלל, אבל בהחלט גם על זמן רגיל כזמנינו שהבוטח בה' אין לו עסק ברפואות.
איפה כתב את זה? האם תוכל לציין את המילים המדוייקות מתוך העתקת אדם קדמאה. או אם זה במקום אחר איה מקומו?
שאלת תם כתב:אוצר החכמה כתב:לשאלת תם
לא מובנים דבריך. וכי תוכן אמר שלא יחזור בתשובה?
מה שאמר הוא שהרי אינו סומך על ה' בשום דבר, שאם היה סומך על ה' ומאמין שהתורה ומצוות הם העיקר היה משתדל קצת יותר, ולמה כאן ירמה את עצמו שסומך על ה'.
כמדומני שאדם חולה שלא הולך לרופא, אין לך הוכחה גדולה מזו שהוא אכן סומך על ה', כי כל אשר לאיש יתן בעד נפשו.
פרי יהושע כתב:אוצר החכמה כתב:פרי יהושע כתב:אמנם כתב גם על זמן שישראל עושים רצונו של מקום שלא יחלו כלל, אבל בהחלט גם על זמן רגיל כזמנינו שהבוטח בה' אין לו עסק ברפואות.
איפה כתב את זה? האם תוכל לציין את המילים המדוייקות מתוך העתקת אדם קדמאה. או אם זה במקום אחר איה מקומו?
כתב שם "כיון שחלה החולה ובא להתרפאות כי נהג ברפואות והוא לא מעדת ה' שחלקם בחיים אין לרופא לאסור עצמו מרפואתו", הרי להדיא שמדובר על אדם שחלה ואילו לא היה מאלה שנוהגים ללכת לרופאים כך היה רצוי שהיה מעדת ה' שחלקם בחיים, וכן הוא גם ביחזקאל שלא דרש ברופאים אף שנחלה, ואם כן רואים שלא כאדם קדמאה שהרמב"ן מדבר רק על המצב שלא נחלים כלל בגלל שעושים רצון ה' אלא גם כשנחלים מה לרופא בבית ה'.
אוצר החכמה כתב:שאלת תם כתב:אוצר החכמה כתב:לשאלת תם
לא מובנים דבריך. וכי תוכן אמר שלא יחזור בתשובה?
מה שאמר הוא שהרי אינו סומך על ה' בשום דבר, שאם היה סומך על ה' ומאמין שהתורה ומצוות הם העיקר היה משתדל קצת יותר, ולמה כאן ירמה את עצמו שסומך על ה'.
כמדומני שאדם חולה שלא הולך לרופא, אין לך הוכחה גדולה מזו שהוא אכן סומך על ה', כי כל אשר לאיש יתן בעד נפשו.
הרבה אנשים לא הולכים לרופא מסיבות שונות ומשונות. וכמו שכתב החזו"א מעין זה. אם הוא כל כך סומך על ה' למה כשהשכן עושה לו משהו הוא מזדעק וצועק ורב איתו הלא בה' בטחונו והכל לטובה?
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי כוונתך. הרמב"ן אומר (כהסברו הצודק של א"ק) שבזמן שהנבואה נוהגת ועם ישראל בכללותו בשלמותו, אם מישהו חולה (כי האדם הפרטי לפעמים חוטא ונענש) אזי הוא דורש בנביא לדעת חטאו במקום לילך לרופא. ובקטע האחרון הוא מסביר שאם בכל אופן הוא הולך לרופא ולא לנביא אזי לרופא יש רשות לרפאותו.
שאלת תם כתב:תיקון טעות: הרמב"ן לא כתב יחזקאל אלא חזקיהו, ולהפך שדרש ברופאים ולא את ה', והיה באמת קשה לי איך יתכן שחזקיהו סתר את עצמו שמצד אחד גנז את ספר הרפואות ומצד שני דרש ברופאים, ועיינתי בדה"י וראיתי שזה נאמר על המלך אסא ולא על חזקיהו.
פרי יהושע כתב:אוצר החכמה כתב:לא הבנתי כוונתך. הרמב"ן אומר (כהסברו הצודק של א"ק) שבזמן שהנבואה נוהגת ועם ישראל בכללותו בשלמותו, אם מישהו חולה (כי האדם הפרטי לפעמים חוטא ונענש) אזי הוא דורש בנביא לדעת חטאו במקום לילך לרופא. ובקטע האחרון הוא מסביר שאם בכל אופן הוא הולך לרופא ולא לנביא אזי לרופא יש רשות לרפאותו.
הרמב"ן דיבר להדיא בקטע האחרון גם בזמן שאין הנבואה נוהגת, ובכא"פ זה אינו משנה אם הנבואה נוהגת או לא, בין כה הרמב"ן סובר שבעיקרו של דבר אדיאלי לא להזדקק לרופאים, ואין אפשרות ללמדו אחרת.
ישא ברכה כתב:בעז"ה
לכאורה ההפרדה בין ההשתדלות ברפואה להשתדלות בכל תחום אחר, איננה ברורה וצריכה מקור, מהיכ"ת לחלק בין מי שצריך להשתדל לפרנסה לבין מי שצריך להשתדל לרפואה? האם הקב"ה אמר לנו באיזשהוא מקום את החלוקה הזו?
ד' הרמב"ן אמורים על יהודים בדרגה גבוהה מאד כאמור שם, ולא לכולם. הגר"א מסתבר היה מאמין גדול בבורא עולם (ויתכן גם שהיה זכאי להנהגה מעל הנהגת ה' הנקראית טבע) ומסתמא גם בפרנסה לא היה צריך לעשות יותר השתדלות.
פרי יהושע כתב:ישא ברכה כתב:בעז"ה
לכאורה ההפרדה בין ההשתדלות ברפואה להשתדלות בכל תחום אחר, איננה ברורה וצריכה מקור, מהיכ"ת לחלק בין מי שצריך להשתדל לפרנסה לבין מי שצריך להשתדל לרפואה? האם הקב"ה אמר לנו באיזשהוא מקום את החלוקה הזו?
ד' הרמב"ן אמורים על יהודים בדרגה גבוהה מאד כאמור שם, ולא לכולם. הגר"א מסתבר היה מאמין גדול בבורא עולם (ויתכן גם שהיה זכאי להנהגה מעל הנהגת ה' הנקראית טבע) ומסתמא גם בפרנסה לא היה צריך לעשות יותר השתדלות.
סברא שאם ה' שלח מחלה זה כבר לא דבר יומיומי ולכן אין בזה את חובת ההשתדלות שקבע ה' מפני שצריך להתנהל בדרכי הטבע, ולכן צריך רק לפשפש במעשיו, ולפי סוד הגלגול יתכן שבסוף יצטרך לתלות יסוריו בסוד זה ולקבלם באהבה כן היא דעת הרמב"ן בשער הגמול ובספרו על איוב.
בוודאי שאדם יכול להזיק לעצמו, אבל כשמגיע לאדם מחלה זה עניין אחר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים