מי חיבר את הוידוי הרגיל ומי את וידוי הסליחות [הספרדים (לא יודע אם יש הבדל)]?
ע"פ מה בחר איזה עוונות להזכיר?
אחד שאל אותי למה לא מוזכר חילול שבת?
נהר שלום כתב:אחד שאל אותי למה לא מוזכר חילול שבת?
בפרטי כתב:נושא: מי חיבר את הוידוינהר שלום כתב:מי חיבר את הוידוי הרגיל ומי את וידוי הסליחות [הספרדים (לא יודע אם יש הבדל)]?
ע"פ מה בחר איזה עוונות להזכיר?
אחד שאל אותי למה לא מוזכר חילול שבת?
נא תבאר שאלתך, מה נקרא אצלך וידוי הרגיל? אשמנו בגדנו וכו'? על חטא של יוהכ"פ?
וכן מה נקרא אצלך (נוסח הספרדים) וידוי של סליחות? אשמנו מכל עם וכו'? או אשמתי רבות תולדות ואבות?
לגופו של ענין, אשמנו בגדנו וכו' בוודאי נוסח קדום מזמן חז"ל, הרי מוזכר גם בנוסח התפלה של הרמב"ם, וגם ברוקח, וכן בסידורי רע"ג ורס"ג (ובאור זרוע מביא שבפסיקתא כבר איתא בלשון הזה). כמו כן על חטא היא נוסח קדום כנ"ל.
אשמנו מכל עם, זה מן הסתם פיוט מזמן הראשונים, שחיברו פיוטי חטאנו, דוגמת פיוט רס"ג "אשמנו בדיבור ראשון וכו', בגדנו והן דבקה וכו', געלנו בדיבור שני וכו'.
אשמנו רבות אבות ותולדות, היא אחד מן הוידויים הארוכים האחרונים, המפרטים כל מיני חטאים. הקטע הפותח "אשמנו רבות אבות ותולדות" ראה קצת על השתלשלות זה במאמר המצורף לתגובה זו: viewtopic.php?f=7&t=8967#p80490
לפי ידיעתי, כותב המאמר התעורר אז לכתוב מאמר נוסף על השתלשלות נוסחאות וידוי הארוך.
רק להעיר שישנו ספר שלם, זובח תודה, של הגאון הקדוש רבי מרדכי אצבאן, שעיקרו נוסד על פי קושייתך, להתוודות רק על חטאי דאורייתא. עיי"ש http://www.hebrewbooks.org/6995
נהר שלום כתב:בפרטי כתב:נושא: מי חיבר את הוידוינהר שלום כתב:מי חיבר את הוידוי הרגיל ומי את וידוי הסליחות [הספרדים (לא יודע אם יש הבדל)]?
ע"פ מה בחר איזה עוונות להזכיר?
אחד שאל אותי למה לא מוזכר חילול שבת?
נא תבאר שאלתך, מה נקרא אצלך וידוי הרגיל? אשמנו בגדנו וכו'? על חטא של יוהכ"פ?
וכן מה נקרא אצלך (נוסח הספרדים) וידוי של סליחות? אשמנו מכל עם וכו'? או אשמתי רבות תולדות ואבות?
לגופו של ענין, אשמנו בגדנו וכו' בוודאי נוסח קדום מזמן חז"ל, הרי מוזכר גם בנוסח התפלה של הרמב"ם, וגם ברוקח, וכן בסידורי רע"ג ורס"ג (ובאור זרוע מביא שבפסיקתא כבר איתא בלשון הזה). כמו כן על חטא היא נוסח קדום כנ"ל.
אשמנו מכל עם, זה מן הסתם פיוט מזמן הראשונים, שחיברו פיוטי חטאנו, דוגמת פיוט רס"ג "אשמנו בדיבור ראשון וכו', בגדנו והן דבקה וכו', געלנו בדיבור שני וכו'.
אשמנו רבות אבות ותולדות, היא אחד מן הוידויים הארוכים האחרונים, המפרטים כל מיני חטאים. הקטע הפותח "אשמנו רבות אבות ותולדות" ראה קצת על השתלשלות זה במאמר המצורף לתגובה זו: viewtopic.php?f=7&t=8967#p80490
לפי ידיעתי, כותב המאמר התעורר אז לכתוב מאמר נוסף על השתלשלות נוסחאות וידוי הארוך.
רק להעיר שישנו ספר שלם, זובח תודה, של הגאון הקדוש רבי מרדכי אצבאן, שעיקרו נוסד על פי קושייתך, להתוודות רק על חטאי דאורייתא. עיי"ש http://www.hebrewbooks.org/6995
עושה חדשות כתב:אגב אשאל, לגבי הנאמר שם "ולא יודע עוז רחמיך אלא בהעבירך חטאות יראיך", האם זה מבוסס על איזה מקור בחז"ל או בפסוקי התנ"ך?
עושה חדשות כתב:לגבי הוידוי של רבינו ניסים, (לאשכנזים הוא מוכר מיוכ"ק), כמדומני שעסקו בו כבר בשאילת ה'ייחוס'. ואוסיף מה שראיתי היום בספר אוהל מועד שער ראשית חכמה דרך ח אשר מזכיר בתוך דבריו וידוי אשר חיבר הנשיא ר' קלונימוס זצ"ל, וזה קרוב בנוסח לוידוי של רבינו ניסים.
צירפתי את כל הקטע, מענינא דיומא.
עושה חדשות כתב:לגבי הוידוי של רבינו ניסים, (לאשכנזים הוא מוכר מיוכ"ק), כמדומני שעסקו בו כבר בשאילת ה'ייחוס'...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים