שלמה בן חיים כתב:ראיתי היום בעיתון דבר והזדעזעתי:
אני לא למדתי הלכות גניבת דעת ובכל אופן תחושת הבטן [וגם תחושת הדעת שלי] שאסור לספר לו שלא התכוונתי לקנות לו.
לדעתי עשיית הלכות בין אדם לחבירו כשולחן ערוך גורמת לאיבוד מוחלט של הכוונה האמיתית בהלכות האלו, הלא כן? יבואו חכמי הפורום ויביעו דעתם, ויוכיחו מה דעת התורה האמיתית בזה.
גימפעל כתב:שלמה בן חיים כתב:ראיתי היום בעיתון דבר והזדעזעתי:
אני לא למדתי הלכות גניבת דעת ובכל אופן תחושת הבטן [וגם תחושת הדעת שלי] שאסור לספר לו שלא התכוונתי לקנות לו.
לדעתי עשיית הלכות בין אדם לחבירו כשולחן ערוך גורמת לאיבוד מוחלט של הכוונה האמיתית בהלכות האלו, הלא כן? יבואו חכמי הפורום ויביעו דעתם, ויוכיחו מה דעת התורה האמיתית בזה.
לא צריך להזדעזע מידיעה זו,
ואוי לנו אם נתנהג ונפסוק ע"פ תחושות בטן ותחושות דעת בעלי בתים, כמובן שהבעיה עליה כתבת של איבוד הכוונה האמיתית קיימת גם במצוות של בין אדם למקום.
שלמה בן חיים כתב:קצת דומה לזה המעשה עם הגר"י מסלנט לגבי אי הסכמתו לספר חפץ חיים מחמת הדין שכתב שצריך לספר לחבירו שדיבר עליו לשון הרע ולבקש מחילתו, ועיין.
סגי נהור כתב:שלמה בן חיים כתב:קצת דומה לזה המעשה עם הגר"י מסלנט לגבי אי הסכמתו לספר חפץ חיים מחמת הדין שכתב שצריך לספר לחבירו שדיבר עליו לשון הרע ולבקש מחילתו, ועיין.
יש שלא ראו בעין יפה את הדגש החינוכי על פרטי הלכות לה"ר, מאחר שלדעתם עיקר החינוך צ"ל לא מה אמרתי ומה לא אמרתי, אלא ההשתדלות לחשוב טוב על הזולת ולראות מעלת חברינו ולא חסרונם.
(וכמ"ש בעל התניא באגה"ק (סי' כב): ואיש את רעת רעהו אל תחשבו בלבבכם כתיב, ולא תעלה על לב לעולם, ואם תעלה יהדפנה מלבו כהנדוף עשן וכמו מחשבת ע"ז ממש, כי גדולה לה"ר כנגד ע"ז וג"ע וש"ד, ואם בדבור כך כו'. וכבר נודע לכל חכם לב יתרון הכשר המחשבה על הדבור הן לטוב והן למוטב).
שלמה בן חיים כתב:ראיתי היום בעיתון דבר והזדעזעתי:
מסופר שם על רשת של כוללים להלכות בין אדם לחבירו, הכתב מספר בשם ראש הכולל כי הלכות אלו חשובות מאד ומי שלא לומדם בעיון יכול לטעות. לדוגמא הביא לו מעשה שקנה בצום י"ז בתמוז עלייה לאדם, כשניגש אליו וסיפר לו שקנה לו עלייה אמר לו אותו אדם שאינו יכול לעלות כיון שלא צם היום, בשל כך ניגש לגבאי וביקש ממנו שיתן את העלייה לאדם אחר. אותו האדם שכובד בעלייה מאד התרגש מכך שאדם אחר קנה לו עלייה, ובא להודות לו נרגשות על כך שכיבדו. וכך כתום שם 'במחשבה ראשונה לבטח חושב כל יהודי שאכן כך צריך לנהוג ולכל הפחות לתת לו תחושה שאכן רכשתי בעבורו את העלייה, שהרי למה לספר לו שאחר היה אמור לקבל זאת אלא שאינו יכול לעלות מחמת סיבה בריאותית וכדומה. אך מי שמכיר ולו במעט את הלכות גניבת דעת יודע שבכך הייתי עובר מפורשות על גניבת דעת שהרי הוא חושב שרכשתי עבורו את העלייה המכובדת בכדי לכבדו, בו בזמן שאין הדברים כך כלל וכלל........
אני לא למדתי הלכות גניבת דעת ובכל אופן תחושת הבטן [וגם תחושת הדעת שלי] שאסור לספר לו שלא התכוונתי לקנות לו.
אי"ס בהספד על הגרמ"מ שולזינגר כתב:ההטבה שלו היתה במידה גדושה ועצומה, וכבר ציין בנו שליט"א את אשר מרגלא בפומיה דברי מרן הס"ק הח"ח זיע"א, 'לעולם יהיה אדם מן הטובים ולא מן הרעים'.
שאיפתנו צריכה להיות שארצה להטיב לחברי רק בגלל שאני באמת רוצה שיהיה לו טוב, ולא בגלל שכך כתוב בתורה.
הבל גמור.
שומע ומשמיע כתב:סגי נהור כתב:שלמה בן חיים כתב:
וכן שמעתי מהגרמ"מ פרבבשטיין שאביו שמע מהחזו"א שבבין אדם לחברו לא צריך לכוון לשם מצווה אלא לחשוב על החבר.
שלמה בן חיים כתב:לדוגמא בסיפור שהביא אותו אדם על התלהבותו של מי שקיבל את העלייה, יתכן שהדבר תלוי בנסיבות ויש מקרים שיש בזה גניבת דעת ויש מקרים שאין בזה גניבת דעת, וכמו שהאריכו כמה מחכמי הפורם בכל מיני צדדים לכאן ולכאן שבמקרה זה אין כאן גניבת דעת, לדעתי גם אם יש בזה גניבת דעת יש מקרים של אדם מסכן ובזוי שלעולם לא מכבדים אותו ובמקרה קיבל הערכה והדבר גובל בשפיכות דמים ממש להודיע לו את האמת שאף אחד לא התכוון לכבד אותו, וכן ברור לי שבמקרה זה אעדיף לגנוב את דעתו ולעבור כביכול על גניבת דעת וללכת לגן עדן עם העבירה הזו.ולא ללכת לגיהנום עם דקדוק הדין כביכול של איסור גניבת דעת.
סיםר זה ממש הזכיר לי מה שקראתי פעם כי אחד שעבד על שבירת המידות עמד מול שולחן מלא בתאוות ושבר את מידותיו לא לאכול מהם, אחר שהצליח בעבודת המידות ולא אכל כלום התגנב לו מחשבת גאווה ובכדי לשבור את מידת הגאווה זלל בחיפזון את כל המונח על השולחן...............
גימפעל כתב:שלמה בן חיים כתב:לדוגמא בסיפור שהביא אותו אדם על התלהבותו של מי שקיבל את העלייה, יתכן שהדבר תלוי בנסיבות ויש מקרים שיש בזה גניבת דעת ויש מקרים שאין בזה גניבת דעת, וכמו שהאריכו כמה מחכמי הפורם בכל מיני צדדים לכאן ולכאן שבמקרה זה אין כאן גניבת דעת, לדעתי גם אם יש בזה גניבת דעת יש מקרים של אדם מסכן ובזוי שלעולם לא מכבדים אותו ובמקרה קיבל הערכה והדבר גובל בשפיכות דמים ממש להודיע לו את האמת שאף אחד לא התכוון לכבד אותו, וכן ברור לי שבמקרה זה אעדיף לגנוב את דעתו ולעבור כביכול על גניבת דעת וללכת לגן עדן עם העבירה הזו.ולא ללכת לגיהנום עם דקדוק הדין כביכול של איסור גניבת דעת.
סיםר זה ממש הזכיר לי מה שקראתי פעם כי אחד שעבד על שבירת המידות עמד מול שולחן מלא בתאוות ושבר את מידותיו לא לאכול מהם, אחר שהצליח בעבודת המידות ולא אכל כלום התגנב לו מחשבת גאווה ובכדי לשבור את מידת הגאווה זלל בחיפזון את כל המונח על השולחן...............
הכל אצלך בשחור לבן ?
אין אצלך את דרך המיצוע ?
רק בשביל זה לבד היה צריך לפתוח כולל ללמד אותך מידות,
אצלך קיים רק או גניבת דעת של כבוד מדומה או הלבנת פנים,
לא לאכול כלום משום עבודת המידות או זלילת הכל בחיפזון.
לעומקו של דבר כתב:אגב, דנו כבר בפורום למה באמת בספר שולחן ערוך לא נכתבו כמעט הלכות אלו? למשל, כל המנויים במג"א סימן קנ"ו.
שומע ומשמיע כתב:לעומקו של דבר כתב:אגב, דנו כבר בפורום למה באמת בספר שולחן ערוך לא נכתבו כמעט הלכות אלו? למשל, כל המנויים במג"א סימן קנ"ו.
אפשר קישור?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 458 אורחים