מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלמה בן חיים
הודעות: 556
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ד' יולי 27, 2016 1:33 pm

ראיתי היום בעיתון דבר והזדעזעתי:
מסופר שם על רשת של כוללים להלכות בין אדם לחבירו, הכתב מספר בשם ראש הכולל כי הלכות אלו חשובות מאד ומי שלא לומדם בעיון יכול לטעות. לדוגמא הביא לו מעשה שקנה בצום י"ז בתמוז עלייה לאדם, כשניגש אליו וסיפר לו שקנה לו עלייה אמר לו אותו אדם שאינו יכול לעלות כיון שלא צם היום, בשל כך ניגש לגבאי וביקש ממנו שיתן את העלייה לאדם אחר. אותו האדם שכובד בעלייה מאד התרגש מכך שאדם אחר קנה לו עלייה, ובא להודות לו נרגשות על כך שכיבדו. וכך כתום שם 'במחשבה ראשונה לבטח חושב כל יהודי שאכן כך צריך לנהוג ולכל הפחות לתת לו תחושה שאכן רכשתי בעבורו את העלייה, שהרי למה לספר לו שאחר היה אמור לקבל זאת אלא שאינו יכול לעלות מחמת סיבה בריאותית וכדומה. אך מי שמכיר ולו במעט את הלכות גניבת דעת יודע שבכך הייתי עובר מפורשות על גניבת דעת שהרי הוא חושב שרכשתי עבורו את העלייה המכובדת בכדי לכבדו, בו בזמן שאין הדברים כך כלל וכלל........
אני לא למדתי הלכות גניבת דעת ובכל אופן תחושת הבטן [וגם תחושת הדעת שלי] שאסור לספר לו שלא התכוונתי לקנות לו.
לדעתי עשיית הלכות בין אדם לחבירו כשולחן ערוך גורמת לאיבוד מוחלט של הכוונה האמיתית בהלכות האלו, הלא כן? יבואו חכמי הפורום ויביעו דעתם, ויוכיחו מה דעת התורה האמיתית בזה.
קצת דומה לזה המעשה עם הגר"י מסלנט לגבי אי הסכמתו לספר חפץ חיים מחמת הדין שכתב שצריך לספר לחבירו שדיבר עליו לשון הרע ולבקש מחילתו, ועיין.

ה' הוא המלך
הודעות: 40
הצטרף: א' יולי 24, 2016 2:00 am

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי ה' הוא המלך » ד' יולי 27, 2016 1:41 pm

נראה שהצדק איתך,
לעצם המעשה מכיוון שהקונה עצמו לא עלה וכיבד בזה יהודי א"כ יוצא שהוא שילם בשבילו בדבר שיכל לכבד את עצמו, כך שוודאי אין מקום לטענתם,

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי גימפעל » ד' יולי 27, 2016 1:53 pm

שלמה בן חיים כתב:ראיתי היום בעיתון דבר והזדעזעתי:

אני לא למדתי הלכות גניבת דעת ובכל אופן תחושת הבטן [וגם תחושת הדעת שלי] שאסור לספר לו שלא התכוונתי לקנות לו.
לדעתי עשיית הלכות בין אדם לחבירו כשולחן ערוך גורמת לאיבוד מוחלט של הכוונה האמיתית בהלכות האלו, הלא כן? יבואו חכמי הפורום ויביעו דעתם, ויוכיחו מה דעת התורה האמיתית בזה.

לא צריך להזדעזע מידיעה זו,
ואוי לנו אם נתנהג ונפסוק ע"פ תחושות בטן ותחושות דעת בעלי בתים, כמובן שהבעיה עליה כתבת של איבוד הכוונה האמיתית קיימת גם במצוות של בין אדם למקום.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יולי 27, 2016 2:27 pm

גימפעל כתב:
שלמה בן חיים כתב:ראיתי היום בעיתון דבר והזדעזעתי:

אני לא למדתי הלכות גניבת דעת ובכל אופן תחושת הבטן [וגם תחושת הדעת שלי] שאסור לספר לו שלא התכוונתי לקנות לו.
לדעתי עשיית הלכות בין אדם לחבירו כשולחן ערוך גורמת לאיבוד מוחלט של הכוונה האמיתית בהלכות האלו, הלא כן? יבואו חכמי הפורום ויביעו דעתם, ויוכיחו מה דעת התורה האמיתית בזה.

לא צריך להזדעזע מידיעה זו,
ואוי לנו אם נתנהג ונפסוק ע"פ תחושות בטן ותחושות דעת בעלי בתים, כמובן שהבעיה עליה כתבת של איבוד הכוונה האמיתית קיימת גם במצוות של בין אדם למקום.

זה לא אותו דבר כלל.
שני הבדלים
א. בבין אדם לחבירו הנושא הוא לא טעמי המצווה, אלא החפצא של המצווה עצמו. משא"כ בבין אדם למקום החפצא של המצווה הוא אתרוג חסר רצונות והרגשות.
ב.בין אדם לחביר מעצם טבעו עוסק במציאות משתנה ויחסית, וקשהה לקבוע מסמרות.
זה מחד. מאידך צרם לי הפסיקה עפ"י 'הרגשת בטן' [וכלל לא ברור לי למה הוא חושב שאין כאן גניבת דעת].
אני חושב שצריך ללמוד בעיון [ואפשר גם לפתוח לזה כולל], אבל מאידך לא שייך לעשות על זה ממש שו"ע [גם הספר חפץ חיים לא בנוי כמו השו"ע].

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 27, 2016 2:35 pm

ֱבוודאי צריך שו"ע בהל' בין אדם לחבירו, ואדרבה, בהלכות אלו יבואר היטב אימתי גם תחושת והרגשת הזולת נוגעת להלכה!

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 27, 2016 2:44 pm

שלמה בן חיים כתב:קצת דומה לזה המעשה עם הגר"י מסלנט לגבי אי הסכמתו לספר חפץ חיים מחמת הדין שכתב שצריך לספר לחבירו שדיבר עליו לשון הרע ולבקש מחילתו, ועיין.

יש שלא ראו בעין יפה את הדגש החינוכי על פרטי הלכות לה"ר, מאחר שלדעתם עיקר החינוך צ"ל לא מה אמרתי ומה לא אמרתי, אלא ההשתדלות לחשוב טוב על הזולת ולראות מעלת חברינו ולא חסרונם.

(וכמ"ש בעל התניא באגה"ק (סי' כב): ואיש את רעת רעהו אל תחשבו בלבבכם כתיב, ולא תעלה על לב לעולם, ואם תעלה יהדפנה מלבו כהנדוף עשן וכמו מחשבת ע"ז ממש, כי גדולה לה"ר כנגד ע"ז וג"ע וש"ד, ואם בדבור כך כו'. וכבר נודע לכל חכם לב יתרון הכשר המחשבה על הדבור הן לטוב והן למוטב).

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יולי 27, 2016 3:07 pm

סגי נהור כתב:
שלמה בן חיים כתב:קצת דומה לזה המעשה עם הגר"י מסלנט לגבי אי הסכמתו לספר חפץ חיים מחמת הדין שכתב שצריך לספר לחבירו שדיבר עליו לשון הרע ולבקש מחילתו, ועיין.

יש שלא ראו בעין יפה את הדגש החינוכי על פרטי הלכות לה"ר, מאחר שלדעתם עיקר החינוך צ"ל לא מה אמרתי ומה לא אמרתי, אלא ההשתדלות לחשוב טוב על הזולת ולראות מעלת חברינו ולא חסרונם.

(וכמ"ש בעל התניא באגה"ק (סי' כב): ואיש את רעת רעהו אל תחשבו בלבבכם כתיב, ולא תעלה על לב לעולם, ואם תעלה יהדפנה מלבו כהנדוף עשן וכמו מחשבת ע"ז ממש, כי גדולה לה"ר כנגד ע"ז וג"ע וש"ד, ואם בדבור כך כו'. וכבר נודע לכל חכם לב יתרון הכשר המחשבה על הדבור הן לטוב והן למוטב).

וכן המשגיח הגר"מ חדש אמר שלשה"ר צריך להיות דבר דוחה מצד עצמו.
וכן שמעתי מהגרמ"מ פרבבשטיין שאביו שמע מהחזו"א שבבין אדם לברו לא צראיך לכווון לשם מצוווה אלא לחשוב לע החבר.
[כל זה לא נוגע לצורך ללמוד ולדעת את דעת התורה בנוגע לצורת הדברים ןהחשיבות של כל ערך].

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יולי 27, 2016 3:39 pm

שלמה בן חיים כתב:ראיתי היום בעיתון דבר והזדעזעתי:
מסופר שם על רשת של כוללים להלכות בין אדם לחבירו, הכתב מספר בשם ראש הכולל כי הלכות אלו חשובות מאד ומי שלא לומדם בעיון יכול לטעות. לדוגמא הביא לו מעשה שקנה בצום י"ז בתמוז עלייה לאדם, כשניגש אליו וסיפר לו שקנה לו עלייה אמר לו אותו אדם שאינו יכול לעלות כיון שלא צם היום, בשל כך ניגש לגבאי וביקש ממנו שיתן את העלייה לאדם אחר. אותו האדם שכובד בעלייה מאד התרגש מכך שאדם אחר קנה לו עלייה, ובא להודות לו נרגשות על כך שכיבדו. וכך כתום שם 'במחשבה ראשונה לבטח חושב כל יהודי שאכן כך צריך לנהוג ולכל הפחות לתת לו תחושה שאכן רכשתי בעבורו את העלייה, שהרי למה לספר לו שאחר היה אמור לקבל זאת אלא שאינו יכול לעלות מחמת סיבה בריאותית וכדומה. אך מי שמכיר ולו במעט את הלכות גניבת דעת יודע שבכך הייתי עובר מפורשות על גניבת דעת שהרי הוא חושב שרכשתי עבורו את העלייה המכובדת בכדי לכבדו, בו בזמן שאין הדברים כך כלל וכלל........
אני לא למדתי הלכות גניבת דעת ובכל אופן תחושת הבטן [וגם תחושת הדעת שלי] שאסור לספר לו שלא התכוונתי לקנות לו.

בחולין צד ע"א תניא היה ר' מאיר אומר... ולא יפתח לו חביות המכורות לחנוני אא"כ הודיעו. ובע"ב שם נאמר דהיכא דמטעו נפשייהו שרי.
ופרש"י שם: אינהו הוא דקא מטעו אנפשייהו - דלא משיילי אי טרפה אי כשרה, והאי דקתני לעיל מפני שמטעהו במוכר לו בחזקת שחוטה, וכן הפותח חביות המכורות לחנוני דאומר לו בשבילך אני פותחם דודאי גונב דעתו.
ותוספות כתבו ע"ד רש"י: ואין נראה, דהא אלא אם כן הודיעו קתני דמשמע אפילו בסתם אסור ולא שרי אלא בכה"ג, לכך נראה דהתם בסתם, ואסור משום דאין לאורח לאסוקי אדעתיה דמכורות לחנוני, אבל הכא איבעי [להו] לאסוקי אדעתייהו דטרפה היא, ומר זוטרא איבעי ליה לאסוקי אדעתיה שלא לקראתו היו באים אלא לצורך עצמם.
ובשו"ע חו"מ רכח, ו פסק כתוספות: ולא יפתח חביות הפתוחות לחנוני, וזה סובר שפתחם בשבילו, אלא צריך להודיעו שלא פתחם בשבילו. ואם הוא דבר דאיבעי ליה לאסוקי אדעתיה שאינו עושה בשבילו, ומטעה עצמו שסובר שעושה בשבילו לכבודו, כגון שפגע בחבירו בדרך וסבור זה שיצא לקראתו לכבדו, אין צריך להודיעו.

וממילא לרש"י בנד"ד שרי. אך להלכה שהיא כתוספות תלוי לפי הענין אם הו"ל למקבל העליה לאסוקי אדעתיה.

וא"כ אין אנו צריכים 'לעשות שלחן ערוך' ע"ז, כי כבר יש. ואי"צ להקשיב לתחושות הכרס ולשאול אותה מה ה' אלהינו שואל מעמנו, אלא ניתי ספרא וניחזי.

עוד יהודי
הודעות: 146
הצטרף: א' מאי 01, 2016 11:19 pm

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי עוד יהודי » ד' יולי 27, 2016 4:18 pm

כבר האריך בזה מרנא החזו"א באמונה וביטחון שבלי לימוד ההלכות יכול לצאת מכשולות, ונתן שם דוגמה לכך [ממלמד שבא לעיר ודוחק רגלי המלמד הוותיק יעוי"ש]. ותחושות הבטן הנזכרות כאן מהוות דוגמה נוספת מוחשית לכך.
אם על פי הלכה היה חייב לומר וזה לא מסתדר עם תחושות של מאן דהו זה סך הכל סימן שאין לו את ההרגשות הנכונות, כי אם עפ"י ההלכה כך צריך לעשות סימן שזה הטוב והישר לפני ה' ואין בלתו, ושאר תחושות והרגשות כזב הם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יולי 27, 2016 8:48 pm

לכאורה במצוות בין אדם לחבירו נשמת המצווה היא 'זיין אגוטער', להיות טוב ומטיב, ובזה היא הדביקות האמיתית ד'והלכת בדרכיו' כמבואר באריכות בספר תומר דבורה. להפוך את המצוות שבין אדם לחבירו לדקדוקים הלכתיים יבשים זה הרבה פעמים מאבד את ה'חפצא דמצוה' ואת ה'לב' שלה. מי שרוצה לראות דוגמא קיצונית ל'מהפכה' כזאת, מתכבד לקרוא בעיון את מאמרו של משגיח בישיבת פוניבז', הרה"ג ר' אליעזר גינזבורג שליט"א שנד' בסוף ספרו של אחיו הג"ר דניאל שליט"א 'חמדה טובה' עה"ת.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 27, 2016 9:09 pm

הרב שב"ח, תחושת בטנך אינה תואמת כלל את המבו' בסוג' של גניבת דעת בחולין. וכפי שציין הרב משנ"נ, הרי באמת עיקר הדין במקרה של קניית העלייה הנ"ל, שאסור להשאיר את הענין על התפיסה כאילו נקנתה העלייה בעבורו. וגם אם במקרה העלייה יש צדדים נוספים, אבל תחושת בטנך לא היתה מסכימה לכל שאר דינים העולים בבירור מסוג' דגניבת דעת, עי"ש היטב.

כדי לקיים "והשבות אל בטנך" אסבר את אוזנך. תאר לך שבאמת הוא לא יספר לו מה היתה סיבת הנדיבות, והלה משוכנע שיש לו כאן ידיד של אמת, והרי הוא מכיר לו טובה כ"כ, עד שבחתונת בנו של ה"נדיב" הוא נוסע לשמח ולכבד אותו עד דימונה. בדרך חזור שואל אותו ידיד "עד כדי כך"? והוא עונה לו, "אין לך מושג על עומק הקשרים, הרי הוא קנה לי במיוחד עלייה", הידיד שוחק קצת ומגלה את אוזנו כי העלייה ניתנה לו בעדיפות מס' 2...

זה לא סתם דוג' אלא יש מהראש' שביארו כך את האיסור של גניבת דעת, כי הוא מחזיק לו טובה שלא כהוגן. ואם תלמד את הסוג' תראה בעצמך את חומר הענין, ודמיונו לאיסור גזל ממש, וכו' וכו'.


הרב נוטר, אולי תתן תקציר?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' יולי 27, 2016 9:21 pm

נזכרתי בזה:

אי"ס בהספד על הגרמ"מ שולזינגר כתב:ההטבה שלו היתה במידה גדושה ועצומה, וכבר ציין בנו שליט"א את אשר מרגלא בפומיה דברי מרן הס"ק הח"ח זיע"א, 'לעולם יהיה אדם מן הטובים ולא מן הרעים'.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 27, 2016 9:52 pm

אעתיק מה שכתבתי בדיון דומה שהתקיים בעבר.

אחד כתב שם:
שאיפתנו צריכה להיות שארצה להטיב לחברי רק בגלל שאני באמת רוצה שיהיה לו טוב, ולא בגלל שכך כתוב בתורה.

אחר השיב:
הבל גמור.

ועל כך כתבתי:

ההגדרה הנכונה - ציווי התורה צריך להשפיע לא רק על מעשינו והתנהגותנו בפועל, אלא גם לשנות את תחושותינו ורגשותינו כלפי הזולת, כך שבאמת נרצה בטובתו, ובכך נקיים את הציווי באופן המלא והשלם ביותר.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי ביליצר » ו' יולי 29, 2016 2:12 am

הרב יצחק סילבר הוציא מעין שו"ע לדיני בין אדם לחבירו ,ספר משפטי השלום,http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?151280
אף הוציאו מהדורה מיוחדת לילדים ,

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' יולי 29, 2016 9:28 am

שומע ומשמיע כתב:
סגי נהור כתב:
שלמה בן חיים כתב:
וכן שמעתי מהגרמ"מ פרבבשטיין שאביו שמע מהחזו"א שבבין אדם לחברו לא צריך לכוון לשם מצווה אלא לחשוב על החבר.


מעניין, יש בדבר זה דעות, יש קצת ראיה לכך מהרמב"ם בהקדמה לפ"א משמונה פרקים בריש פ"י שאין להתאוות לדברים שהתורה ציוותה והשכל מסכים עימם, לעומת כן במפורשות לעניין בין אדם לחבירו כתב החיי אדם כלל ס"ח סי' י"ח לא כן עי' שם.

וסברא לצדד בדעת האומרים שאין צריך לכוון לשם מצווה בבין אדם לחבירו ובכלל כל מצווה שכלית, לפי הידוע בביאור אסתכל באורייתא וברא עלמא, שהקב"ה ברא את האדם לפי התורה במצות המובנות, דהיינו שממאס ברציחה בגלל שכך כתבו בתורה לא תרצח, ואם אדם נבנה כך, אם כן אם מתנהג לפי טבעו ולא מכוון דווקא למצווה, היא גופא כוונת היוצר ב"ה והבן.

שלמה בן חיים
הודעות: 556
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ו' יולי 29, 2016 12:14 pm

טעיתי בהצגת השאלה בתחילה וזה הביא לדקדוקי סרק בדברי והחטיא את עיקר הדיון:
עיקר הנידון שרציתי להעלות כאן, הוא כזה, אותו ראש כולל הביא דוגמא בראיון בעיתון מה נפקא מינה בהלכות בין אדם לחבירו. הדוגמא שהביא לדעתי מזעזעת, כי לית מאן דפליג שעיקר הסיבה להעמיק ולברר דעת תורתינו הקדושה בעניניינים שבין אדם לחבירו הוא להגיע להתנהגויות נעלות ולאהבת הבריות, ברור שיש פעמים שבעינים שטחיות ומחוסר ידיעה בסוגיות ישנם דברים שנראים כחוסר מידות ועל פי ההלכה אין בזה שום סרך כמו הדוגמא הידועה שהביא החזון איש באמונה ובטחון. ההבדל הוא שהחזון איש הביא את הדוגמא שלו למי שעובד על מידותיו וחושב שהכל זה רק רגשי ולא יודע למדוד דברים על פי אמות המידה של ההלכה, וסבור על דברים שיש בהם חיסרון במידות וההיפך הוא הנכון. החזון איש לא הביא ראיה למה צריך ללמוד הלכות בין אדם לחבירו בשביל המקרה שהביא אלא הביא את המקרה הזה לראיה שעבודת המידות צריכה להיות צמודה לבירור ההלכה והסוגיא.
אם לי היה כולל ללימוד הלכות בין אדם לחבירו והיו שואלים אותי למה צריך להעמיק בהלכות אלו, הייתי אומר שצריך לעשות כן מחמת כי זה הנגע הגדול ביותר בדורינו, ומי שמכחיש זאת שיעיין אפילו כאן בפורומים ויראה איך מתקוטטים כאן כמו ילדים קטנים ממש [בזמן שחלק מהמתקוטטים הם אנשים תלמידי חכמים בעלי ערך, בעלי ידע מרשים ובעלי תוכן ניתוח] אין מקום שלא ניכרת חוסר עבודת המידות וזה פגע שאין כמוהו ולכן צריך ללמוד הלכות אלו. הייתי גם מוסיף שכשלומדים את ההלכות ישנם הפתעות ופעמים רואים כי דעת בעלי בתים הפוכה מדעת תורה ודעת התורה מורה שההלכה עם זה שנראה כטועה במידות וממילא אין זה טעות במידות.
לעומת זאת יש אדם שלומד הלכות בין אדם לחבירו והכל נכנס אצלו רק למערכת היבשה של הדינים ואין בראש מעייניו את התוכן האמיתי שהדברים אורים להביא ועליו נאמר לא נחרבה ירושלים אלא משום שהעמידו על דין תורה, אדם יכול לרדוף את כל שכניו ומכריו עם תירוצים על פי ההלכה ועל פי דין תורה, והכל בגלל שהוא לא מבין שצריך לאהוב את הזולת וצריך לחשוב על כך שלא יפגע וכו'.
לדוגמא בסיפור שהביא אותו אדם על התלהבותו של מי שקיבל את העלייה, יתכן שהדבר תלוי בנסיבות ויש מקרים שיש בזה גניבת דעת ויש מקרים שאין בזה גניבת דעת, וכמו שהאריכו כמה מחכמי הפורם בכל מיני צדדים לכאן ולכאן שבמקרה זה אין כאן גניבת דעת, לדעתי גם אם יש בזה גניבת דעת יש מקרים של אדם מסכן ובזוי שלעולם לא מכבדים אותו ובמקרה קיבל הערכה והדבר גובל בשפיכות דמים ממש להודיע לו את האמת שאף אחד לא התכוון לכבד אותו, וכן ברור לי שבמקרה זה אעדיף לגנוב את דעתו ולעבור כביכול על גניבת דעת וללכת לגן עדן עם העבירה הזו.ולא ללכת לגיהנום עם דקדוק הדין כביכול של איסור גניבת דעת.
סיםר זה ממש הזכיר לי מה שקראתי פעם כי אחד שעבד על שבירת המידות עמד מול שולחן מלא בתאוות ושבר את מידותיו לא לאכול מהם, אחר שהצליח בעבודת המידות ולא אכל כלום התגנב לו מחשבת גאווה ובכדי לשבור את מידת הגאווה זלל בחיפזון את כל המונח על השולחן...............

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי גימפעל » ו' יולי 29, 2016 12:44 pm

שלמה בן חיים כתב:לדוגמא בסיפור שהביא אותו אדם על התלהבותו של מי שקיבל את העלייה, יתכן שהדבר תלוי בנסיבות ויש מקרים שיש בזה גניבת דעת ויש מקרים שאין בזה גניבת דעת, וכמו שהאריכו כמה מחכמי הפורם בכל מיני צדדים לכאן ולכאן שבמקרה זה אין כאן גניבת דעת, לדעתי גם אם יש בזה גניבת דעת יש מקרים של אדם מסכן ובזוי שלעולם לא מכבדים אותו ובמקרה קיבל הערכה והדבר גובל בשפיכות דמים ממש להודיע לו את האמת שאף אחד לא התכוון לכבד אותו, וכן ברור לי שבמקרה זה אעדיף לגנוב את דעתו ולעבור כביכול על גניבת דעת וללכת לגן עדן עם העבירה הזו.ולא ללכת לגיהנום עם דקדוק הדין כביכול של איסור גניבת דעת.
סיםר זה ממש הזכיר לי מה שקראתי פעם כי אחד שעבד על שבירת המידות עמד מול שולחן מלא בתאוות ושבר את מידותיו לא לאכול מהם, אחר שהצליח בעבודת המידות ולא אכל כלום התגנב לו מחשבת גאווה ובכדי לשבור את מידת הגאווה זלל בחיפזון את כל המונח על השולחן...............

הכל אצלך בשחור לבן ?
אין אצלך את דרך המיצוע ?
רק בשביל זה לבד היה צריך לפתוח כולל ללמד אותך מידות,
אצלך קיים רק או גניבת דעת של כבוד מדומה או הלבנת פנים,
לא לאכול כלום משום עבודת המידות או זלילת הכל בחיפזון.

שלמה בן חיים
הודעות: 556
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ו' יולי 29, 2016 1:17 pm

גימפעל כתב:
שלמה בן חיים כתב:לדוגמא בסיפור שהביא אותו אדם על התלהבותו של מי שקיבל את העלייה, יתכן שהדבר תלוי בנסיבות ויש מקרים שיש בזה גניבת דעת ויש מקרים שאין בזה גניבת דעת, וכמו שהאריכו כמה מחכמי הפורם בכל מיני צדדים לכאן ולכאן שבמקרה זה אין כאן גניבת דעת, לדעתי גם אם יש בזה גניבת דעת יש מקרים של אדם מסכן ובזוי שלעולם לא מכבדים אותו ובמקרה קיבל הערכה והדבר גובל בשפיכות דמים ממש להודיע לו את האמת שאף אחד לא התכוון לכבד אותו, וכן ברור לי שבמקרה זה אעדיף לגנוב את דעתו ולעבור כביכול על גניבת דעת וללכת לגן עדן עם העבירה הזו.ולא ללכת לגיהנום עם דקדוק הדין כביכול של איסור גניבת דעת.
סיםר זה ממש הזכיר לי מה שקראתי פעם כי אחד שעבד על שבירת המידות עמד מול שולחן מלא בתאוות ושבר את מידותיו לא לאכול מהם, אחר שהצליח בעבודת המידות ולא אכל כלום התגנב לו מחשבת גאווה ובכדי לשבור את מידת הגאווה זלל בחיפזון את כל המונח על השולחן...............

הכל אצלך בשחור לבן ?
אין אצלך את דרך המיצוע ?
רק בשביל זה לבד היה צריך לפתוח כולל ללמד אותך מידות,
אצלך קיים רק או גניבת דעת של כבוד מדומה או הלבנת פנים,
לא לאכול כלום משום עבודת המידות או זלילת הכל בחיפזון.

יפה שאתה מכיר אותי כל כך טוב, ואתה משבחני כל כך, איפה מצאת בדברי שחור לבן? תודה רבה על המחמאות, ובאמת צריך ללמוד ממך מדבריך ניכר כי הינך בעל מידות נאצל עדין נפש........ ומאד מאד נקודתי, ודן בדברים באופן מאד מאד עניינית. אשריך!!! אה ממש עליך נאמר אשרי זה שלימדו תורה כמה נאים דרכיו..............

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ו' יולי 29, 2016 1:21 pm

אגב, דנו כבר בפורום למה באמת בספר שולחן ערוך לא נכתבו כמעט הלכות אלו? למשל, כל המנויים במג"א סימן קנ"ו.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' יולי 31, 2016 12:00 am

לעומקו של דבר כתב:אגב, דנו כבר בפורום למה באמת בספר שולחן ערוך לא נכתבו כמעט הלכות אלו? למשל, כל המנויים במג"א סימן קנ"ו.

אפשר קישור?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: האם נכון לעשות שולחן ערוך מבין אדם לחבירו

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יולי 31, 2016 2:48 pm

שומע ומשמיע כתב:
לעומקו של דבר כתב:אגב, דנו כבר בפורום למה באמת בספר שולחן ערוך לא נכתבו כמעט הלכות אלו? למשל, כל המנויים במג"א סימן קנ"ו.

אפשר קישור?

זו השאלה שלי...



חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 458 אורחים