מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלה בדין התחיל לומר של חול בשבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אברך כולל
הודעות: 156
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

שאלה בדין התחיל לומר של חול בשבת

הודעהעל ידי אברך כולל » ב' נובמבר 01, 2010 9:18 pm

קי"ל בשו"ע רסח דאם התחיל להתפלל בשבת תפילה של חול גומר אותה ברכה ואח"כ חוזר לשל שבת. ובשע"ת שם הביא מהלק"ט במי שהתפלל של חול בימות החמה עד ברכת השנים וטעה והזכיר גשמים ואח"כ נזכר שהוא שבת, צריך לומר שוב ברכת השנים כתיקנה ורק אח"כ יתחיל של שבת.
ויש להסתפק איך הדין בהתפלל של חול בימות הגשמים ושכח להזכיר גשמים, ונזכר לאחר ברכת השנים שהוא שבת, אם ימשיך להתפלל עד שומע תפלה כדי להזכיר גשמים כדין כל שוכח הזכרת גשמים בחול ורק אח"כ יתחיל תפלת שבת דנמצא שיתפלל כ' ברכות במקום י"ט ברכות של כל יום, או שבכה"ג יחזור לברכת השנים כדי להזכיר גשמים ושיוכל להתחיל של שבת.

חבר
הודעות: 49
הצטרף: א' יוני 20, 2010 4:37 pm

Re: שאלה בדין התחיל לומר של חול בשבת

הודעהעל ידי חבר » ג' נובמבר 02, 2010 11:29 am

לכאו' היה מקום לחלק, שדוקא כשהזכיר גשמים בימות החמה , הוא דחייב לחזור לברכת השנים שכיון שכשהתחיל ברך עלינו, חייב הוא לגמור הברכה וכל שלא אמרה כתיקונה נמצא שלא סיימה כדין ולכן חייב הוא לאומרה שוב, משא"כ בימות הגשמים שבשבת אין חיוב הזכרת גשמים ורק משום שטעה והתחיל ברך עלינו הוא דנתחייב לגומרה וממילא גם להזכיר בה שאילת גשמים וכיון שאף אם לא אמרה אי"צ לחזור מכיון שיכול לאומרה בשומע תפלה, ואי"ז קלקול בעיקר הברכה,א"כ שוב חזר דינו להיות כדין תפילת שבת שכיון שאינו צריך להתפלל ברכת שומע תפלה ממילא גם אינו חייב בשאילת גשמים. וצ"ע

סמ''ק
הודעות: 84
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 6:36 pm

Re: שאלה בדין התחיל לומר של חול בשבת

הודעהעל ידי סמ''ק » ג' נובמבר 02, 2010 11:56 am

הנה
http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15 ... 0&page=170

ויש עוד הרבה תוצאות. אפשר לחפש "שבת +ברכת השנים יחזור"

הוגה ומעיין
הודעות: 1996
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: שאלה בדין התחיל לומר של חול בשבת

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ג' נובמבר 02, 2010 1:41 pm

להעיר שבארץ צבי מקוז'ילקוב ח"א סי' כד כתב שעיקר הזכרת שאלת גשמים בברכת השנים בטועה בשבת, תלויה במחלוקת ה"ר יהודה וה"ר משה שבתוס' בברכות בענין תשלומין כששכח יעלה ויבא במנחה של ר"ח וכיוצ"ב, שעיקרה, כפי שהסבירו האחרונים, אם ההזכרות הם מעכבים בעיקר הברכה ונעשים חלק ממנה, ואשר לפי הסוברים שאינם חלק מגוף הברכה, אף לכתחילה אין לסיים אלא את עיקרה של ברכת השנים, ולא את התוספת שהוסיפו עליה. וכיון שבשו"ע לא הוכרעה מחלוקת זו, גם אם לא נסכים לעיקר חידושו של הארץ צבי לענין לכתחי', הא מיהת שאין לחזור אם לא הזכיר. ומ"מ יש לשאול רב ומורה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים