מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי שליטא » א' מרץ 06, 2016 12:19 pm

הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, לַהֲמִיתֵנוּ, בַּמִּדְבָּר: כִּי-תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ, גַּם-הִשְׂתָּרֵר. יד אַף לֹא אֶל-אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הֲבִיאֹתָנוּ, וַתִּתֶּן-לָנוּ, נַחֲלַת שָׂדֶה וָכָרֶם (במדבר טז,יג)

אין לי כרגע אפשרות לבדוק במפרשים מה כוונת הפסוק כפשוטו "כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש (היינו מארץ מצרים)" כלומר איך קורח אמר על מצרים שהיא ארץ זבת חלב ודבש??

שמעתי הסברים על פי דרש אבל רציתי לדעת האם יש הסבר כפשוטו

תודה לכל המשיבים

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי סתם יהודי » א' מרץ 06, 2016 12:21 pm

למה לא לומר בפשטות, שכל זה היה חלק מהשקרים שהושמעו באותה מחלוקת.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי שליטא » א' מרץ 06, 2016 12:30 pm

קורח לא שיקר ואפילו לא בדבר אחד (מרוב עומק ורחבות הענין לא אוכל להסביר את זה בכתב, אם תרצה תשמע את השעור של הרב יום טוב חשין באוצרות ברסלב 02-9950000 שיחות ומאמרים בנושא המחלוקת על הצדיק )

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי חיים » א' מרץ 06, 2016 5:18 pm

שליטא כתב:קורח לא שיקר ואפילו לא בדבר אחד (מרוב עומק ורחבות הענין לא אוכל להסביר את זה בכתב, אם תרצה תשמע את השעור של הרב יום טוב חשין באוצרות ברסלב 02-9950000 שיחות ומאמרים בנושא המחלוקת על הצדיק )

פסוק זה הם דברי דתן ואבירם.
על פי פשוטו הכוונה לארץ שופעת מלאה כל טוב. מצרים היתה כזו.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי סתם יהודי » א' מרץ 06, 2016 7:27 pm

חיים כתב:על פי פשוטו הכוונה לארץ שופעת מלאה כל טוב. מצרים היתה כזו.


בימינו, מתפרש המושג "זבת חלב ודבש" - לא כפשוטו - אלא בהשאלה: ארץ שופעת כל טוב. אבל בזמן ההוא, התכוונו במושג ההוא לפשוטם של דברים: זבת חלב ודבש, זאת אומרת שהיא נוטפת הרבה חלב והרבה דבש. עכ"פ, פותח האשכול שאל על פשוטו של הכתוב (לאפוקי כל פירוש מושאל).

עקביה
הודעות: 5707
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי עקביה » א' מרץ 06, 2016 11:51 pm

הפנים יפות שם מסביר שנתכוונו דתן ואבירם לארץ ישראל. עיי"ש ותמצא נחת.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי שליטא » א' מרץ 06, 2016 11:59 pm

אהנ קורח דתן ואבירם הם אותה בחינה של מחלוקת
ואני נוטה יותר להסכים עם יהודי פשוט שזבת חלב ודבש זה כפשוטו ולא בהשאלה ארץ שופעת כל טוב
לגבי פנים מאירות אבדוק אבל לפז מה זה כי העליתנו?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי יאיר » א' מרץ 06, 2016 11:59 pm

בגלל זה, עיי"ש..

עקביה
הודעות: 5707
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי עקביה » ב' מרץ 07, 2016 8:28 am

מתוך דברי הפנים יפות (במדבר פרק טז פסוק יג)

ויש לפרש כי באמת עד אותה שעה היו מקבלים עליהם את משה למלכות, כי הטיב עמהם להוליכם אל א"י שהיא ירושה להם מאבותיהם, ולא היו יכולים לבא דרך פלשתים מפני המלחמה כידוע, וגם לא אל דרך אדום ועמון ומואב כמפורש כי לא יניחם לעבור דרך ארצם, ודרך המדבר הוא בלתי אפשרי מפני נחש שרף ועקרב וצמאון כמפורש בתורה [דברים ח, טו] והוא הוליכם בענן הכבוד אין לך טובה גדולה מזה, לכך הסכימו עליו למלכות, אבל עתה שכבר באו לגבול ארץ ישראל, כדכתיב בפרשת דברים [א, כ] ואומר לכם באתם עד הר האמורי (בואו ורשו) וגו' ואח"כ הסיבן והעלה אותן משם דרך מדבר ים סוף, אמרו שוב אינו ראוי למלכות, וז"ש רב לכם כמו רב לכם שבת בהר הזה [שם א, ו] פירוש די לכם המלוכה עד עתה שהיינו צריכים לכם, אבל עתה אין עדיפות לכם על העדה, וז"ש כי כל העדה כולם קדושים ולא עוד אלא שחשדו את מרע"ה שהוא היה נמי בסיבת המרגלים, וז"ש כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש, היינו שכבר היינו סמוכים ממש לא"י שהיא ירושת אבותינו והסיבן משם אל המדבר, ואמר במדבר הזה יפלו פגריכם ולמה יהיה עוד מלכות על ישראל, וז"ש כי תשתרר עלינו גם השתרר, פירוש לאחר שהיית משתורר עלינו עד עתה תוסיף גם עתה שהרעות לנו לסלקינו מא"י.

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי טברייני » ב' מרץ 07, 2016 9:48 am

שליטא כתב:הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, לַהֲמִיתֵנוּ, בַּמִּדְבָּר: כִּי-תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ, גַּם-הִשְׂתָּרֵר. יד אַף לֹא אֶל-אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הֲבִיאֹתָנוּ, וַתִּתֶּן-לָנוּ, נַחֲלַת שָׂדֶה וָכָרֶם (במדבר טז,יג)

אין לי כרגע אפשרות לבדוק במפרשים מה כוונת הפסוק כפשוטו "כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש (היינו מארץ מצרים)" כלומר איך קורח אמר על מצרים שהיא ארץ זבת חלב ודבש??

שמעתי הסברים על פי דרש אבל רציתי לדעת האם יש הסבר כפשוטו

תודה לכל המשיבים


לכאורה מלשון הפסוק נראה שעשו השוואה בין המקום שממנו עלו למקום שבו הם נמצאים
ולכן אמרו כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש שמצרים ביחס למדבר שופעת חלב ודבש
וזה מה שסיימו אף לא אל ארץ זבת חלב ודבש הביאותנו.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי שליטא » ב' מרץ 07, 2016 1:11 pm

טברייני כתב:
שליטא כתב:הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, לַהֲמִיתֵנוּ, בַּמִּדְבָּר: כִּי-תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ, גַּם-הִשְׂתָּרֵר. יד אַף לֹא אֶל-אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הֲבִיאֹתָנוּ, וַתִּתֶּן-לָנוּ, נַחֲלַת שָׂדֶה וָכָרֶם (במדבר טז,יג)

אין לי כרגע אפשרות לבדוק במפרשים מה כוונת הפסוק כפשוטו "כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש (היינו מארץ מצרים)" כלומר איך קורח אמר על מצרים שהיא ארץ זבת חלב ודבש??

שמעתי הסברים על פי דרש אבל רציתי לדעת האם יש הסבר כפשוטו

תודה לכל המשיבים


לכאורה מלשון הפסוק נראה שעשו השוואה בין המקום שממנו עלו למקום שבו הם נמצאים
ולכן אמרו כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש שמצרים ביחס למדבר שופעת חלב ודבש
וזה מה שסיימו אף לא אל ארץ זבת חלב ודבש הביאותנו.


קשה כי היה לתורה לומר כי העליתנו מארץ טובה כו' בשביל מה להאריך בזבת חלב ודבש?

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי חיים » ב' מרץ 07, 2016 1:40 pm

שליטא כתב:קשה כי היה לתורה לומר כי העליתנו מארץ טובה כו' בשביל מה להאריך בזבת חלב ודבש?

דתן ואבירם אמרו: "זבת חלב ודבש". עובדה.
לא ברור אם אתה שואל על לשון הכתוב שהיה לו לנקוט לשון קצרה, או על דתן ואבירם שהיה להם לומר "ארץ טובה".

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי הכהן » ב' מרץ 07, 2016 2:46 pm

חיים כתב:
שליטא כתב:קשה כי היה לתורה לומר כי העליתנו מארץ טובה כו' בשביל מה להאריך בזבת חלב ודבש?

דתן ואבירם אמרו: "זבת חלב ודבש". עובדה.
לא ברור אם אתה שואל על לשון הכתוב שהיה לו לנקוט לשון קצרה, או על דתן ואבירם שהיה להם לומר "ארץ טובה".

כאן אנו נכנסים לשאלה, האם הציטוטים שבתורה הם מדוייקים ממש, או שהתורה כתבה בלשונה.
יותר מסתבר כצד השני, ואכמ"ל.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ

הודעהעל ידי חיים » ב' מרץ 07, 2016 3:23 pm

גם לפי הצד השני, צריך לומר שהם אמרו ביטוי מקביל למונח "זבת חלב ודבש", ולא שהתורה שמה בפיהם דבר שלא אמרו או חשבו עליו כלל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 315 אורחים