מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היתכן שמשה השתחווה מפני ששמע את השם המפורש פלא עצום

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

היתכן שמשה השתחווה מפני ששמע את השם המפורש פלא עצום

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' פברואר 26, 2016 1:20 pm

מובא בספר רשימות שיעורים מהגריז שמשה השתחשווה היות ושמע את השם המפורש עיין שם והוא גם בגריז על התורה, וצריך עיון שהרי לדעת הגריז אין צריך השתחוויה אלא במקום העזרה במקום המגודר, וגם זה הובא בספר. כמו כן מדוע ציינתה התורה שמשה השתחווה דווקא עתה בפרשת כי תשא והרי כל התורה ניתנה למשה בשם המפורש ועיין מה שכתב הגריז אצל כי שם השם אקרא והדברים תמוהים.
כמו כן הובא בספר שהמגדף ידע את השם המפורש כי כך שמע בדברות במתן תורה, כמו כן אם התורה ניתנה חלקים חלקים כבר שמעו משה ובני ישראל כמה וכמה פעמים את השם המפורש, ומדוע דוקא עתה בצור מצויין שמשה התשחווה, ולא מצויין בשום מקום בתורה שבני ישראל ומשה השתחוו, וכאמור, עיין בפסוק כי שם ה' אקרא ושם מפורש להדיא ששמעו ישראל את התורה בשם המפורש.
והדברים צריכים עיון גדול מאוד.
לא הצלחתי להבין כלום מתוך הספר כמו כן באמרי חן מאריך בזה, והוא סותר את עצמו בענין כמה וכמה פעמים.

אשמח לשמוע דעת חכמי הפורום בנושא.
יש לציין, שבספר מובא מהגריז שזהו הפשט בפרשת משפטים והשתחוו מרחוק, מפני ששמעו את השם המפורש, אך אם כן הקושיא גדולה ביותר, מדוע רק שם ובפרשת השבוע בכי תשא וכן הוא אצל כי שם ה' אקרא הוזכר הדבר הזה. בכל אופן בכתבי הגריד וכן הוא באמרי חן מובא באריכות שצריך שם המפורש רק במקום העזרה ולא יתכן שהיו צריכים השתחוויה בנקרת הצור.

וצריך עיון גדול לכאו'.

כתבתי על העניין בספר העומד להופיע לאור הגריד על התורה ולכאו' משם ראיה שלא אמר כן הגריד מעולם.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: היתכן שמשה השתחווה מפני ששמע את השם המפורש פלא עצום

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' פברואר 26, 2016 1:37 pm

אבקש גם להבין מה שמובא בכתבי הגריד שהכיור הוזכר רק בפרשת כי תשא היות וניתן לעשות קידוש ידים מכל כלי שרת אולי זה כתוב באמרי חן והדברים לכאו' נסתרים מכמה מקומות.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: היתכן שמשה השתחווה מפני ששמע את השם המפורש פלא עצום

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' פברואר 26, 2016 1:40 pm

בנוגע לשם המפורש יש גם לעיין בסוגיא מדוע ברכת כהנים היה בשם המפורש דווקא במקדש, כמו כן יש לדעת האם במקדש אמרו את השם המפורש גם כאשר קראו בתורה או שזה דין רק בברכת כהנים.
אנא מכם תלמידי חכמים!

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: היתכן שמשה השתחווה מפני ששמע את השם המפורש פלא עצום

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' פברואר 26, 2016 1:46 pm

אני כותב בחפזי, אמנם אבקש להפנות לשות יביע אומר ושם טוען שהכוונה ויקרא בשם ה' בדברי התרגום, שהכוונה בשמה ד' כלומר בשם המפורש.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היתכן שמשה השתחווה מפני ששמע את השם המפורש פלא עצום

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' פברואר 26, 2016 1:53 pm

הרב לומד בישיבה
לא כולנו חרשנו את הספר הנ"ל. אנא הבא את הדברים בפירוט עם הסבר מה כתוב שם ומה טענותיך כדי שנוכל לדון בעניין.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: היתכן שמשה השתחווה מפני ששמע את השם המפורש פלא עצום

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' פברואר 26, 2016 2:00 pm

הרב אוצר החכמה שליטא מבואר הדברים בגריז על התורה והדברים נכתבו אלפי פעם וגם לא בספר רשימות שיעורים שמשה רבינו השתחווה מפני שצריך להשתחוות כאשר שומעים את השם המפורש ובפשט הפסוק חלוק בזה רשי ורב אברהם בן הרמבם בפרשת השבוע בגריז על התורה.
ואני שואל מדוע רק כאן מוזכר שמשה השתחווה כי שמע את השם המפורש והרי כבר שמע בהר סיני כמו כן בני ישראל ומשה שמעו את השם המפורש כאשר מסר לבני ישראל את התורה וכבר מסר חלקים מהתורה לבני ישראל ולא מוזכר שם שמשה ובני ישראל השתחוו.
עוד אבקש לדעת מדוע היה צריך משה להשתחוות בנקרת הצור, והרי דעת הגריז וכן הוא ברמבם שרק אלו העומדים בעזרה צריכים להשתחוות והדברים ידועים, ומדוע אם כן היה משה רבינו צריך להשתחוות בנקרת הצור.

יש להוסיף, שכך גם יש להקשות אצל כי שם ה' אקרא שהכוונה בזה שעליכם להשתחוות ולומר ברוך שם כבוד כאשר אתם שומעים ממני את התורה, ואני שואל בכנות, והרי רק במקום העזרה צריך להשתחוות וזה הפשט ברמבם והעם העומדים בעזרה והדברים ידועים.

כמו כן אני שואל, האם כשהיו קוראים במקדש את התורה היו קוראים בשם המפורש או שזה רק דין בברכת כהנים, ולכאו' מדברי הגמ' אצל כי שם ה' אקרא משמע שגם בקריאת התורה.
אקווה שאני קצת מובן ובעזרת השם נמשיך בשבוע הבא.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: היתכן שמשה השתחווה מפני ששמע את השם המפורש פלא עצום

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' פברואר 26, 2016 2:23 pm

הצלח טוען שמשום כך בנקרת הצור אמר ה' למשה את השם המפורש היות ויג מדות חייבים לומר בשם המפורש והדברים מופלאים ממש, והוא כותב שמכאן ראיה לדברי האריזל שיג מדות מתחיל אצל ה' ה' ולא כשיטת שאר הראשונים עיין בסוגיא בראש השנה.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: היתכן שמשה השתחווה מפני ששמע את השם המפורש פלא עצום

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' פברואר 26, 2016 3:09 pm

מה שכתבתי בענין בעבר ואחר כך הוספתי ותיקנתי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 371 אורחים