מה שנכון נכון כתב:אם לא היה חייב הר"ז בגדר מתנת חנם, ויש בזה לא תחנם.
מה שנכון נכון כתב:אם לא היה חייב הר"ז בגדר מתנת חנם, ויש בזה לא תחנם.
אוצר החכמה כתב:מה שנכון נכון כתב:אם לא היה חייב הר"ז בגדר מתנת חנם, ויש בזה לא תחנם.
בעיני זה חידוש גדול, ישראל עושה מלאכה לגוי, יש לו חיוב לדקדק לעבוד את המינימום המחוייב כי אחרת יש בזה משום לא תחנם?
מצליח כתב:לכללות הענין יש לציין למכות כד. משה אמר וישכון ישראל בטח בדד עין יעקב בא עמוס וביטלה [שנאמר] חדל נא מי יקום יעקב וגו', ופירש"י מי יקום יעקב - מי יוכל להיות חסיד כיעקב כי קטן הוא קטנים הם הטובים שיהיו צדיקים כיעקב, והכי אמרינן ביבמות ע"ו. אמר אביי אטו כ"ע יעקב אבינו הואי.
עושה חדשות כתב:ז"ל היראים בסי' רלב "שפל רוח וצעיר. מצוה זאת מצאתי בהלכות של ר' יהודאי הגאון ולא מצאתי עיקר אלא מששבחה התורה העניו דכתיב והאיש משה עניו מאד למדנו שמצוה להיות אדם עניו ושפל רוח",
הרי, דמשבחו של מרע"ה למדנו מצות עשה.
עושה חדשות כתב:ב"ק צב. ומנין שאם לא מחל לו שהוא אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם אל האלהים וירפא אלהים את אבימלך וגו'.
הרי דילפי' מאאע"ה.
עושה חדשות כתב:ז"ל היראים בסי' רלב "שפל רוח וצעיר. מצוה זאת מצאתי בהלכות של ר' יהודאי הגאון ולא מצאתי עיקר אלא מששבחה התורה העניו דכתיב והאיש משה עניו מאד למדנו שמצוה להיות אדם עניו ושפל רוח",
הרי, דמשבחו של מרע"ה למדנו מצות עשה.
שמואל דוד כתב:אגב, האם מצינו לשון ״יעקב הצדיק״ בעוד מקומות?
עושה חדשות כתב:
עוד שמעתי פעם מהגרי"ג אדלשטיין שליט"א שביאר את המקור של הר"מ למש"כ "לפיכך נטל שכר זאת אף בעולם הזה שנאמר ויפרץ האיש מאד מאד" דלכאו' היכן מצא דבר זה?
וביאר, דכך פירש את סדר הכתובים "וַיִּפְרֹץ הָאִישׁ מְאֹד מְאֹד וַיְהִי לוֹ צֹאן רַבּוֹת וּשְׁפָחוֹת וַעֲבָדִים וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים ... וַיִּשְׁמַע אֶת דִּבְרֵי בְנֵי לָבָן לֵאמֹר לָקַח יַעֲקֹב אֵת כָּל אֲשֶׁר לְאָבִינוּ וּמֵאֲשֶׁר לְאָבִינוּ עָשָׂה אֵת כָּל הַכָּבֹד הַזֶּה ... וְאַתֵּנָה יְדַעְתֶּן כִּי בְּכָל כֹּחִי עָבַדְתִּי אֶת אֲבִיכֶן", ודו"ק.
עושה חדשות כתב:רמב"ם סוף הל' שכירות "כדרך שמוזהר בעה"ב שלא יגזול שכר עני ולא יעכבנו כך העני מוזהר שלא יגזול מלאכת בעה"ב ויבטל מעט בכאן ומעט בכאן ומוציא כל היום במרמה אלא חייב לדקדק על עצמו בזמן שהרי הקפידו על ברכה רביעית של ברכת המזון שלא יברך אותה, וכן חייב לעבוד בכל כחו שהרי יעקב הצדיק אמר כי בכל כחי עבדתי את אביכן, לפיכך נטל שכר זאת אף בעולם הזה שנאמר ויפרץ האיש מאד מאד".
וכן הובא בשו"ע חו"מ סי' שלז.
וצ"ע האם אפשר ללמוד מכל מה שעשה יעקב הצדיק שיש כזה חיוב?
אבל בב"מ צג: אמרי' - איתיביה עד מתי שומר שכר חייב לשמור עד כדי הייתי ביום אכלני חורב וקרח בלילה א"ל התם נמי בחזני מתא אמר ליה אטו יעקב אבינו חזן מתא הוה דאמר ליה ללבן נטרי לך נטירותא יתירתא כחזני מתא.גם זו לטובה כתב:יעקב לא התנהג עם חמיו הרמאי בלפנים משורת הדין, ולכן פיצל מקלות וכו', וע"כ שכל מה שעשה, היה מעיקר הדין.
עושה חדשות כתב:אבל בב"מ צג: אמרי' - איתיביה עד מתי שומר שכר חייב לשמור עד כדי הייתי ביום אכלני חורב וקרח בלילה א"ל התם נמי בחזני מתא אמר ליה אטו יעקב אבינו חזן מתא הוה דאמר ליה ללבן נטרי לך נטירותא יתירתא כחזני מתא.גם זו לטובה כתב:יעקב לא התנהג עם חמיו הרמאי בלפנים משורת הדין, ולכן פיצל מקלות וכו', וע"כ שכל מה שעשה, היה מעיקר הדין.
עושה חדשות כתב:
עוד שמעתי פעם מהגרי"ג אדלשטיין שליט"א שביאר את המקור של הר"מ למש"כ "לפיכך נטל שכר זאת אף בעולם הזה שנאמר ויפרץ האיש מאד מאד" דלכאו' היכן מצא דבר זה?
וביאר, דכך פירש את סדר הכתובים "וַיִּפְרֹץ הָאִישׁ מְאֹד מְאֹד וַיְהִי לוֹ צֹאן רַבּוֹת וּשְׁפָחוֹת וַעֲבָדִים וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים ... וַיִּשְׁמַע אֶת דִּבְרֵי בְנֵי לָבָן לֵאמֹר לָקַח יַעֲקֹב אֵת כָּל אֲשֶׁר לְאָבִינוּ וּמֵאֲשֶׁר לְאָבִינוּ עָשָׂה אֵת כָּל הַכָּבֹד הַזֶּה ... וְאַתֵּנָה יְדַעְתֶּן כִּי בְּכָל כֹּחִי עָבַדְתִּי אֶת אֲבִיכֶן", ודו"ק.
איישישאק כתב:שמעתי את זה בשם ר' בונם מפרשיסחא או ר' מנדל מרימינוב זכותם יגן עלינו. איני זוכר איזה מהם. עכ"פ הדבר הוא מן הוותיקות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 244 אורחים